Redelijk prijs bakbodem ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: Redelijk prijs bakbodem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:48

nee glad kan het niet worden, zijn allemaal losse snippers, wij hebben de paarden er ook wel eens los in, nou die halen de raarste capriolen uit, en plat door de bocht etc, d'r is nog nooit een uitgegleden, en zelf heb ik ook niet het idee dat het glad is/word, terwijl ik daar zelf ook wel huiverig voor ben, vind het maar eng als bodem's glad worden Bloos Ja

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:56

En hoeveel ben je kwijt als je een goede zandbodem 40x60 wilt aanleggen zonder dat tuft? Lachen

Is het trouwens zo dat je een zandbak beter op een stuk weiland moet aanleggen? Ik zie weleens dat mensen op hele andere ondergronden een bak aanleggen.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 19:45

Moet je eigelijk bij dat all wheather tuft ook nog zand er bij?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:54

er moet wel zand onder ja, maar als je al een zandbodem hebt dan hoeft dat natuurlijk niet persee Lachen

wij hadden een zandbodem eronder, maar die was zo verschikkelijk slecht, dus hebben eerst nog een hele dikke laag 'nieuw' zand erop gedaan, zodat de bodem droog was en wat stabieler Lachen en toen hebben we dat tuft erop gedaan, even beetje door elkaar gemengd (maar wil in het begin nog niet zo, komt geleidelijk met rijden etc) en toen was het klaar Lachen

moet wel minimaal 20cm zand onder het tuft heb ik gehoord/gelezen Lachen

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:11

magic_lover schreef:
er moet wel zand onder ja, maar als je al een zandbodem hebt dan hoeft dat natuurlijk niet persee Lachen

wij hadden een zandbodem eronder, maar die was zo verschikkelijk slecht, dus hebben eerst nog een hele dikke laag 'nieuw' zand erop gedaan, zodat de bodem droog was en wat stabieler Lachen en toen hebben we dat tuft erop gedaan, even beetje door elkaar gemengd (maar wil in het begin nog niet zo, komt geleidelijk met rijden etc) en toen was het klaar Lachen

moet wel minimaal 20cm zand onder het tuft heb ik gehoord/gelezen Lachen

Okee en kost dat dan ook 2000 euro of word het dan ook nog duurder?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:13

ben niet echt op de hoogte wat zand kost maar als je dat nog niet hebt liggen dan komt er nog wel een beetje bij ja Ja

maar dan nog ben je redelijk voordelig uit vind ik, in tegenstelling tot andere bodems Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:23

ik zit er ook over te denken.
in principe is mijn bak niet echt slecht maar kan beter.
waar ik bang voor ben is dat je zegt dat er stukjes spons doorzitten,mijn paarden lopen swinters een aantal uur los in de bak,gaan ze er niet aanzitten?
en toen wij deze bak gingen aanleggen heb ik al geinformeerd [inmiddels ook al weer 9 a 10 jaar geleden] en dat bedrijf vertelde dat er minstens 4 paarden per dag in de bak moesten rijden wou je bodem goed blijven,bij minder paarden werd de bak te zwaar.
iemand ervaring mee?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:36

de paarden eten er niet van, daar waren wij idd ook bang voor, maar ze hebben wel door dat het niet eetbaar is gelukkig Lachen

4 paarden per dag redden we niet, maar er staan wel elke dag paarden los in omdat ze niet allemaal de wei meer op kunnen.
maar wij hebben geen last dat de bodem slechter word, van't zomer ook niet toen stonden ze er niet los in, bodem bleef gewoon prima, werd niet slechter van niet zoveel rijden Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:58

dank je ML.
zou dus toch iets voor ons kunnen wezen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:02

zou best wat kunnen zijn idd.
mocht je nog meer informatie willen zou ik even contact met hun opnemen,
ik kan je wel een hoop vertellen, maar alleen uit eigen ervaring hoe het bij ons is Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:22

Ben even aen het reken gegaan, want wij hebben nog geen zandlaag.
Maar het zand is net zo duur als de bovenlaag! Bloos!
(uitgaande van 15 euro voor 1m3 (kuup) zand)

Dan wordt het nog een leuk kostenplaatje.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:39

om een zandgrond te creeren kun je ook door een loonwerker het witte zand naar boven laten halen, dan kost het je een keer een ochtendje een shovel.

( ik weet trouwens niet of dit overal kan in NL ...)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:42

Heb maar even een mailtje gestuurd.

Omspitten is idd een stuk goedkoper, zal de loonwerker er eens naar vragen hoe het met het zand hier zit. Hun zitten bij ons in de straat, dus ze zullen wel weten hoe het zit.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:49

Plaatselijke loonwerker heeft hier een bak uitgegraven en gevuld met witzand (20x40m) kosten 10.000 euro. Maar helaas nog veel te zwaar! (gewoon niet goed gedaan dus).
Vervolgens een laag gedroogde houtsnippers overheen gegooid (kosten 2500 euro) en nu is het eindelijk perfect!
Nooit nat en netjes glad

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:01

ThaGirl schreef:
Plaatselijke loonwerker heeft hier een bak uitgegraven en gevuld met witzand (20x40m) kosten 10.000 euro. Maar helaas nog veel te zwaar! (gewoon niet goed gedaan dus).
Vervolgens een laag gedroogde houtsnippers overheen gegooid (kosten 2500 euro) en nu is het eindelijk perfect!
Nooit nat en netjes glad

nu is hij perfect ja,maar over een jaar ga je heel veel spijt krijgen van houtsnippers.
de snippers gaan rotten en straks heb je een bacterie/blub zooitje over. Bloos
iedereen die ik ken en dat had heeft het weer afgevoerd. Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:07

wij hadden dat idd ook, gelukkig niet in de bak, maar langs het pad naar de bak, waar we langsliepen naar de weide, en bij ingang van het land...
nou geweldig, in het begin is het super... maar idd na een poosje wenste je dat je het nooit gedaan had... wat een bagger zooi Nagelbijten / Gniffelen

en dat was al na een paar week/maand Nagelbijten / Gniffelen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:10

Ik heb op mijn stal ook een bodem met soort tapijtsnippers, en vind het heel fijn. In het begin is het wel een beetje 'onstabiel', maar als het wat langer ligt is het perfect. Er is geen dag geweest dat ik niet kon rijden, het hele jaar rond niet voorgekomen. Lachen

Overigens dacht mijn pony wel dat je het kon opeten, maar hij spoort ook niet helemaal Clown, ik heb daar verder nog nooit iemand over gehoord...

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:16

ml: hoe zit het dan met de mest die in je bak ligt/komt? hoe ruim je dat op? of laat je het liggen?
het lijkt mij nl niet handig/milieuvriendelijk met mestscheppen i.v.m. de snippers.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:20

Hoe onderhou je zo'n AWT-bodem? Kun je dat slepen? En hoe hou je de bak schoon van mest? Ik heb mijn paarden nu overdag in de rijbak lopen ( heb 1 hoefbevangen paard dus de weide is helaas voorlopig taboe en omdat ik niet wil dat ze zielig in d'r eentje staat hebben de anderen nu ook bak-arrest) - ik moet dus wel dagelijks bijna twee kruien vol mest eraf halen.. lukt dat wel met zo'n bodem, gaat de mest niet tussen de snippers zitten?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:21

cindybijl schreef:
ml: hoe zit het dan met de mest die in je bak ligt/komt? hoe ruim je dat op? of laat je het liggen?
het lijkt mij nl niet handig/milieuvriendelijk met mestscheppen i.v.m. de snippers.

daar ben ik ook wel benieuwd na, en als je het moet afvoeren waar moet het dan heen? en hoeveel gaat dat je plus minus kosten?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:22

Mest is er wel tussenuit te vissen...

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:25

gewoon vulzand kost ongeveer 4,5 euro per ton, aan huis gebracht, ken je een aardige buurman met een voorlader dan weet ik het wel. Ga het volgend jaar ook zo doen, zelf nog een drainage aanleggen en klaar, geschatte kostprijs ca 400 euro

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:27

Wij doen het mest eigenlijk gewoon op de mesthoop... idd valt best mee, zoveel snippers neem je niet mee Lachen

Jannepauli: je kunt het niet slepen, rollen is genoeg eens in de zoveel tijd, in begin wat vaker, maar daarna hoef je er eigenlijk weinig aan te doen Lachen
in begin hebben we wat vaker gerold, en nu de laatste weken/maanden eigenlijk al niet meer (hebben de bodem er in sinds maart dit jaar ongeveer)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:30

TurdusMerula schreef:
Mest is er wel tussenuit te vissen...

Als je meerdere paarden er 24/7 op hebt lopen wordt dat wel een dagtaak...

@ ML: wat moet ik me bij 'rollen' voorstellen - is dat zo'n apparaat waarmee ook wel grote gazons gerold worden Hoe doen jullie dat?

Trouwens.. om de stabiliteit te bewerkstelligen.. zou je die snippers ook niet gedeeltelijk kunnen in-eggen zoals ze met houtsnippers ook doen?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:37

ja idd met de (kop?)egg hebben wij het eerst ook gedaan, om het alvast iets te helpen dat het zand wat door de snippers komt, en de bodem dus wat stabieler word. Ja

en ja met rollen, bedoel idd zo'n grote rol, allemaal autobanden naast elkaar, of gewoon zon ijzeren rol.
Afbeelding
zoiets maar dan voor achter de trekker oid Lachen