Veulen nu wel of niet op stal met deze weersomstadigheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Veulen nu wel of niet op stal met deze weersomstadigheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:16

@Amber_ lijkt mij nu ook wel, is zoveel beter voor haar longen, botten, pezen en mentale gestel....

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:28

Ik heb het volledige topic niet doorgelezen maar om op de beginpost te antwoorden:
Ik ken een persoon die al heel veel jaren toppaarden fokt voor de verkoop die op internationaal niveau lopen. Zijn gouden regel: haal geen paard binnen op stal voor ie 3 jaar is. En dat kan ik alleen maar beamen. Vork Je krijgt er sterke gezonde dieren van die netjes uitgroeien in kuddeverband.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:31

Gewoon lekker buiten laten, zeker als ze het gewend zijn is er niks mis mee. Mocht het nou dagen achtereen regenen kan je ze wel een keer een nachtje op stal te zetten om een beetje op te drogen. Maar doorgaans vinden ze het niet erg als ze het gewend zijn.

Zou er zeker geen dekentjes en andere aanhangselen op doen bij zo'n klein ding, helemaal niet nodig. Beter een keer een nachtje opdrogen en dan weer naar buiten. Met dekentjes krijg je alleen maar gedoe.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:01

Heb zoals vannacht haar dus wel op stal gezet, met de rest.
Ze gaan vandaag ook weer naar buiten, maar gisteren vond ik het wel heftig en het regende ook al langere tijd... hadden dus niet echt de mogelijkheid om op te drogen...

Wel bedankt voor alle tips!
Hoop wel dat jullie wel in het achterhoofd houden dat ze een heel laat veulen is... Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:20

Ik heb hier ook al eerder gepost, mijn veulen kom 's nachts dus gewoon binnen.
Het kan wel zijn dat het diertje ertegen kan, vastwel. Maar ik moet er ook tegen kunnen. Ze staan bij mij achterhuis, ik merk heel duidelijk aan mijn paarden dat ik ze er geen plezier mee doe om ze een hele dag in regen en wind buiten te laten staan. Als ik nou niet bij de wei had gewoond had ik het ook niet geweten.
Daar komt nog bij dat het voeren buiten in de regen ook een grote smeerboel wordt.
Koud, droog weer daarentegen heb ik geen moeite mee.
Mijn paarden en veulen hebben vanochtend in de regen en sneeuw buiten gestaan en staan nu op stal heel tevreden te eten. Als ze het eten op hebben en het is redelijk weer, dan gaan ze weer naar buiten.
Zo krijgt de kleine jongen ook tijd om op te drogen en kan hij even liggend slapen (wat buiten nu dus niet kan).

Oh ja, ik heb het zo met al mijn paarden gedaan en ze zijn allemaal goed gezond en sterk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:32

Klopt, ik heb ze nu ook (gelukkig) binnen staan.
Straks met de stal uitmesten doe ik ze wel weer even naar buiten, maar denk dat ik ze vanavond maar weer op stal ga zetten, want het is wel heel slecht weer.... Bloos
Had gisteren ook de indruk dat ze het niet heel leuk meer vond gisteren... Ach gut