Ontwerp nieuwe stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Re: Ontwerp nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 07:03

zap schreef:
zadelkamer kan niet beneden, want daar zitten je deuren toch?

Ik zou persoonlijk een andere indeling maken en toch de grote stal eruit halen, dan wordt het allemaal net wat ruimer/frisser denk ik Lachen

[edit] dat ze bij elkaar in het weiland kunnen wil niet zeggen dat de 3 dames in een stal samenkunnen... vind het toch wat link eerlijk gezegd.

En je hebt het over fokmerries...die moeten ook ergens bevallen neem ik aan? Wil je dit ook in dit gebouw of gebeurt dat ergens anders? En andere fasciliteiten voor de fok zoals een opvoelbox..heb je daar al aan gedacht?

de voorkant gaat waarschijnlijk open dan met een traliewand die je vaker ziet bij loopstallen.

in de linkerruimte zit aan de voorkant een dubbele grote deur, aan de zijkant een raaam, hier zou je dus als je iets daarvanaf blijft ook een ruimte kunnen maken als het moet.

bevallen kan in principe in de oude stallen, hier heb ik 1 grotere box voor nu al.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:41

@ArcesStables : lees je eens in in de nieuwe regels voor stalbouw die er europees gezien binnen nu en 3 jaar gaan komen. De maat van de stal wordt afhankelijk gesteld van de schoftmaat van het paard. Een paard van 1.70 kan niet goed draaien in een stal van 3 m' en zal min. 3,50 nodig hebben.
Waarom niet aan de ene kant de stallen iets ruimer en de andere kant iets kleiner maken.
Ook kun je stallen maken met een verwijderbaar tussenschot, zodat je bij een merrie + veulen de stal uit kan breiden zonder breekwerk.
Is er een mogelijkheid om aan de buitenkant van de stallen een persoonlijke paddock aan te bouwen?? In dat geval heb je dus wel deuren nodig in de buitenmuur.
Maar ook hier gaan wettelijke regels voor komen (aantal uren verplichte 'buitengang' ).
Qua werk scheelt het je iig een hoop binnen/buiten zetten.

Denk in je ontwerp ook na over de ligging van de waterleiding, bij voorkeur vorstvrij !!
Rubber matten scheelt bijv. enorm in beddingkosten. Nú kun je nog aanpassingen maken aan evt urine-afvoer.

Verder heb je gewoon een luxe-probleem met de mogelijkheid om zoveel stallen te kunnen maken Clown

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:51

Wat is de ruimte links (bij zadelkamer en wasplaats). Deze 2 zou ik verder van elkaar scheiden ivm vocht.
Waar sla je voorraad voer op en waar het voer dat je dagelijks gebruikt. Denk aan een baal kuilvoer.
Hoe breed is je gangpad. En hoe hoog is de schuur? Ligt er nu een betonvloer in en moeten hier herstelwerkzaamheden aan verricht worden?
Hoeveel deuren ben je van uit gegaan en hoe breed en hoog zijn deze? Kun je bijv met een trekker de schuur in komen.
Als de hoefsmid komt waar kan hij de paarden bekappen en beslaan?
Wil je ook nog stallen gaan verhuren oid?
Bedenk dat je niet perse vastzit aan (dragende) muren die geplaatst zijn, je nieuw te plaatsen boxen kunnen ook een constructieve functie hebben. Al wordt het daardoor wel veel duurder.

Mocht je nog een goede stallenbouwer zoeken, dan laat je me dat maar weten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:34

Ik heb ergens gezien dat een persoon in de kapschuur een soort hooiberg boven de stallen had gebouwd en daar hooi/stro op. Bij jou dus in het gangpad gedeelte bij de voorkant. Dit zou jij kunnen doen met je spullen en ipv je zadelkamer een poestplaats of 2e wasplaats maken. Ik weet niet of je schuur zich daarvoor leent, maar ik zou de hoogte benutten. Ik zal even voor je zoeken of ik foto's kan vinden. Voordeel van je zadels daar is dat je misschien diefstal en inloop beperkt en je ook geen hooi/stro dus stof boven je paarden hebt. En het hoeft ook niet zo groot te worden. Als je een stukje over de 2 aangrenzende stallen bouwt waar je je kasten bovenzet en je boven het gangpad het loop gedeelte van de ruimte houdt, is het volgens mij nog ideaal ook. En eenvoudig te maken als je wat houten staanders met daarop een vlonder plaatst?
Is maar een idee hoor, wellicht draaf ik teveel door.

PS: om genoeg ventilatie in je stal te houden maar toch regen en wind tegen te houden op heftige dagen zou je je eens kunnen verdiepen in de bouw van koeienstallen. Wij hebben een dergelijk systeem waarbij met een katrol een soort ventilatiedoek kunnen bewegen wat te sluiten is als de regen/wind op de ene kant staat, maar open kan als het juist lekker weer is. Het werkt ideaal!
Laatst bijgewerkt door Caesar op 02-12-08 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:41

@Caesar : IMO moet je dan een flinke hoge schuur hebben, want ik heb toch graag wat ruimte boven een paardenhoofd. Reken voor een paard van 170 op een hoofdhoogte van 225. Doet die eens en steigertje op stal dan zit is maar zo aan de 3 m'. Wil je je hooi een beetje fatsoenlijk wegbergen heb je zelf een loophoogte van 2 m' nodig. Een schuur moet dus al snel 5 m hoog zijn (en niet alleen in de nok Haha! )
Verder moet de vloer goed dicht zijn (dus geen kieren van planken e.d.) Er iets niets zo funest voor paardenlongen als dwarrelend stof van een hooizolder.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:43

DubbelDun schreef:
@Caesar : IMO moet je dan een flinke hoge schuur hebben, want ik heb toch graag wat ruimte boven een paardenhoofd. Reken voor een paard van 170 op een hoofdhoogte van 225. Doet die eens en steigertje op stal dan zit is maar zo aan de 3 m'. Wil je je hooi een beetje fatsoenlijk wegbergen heb je zelf een loophoogte van 2 m' nodig. Een schuur moet dus al snel 5 m hoog zijn (en niet alleen in de nok Haha! )
Verder moet de vloer goed dicht zijn (dus geen kieren van planken e.d.) Er iets niets zo funest voor paardenlongen als dwarrelend stof van een hooizolder.
\

@DD: Sorry dat dit niet duidelijk overkwam. Heb het gelijk aangepast. Ik bedoelde meer om de spullen daarboven weg te bergen want om een hele 2e laag in een schuur te bouwen is vrij duur denk ik. De hoogte is idd het grootste probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:47

Dat winddoek is een goed idee bij een open stal. Ik ken iemand die heeft dat. Het haalt net de ergste Noord-Oostenwind uit de stallen.
Als je stallen met aangebouwde paddocks hebt kun je in de buitendeuren ook van die stroken doorzichtig kunststof hangen; dicht en toch open Lachen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:56

Caesar schreef:
DubbelDun schreef:
\

@DD: Sorry dat dit niet duidelijk overkwam. Heb het gelijk aangepast. Ik bedoelde meer om de spullen daarboven weg te bergen want om een hele 2e laag in een schuur te bouwen is vrij duur denk ik. De hoogte is idd het grootste probleem.

Da's idd kostbaar. Wij hebben het ook 'moeten' doen om van een veeschuur een paardenpaleis te maken. Het kost behoorlijk wat (grondstoffen en manuren zijn kostbaar), maar het is een eenmalige investering.
Grote voordeel is wel dat je geen last hebt van stof uit hooi en stro en de hoogte kunt houden (koel in de zomer, warm in de winter). Voor wat betreft de wind. De komt meestal uit het het Zuid - Westen. Hou hier rekening mee met het maken van luiken

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:03

ik vind jou schets zo gek nog niet hoor,
3 bij 4 is meer dan goed voor een normaal paard, ik zou ze niet groter doen, is natuurlijk altijd fijn maar hoeft niet zo groot.

en je loopstal kan ook prima, wij hebben voor 3 merries (enters en twenter) ook een loopstalletje gemaakt, meende dat die 4 of 5 breed bij 8 a 9 diep was, nou ze kunnen er ruimschoots in staan en vermaken zich prima, en kunnen naar buiten en binnen wanneer ze willen Ja
dat gaat ook prima, ze hebben hele zomer bij elkaar in het land gelopen, en ook nu niks aan de hand Lachen

wel zou ik kijken bij je ontwerp of er geen mogelijkheid is om een solarium ergens anders te hangen, bvb boven de wasplaats of daar ergens nog een smal stukje te maken waar dat zou kunnen, heb je een stal extra en alles mooi bij elkaar Lachen

weet niet of dingen al zijn gezegt heb alles nog niet doorgelezen.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 02-12-08 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:15

Vjestagirl schreef:
Je zou kunnen kiezen om de deur aan de linkerkant dicht te maken, en daar 2 wasplaatsen naast elkaar te maken, en dan kun je waar je nu de zadelkamer en de wasplaats hebt 1 grote zadelkamer maken. Zeker als het een handelsstal wordt, dan kun je daar ook nog een tafel met wat stoelen en een koffiezet apparaat kwijt, om de mensen die bij jou een paardje willen komen lekker eventjes te laten zitten, wat over het dier te vertellen enz enz enz.

dit vind ik nog niet zo'n gek idee,
is het niet mogelijk om die deuren idd dicht te maken, en dan waar de zadelkamer zit linksbovenaan 1 grote te maken, beneden 2 of 3 was/zadelplaatsen of 1 was-plaats en 1 zadelplaats net wat je wil, en dan de deuren ipv beneden aan de zijkant te maken, ter hoogte van het gangpad?
weet niet of dat mogelijk is, of dat de loods met die kant ergens tegenaan gebouwd is?
zo heb je meer plaats, en eventueel ook de mogelijkheid voor machinaal uitmesten oid, doordat je geen rare bocht hoeft te maken in de stal maar zo rechtdoor naar binnen kan rijden Lachen

*gaat verder lezen Knipoog*

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:39

Denk aan de hoeveelheid licht (lux) net genoeg licht om te kunnen lezen.
Aan het luchtsysteem, en de vochtigheid.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:06

Als er een hoefsmid komt, dan moet zijn aanhanger en of bestelbus makkelijk bij de uitgang van het wasplaats kunnen komen Haha!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:41

voor de hoefsmid is zowiezo plaats.

heb hier een foto waar je het ongeveer kan zien qua hoogte en alles.
Afbeelding

van het weekend maak ik een paar duidelijke foto's omdat ik niet bij daglicht thuis ben doordeweeks

loods ligt verder "geheel" vrij, op wat bomen eromheen na.

ontwerp van de linkerruimte ga ik eens goed over nadenken dit weekend met jullie tips.

ook de tip van het windgaas is ook eventueel mogelijk bij deze loods.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:53

Maar de tip met een zoldertje gaat niet lukken vrees ik, of je moet het op het kruispunt van de gangpaden doen. Ik denk dat je de lichtplaten trouwens moet vervangen als ik het zo bekijk. Zal nog een behoorlijk plaatje worden voordat je het echt "goed" hebt. Wat je ook kunt doen, is ongeveer een rij van 10 stenen bij de achterkant eruit slaan en daar gewoon al vast windgaas plaatsen (dus niet verstelbaar) en aan de voorkant wel verstelbaar. Ik zou er ook een aantal cm tussenlaten voor het klapperen (dus niet gaas direct op de stalwand).

Op deze link zie je dus dat dit gaas wordt gebruikt als "muur" http://www.tencate.com/TenCate/Industri ... jn_200.jpg

Wij hebben het gedeeltelijk:
http://www.bruland.nl/images/stalgordijn.jpg

Je kunt er dus ook voor kiezen een muur op te metselen thv de stalwand en daarboven dan dat windbreekgaas. Voordeel van het niet metselen is dat je van alle kanten de box in kunt om bijv. te mesten of voor nood en mocht het niet werken met de paarden heb je gewoon een open ruimte...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:03

Wow, zo'n schuur heb ik altijd al willen hebben om een 'open stal' te kunnen maken.
Achterin een rij boxen die afsluitbaar zijn met Amerikaanse hekken en voorin een deel met een eigen uitloop voor elk paard.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:04

lichtplaten moeten een x reeel worden schoongespoten, ligt voor 10 jaar blader rotzooi op Knipoog

zal eens verder gaan brainstormen deze week

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:53

DubbelDun schreef:
Wow, zo'n schuur heb ik altijd al willen hebben om een 'open stal' te kunnen maken.
Achterin een rij boxen die afsluitbaar zijn met Amerikaanse hekken en voorin een deel met een eigen uitloop voor elk paard.

Zo'n uitloop zou je ook kunnen maken van binnen naar buiten bij de voorste rij stallen. Ruimte genoeg op het erf als ik het zo zie Knipoog

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 12:38

uitloop gaat er zowiezo niet komen, heb weilanden genoeg en ze komen elke dag 2x aan de molen.
Teveel risico met sportpaarden.

Denk ook niet dat ze die regels ooit door kunnen voeren in nederland, vooral niet bij bijvoorbeeld de topstallen, dat is onmogelijk.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:45

nou ik blijf erbij dat ik stallen van 3 x 4 niet gek vind hoor..
wij hebben 1 stal van 3 x 4 (nog een van 3x5 die was eigenlijk voor 2 veulens, of merrie en veulen maar dat ging niet)
maar die 3x4 kunnen ze echt ruim in staan/liggen er staat nu een beer van een paard van 1.73 in,die kan er helemaal languit in liggen Haha!

ach en als ze genoeg buiten komen, zie ik niet in waarom het nog groter moet Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:54

magic_lover schreef:
wij hebben 1 stal van 3 x 4 (nog een van 3x5 die was eigenlijk voor 2 veulens, of merrie en veulen maar dat ging niet)
maar die 3x4 kunnen ze echt ruim in staan/liggen er staat nu een beer van een paard van 1.73 in,die kan er helemaal languit in liggen Haha!

ach en als ze genoeg buiten komen, zie ik niet in waarom het nog groter moet Lachen

omdat het de nieuwe regels zijn Ja
en voor zover ik begrepen hebt, gelden die gewoon hier in NL...

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:56

Ik zou dan persoonlijk(ben geen kei in huisvesting daar ik nooit een eigen paard heb gehad Knipoog) het solarium proberen bij de wasplaats(iig in die ruimte) te doen.. Dan heb je net een wat bredere ingang? Ik doe maar een gooi hoor Lachen

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 13:22

FahyaFemke schreef:
magic_lover schreef:

omdat het de nieuwe regels zijn Ja
en voor zover ik begrepen hebt, gelden die gewoon hier in NL...

Kan iig niet geloven dat alle stallen in nederland in een x alles moeten gaan verbouwen voor die regels. Of weet jij al iets meer ervan, ben er namelijk wel benieuwd naar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:23

Er zal best een overgangsregeling komen, maar bij nieuw bouw kun je er maar best wel alvast rekenign mee gaan houden, dat scheelt voor de toekomst iig extra investering.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:36

Al gedacht aan de isolatie van het dak : minder warm in de zomer, warmer in de winter en minder lawaai bij regen en hagel. Een uitloop stuk voor elke stal is een goed idee, ons paard heeft zo enkele maanden op een stalling gestaan en ze vondt dat leuk, gaf ook een verschil in stal kuisen, plassen en mesten deed ze meestal buiten in het zand.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:07

Voorlopig zijn er nog geen regels. April dit jaar hebben wij vergunning aangevraag voor het verbouwen van de veeschuur naar paardenschuur. Er worden beslist geen eisen gesteld aan huisvesting. Afmeting boxen, hoogte schuur, ventilatie, enz je hoeft er niks van in te dienen.

Vwb de hoogte van jouw loods. deze heb je al nodig voor een goede ventilatie en luchtverspreiding. Een zolder wordt jammer genoeg dus niks. Dan nog even het solarium. Ik hoor van mensen die zo'n ding hebben dat het enorme stroomvreters zijn en dat ze dus in de praktijk niet vaak gebruikt worden. Vanuit praktisch oogpunt wordt hij vaak boven de wasplaats gehangen.

MarcR; wat is kuisen?