Bak slepen met pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Bak slepen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:35

Ik heb m'n tuigpaard (1.70m) ook eens de bak laten slepen. deed daar een pallet achter met een zwaar gewicht erop.
een pallet alleen is overigens veel te licht om de bak te slepen, dan schuift hij er gewoon overheen.
Ik heb zelfs een paar rondjes zelf op het pallet gezeten, maar dat was toch iets te veel van het goede.. Haha!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:37

iemand die ik ken heeft een 4 kantje gemaakt van hout, daartussen gaas gedaan en zo achter de pony gehangen, maar dan moet je wel los/zacht zand hebben Knipoog

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:38

areke schreef:
Marina anders moet jij maar met kel komen Tong uitsteken

Kel vond het altijd een beetje erg zwaar! Dus ze liep niet. Maar erop zitten ging ook niet omdat de lijnen vanaf haar borst liepen, langs haar (zij)buik, waardoor ik er niet met mijn benen tussen kon gaan hangen om te drijven Gestoord

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:39

areke schreef:
Berith de mijne is 80 tot 85 cm dus een complete pallet zal te zwaar worden denk ik.

Pallets heb je in verschillende maten. Die ik gebruik is niet zo heel erg groot. Ik denk 80 x 60 cm.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:41

mijn shet van 102 cm:
Afbeelding

ik zou achter een kleine shet niet meer hangen dan 1 autoband . Zeker als die band ook nog allemaal zand ophapt wordt dat al flink zwaar trekken.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:46

areke schreef:
Tot nu toe iedereen bedankt voor de tips, uiteraard zijn meer tips en voorbeeld foto's nog steeds welkom.

Ik ga eens het een en an der uitproberen, materiaal is geen probleem dus ik kan alles proberen.
Een gedeelte hout van de pallet afhalen is idd oon een idee, was ik nog niet op gekomen.

Berith de mijne is 80 tot 85 cm dus een complete pallet zal te zwaar worden denk ik.

Marina anders moet jij maar met kel komen Tong uitsteken

Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat proberen, hou ons wel op de hoogte hier in het topic he?

De foto van skessa ziet er goed uit, maar twijfel nog steeds of daar de bak vlak van wordt.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:49

om het goed te doen zou je zelf eerst het zand van de bakrand naar de hoefslag moeten brengen, denk ik.
De pony kan het vlak trekken. Maar voor het zwaardere werk heb je meer shetten nodig of een groter paard.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:57

Ik heb vanmiddag voor het eerst met deze shetlander debak gesleept ik heb maar de helft gedaan omdat het vreselijk zwaar voor hem was omdat de bak 1 grote dikke vette blubberpoel is... Ik wou een klein meisje uit de modder trekken die vastzat(tot goed over de enkels) en toen viel ik achterover dus heb ook een modderbad genomen Haha! Pony loopt ook voor de kar maar vond de eerst paar rondjes met dit ding vreselijk eng... stijgeren bokken gerustgesteld en later liep hij als een trein...

De pallet was niet zwaar genoeg om de bak te doen dus heb ik er om en om 2 kleine meisjes op gezet van 7 jaar en heb zelf naast z'n hoofd gelopen vonden ze geweldig werd direct gevraagd wanneer ik dat weer ging doen... Hij heeft momenteel nog geen super goede conditie en een mega wintervacht dus heb maar de helft gedaan omdat ik dat voor een 1ste X wel genoeg vond(de helft is de huitenste 4 ringen ofzow we hebben een kleine buitenbak ik denk 35-15 ofzow). Volgende keer gaan we verder en als de bak wat droger is (komende zomer dus) en de pony dit vaker heeft gedaan en dus een goede achterhand met veel spieren en in goede conditie is... wie weet ga ik er dan zelf eens op zitten maar daar denk ik voorlopig echt nog niet aan aangezien ik toch echt 43 kilo weeg en dat niet niks is en een pallet totaal anders is als een kar... Vork

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=59wrps&s=4

P.S> pony is goed 1.10 het is een ruintje (shetlander). Staat momenteel neit echt in training, van eht zomer erg veel mee gedaan maar door dit rot weer kan ik neit veel doen en aangezien ik er te groot voor ben en de ruitertjes vaak maar 1x per week kunnen stata hij al 2 maandjes redelijk veel stil... dat si in mijn ogen 1-2X per week lopen (rijde/longeren) op deze manier is de shet ook weer heel nuttig en is eh tok nog eens super voor een lekker kontje Haha!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:40

Ik ga even kijken of jibbels idee werkt en uiteraard ook even de autoband.
De pallet misschien ook nog wel.
Foto's komen er zeker.

Hoefslag hark ik sowieso al een paar keer per week dicht.

Heb nog een shet mocht het te zwaar worden zouden ze het samen kunnen doen maar dan moet ik eerst kijken of ze samen in een span kunnen, heb ze tot nu toe altijd alleen voor de kar of slee gehad.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:10

een dwarsbalkje (zweng) tussen tuig en pallet/autoband is wel heel fijn voor je pony. Anders heb je kans dat het borsttuig erg gaat schuren.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:38

bedankt voor de tip.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:06

Ik denk dat het wel kan hoor. Shetjes zijn er sterk genoeg voor, en een keer per week kunnen ze makkelijk aan Haha!
Wel leuk bedacht trouwens Knipoog

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:23

Midy schreef:
Ik denk dat het wel kan hoor. Shetjes zijn er sterk genoeg voor, en een keer per week kunnen ze makkelijk aan Haha!
Wel leuk bedacht trouwens Knipoog

Als je maar wel die dwarsbalk ertussen doet, dat was echt een goede.
Het is nu zondag, heb je het in het weekend al uitgeprobeerd? Hyper!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:01

Wij hadden altijd een (kleine) weidesleep achter een fjord (soort lijst met van die ijzeren ringen ertussen). Heb geen foto, maar het werkte perfect.

Nadeel is dan wel dat je zo'n ding moet kopen of lenen en dat je een kleine moet hebben. De fjord lukte het makkelijk en t voordeel hiervan is dat t zand zich niet opstapeld en extra gewicht vormt. Het blijft dus een vrij constant gewcht.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:55

Fem_daf schreef:
Wij hadden altijd een (kleine) weidesleep achter een fjord (soort lijst met van die ijzeren ringen ertussen). Heb geen foto, maar het werkte perfect.

Nadeel is dan wel dat je zo'n ding moet kopen of lenen en dat je een kleine moet hebben. De fjord lukte het makkelijk en t voordeel hiervan is dat t zand zich niet opstapeld en extra gewicht vormt. Het blijft dus een vrij constant gewcht.

Zo één ken ik ook wel ja, maar dat is toch echt de zwaar voor de kleine shet van de TS denk ik :S

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:02

Ik heb het nog niet geprobeerd, ben het weekend weg geweest.
maar ga het deze week zeker proberen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:09

areke schreef:
Ik heb het nog niet geprobeerd, ben het weekend weg geweest.
maar ga het deze week zeker proberen.

Gaaf! Laat dan weten welk idee je hebt geprobeerd en hoe het verliep. Misschien ook een foto? het mag alleen geen verzameltopic worden, dus als je gewoon een ITP opent, en dan de link hierin zet? Schijnheilig

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:14

je kunt in plaats van een autoband ook een kleine pallet pakken.
Of de autoband doorsnijden, zodat ie geen zand opvangt.

Tussen het dwarsbalkje (zweng) en het te trekken voorwerp wel maar 1 touw doen (in het midden), anders helpt het nog niets tegen het schuren op de borst.Knipoog

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:40

Wij hebben gewoon de sleep die normaal achter de tractor gaat om de bak te slepen gebruikt. Maar ik denk niet dat je shet dan nog vooruit gaat, kan ook gewoon met een vrachtwagen / tractor band enz. Haha!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:36

Dat gaat hij idd niet redden, vrachtwagen of tractorband ook niet.
Moet even kijken of het borsttuig van de overbuurman past en dan kunnen we gaan testen (mits het weer een beetje meewerkt)

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:50

Ik lees dat veel mensen het te zwaar zouden vinden voor hun shet zon dier kan heus wel wat hebben hoor hij is niet van suiker......
Als mij n shet van een meter mijn verzorgster er weer eens afgooid of steeds vandoor gaat en niet luistert stap ik erop en dan moet je haar eens zien lopen met 4 benen de lucht in....
Je gaat mij niet vertellen dat ik dan te zwaar ben ........

Gewoon probere dus als hij het leuk vind b;lijven doen is goed voor ze een beetje werken......

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:02

zoals luna1 zegt, een shet is niet van suiker!
een gewicht trekken is voor een paard ook veel minder belastend dan hetzelfde gewicht dragen.

ik ben ook van plan om de bak en vooral de weide te gaan slepen met mijn knollie.
hij is 1,50 en een half trekpaard, dus te zwaar zal het voor hem niet zo snel worden Haha!
ik heb hier al een paar mooie ideetjes voorbij zien komen, dus ik hou dit topic verder in de gaten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:07

Ik gebruik bij mijn shet van 85cm meestal 2 auto-banden naast elkaar....Kan ie prima hebben.

Wel doe ik het in een rustig drafje, dan gaat het net wat lichter (en sneller)..

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:09

Haha grappig idee, Mijn vader wil nog steeds een clydesdale kopen om boom stammetjes mee uit het bos te trekken (voor de lol) maar ik heb hem al verteld dat die mij iets te veel eten Tong uitsteken

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:13

Hij is idd niet van suiker en zo wordt hij ook niet behandeld maar het moet wel te doen zijn voor hem, werken is goed maar overbelasten niet.

Paintlinger ik neem aan dat je dan normale autobanden er achter heb?