Ik heb ze nu in 'setjes' staan zoals hierboven vermeld en ik vind dat dát heel fijn werkt. Dichte wanden vind ik persoonlijk dan weer niet fijn en werkt mijn paarden op de zenuwen.
ik heb buitenboxen. oorspronkelijk had ik als tussenschot halve wanden met trailiewerk er boven. een aantal keer heeft dat gedonder gegeven omdat de een nog hooi had en bij de ander was het al op,gevolg; een mooi gat in de acherwand. vevolgens gebeurde dit weer maar dan tegen de tralies aan,alles verboog en ik heb geluk gehad dat het been er niet tussen is gekomen. [toch was het degelijk en redelijk smal traliewerk!] wij hebben toen de tussen wanden dichtgemaakt,ze kunnen elkaar aleen zien via het buitenluik aan de voorkant. mijn paarden staan alleen swinters snachts op stal en verder bij elkaar,dat vind ik wel een voorwaarde!
in de regel is het zo dat open boxen beter zijn voor de paarden [mits sociaal] maar dichte boxen beter voor de eigenaar. [meer rust].
imo kun je dat niet zeggen. Verschillende paarden en verschillende stallen en dus verschillende behoeftes.
het eene paard staat liever in een dichte stal met uitzicht op andere paarden en de andere staat liever in een open stal waar hij ook met de buren kan kroelen.
Vaak is het ook belangrijk of de paarden van stal wisselen zoals bijv in en pensionstal of dat je ze thuis heb staan en een vaste groep heb. Ik vind de veiligheid namelijk voorop staan.
als ik kijk naar mijn eigen dieren en de stal waar ze weleens instaan, dan kies ik zéker voor de open bovenkant. 1,50 hoog vind ik echter véél te hoog, mijn grootste paard is 1,52 meter schofthoogte dus die zou altijd zijn hoofd helemaal omhoog moeten doen om fatsoenlijk over de deur te neuzen.
buiten de gegeven opties om zou ik kiezen voor géén tussenwand. mijn ponies staan vaak samen en ook mijn grotere paard met zijn vriendin staan weleens samen in één box. bij paarden die goed met elkaar omkunnen is dat imo altijd nog het prettigst. natuurlijk moet de stal dan groot genoeg zijn, als er één paard ligt moet het niet zo zijn dat de andere niet meer kan bewegen zonder de eerste te vertrappen.
verder ben ik groot voorstander van opengewerkte wanden, zowel in tussen- als in voorwanden. paarden vinden het prettig om te kunnen zien wat er om hen heen gebeurt, dit vermindert stress op stal en maakt dat het paard ook als hij met het hoofd aan de grond zijn hooi eet gewoon kan zien wat er allemaal gebeurt. een mooie optie vind ik dan een lage beplanking tegen het uitschoppen van het strooisel, met daarboven een opengewerkte wand (tralies bijv), en daarboven (hoogte afhankelijk van het formaat van het paard) niets.
bij ons op stal wordt voornamelijk gebruik gemaakt van opengewerkte zijwanden (tralies) en voor zijn alle stallen open. om de hoek kunnen de paarden dus ook kroelen etc, en hun hoofd tot ver in de stalgang uitsteken. voor het grootste paard (1,70) is de voorkant zo'n meter hoog, en dat is hoog zat in zijn geval (netjes opgevoed paard, hihi).
de stallen voor de buitenpaarden (enkel in gebruik bij ziekte of na het rijden bijv) zijn open aan de voorkant en zijn voorzien van een lage tussenwand met niets erboven.
Vooreerst iedereen bedankt voor haar/zijn reactie.
Het is wel duidelijk... zo veel verschillende mensen, zo veel verschillende meningen... en zo veel verschillende paarden, zo veel verschillende 'ideale' oplossing waarschijnlijk.
De boxen, die ik van plan ben in te richten, zijn voor mijn merries. Sowieso staan ze overdag (van +7h tot +19h) allemaal samen buiten (van half april tot half november staan ze normaal gezien zelfs 24/7 buiten). Ook is het de bedoeling dat ze in die boxen veulenen (ik voorzie daarvoor in elk geval voldoende ruimte +4,5 x +5 m.). Het betreft Welsh Cob merrie (maximum 1m50 hoog).
Ik heb eerst nogmaals groepshuisvesting overwogen, maar ga me daar toch niet aan wagen. Ik merk nu al aan m'n merries, dat ze zich binnen toch anders gedragen dan buiten... en sowieso is er buiten altijd meer plaats dan binnen... als een pony zich dan eens wil afzonderen of als er eens onderlinge ruzies zijn, is de ruimte binnen daarvoor misschien wel te klein. Ik denk dat groepshuisvesting slechts goed kan werken, als ze ook gewoon vrij in en uit kunnen lopen. Helaas grenst de schuur, waar de boxen zouden komen, niet aan de weide.
Daarom heb ik besloten om te beginnen met wanden zonder iets boven. Wel ga ik ze 1m45 hoog maken. Waarom zo hoog ? Het is niet te hoog om aan elkaar te kunnen, als ze daar behoefte aan hebben, maar als ze gewoon in rust staan, hebben ze (denk ik) toch wat meer privacy op die manier.
Mocht het echt niet lukken met een open bovenkant, kunnen we nog altijd stapsgewijs overschakelen naar tralies / tralies met kijkgat / volledig gesloten wanden.