ouder paard veranderen van stal voor meer weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: ouder paard veranderen van stal voor meer weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:21

chanel1985 schreef:
lieveli: Ik woon in belgië, [...] ik wil ook nog buiten wandelen

Even een off topic vraagje...
Ik heb een Belgische trainer en die heeft het ook wel eens gehad over 'wandelen' met mijn paard. Ik dacht eerst dat dat gewoon een beetje lopen langs de weg was met je paard aan de hand, maar ik krijg steeds meer de indruk dat het meer 'een buitenrit maken' betekent. Klopt dat?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 10:43

lindyh: nu maak ik inderdaad een buitenrit, dus ik zit nog op haar maar het is de bedoeling dat als ze niet meer bereden kan worden ik met haar aan de hande kan wandelen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 10:47

anneliesdj: dit is niet mogelijk want de wei is niet erg groot, pakt als je 2.5 stallen naasteen zet, die grootte moet je je voorstellen, en dan staat ze nog altijd alleen en dit gaat niet;
maar iedereen al bedankt voor de reacties

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 15:37

Ik ga vanavond naar een stal kijk in zoersel waar ze een hele dag buiten staan en waar ze ieder nog een klein privé paddockje hebben, de stal houder heeft mij info doorgemaild en dat zag er wel goed uit , het is ook een kleinschalig pensionstal en daar ben ik wel voor te vinden.
Ik ga ernaartoe met het gedacht ik kan altijd is gaan kijken en dan ga ik er rustig over nadenken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:07

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar even een reactie op 'oude bomen verplaatst men niet'. Wij hebben pas twee oude manegepaarden opgevangen (27 en 28 jaar oud) die hun hele leven op de manege doorgebracht hadden. We hadden ook schrik voor de reactie van de paarden, het was toch een hele verandering van manege naar 24/7 op de weide,
maar ze passen zich echt heel vlot aan Lachen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:21

Ik ben juist terug van de stal, ik ben heel positief, ze hebben zelf de visie dat paarden niet 24 uur moeten binnen staan. Hun eten wordt ook aangepast, dekens worden verwisseld.Ik heb eigenlijk de garantie gekregen dat ze altijd heel de dag buitenstaan, zomer en winter. Ze krijgen ook onbeperkt hooi.

Morgen ga ik nog eens terug tijdens de dag zodat ik de andere mensen ook leer kennnen. Het is ook kleinschalig er staan max 10 paarden waarvan er 3 continue op een andere wei staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:16

Klinkt super positief!! Ga eens overdag kijken, kom ook eens rond voerdertijd en kijk kom eens kijken als ze de stallen uit doen. Allemaal weetjes voor je, gewoon binnen vallen.

Probeer terug te komen op je oude stal als het toch tegenvalt en ga vandaar weer verder zoeken, je kunt beter je paard weer naar de oude situatie terughalen en van daar verder zoeken dan dat ze eerst weer dat hele wennen-scala door moet. Terugplaatsen zal meteen weer bekend voor haar zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:00

Ik had eigenlijk nog een vraagje, ik ben er bijna zeker van dat ik ze ga verhuizen maar nu is het het wel heel koud kan dit kwaad dat ze nu heel de dag op de wei staat, ze heeft nu al een deken op van 300 à350 gram maar kan er nog een staldeken onder leggen?
Zou dit een probleem zijn?
Hopende op reactie

[naam]

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:08

een deken van 300 gram leg je op een paard wat geschoren is in de winter. Volgns mij moet dat voldoende zijn voor je oudje, hij is niet van suiker en te koud is beter voor ze dan te warm.
Succes met de verhuizing als je gaat, ik vind het ook heel positief klinken en ze passen zich zo aan, als hij straks maar op zijn plek is daar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:10

ok , ik ben nogal snel bang dat ze mager gaat worden omdat ze het te koud heeft (wegens ouderdom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:13

Bij een ouder paard zou ik dat ook doen, zeker met dit weer. Altijd je hart volgen en niet naar een ander luisteren die je gaat overhalen is mijn ervaring.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:22

Ik zou mij inderdaad beter voelen met nog een deken erronder en als dit voor s'nachts te warm is dan wisselt de stalhoudser ze als ze s avonds op stal komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:33

Dan ga je dat lekker doen, is jouw paardje, ik heb er ook een dekentje extra op, de wind staat op de stal en de deur kan niet meer dicht. Hij kan wel achter een schot staan, maar ik vind dat hij gewoon lekker warm moet aanvoelen. Die shet is een megateddybeer, die heeft het absoluut niet koud, kan zelfs niet nat worden omdat zijn pak haar te dik is.. Knipoog

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:26

Ik heb een merrie van bijna 20.
En idd een ouder paard..eigenlijk ieder paard heeft er moeite mee om verhuisd te worden. Het duurt ee poos voorat ze weer in hun normale doen zijn. Maar nu ruim 4 maanden later rent en bokt mijn oude meisse vrolijk het weiland door met mijn 2 jonge paarden.

Ik vind ook dat een ouder paard gewoon lekker buiten moet lopen om stijfheid etc tegen te gan. Dei van mij lopen elke dag buiten tenzij het echt onwijs noodweer is dan lopen ze in de kleine binen paddock.

Met een deken zou ik het even aankijken. mijn oudere merrie is de enisgste met deken de andere vind ik het niet nodig. Als het echt heel koud is of erg hard sneeuwt etc dan kun je haargewoon een 300 grams winterdeken opdoen. ik zou daargeen extra deken onder doen ze moet ntuurlijk nietgaan zweten!! Als het netzoals nu rond de -2 is met zon en droog doe ik die van mij geen deken op en loopt ze gewoon lekker zo in de wei. Pas als het heel erg koud is dus echt boven de -5 of het sneeuwt keihard dan krijgt ze haar deken op. op stal staat ze zonder deken omdathetdara nu nog erg goed te doen is qua temperatuur. ik hoefer zelf ook nog niet echt een jas aan..tis koud marte doen..mocht het straks ookdara echt koud worden krijgtze van mij gewoon een staldeken aan.