wei te nat wat doen jullie .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sibbe

Re: wei te nat wat doen jullie .

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:00

De mijne gaan in de ochtend de rijbak(blubber) in en in de namiddag gaan ze weer op stal met een voorstuk betegeld.
en ik doe de benen droog maken als ze binnen komen
want vorig jaar naar binnen geslaagde mok gehad maar daar heeft hij nu geen last van (afkloppen);)

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:25

Ik vind persoonlijk dat een beetje modder niet erg is.
De modder kun je er weer vanaf spuiten met water.
Het is misschien wel wat meer werk, maar dat moet je er maar
voor over hebben vind ik persoonlijk.
Je kunt ook een stuk afzetten, dat dat gras kan groeien.
Dus met andere woorden, daar dan geen paarden meer oplaten.

Ze kunnen beter een kleiner stukje weiland hebben en gezond,
(in jou geval) dan een groot en een ongezond.
Of dat je van een gedeelte een paddock maakt.
Moet je wel even voor goede zand kijken.

Misschien heb je er wat aan wat ik vind.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:32

Ik heb drie stukken land tot mijn beschikking en heb er 6 fjorden op lopen.
Er lopen 3 hengstveulens op een groot stuk waar nog wel droge plaatsen zijn, ook krijgen ze, als het op is, er een nieuw stuk gras bij en dus een schoon stuk om in te staan en te liggen. Het is groot genoeg om het niet helemaal aan gort te lopen. Dat het vooraan bij het hek wat modderig is daar ontkom je niet aan. Het tweede stuk staat leeg, dat is afgelopen voorjaar opnieuw ingezaaid en het is zonde als ze dat helemaal verpletteren..
Het derde stuk ligt om onze stal en daar hebben ze heel handig een stuk beton waar ze droog op kunnen staan. Verder nu ook nog steeds wel droge stukken om op te liggen.. Er zitten trouwens aardig wat strontpollen in dat weitje, dus het is niet zo erg als ze dat omploegen. Kan volgend jaar eventueel opnieuw ingezaaid worden..

Ze staan allemaal 24/7 buiten.

Je moet dingen zoals mok e.d. goed in de gaten houden, maar heb er nog geen last van gehad..

Ik vind het wel belangrijk dat ze droog kunnen staan en liggen, vooral de veulens moeten droog kunnen liggen!! Maar van wat vocht gaat geen paard dood.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:36

Die van mij staat nu ook korter op de wei, meestal ongeveer 6 uurtjes, dan even binnen om te eten, daarna rijden en dan is het alweer donker.
Als het land weer wat opdroogt gaat ze er gewoon de hele dag weer uit

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:01

Wij hebben een hele aparte wei, daar waar het kaal gegeten is ligt na regenbuien wel wat plasjes water (de korte grasjes steken nog wel wat uit), en daar is het helemaal niet blubberig als je er doorheen loopt.
We hebben best een grote wei en hebben alleen de inloop van de wei en inloop van de stal de blud in gelopen. (tot aan je enkels Bloos), maar de rest lopen ze minder snel kapot en loop je gewoon droog, omdat het groot is en ze overal een beetje lopen.
Lekker heel de winter buitenlaten, en de zwakke stukken in de wei betegelen (inlooop stal&stal zelf gaan wij doen). En ook een boel m2 naast de stal, mocht de wei echt ontzettend blubby worden zetten we het betegelde gedeelte af.
Inloop van de wei is altijd anders hier Huilen van het lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:23

De weides (opgedeeld) bij ons zijn momenteel ook erg nat, maar we laten de paarden wel gewoon buiten staan. We zorgen dat elke dag de poep weggeschept is, dat de omgeploegde pollen gras (zo'n diepe hoefafdrukken zeg maar) weer worden platgedrukt, en verder scheppen we de modder bij de ingangen zoveel mogelijk weg, leggen af en toe nieuw zand, en betegelen (tijdelijk) de ergste stukken. Eén van de weides blijft gesloten, zodat daar in het voorjaar gras staat, en de andere weides trekken vanzelf bij na de winter.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:59

Mijn paddock is nu ook 1 grote modderpoel. De pony van mijn zusje en de fjord van mijn ouders vinden dat geen probleem. Mijn merries staan met dikke benen chagerijnig in een hoekje stijf te worden. Die gaan dus morgen verhuizen; 1 's op stal en voor de rest buiten en de ander in een droger weiland dag en nacht buiten.
Het verschilt dus heel erg per paard bij mij, en ik bekijk dus hoe ik het ieder paard het beste naar t zin kan maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:33

Hier is de weide gewoon TE nat dan blijft er niets van over. Als ik niet thuis ben staan ze in een betonnen paddock met rubbermatten. Hier staat ook een containerbox als schuilstal in. Ze krijgen onbeperkt kuil en de grote gaan 's nachts naar binnen. Als ik wel thuis ben mogen ze overdag op het erf lopen, daar staan nog wel wat grasjes en andere leuke zaken om mee te spelen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:47

wij hebben ook een arparte wei voor de wintermaanden ze staan der nu een paar uur op ze zijn het snel zat met die kou