langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinaxUllie

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:18

die bieten zijn dat suikerbieten of ander soort bieten?
waar halen jullie die?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:33

Mijn paard staat nu op verplichte boxrust en begint zich nu ook wat te vervelen.

Ik heb het hooi en een hooitas zitten. Wel hooggenoeg ophangen anders eten ze het er aan de bovenkant uit(Of mijn paard is gewoon te slim voor dat soort dingen;)).

Ze heeft een liksteen, die ik geregeld weer opnieuw op moet hangen omdat ze er mee is gaan spelen en touwtje dan geknapt is.

Ook gooi ik er af en toe paar wilgentakken in. Wanneer ik wortels voer gooi ik die ook door de hele stal heen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:41

na het uitmesten even in alle hoeken het hooi neerleggen en likkit ophangen, heeft ie al wat meer te doen, en verder is het goed dat de buren met elkaar kunnen spelen over de stalwand heen, dus geen tralies, en paarden die goed met elkaar kunnen vinden naast elkaar in de boxen doen.

voor de rest kan je om beurten met je stalgenoten afspreken, dat de paarden even buitengezet wordt om lekker met elkaar te ravotten, wel de paarden die met elkaar kunnen vinden he, als er iemand toch is voor zijn /haar paard, die gaat poetsen, zadelen enzo, ondertussen kunnen de overige paardjes even buiten zijn, of het nou goed weer is of niet, daar heb je toch regendekens voor?

Verder is het aan jou om je paard bezig te houden, lekker buitenzetten als je er bent en gaat uitmesten, en dan lekker poetsen en rijden enzo, op deze manier heb ik het ook zo gedaan met mijn paarden, en ze verveelden zich niet, zijn altijd vrolijk, en het is maar een paar wintermaanden, gewoon doorbijten en bedenk maar een manier om je paard bezig te houden in deze maanden.

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:00

liksteen, jollybal of idd hooi in een hooinet

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:45

DinaxUllie schreef:
die bieten zijn dat suikerbieten of ander soort bieten?
waar halen jullie die?

Suikerbiet haalde ik altijd (een kleintje) bij een boertje, die had een hele voederplaats vol liggen voor zijn koeien. Rode bieten lijken mij ook wel kunnen, zijn ook hard. Knolselderij gewoon bij de supermarkt.

Een emmer met water en daar een appel in, appel blijft drijven en krijgen ze niet zomaar te pakken. Zijn ze ook even mee bezig. Een wortel zinkt naar de bodem, daar kunnen ze ook even over nadenken hoe ze daarbij komen. Moet je geen paard hebben die die emmer omschopt natuurlijk.

In plaats van een hooinet (waar ze toch met hun hoeven in verstrikt kunnen raken) heb je ook hooibakken met een rooster erover. Zijn ze ook langer bezig met eten. De mijne schudt een hooinet ook gewoon leeg en met zo'n ton lukt dat niet.

Maritime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:01

Mijn paars, pony en veulen hebben alledrie een hooinet hangen. Ze vinden het super. Ze hebben ook alledrie een jollyball. Voor de rest staan zij meer buiten dan binnen met al hun vriendjes dus geen verveling mogelijk.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:01

Knolselderij???
lusten ze dat ook???

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:15

die van mij staat met dit weer 4 uurtjes buiten.ze staan eigenlijk bij het hek te wachten.hij krijgt dan hooi en s avonds ga ik wat doen met hem en dan krijgt hij weer eten met 2 dikke plakken hooi.als het weer beter word gaan ze weer hele dag naar buiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:54

Onbeperkt ruwvoer voor stal hebben (wij hebben open spijlen tot op de grond), zodat ze de hele dag wat te knabbelen hebben. Hier krijgen ze oko resten van de koeien, waar ze ruime tijd mee bezig zijn de lekkere dingne uit te zoeken, ook goed voor de verveling. Verder heeft ze een lickit hangen, maar dat is niet echt tegen verveling want dat houdt haar 10 minuten bezig en dan is het ding al op Clown

Ze staat op vlas en krijgt van mij in haar stal een plakje stro iedere dagen. maar vooral onbeperk ruwvoer voor stal voorkomt verveling.

Regenroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:47

Mijn paard heeft nu verlpicht boxrust ivm operatie. Ze is niet gewend om op stal te staan. Ze heeft een vervelende stal gewoonte (al zo lang last van als wij haar kennen, 8 jaar) namelijk erg veel water drinken. Dit gaat ze dus nu ook weer erger doen. Ze maakt er een grote kliederboel van. Ik gan nu een lik-it proberen en wortels door de stal.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:56

Ragdollcat schreef:
na het uitmesten even in alle hoeken het hooi neerleggen en likkit ophangen, heeft ie al wat meer te doen, en verder is het goed dat de buren met elkaar kunnen spelen over de stalwand heen, dus geen tralies, en paarden die goed met elkaar kunnen vinden naast elkaar in de boxen doen.

voor de rest kan je om beurten met je stalgenoten afspreken, dat de paarden even buitengezet wordt om lekker met elkaar te ravotten, wel de paarden die met elkaar kunnen vinden he, als er iemand toch is voor zijn /haar paard, die gaat poetsen, zadelen enzo, ondertussen kunnen de overige paardjes even buiten zijn, of het nou goed weer is of niet, daar heb je toch regendekens voor?

Verder is het aan jou om je paard bezig te houden, lekker buitenzetten als je er bent en gaat uitmesten, en dan lekker poetsen en rijden enzo, op deze manier heb ik het ook zo gedaan met mijn paarden, en ze verveelden zich niet, zijn altijd vrolijk, en het is maar een paar wintermaanden, gewoon doorbijten en bedenk maar een manier om je paard bezig te houden in deze maanden.

Haha dan zou mijn paard erop poepen..Als ze met dr kop in de ene hoek staat dan staat dr achterwerk automatisch in de andere hoek..

Maar ik heb het probleem niet, ze kunnen bij mij naar binnen en buiten lopen, in de buitenboxen. Ideaal.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:18

bij ons gaan ze zowieso best lang naar buiten,
maar er ligt in de stal een dikke laag stro en
een dikke plak hooi zodat ze in ieder geval wat te doen hebben
en als hij dan te dik wortd verminderen we wat in droogvoer

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:06

Een dubbel hooinet en dan in de hooiruif is voor te zware paarden een goede oplossing. lekker langdurig eten maar niet teveel, werkt super bij mijn skattie

Jinah&Summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:11

Ze at eerst echt elke dag van top tot teen heel der stal leeg er lag geen stro spriet meer.
Maar ze had toen dus een veulen en daarna was ze echt super veel afgevallen. Ze kreeg toen ook al extra hooi (mischien anderhalfe plak)
Nu krijgt ze 3 x per dag hooi van de eigenaar van stal en ze krijgt s'avonds van mij nog eens 2 plakken hooi ze begint er stukken beter uit te zien en ze eet haar stro niet meer op.
Voor der rest heeft ze geen speeltjes in der stal (moet ik wel gaan kopen)

groetjes ceasje

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:50

Mijn pony krijgt best veel hooi, dus daar heeft hij gelukkig wel genoeg aan.
Heb een keer zo'n speelbal in de stal gelegd, maar volgens mij vond hij dat niks aan.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:00

Wat goedkoper als een jollybal is een blok hout (zonder schors want dat eten ze op..) ophangen aan twee stro touwtjes... beide zijden van het blok een touwtje...en dit voor de muur hangen! Ik heb m vastgemaakt aan de tralies, de strotouwtjes gevlochten zodat t iets sterker is en aan het blok vast gemaakt met krammetjes.
Mijn paard doet t in haar mond en laat m los zodat ie tegen de muur aan klettert... vind ze gweldig!
Maakt wel lawaai... maar daarom doet ze t ook Knipoog
Het houd haar in ieder geval bezig...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:48

Ik geef gewoon genoeg hooi, al die speeltjes vind ie geen hout aan (jollybal, likits..), doet ie niets mee. Ik wil nog wel een wilgentak of houtenbalk zoals RivellaLight al noemde, kun je trouwens ook besmeren met appelstroop of iets anders lekkers, zijn ze er ook weer ff mee bezig.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:02

wilgentakken en stukjes peen vindt ik wel een leuk idee inderdaad
hooi net slopen ze dus geen goed plan.
jollybal vinden ze geen bal aan Clown
Bij ons gaan ze toch wel veel naar buiten maar vandaag met al die regen
en het weiland is echt super bagger en veel plassen.
Ze mogen dan niet naar buiten,helaas.
Ze hebben wel veel hooi maar iets lekkers tussen door is altijd welkom.
Ga het straks gelijk uitproberen met die peen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:16

zo'n wilgentak.. maak daar de dikte niet van uit? heb een boom staan in de tuin

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:03

Nee hoor wilg is wilg, vinden ze heerlijk. En is goed tegen de verveling ook!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:03

creatief zijn. Wilgentakken idd, maar ook stukjes wortel verstoppen in de stal, in de drinkensbak, erop, tussen de tralies, op randjes in je stal. Een jolliebal kun je ook wortels in klemmen ! Verder toch er voor zorgen dat ze zoveel mogelijk op de wei komen.

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:01

Ik heb voerkokers gemaakt
Ze zijn 33 cm hoog. Op de tweede foto staat Olivier er ook bij, dan zie je hoe hoog/laag ze zijn geworden.
De dop aan de ene kant zit vastgelijmd en de dop met het lusje, kun je lostrekken.
De lus is te klein om met de hoefjes (ik heb een shet) in vast te komen zitten.
Ik maak ze eventueel ook in opdracht, als je zelf geen zin hebt om te knutselen.

Afbeelding
Afbeelding

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:17

Leuk idee de voerkokers! maar hoe krijgen je paarden het voer eruit? leg je ze gewoon op de grond of hang je ze vast?

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:23

Juf-Sanne jij bent creatief bezig geweest! Goed gelukt zeg!
Is het gemaakt van pvc?
Ik ga dat zelf ook eens proberen Knipoog

Ireika je legt ze op de grond... Net als een voerbal welke je in de ruitersportzaak kunt kopen
Een paard moet dan met zijn neus tegen de koker duwen zodat hij rolt waardoor er brok door de gaatjes komt
Alleen komt zo een koker waarschijnlijk eerder klem te liggen in een hoek van de stal, dan de bekende bal...

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:44

Wij doen het zelfde maar dan met een lege melk fles

Afbeelding

prik er hier en daar wat gaatjes ,doe er wat snoepjes of bix in
dop vast lijmen en ze hebben lol. Ze kunnen erop gaan staan mee gooien enz.
Hier gaan er 2 pakken melk per dag doorheen ,kids zijn gek op melk
en zo hebben de paarden een leuk speeldje