Buitenbak droog houden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barco

Re: Buitenbak droog houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:34

Waarom zou je niet eens beginnen met het laten draineren van je bak?

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:00

Barco schreef:
Waarom zou je niet eens beginnen met het laten draineren van je bak?

Volgens mij is dit ook heel erg kostbaar??

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:02

sja volgens mij is alles kostbaar als je een bak droog wil houden. En om nou met zeil te lopen kl oten als drainage zo belangrijk is in een goede buitenbak..
Gewoon een (agrarisch) loonwerker bellen en vragen naar de prijzen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:30

Met oprollen moet je ook uitkijken dat al het water op het zeil niet alsnog in de bak beland...
Ik denk ook dat een drainage aanleggen makkelijker is. Maar je, dan moet je wel een flinke investering doen. Met de prijzen van tegenwoordig is dat niet mis.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:53

Nieuw ideetje: we gaan eens kijken of we de paddock kunnen overkappen (desnoods met sterk zeil) en dan windbreekgaas rondom. De paddock is 25 x 25, dus daar kan in noodgevallen ook wel gereden worden.

Zeil is afneembaar en windbreekgaas ook, dus zitten we misschien vergunningstechnisch ook goed (oftewel: gewoon niet aanvragen). Duivel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:55

Dan zit je aan een stevige dakkonstructie vast, die zet je niet 1-2-3 neer. Vergis je ook niet in de hoogte, of je moet de boel wat gaan ingraven Haha!
Houd iig ook rekening met het regenwater wat je dan rond die plaats gaat krijgen, moet je ook weer kwijt.

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:12

Speciaal zand kopen met mos erin
helpt heel goed.
Iemand die ik ken heeft dat ook.

Nooit maar dan ook echt nooit een plasje water erin.
Wat dat kost, dat zou ik niet durven te zeggen.
Goedkoop is het niet, dat weet ik wel.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 23:57

DubbelDun schreef:
Dan zit je aan een stevige dakkonstructie vast, die zet je niet 1-2-3 neer. Vergis je ook niet in de hoogte, of je moet de boel wat gaan ingraven Haha!
Houd iig ook rekening met het regenwater wat je dan rond die plaats gaat krijgen, moet je ook weer kwijt.

Afvoer is geen probleem, De paddock ligt ook langs de sloot (eigen sloot overigens, heeft de vorige eigenaar gegraven) Cool

We hebben trouwens windbreekgaas als dak getest, schuin aflopend en strak gespannen, en dan laat het dus nauwelijks water door. Loopt er zo vanaf. Dat is natuurlijk een stuk lichter dan zeil en werkt waarschijnlijk afdoende. Dakconstructie wordt nu over nagedacht (familielid is bouwkundig tekenaar).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:48

Redneck schreef:
We hebben trouwens windbreekgaas als dak getest, schuin aflopend en strak gespannen, en dan laat het dus nauwelijks water door. Loopt er zo vanaf.
Ik ben benieuwd hoelang je dit getest hebt en welke kwaliteit wbg?? Het spul heeft nl een verzadigende werking, waarna het imo wel gaat lekken. Overigens lekt het dan ook langer na als het daadwerkelijk regent en rijd je alsnog in de regen terwijl het al droog is Haha!
Qua belasting moet je ook rekening houden met sneeuw, schijnt nogal zwaar te zijn Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:57

Redneck schreef:
Nieuw ideetje: we gaan eens kijken of we de paddock kunnen overkappen (desnoods met sterk zeil) en dan windbreekgaas rondom. De paddock is 25 x 25, dus daar kan in noodgevallen ook wel gereden worden.

Zeil is afneembaar en windbreekgaas ook, dus zitten we misschien vergunningstechnisch ook goed (oftewel: gewoon niet aanvragen). Duivel

Voor het aanleggen van een rijbak heb je een aanlegvergunning nodig; plaats je er hekken om dan praat je al over een bouwwerk (ook vergunningsplichtig); met een dak erop is het een gebouw (helemaal vergunningsplichtig)
Het lijkt mij het beste als je je bezighoudt met een goede bodem en drainage; al het andere is vragen om moeilijkheden. Het lijkt allemaal goedkoper maar is uiteindelijk duurkoop. Een goede bak is een investering, geen uitgave; knoeien met zeilen, windbreekgaas e.d. zijn duidelijk uitgaven en kosten op den duur meer geld. Overigens vallen dergelijke bouwwerken ook meer op dus de kans dat er sprake is van landschapsvervuiling neemt toe, met het gevolg dat je het op last van de gemeente moet afbreken.
Het risico nemen om niets aan te vragen zou ik nooit nemen: als je 1 x slecht bekend staat bij de gemeente krijg je nooit meer ergens een vergunning voor.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 15:40

@DubbelDun: getest met wbg 90 % winddicht. Goede kwaliteit, de meest fijnmazige die wordt gemaakt. We hebben het vijf minuten onder de kraan gehouden, dus meer water dan regendruppels. De dakconstructie laten we aan de vakman over Knipoog

@madamX: we zijn ook nog niet aan het bouwen hoor, alleen nog maar aan het brainstormen. Waarschijnlijk gaan we sowieso een keer praten bij de gemeente, want er staat hier nog een oude varkensschuur die we gaan afbreken. Daar mogen we dan ook iets voor terugzetten, maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe en wat precies. Wellicht kunnen we het als ruilobject gebruiken voor een ander bouwwerk.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:12

Hoe zit het eigenlijk met drainage, want ik hoor uit diverse hoeken dat dat nogal eens kan verstoppen....lijkt me ook niet heel handig namelijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:12

Verstoppen heeft alles te maken met niet op de juiste manier aanleggen, besparen op kosten etc.
Daarom kun je het ook beter door een erkend bedrijf laten aanleggen.

xBARBIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:42

Als de buitenbak zo nat is. misschien absorberende vloer. zo een soort stukken stof of waar het ook op leek. Heb er eens wat over gehoord. Dan krijg je ook niet zo een grote modderpoelen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:57

Waarom strip je de binnenkant van de varkensstal niet?
Beton en ijzer eruit.De put opvullen met zand.Halve meter lager houden,anders is het vaak te laag.En zo heb je een prima binnenmanege voor bij slecht weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:59

Ik denk niet dat de varkensstal zo breed/lang is als een standaard bak.
Overigen ken ik 2 verdiepte binnenbakken. Werkt in principe goed, maar de af/opgang verdient extra aandacht ivm modderig/glad worden en een goede ontwateringspomp is een must.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:23

Nou, het gaat om een kleinere varkensstal waarvan een gedeelte al half is ingestort...daar kunnen we dus niet echt meer iets mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:45

Misschien is een overdekte longeercirkel aanvragen als ruil voor de varkensstal dan wel een goede optie! Daar heb je ook speciale tenten voor (diezelfde link als tent voor binnenbak in het begin en niet zo duur als een schuur bouwen) en je kunt het ook als overdekte paddock gebruiken...
Overkapping werkt altijd beter dan drainage. Wij hebben ook drainage in paddock gekregen maar terwijl het er nog maar net in ligt werkt het toch niet goed. Het zand lijkt dichtgeslagen door het water en de vele mest en het door elkaar trappen. Als je een overdekte zandpaddock hebt zul je dat probleem nooit krijgen... Succes!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:49

draineren die bak, zo duur hoeft dat niet te zijn.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:56

en als je nu die rol op de lengte van je bak zet,en je zorgt dat het plastick niet te zwaar is (niemand loopt daar normaal toch op),het moet alleen water dicht zijn en je zorgt dat het water kan weglopen (helling,...) en je maakt het gewoon met enkele bevestigingen vast aan de andere kant ?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 23:48

@joyce B: zoiets bedoelen we, als ruilobject. Even informeren hoe dat precies zit en hoeveel vierkante meters we mogen plaatsen als we die schuur afbreken. In de vorm van een gebouw is dat (voor zover ik heb gehoord) de helft van het aantal vierkante meters dat afgebroken wordt. Maar het gaat hier niet om een nieuw gebouw, dus misschien gelden dan andere regels.

@elout: ik ben bang dat het dan toch nog een behoorlijk gewicht is. Het idee is leuk, maar we komen steeds meer praktische bezwaren tegen...helaas!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:27

Inmiddels hebben we besloten de bestaande rijbak niet aan te passen. De bodem is in droge toestand fantastisch en zelfs geschikt om sliding stops in te maken, iets wat best moeilijk te realiseren is met een buitenbak. Meer geluk dan wijsheid, maar het is echt een goede reiningbodem geworden. We zijn bang dat we door drainage aan te leggen meer vernielen dan verbeteren.

De paddock wordt dus onze tweede rijbak, gedraineerd of overdekt, we gaan uitzoeken wat de mogelijkheden zijn (zowel vergunningtechnisch als financieel). Cool