Probleem met vlas.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Probleem met vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:41

roos1980 schreef:
Volgens mij kan je het beste in een lege stal bv 5 pakken ineens erin gooien.

5!!!!!!!! pakken vlas in een stal van 9m2? Dan staan ze tot hun knieën in de vlas... 2 pakken is voor een stal van 3x3 ruim voldoende, dan heb je al een laag van minstens 10cm dikte. Wil je érg overdreven doen, dan gooi je er 2,5 tot 3 pakken in, maar 5... dat is alleen maar als je geld teveel hebt en heeel graag zoekt naar drollen elke dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:36

Tja als je dan een maand niet uitmest, dan kan ik mij wel voorstellen. 2 pakken in een stal van 3x3 vind ik weer te weinig, beginnen met 3.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:45

Heb er vandaag 1 pak bijgedaan, dus voorlopig is mn stal weer droog.
Ze snapte alleen mijn probleem niet en ze vond het nat wel meevallen........

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:50

Tot je het er een keer uit moeten halen.. dan gaat je rug eraan Clown
Ik doe altijd 2x per week de natte plekken en dan ook nieuw vlas erbij..
Wel dagelijks de drollen eruit..

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:00

Voor een stal van 3x3 vind ik 4 pakken echt het minimum hoor. Voorheen stond mijn paard (overdag in de wei) in een box van krap 3x3 die boven de grup lag, dus de urine kon ook nog weg. Daar deed ik 4 (Lavor) pakken in. Iedere dag de drollen eruit en 1x per week ook de natte plek en een half pak bijstrooien. Op die manier kon ik 3 maanden met een bodem doen.
Nu staat hij in een box van 3nogwat bij 350 met stelconplaten als bodem. Daar begin ik met 5 pakken. Verder hetzelfde recept. Ik ben een beetje aan het experimenteren geweest hoe lang ik de natte plek kon laten liggen en 3 weken is het maximum. Dan wordt ie te dik en de afsluitende bovenlaag te dun.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik een erg net paard heb, dat altijd op dezelfde plek(ken) mest en altijd op dezelfde plek piest, en dat ik heel erg secuur ben met uitmesten. Alle drollen gaan eruit, en ook de plukken/plukjes hooi/kuil die hij naar achteren gewerkt heeft vis ik eruit. Moet wel zeggen dat ik met een stro stal sneller klaar was.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:05

2 balen? das wel heel weinig, hier gaan in een box van 3x4 om mee te beginnen al 7 balen Clown
dan elke zaterdag de natte plek eruit, en elke dag de drollen.... dan zou je normaal gesproken de hele winter met de box moeten kunnen doen....
omdat we hier extreem last hebben van optrekkend vocht, zijn we momenteel erg duur uit, maar als dat probleem is verholpen zou het weer gewoon moeten werken Ja

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:16

voor mij geen vlas meer. heb het geprobeerd maar ik vond het te zwaar om uit te mesten.
en als je paard inderdaad veel loopt/schraapt in zijn stal werkt het ook niet. ik gebruik stro, heeft hij ook altijd iets te knabbelen waardoor hij zich minder snel verveeld Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:32

Misschien ff offtopic,
maar het kan ook aan je voer liggen of je paard veel plast of niet. Bijvoorbeeld als het paard veel zout binnen krijgt.

Verder: op een stal waar ik stage heb gelopen, werd ook lavor vlas gebruikt. Daar was het twee tot drie keer per dag drollen weghalen en een keer per dag zonodig (als het vlas rood was) de natte plek eruit halen. Dus wat er bij jou gebeurt lijkt me inderdaad veel te weinig. lastig maar ik zou dan toch zelf gaan scheppen als ik jou was.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:40

Vlas oogt heel anders dan stro. Mijn paard staat sinds dit jaar ook op vlas, daarvoor ruim 9 jaar op stro gestaan.
Ik mest dagelijks de ballen er uit en 2x per week de stal grondig, schone laag aan de kant en de natte plekken eruit.
Helaas is mijn paard van het roeren dus een mooie vaste laag heb ik daardoor niet in de stal liggen.
Er ligt inmiddels een lekkere dikke laag in de stal en deze is droog. Wekelijks gaat er een volle baal vlas bij in.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:52

Ik lees hier veel verschillende adviezen...over hoeveel pakken vlas?

2, 3, 4 of 5 bij aanvang in 1 keer
dan 1 pak per week of per 2 weken erbij
ofwel 2 hele pakken met 5 weken erbij........

Wat is nou wijsheid. Ik run zelf een stal en heb ook vlas als bodembedekker. Ik heb stallen van 3x3 en begin altijd met 3 pakken als ik echt met een nieuwe stal begin.
Vervolgens merk ik bij het ene paard (wat niet zo draait en smerig mest) dat ik de bodem mooi kan laten aantreden tot een compacte isolerende laag waarbij ik gemakkelijk de drollen kan wegscheppen en de natte plekken pas hoef te doen als het heel donker wordt bovenop. Dat ben ik dan eigenlijk altijd voor Knipoog

Weer een ander paard, draait alles in de rondte en niks wordt een mooie vaste onderlaag. Alle viezigheid ligt door de hele stal en de gehele vlasbodem blijft losgewoeld en wordt donker en nat. De echte 'rode en dus natte' plekken komen er nooit omdat dat pas met een stevige aangetreden laag zo kan werken (opname van onder naar boven). Hier moet ik dan ook eerder 2 vlaspakken per week bij doen, wil ik een beetje toonbare stal houden.

Gemiddeld verbruik ik toch voor die laatst beschreven type paarden al snel 2 vlaspakken opstrooi per week.
Als dat toch effectiever kan, dan zou ik dat zeer graag doen. Bij diegenen waar de paarden 5 weken op een vaste vlaslaag staan vraag ik me toch af hoe daarbij sprake kan zijn van superdroog? Tell me Haha!

Groetjes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:46

Dit zegt bijvoorbeelde de fabrikant Horseflax:
Gebruik voor een stal van 12m² :

4 à 5 balen horseflax uitstrooien. Vooraleer u de balen uitstrooit, maakt u de stalvloer nat waardoor u de vorming van de onderste vaste mat bevordert.

Dagelijks met een fijngetande riek de paardenvijgen verwijderen, zonder hierbij in de onderste laag van de strooiselmat te woelen. De urine trekt namelijk naar onderen waar ze een vaste mat gaat vormen, de bovenlaag blijft evenwel droog.

Wekelijks een halve tot een volle baal Horseflax bijstrooien.

Na ongeveer 12 weken de stal volledig uitmesten.

Opmerking:

In plaats van om de 12 weken uit te mesten, kan
ook op de volgende manier gewerkt worden.

4 à 5 balen horseflax uitstrooien.

Dagelijks de paardenvijgen verwijderen.

Na ongeveer 6 weken doet u de droge bovenlaag aan de kant van de stal, u haalt dan de onderste vaste urine-laag uit. Het droge strooisel dat u aan de kant deed, verdeelt u terug over de stal en u strooit een 1 à 2 verse balen bij.

Met deze methode kan u volledig uitmesten wanneer u dat best past en hebben de paarden bijvoorbeeld in de winter steeds een dikke laag in hun stal.

Het gebeurt bij een pas gestrooide stal dat een paard van de Horseflax eet, meestal vinden ze er geen smaak in en stoppen ze er vlug mee. Wij raden aan om voldoende ruwvoer als hooi of voordrooghooi bij te geven. Bij het bijstrooien kunt u het verse strooisel mengen met het strooisel dat reeds in de stal ligt, dan eten paarden er niet van.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:47

5 weken maar?
De stallen bij ons worden uberhaupt nooit helemaal uitgemest, daarom is het wsl ook zo'n vieze zooi.
En owee als ik er zelf aan zit Boos!

Ik had ze dus zelf helemaal schoon geschept, daaroverheen liggen nu 3 balen nieuw vlas en hou de drollen er dagelijks uit en natte plekken probeer ik vanaf te blijven tot 1-2 keer per week...
Ik blijf het klotespul vinden Bloos

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:23

Als ik kon kiezen nam ik vandaag nog stro.
Vind het ook klote spul, heb mn oudje liever op een stro bedje maar ja dan moet ik verhuizen en dat zie ik niet zitten.
Laatst bijgewerkt door mariekie op 28-11-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:27

meggiemeg schreef:
Na ongeveer 6 weken doet u de droge bovenlaag aan de kant van de stal, u haalt dan de onderste vaste urine-laag uit. Het droge strooisel dat u aan de kant deed, verdeelt u terug over de stal en u strooit een 1 à 2 verse balen bij.

Tja dat is het hem nou net.....na 6 weken heb ik dan dus echt geen droge bovenlaag meer die ik aan de kant kan harken of weer kan verdelen Clown . Dat advies klinkt echt veel mooier dan het is. Iemand moet me dat dan toch maar eens komen voordoen.

Ik hou amper na 2 weken dus een droge bovenlaag met droog strooisel aan de zijkanten, en dat terwijl mijn paardjes van 7 tot 17 uur op wei lopen (behalve bij regen, regen en nog eens regen) en dus wel altijd 's avonds hun stalletje in gaan (en bevuilen Haha! )

Dus wie onthuld me de truc?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:32

Zelvde probleem heb ik dus ook Tinkerlady!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:54

Dit advies wordt dus gegeven door eigenlijk alle verkopers als je de site erop na slaat.
Ik ben begonnen met 5 balen in een lege stal.
Dagelijks de ballen er uit.
Vanaf de 2e week ben ik de natte plekken er uit gaan halen ongeveer 2x per week (om de 4 dagen zeg maar) en elke week er weer een nieuwe baal erbij. Mijn stal heeft een mooie droge bovenlaag die goed veert. Mijn paard is een enorme roerder met de vlas. Toch is de stal schoon te houden voor mij op deze manier. Met stro was ik eerder klaar maar dat heb ik niet voor het kiezen op het moment. Wel vind ik het uitmesten bewerkelijker met vlas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:00

Ik kan de bovenlaag wel good schoon houden, maar de bodemlaag die is snel zeiknat en dan ligt het vocht op de rubber matten. Terwijl met houtkrullen wordt het vocht wel goed opgenomen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:57

Citaat:
maar het kan ook aan je voer liggen of je paard veel plast of niet. Bijvoorbeeld als het paard veel zout binnen krijgt.

Pardon?
Zout heeft de eigenschap vocht vast te houden.Als het paard plotseling minder zout binnenkrijgt zal het meer moeten plassen. Het verliest dus vocht, waardoor het lichaamsgewicht zal dalen; zodra het paard meer zout krijgt, komt het vocht er weer bij en zal het lichaamsgewicht weer toenemen. Door veel zout drinkt het paard meer, maar zal niet meer gaan plassen.
Zout moet een paard hebben, maar niet teveel,niet te weinig; hoeveel het nodig heeft is per paard verschillend.
@TS: het kan zijn dat het paard (door gebruik van dekens) met dit weer meer is gaan zweten, waardoor het extra zout verloren heeft en dus meer is gaan plassen. Als ie een liksteen heeft merk je dat doordat ie hier gebruikt van maakt.
Als het paard meer is gaan plassen; hoe is de urine gekleurd?

heck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:02

weet je waar je met je paard naartoe noet gaan
ik bekap daar de paarden
www.hetpaardenrusthuis.nl

daar hebben oude paarden het echt super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:16

Dana01 schreef:
2 balen? das wel heel weinig, hier gaan in een box van 3x4 om mee te beginnen al 7 balen Clown
dan elke zaterdag de natte plek eruit, en elke dag de drollen.... dan zou je normaal gesproken de hele winter met de box moeten kunnen doen....
omdat we hier extreem last hebben van optrekkend vocht, zijn we momenteel erg duur uit, maar als dat probleem is verholpen zou het weer gewoon moeten werken Ja

Dana, doe je na die 7 pakken niet meer opstrooien? Dus de hele winter met die 7 pakken?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:28

Iedere week een baal erbij lijkt me wel handig russel.

Ik haal 2 keer per jaar de hele stal leeg, verder schep ik alleen de hopen eruit, ik heb een tijd geprobeerd vaker het natte eruit te halen, maar daarmee verpest je de onderlaag, waardoor het meer omgewoelt wordt en dus viezer. Dus echt oppotten maar wel alle hopen 2 maal daags eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:29

Ja, maar zo staat het er niet, dus ben benieuwd.

Ik heb trouwens het idee dat het vlas van nu veel minder vocht op kan nemen, ik heb gewoon veel meer pakken nodig dan een paar jaar geleden...snap er niets van.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:50

tja, ik sta ook op een stal waar ik vlas heb. (de anderen hebben stro maar mijn paardje heeft chronische bronchitis)
Het voordeel voor mij is dat de ondergrond tegels zijn waardoor de pies wegloopt in de gierkelder eronder. Geweldig minder werk!

Maargoed, ik begin met niet teveel vlas, zodat het een bodem gaan vormen. Nu ben ik 1,5 maand bezig en begint zich achterin de stal een goede bodem te vormen. Maar never niet dat ik die eruit schep! Die gaat er maar 1 of 2 keer uit per winter.
Het hele natte bovenop schep ik weleens weg, maar ik prik niet de bodem om. Ik vlak het wel en schep de drollen iedere dag. Ik hoop dat ik snel voorin de stal ook een bodem heb waar ik wat mee kan.

Voor jou: de enige oplossing is een manier te vinden waarop jij je extra mest kunt afvoeren. Kun je geen extra kliko's kopen.? bij onze gemeente kan dat. Wel heel vervelend dat de pensioneigenaar het anders ziet..

Succes!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:03

ik gooi er eerst 7 balen in, dan elke week de natte plek eruit, verspreiden en bijvullen indien nodig....
als ik echt fanatiek de drollen eruit haal, gooi ik meestal pas na een week of 3 een baal erbij... dan weer 3 weken niet, 1 baal erbij en 3 weken later haal ik de onderlaag eruit, de droge bovenlaag weer onderin en dan 2 balen erbij... ik gebruik in een gemiddeld winterseizoen van 5 maanden dus ongeveer
16 balen...
dat is dus nog geen baal per week (21 weken)

ik moet er wel bijzetten dat we momenteel dus echt een vochtprobleem hebben, en er dus nu ipv 4 pallets voor 4 paarden in 1 winter, er 2 pallets in de maand doorheen gaan Clown
6 pallets meer dus, en momenteel erg onvoordelig Clown

hopelijk volgend jaar een nieuwe stal en geen vocht meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:09

Nou Dana, dat haal ik echt niet. Mijn shet krijgt 2 balen in een flinke box en daar doe ik een maand mee, maar dat is zo weinig wat hij nat maakt. MIjn grote paard, daar moet ik elke week een pak bij gooien en ik moet mij inhouden om er geen 2 per week in te gooien, oke is een stal van 3 bij 6, maar hij plast altijd op de zelfde plekken, dus grootte doet er dan niet toe.