Probleempje met jaarling... regendeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Probleempje met jaarling... regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:45

Hoe staan de andere in de kudde erbij? Als die ook zo mager zijn zou je eventueel met de andere eigenaren samen kunnen regelen dat er meer ruwvoer gegeven gaat worden door de eigenaar.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:54

*oftopic*Ik snap het niet... Waarom is hooi voedzamer dan gras..? Het is gedroogd gras, dus gras zonder vocht,, eigenlijk slechter zou ik denken..!?

Maar mijn eerste indruk was ook idd laagste in rang? Kan je je paardje niet in een binnenstalling zetten? Dan kost het minder energie om zichzelf warm te houden...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:01

Ik herken me zelf wel wat in je verhaal.

Ik heb mijn Fjorden twenter ook 24/7 buiten staan. Al vanaf veulen af aan, hij had het de eerst winter ook goed koud, hij kreeg toen wel onbeperkt hooi en hij stond met een 11 jarige ruin. Dus kreeg genoeg binnen. Ik ben wel brok gaan bijvoeren, hij kreeg iedere dag 2,5 kilo veulenbrok. Blijkbaar had hij het gewoon echt nodig om zich zelf warm te houden. Ja

Dus ik zou gewoon brok bij gaan voeren en idd genoeg hooi voeren.
Maar geen deken op doen, daar schiet je niks mee op Ach gut . Veel succes !

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 17:13

Bedankt voor de reakties allemaal! Ik doe hem in elk geval maar geen dekentje op. Ik had al geen goed gevoel bij het idee, maar wilde 't even zeker weten..
Ik ben in elk geval bezig of ik niet eerder bij die stal terecht kan en ik ga zoveel als ik kan bijvoeren (ook krachtvoer idd)
Ik heb niet het idee, dat hij laagste in rang is. De rest is ook wat mager (zijn volwassen paarden) en ze worden ook een beetje vervelend en ongedurig, omdat ze duidelijk honger hebben... Heb hem vorige week ook idd een vitaminespuit gegeven
Ik hoop dat ik zo snel mogelijk bij de stal terecht kan..

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:17

Goed dat je een andere stalling zoekt.
Ik begrijp dat het in jouw omgeving geen gemakkelijke opgaaf is, maar het gaat om een jaarling.
Dus kun je het dier ook in een opfokbedrijf ver weg zetten.
Het lijkt mij dat het welzijn van het dier voor gaat.
Mocht je dat niet willen dan zou ik 2x daags een behoorlijke emmer vol met lucerne en krachtvoer heen brengen.
Maismeel, geweekte pulpbrok en olie zijn goede dikmakers.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 17:28

Ik heb inderdaad ook aan de opfok gedacht, in uiterste noodzaak zou ik dat ook zeker doen, maar over 6 weken (hoop eerder) kan hij naar de andere stal. Hij heeft ook niet zo'n goede ervaring met de trailer achter de rug, dus als het niet echt moet, dan zet ik hem daar nu liever niet in. Maar nogmaals: in uiterste noodzaak zou ik dat zeker wel doen, hoor!
Ik probeer hem in elk geval zo vaak mogelijk bij te voeren en ik ga me ook eens verdiepen in het maismeel en de geweekte pulbrok als optie! Bedankt!

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:43

Ik denk dat als je goed bijvoerd en over 6weekjes naar een andere stal gaat jee al een heel eind komt.
Naar de opfok voor die paar weekjes zou ik ook niet doen.
Maismeel is idd wel een goed idee!
Veel succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:05

watdanhe schreef:
*oftopic*Ik snap het niet... Waarom is hooi voedzamer dan gras..? Het is gedroogd gras, dus gras zonder vocht,, eigenlijk slechter zou ik denken..!?

Maar mijn eerste indruk was ook idd laagste in rang? Kan je je paardje niet in een binnenstalling zetten? Dan kost het minder energie om zichzelf warm te houden...

Hooi duurt lang om te verteren, is heel vezelig. Door het langzame verteringsproces komt er veel warmte vrij waardoor het paard zich warm kan houden. En in gras zit nu totaal geen voedingsstof meer.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:33

Het gaat gelukkig alweer een stukje beter met hem. Hij vind alleen de lucerne niet zo lekker Verward

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:48

Dit probleem heb ik precies hetzelfde bij mij jaarling.
Ik heb dan wel de gelegenheid om haar binnen te zetten.
Zoals vele al zeggen, probeer onbeperkt hooi te geven.
Daarbij zou ik 1 kg veulenbrok doen met een flinke scheut zonnebloemolie erover.
Op de wei duurt het meestal wel wat langer met het aanzetten (ze bewegen de hele dag), maar ze wordt wel dikker.
Het nadeel van maïsmeel en pulp is dat ze de kans op koliek verhogen.
Hou het maar gewoon bij de veulenbrok en een handje muesli ofzo Knipoog

IVM het deken.
Ik heb bij mijn jaarling een deken met fleecvoering op moeten leggen van de DA.
Natuurlijk alleen 's nachts.
Ze had namelijk nog niet zo'n dikke vacht enzo.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:28

Dat zou ik echt nooit gedaan hebben, zeker niet alleen snachts..

Overdag kan het net zo koud zijn, en met regen erbij bijv. Is het soms nog 'erger' dan snachts.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:53

Tobila schreef:
Het gaat gelukkig alweer een stukje beter met hem. Hij vind alleen de lucerne niet zo lekker Verward

Wahahahahaa!! Een kieskeurig menneke! Soms vinden ze het idd even niet zo lekker, meestal is dat wennen. Gewoon aan blijven bieden, dan went het vast. Of mengen met zijn voer, wil ook wel eens helpen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:55

shadomagic schreef:
Dit probleem heb ik precies hetzelfde bij mij jaarling.
Ik heb dan wel de gelegenheid om haar binnen te zetten.
Zoals vele al zeggen, probeer onbeperkt hooi te geven.
Daarbij zou ik 1 kg veulenbrok doen met een flinke scheut zonnebloemolie erover.
Op de wei duurt het meestal wel wat langer met het aanzetten (ze bewegen de hele dag), maar ze wordt wel dikker.
Het nadeel van maïsmeel en pulp is dat ze de kans op koliek verhogen.
Hou het maar gewoon bij de veulenbrok en een handje muesli ofzo Knipoog

IVM het deken.
Ik heb bij mijn jaarling een deken met fleecvoering op moeten leggen van de DA.
Natuurlijk alleen 's nachts.
Ze had namelijk nog niet zo'n dikke vacht enzo.

Mag ik vragen waarom dat moest? En waarom alleen in de nacht? Als ze namelijk dan in de ochtend naar buiten moet vanuit warme stal en onder warme deken uit, kunnen ze een flinke kou pakken...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:58

Zoals hierboven ik ook al zei, lijkt mij dat idd niet echt slim alleen snachts.. Toch altijd geleerd, eenmaal deken op, geen deken af.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 09:22

Breghje schreef:
Tobila schreef:

Wahahahahaa!! Een kieskeurig menneke! Soms vinden ze het idd even niet zo lekker, meestal is dat wennen. Gewoon aan blijven bieden, dan went het vast. Of mengen met zijn voer, wil ook wel eens helpen.

Ja, hihi, hij nam de eerste keer een hap, hij keek me vervolgens aan alsof hij wilde zeggen: "Iieeww, wat is dit nou weer!!??" en hij liet't vervolgens weer uit zijn mond vallen.
Ik heb't vervolgens door zijn voer gemengd en ook met de zonnebloemolie erdoorheen, maar nog presteert hij't om eromheen te eten! Als hij dan "klaar" is probeert hij me naar de berm aan de overkant van de weg, waar gras staat, te sleuren. Wat hem overigens niet lukt, hoor, aangezien ik dat toch echt uitmaak Vork , hihi

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:42

Kan 't trouwens kwaad als gedurende lange tijd olie door zijn eten blijf doen?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:12

Ik zag hem twee weken geleden toch steeds magerder worden en heb hem toen ontwormd met Equest. Hij kon vorige week zondag gelukkig al naar zijn nieuwe onderkomen en heb hem daar goed bij kunnen voeren.
Het mocht echter allemaal niet baten... Afgelopen donderdag is hij ziek geworden. De dierenarts heeft toen ontdekt dat hij een rode bloedworminfectie had, dus 't was in elk geval goed dat ik hem met Equest ontwormd had. Hij had ook koorts, dus ik kreeg Quadrisol en Sulfatrim voor hem.
Eergisterenavond bleef hij maar in z'n stal liggen, hij at wel, maar was gewoon echt heel erg duf. Hij had ook een dikke koker en dikke achterbenen en hij was aan de diarree. De dierenarts is toen weer gekomen en heeft hem darmontspanner en een vitamineboost toegediend, aangezien de dikke koker en achterbenen daarmee te maken zou hebben. Ook heeft hij bloed afgenomen voor onderzoek.
Gisterenochtend leek't er beter uit te zien. De dikke koker en achterbenen waren weggetrokken en hij keek wat beter uit z'n ogen. Niet lang erna ging hij weer liggen en rolde zich tot 2 keer toe vast in z'n stal. Dierenarts weer laten komen, natuurlijk. Bij het opvoelen had ze al vrij snel bloed aan haar handen en omdat ze geen enkel risico wilde nemen, stuurde ze ons door naar Utrecht.

Na urenlange onderzoeken in Utrecht, ontdekten ze daar dat hij een in elkaar geschoven blindedarm had, daardoor bloedvergiftiging, omdat er al een afstervingsproces begonnen was en een behoorlijk beschadigde darmwand. Zijn eiwit was veel te laag en zijn rode bloedcellen waren veel te hoog (te weinig vocht) Zijn slijmvliezen waren daardoor erg donker en zelfs na 17 liter vocht via infuus werd dat niet beter.
Hij moest eigenlijk geopereerd worden, maar zijn kansen waren gedaald naar minder dan 5 %....
We hebben hem gisterenavond in laten slapen.....
Ik ben er zo kapot van... Hij was nog zo jong... Huilen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:16

Meis, wat afschuwelijk, zoiets, zo'n jong dropje.. Ach gut Hoe had je dit ook kunnen weten? Wat ontzettend zwaar voor je moet dit zijn! Verdrietig

Dapper dat je hem uit zijn lijden hebt verlost, ik wens je alle sterkte van de wereld enneh.. Pas goed op jezelf. Knipoog

Je hebt gedaan wat je kon doen. Neem jezelf niks kwalijk. Ach gut

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:18

Gecodoleerd, wat triest. Heel veel sterkte met je verlies!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:26

Oh wat erg! Als ik het goed begrijp waren de wormen de oorzaak? Ontzettend naar zeg

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:27

Vreselijk! Veel sterkte met dit zware verlies Vriendjes zijn?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:40

Oh Tobila, wat erg voor je. Heel veel sterkte met het verlies van je paard. Ach gut

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:42

Wat ongelovelijk triest, heel veel sterkte gewenst.
En idd je hebt alles voor je paardje gedaan wat je kon.
Ach gut

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:00

Ach gut och wat erg zeg!

gecondoleerd en heel veel sterkte met dit grote verlies Vriendjes zijn?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:50

pff jemig meis heel veel sterkte !!
De andere paarden waar die mee stond moet je wel de eigenaren van inlichten , rode wormen zijn alleen besmettelijk via gras .....