Het gaat gelukkig weer better met haar. Ze staat al op rubber matten en ik heb al het vlas er uit gehaald alleen nog wat vies vlas om de pies wat op te vangen. Het vlas krijgt bijna geen tijd om vies te worden het is een hele schoone pony alles op een hoop in de hoek van de stal dus de rest blijf dat schoon:-) Ze krijgt 3 x per dag een flinke pluk hooi zal het wat op gaan voeren. Ook krijgt ze twee keer per week een kilo schep zemelen om de darmen schoon te houden. Kantjes van de bak heb ik bijna helemaal weg ....het grenst alleen aan een koeienwei en stroom of geen stroom op de omheining shadow krijgt altijd wel een paar sprieten te pakken! Ik vind de tip om het stroo met hooi te mengen iets om uit te proberen ....ben wel huiverig dat ze het stroo ook wel erg lekker vind.
Als je beperkt stro voert, is het niet erg hoor. Toen mijn paard op boxrust stond na de operatie, kreeg hij per dag onbeperkt hooi en 2 plakken stro. Alles ging schoon op. (later is hij van zaagsel overgegaan op stro, toen at hij uiteraard niet al zijn stro meer op_
ik zou voldoende hooi aanbieden, geen kuil, voer anders 2 of 3 jarige goed hooi bij daar zit weinig in maar is wel goed voor haar darmen en eetlust. Was jouw pony niet 20 jaar ? blijf voldoende hooi aanbieden, mijn oudje begon ook al meer ruwvoer te eten toen hij ouder werd, schijnbaar hebben ze het nodig.
Heb je al eens gedacht om een osteopaat bij je paard te laten komen? Deze kunnen misschien ook nog wel wat oplossen. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb goede ervaringen met Frank Dirckx en Linda van Diepen.
Ik voer mijn paarden ook gekookte lijnzaad om zandkoliek tegen te gaan. Mijn paarden staan ook op vlas ik meng altijd goed het oude vlas door het nieuwe vlas om zo te voorkomen dat ze het gaan eten. Je kan ook hertshoornolie in een spuitbus doen en deze over het nieuwe vlas sprayen als het goed is eten ze er dan niet meer van. En verder zo veel mogelijk ruwvoer aanbieden dat die niet in de verleiding komt om vlas te gaan eten. Als je hooi voert in paddock of kale wei probeer het dan in een ruif of op een betonnen plaat te voeren om zandopname voor zover mogelijk tegen te gaan.
Bij de dierenarts kun je ook Sandclear bestellen voor de afvoer van zand uit de darmen echter kun je ook bij de kruidvat een mensenvariant kopen (is goedkoper dan sandclear) ben even de naam kwijt van het product maar het is iets van darmreiniger of zo.