Hoe jullie uitmesten??????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:40

dat beest van mij staat alleen 's nachts op stal en die wordt dagelijks uitgemest, zowel pies als mest. Ong. 1 keer per week komen er twee pakken zaagsel bij in. Ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgt maar het is altijd orlog in haar stal 's ochtends vroeg. Merries...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:26

Mesthoop afdekken???? Mestplaat etc. is wel verplicht als je een bedrijf voert maar afdekken van een paardenmestvaalt is niet verplicht hoor. De politie heeft klaarblijkelijk wel de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt... Bij koeien, varkens en kippen heb je grote amoniakuitstoot, vandaar dat die volgens de wet wel afgedekt moeten zijn maar voor paarden geldt dat niet en zeker niet bij een "hobbyboer". Denk dat ze eerder melding hebben gehad van stankoverlast ofzo, of ze zochten gewoon iets om te zeuren....

flop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:42

elke dag de drollen eruit en vers stro er bij. 1 keer per twee maanden gaat heel de stal leeg.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:49

Ik haal iedere dag de drollen en de natte plekken eruit.
De hoeveelheid mest die er uit gehaald wordt, komt er in de vorm van schoon zaagsel weer in terug Lachen !
Dus als ik er 1 kruiwagen mest uithaal, gaat er daana weer 1 kruiwagen schoon zaagsel bij! Soms is ´ie erg nat en moet ik er ook wel eens 2 kruiwagens uit halen; dan gaan er ook weer 2 kruiwagens zaagsel bij !

kimkimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:14

nou ik heb mot en dat zeef ik elke keer gewoon en als het niet meer schoon is dan doe ik er nieuw mot bij

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:21

Wat is mot nou weer eigenlijk??? nooit van gehoord of is dat iets als vlas?

Ik heb ze nu 4 maanden op vlas staan dus dat is wel anders mesten. Elke dag de drollen eruit en alles glad maken en 1x per week de plasplekken. Naar gelang nodig gaat er een nieuw pak vals bij.

Toen ik ze op stro had staan elke dag nat eruit en de drollen. En dan ongeveer een halve pak stro tot een heel pak er nieuw bij.

Maar ik ben SUPER tevreden over mijn vlas dus voor mij geen stro meer.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:53

ik pot mijn stal op, zo staat ze de hele winter lekker dik.
Wel haal ik de drollen eruit, en gooi ik er elke dag zon 3 plakken op.
dit is best goedkoop zo maar ze staat toch lekker dik en droog!!!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:15

Ik zal even vertellen hoe het er op mijn manage aan toe gaat. Ik help daar zo nu en dan mee.

1. Alle mest wordt uit de stands geschept en in de gang gegooid, dan wordt er geharkt en eventueel geveegd zodat echt alles in het middel ligt.
2. Dan komt er een kleine tractor naar binnen rijden en schept alles op, in meerdere keren en brengt het naar de mesthoop.
3. Dan komen ze met die gigantische balen stro die je meestal alleen maar bij maneges ziet of op plekken waar veel paarden zijn.
4. Ieder paard krijgt 1 zo'n grote plak stro.
5. De paarden staan 1 dag op deze stro en de volgende dag hetzelfde liedje Haha!