sloten uitgraven waterschap/ JJK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: sloten uitgraven waterschap/ JJK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:15

Je bent verplicht de baggerspecie te ontvangen op je land.
Ze mogen zelfs op je land komen.
Dus helemaal geen stomme mensen van het waterschap.
Zij houden zich aan de regels.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:29

Ja....maar nogmaals ! niet als mijn paarden in de wei staan !
Tevens probeer ik een mooie hooiweide op te bouwen waar nu 4 sporen van zo'n 30-40cm diep door lopen Boos! , dus het eerste dat ik ga doen als ik klaar ben met de bouw van de stallen is een mooi hek met hangslot installeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:35

maar waarom heb je dan niet even overlegd? of de sloten in de droge periode zelf uit laten halen. Je weet immers al ruim een maand dat de schouw eraan komt...

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:47

hopla schreef:
Je bent verplicht de baggerspecie te ontvangen op je land.
Ze mogen zelfs op je land komen.
Dus helemaal geen stomme mensen van het waterschap.
Zij houden zich aan de regels.

Dit klopt als een bus, als landeigenaar ben je verplicht om de sloten te onderhouden en dit zijn, helaas, de gevolgen ervan, als het goed is staat het zelfs in koopakte vermeld mits omringende sloten om eigen land aanwezig zijn.
Wat je zou kunnen doen om dit soort acties te voorkomen, is aan eigenaar van de naastliggende percelen te vragen of je samen voor het onderhoud kan zorgen. Wij hebben bijvoorbeeld de deal gesloten met de buren dat zij een loonwerker ook onze sloten laten doen vanaf hun weides en de buren bereid gevonden onze troep uit de sloot te accepteren op hun land (ze moeten dan toch meestal nog ploegen en na een tijdje is de prut toch ook zowat verdwenen) tegen meebetalen in de kosten, kosten zijn niet zo gek hoog trouwens. Ben je van het gezeur af en mijn ervaring is dat de andere landeigenaren het zelfs op prijs stellen dit samen te doen (we hadden het ook op ons vorige adres zo geregeld, nog nooit problemen gehad). Als dit ook nog ruim voor de schouw gebeurt (datum word door waterschap aangekondigd in plaatselijk krantje) dan is het piekfijn in orde.
Wat ik alleen niet begrijp in dit verhaal is waarom het waterschap zelf de sloten langs jouw perceel heeft gebaggerd, heb je enig idee waarom dit door hen is gedaan en waarom je als mede-eigenaar info hierover hebt gemist? Of is het waterschap eigenaar van de percelen waar de sloten aan liggen, bijvoorbeeld openbare weg oid?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:36

Caira schreef:
maar waarom heb je dan niet even overlegd? of de sloten in de droge periode zelf uit laten halen. Je weet immers al ruim een maand dat de schouw eraan komt...

nee, wist ik niet, ik woon hier nog maar net een krap jaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:38

Dacht je dat de sloten dan vanzelf schoon werden? Ook al kom je ergens anders vandaan, deze regels gelden overal.

En idd ook ik vraag me af, was dit een sloot aan de straatkant of een middensloot?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:44

labe schreef:
Dit klopt als een bus, als landeigenaar ben je verplicht om de sloten te onderhouden en dit zijn, helaas, de gevolgen ervan, als het goed is staat het zelfs in koopakte vermeld mits omringende sloten om eigen land aanwezig zijn.
Wat je zou kunnen doen om dit soort acties te voorkomen, is aan eigenaar van de naastliggende percelen te vragen of je samen voor het onderhoud kan zorgen. Wij hebben bijvoorbeeld de deal gesloten met de buren dat zij een loonwerker ook onze sloten laten doen vanaf hun weides en de buren bereid gevonden onze troep uit de sloot te accepteren op hun land (ze moeten dan toch meestal nog ploegen en na een tijdje is de prut toch ook zowat verdwenen) tegen meebetalen in de kosten, kosten zijn niet zo gek hoog trouwens. Ben je van het gezeur af en mijn ervaring is dat de andere landeigenaren het zelfs op prijs stellen dit samen te doen (we hadden het ook op ons vorige adres zo geregeld, nog nooit problemen gehad). Als dit ook nog ruim voor de schouw gebeurt (datum word door waterschap aangekondigd in plaatselijk krantje) dan is het piekfijn in orde.
Wat ik alleen niet begrijp in dit verhaal is waarom het waterschap zelf de sloten langs jouw perceel heeft gebaggerd, heb je enig idee waarom dit door hen is gedaan en waarom je als mede-eigenaar info hierover hebt gemist? Of is het waterschap eigenaar van de percelen waar de sloten aan liggen, bijvoorbeeld openbare weg oid?

Ik heb geen mede-eigenaren, de sloten zijn puur van de provincie of waterschap, mijn land grenst aan een sloot die ze vanwege een rondweg om het dorp hebben gegraven en ze hebben zelf 5m berm om die zooi op te kappen. Openbare weg dus idd. Het weideperceel van 2.5 hectare heeft zelf heeft bijna 3 jaar braak gelegen, maar nu ben ik de eigenaar- reden waarvoor ik het waterschap ook belde. Ze hoeven echt niet op mijn land te komen, van beide kanten is de sloot goed bereikbaar.

Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde op een soort van boerderij is dit ook nooit voorgekomen, ook omdat er vanaf de openbare weg (net zoals nu) ruimte genoeg was. Wel hadden wij idd destijds met de buren (een echte boer) de afspraak dat hij de sloten deed, maar toen waren de sloten tot de helft van ons. Compleet andere situatie dus.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:45

Caira schreef:
Dacht je dat de sloten dan vanzelf schoon werden? Ook al kom je ergens anders vandaan, deze regels gelden overal.

En idd ook ik vraag me af, was dit een sloot aan de straatkant of een middensloot?

straatkant met 5m berm, en los daarvan NIET ALS MIJN PAARDEN IN DE WEI LOPEN !

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:50

Ik zou dus echt gewoon al die rommel terug de sloot in duwen, zijn ze nu helemaal gek?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:53

Tsja ze zullen er echt wel een goede reden voor hebben, het is nou niet zo dat ze bedenken: goh wie kunnen we vandaag pesten?

En wat maakt het uit dat de paarden in de weide staan? Als hij het hek dicht doet is er toch niets aan de hand?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:54

Sanniejj schreef:
Ik zou dus echt gewoon al die rommel terug de sloot in duwen, zijn ze nu helemaal gek?

Betaal jij de rekening van het overnieuw sloten? Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:58

Caira schreef:
Tsja ze zullen er echt wel een goede reden voor hebben, het is nou niet zo dat ze bedenken: goh wie kunnen we vandaag pesten?

En wat maakt het uit dat de paarden in de weide staan? Als hij het hek dicht doet is er toch niets aan de hand?

ALS ja, ik weet niet wie je bent, of wat je ervaringen zijn......maar als je eigen paarden hebt, ben jij er niet liever ZELF bij als mensen met grote machines in jouw wei bezig zijn ???????????? Ik wel iig, maar ben in jouw ogen vast een zeikerd, jammer, maar ik zie dat anders ! mijn weide grenst wel aan een 80km weg, fijn gevoel als vreemden in je wei bezig zijn, al dan niet met het draad dicht, zonder dat je erbij bent.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:00

hebben wij dus ook regelmatig last mee gehad. ben de laatste keer zo pissig geworden Bloos
waren ook nog stel van die horke ook die dachten mij af te poederen omdat ik een stuk jonger ben , jammer genoeg voor hun hadden ze het tegen de verkeerde Knipoog

met die wagens en machines ploegen ze ook nog heel de grond om. en ze hebben zelfs een keer hekwerk van de paddock los gemaakt en zo los laten staan..

en de prut die eruit komt gooien ze op de meest ongunstige plekken neer...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:01

Caira schreef:
Sanniejj schreef:

Betalen hun de rekening als mijn paard van die zooi eet en ziek word?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:07

Mist schreef:
Caira schreef:

ALS ja, ik weet niet wie je bent, of wat je ervaringen zijn......maar als je eigen paarden hebt, ben jij er niet liever ZELF bij als mensen met grote machines in jouw wei bezig zijn ???????????? Ik wel iig, maar ben in jouw ogen vast een zeikerd, jammer, maar ik zie dat anders ! mijn weide grenst wel aan een 80km weg, fijn gevoel als vreemden in je wei bezig zijn, al dan niet met het draad dicht, zonder dat je erbij bent.

Ja ik heb er zelf 5 en ja daar is ook net gesloot terwijl de paarden op de wei stonden. Wij hebben thuis een loonwerkbedrijf dus mijn vriend sloot voor andere mensen. Ik weet dus dondersgoed waar ik over praat. Jij schijnbaar niet als je niet eens weet dat de schouw eraan komt/ geweest is. Het zijn langzaamrijdende machines en voor zover ik weet doet elke loonwerker netjes de draadjes dicht. Mijn vriend werkt zo vaak in land waar paarden of vee in staan nog nooit een raar woord over gehad. Dus ja, je komt op mij best een beetje zeurderig over. Het gebeurt in heel nederland 10.000en sloten en jij zou de uitzondering zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:08

Sanniejj schreef:
Caira schreef:

Betalen hun de rekening als mijn paard van die zooi eet en ziek word?

nogmaals dit gebeurt ieder jaar, bij iedere sloot. Welk paard gaat er dood van wat prut en wat waterplanten?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:12

Helaas heb ik meer verhalen gehoord, en het zelf gezien, dat de loonwerker niet altijd netjes de draad dichtdoet. Bovendien zijn niet alle weides even breed, en alle paarden even trekkermak. Het lijkt mij een kleine moeite van een loonbedrijf om even te laten weten welke dag ze komen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:18

Caira schreef:
Ja ik heb er zelf 5 en ja daar is ook net gesloot terwijl de paarden op de wei stonden. Wij hebben thuis een loonwerkbedrijf dus mijn vriend sloot voor andere mensen. Ik weet dus dondersgoed waar ik over praat. Jij schijnbaar niet als je niet eens weet dat de schouw eraan komt/ geweest is. Het zijn langzaamrijdende machines en voor zover ik weet doet elke loonwerker netjes de draadjes dicht. Mijn vriend werkt zo vaak in land waar paarden of vee in staan nog nooit een raar woord over gehad. Dus ja, je komt op mij best een beetje zeurderig over. Het gebeurt in heel nederland 10.000en sloten en jij zou de uitzondering zijn?

fijn voor je, dat je alle regeltjes weet, en elke loonwerker die bij jou werkt doet misschien het draad netjes dicht, ik ben daar niet van overtuigd, en als ik je irriteer, reageer dan niet meer, heb je er ook geen last van Knipoog blijkbaar ben ik toch niet de enige. Wij zullen wel onwetende amateurs zijn, jammer dan, we geven om onze paarden, meer niet.

en overigens, heb ik ook goede contacten met een loonwerker hier, die o.a. de grondwerken voor mijn stallen doet. En die zal ik volgend jaar idd vragen dit te doen, en die troep bij HEN op de grond te deponeren. Kosten interesseren me niet, het welzijn van mijn paarden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:20

Nee, mij lijkt dat dus niet een kleine moeite van het loonbedrijf. Want die bepalen dat niet. Die worden ingehuurd door het Waterschap, dus je moet het Waterschap (of gemeente) hebben. Gewoon daar tekst en uitleg geven, en dat je graag volgend jaar even een belletje ontvangt zodat je maatregelen kan nemen. Volgend jaar ook gewoon bijtijds zelf nog eens contact opnemen om te vragen wanneer ze nou ook weer langskwamen. En dan weet je er ook vanaf en kan je erop ageren Lachen

Bovendien, een paard gaat echt niet van die bagger eten. Gaat ie dat wel doen, dan heeft het paard sowieso weinig in die betrokken wei te zoeken, want dan staat er geen vreten voor hem, dat hij ervoor kiest om daarvan te gaan eten Lachen

Mag ik trouwens weten aan welke kant van ZVL je woont? Want bij mij zijn ze al een paar weken terug geweest.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:29

Maya schreef:
Nee, mij lijkt dat dus niet een kleine moeite van het loonbedrijf. Want die bepalen dat niet. Die worden ingehuurd door het Waterschap, dus je moet het Waterschap (of gemeente) hebben. Gewoon daar tekst en uitleg geven, en dat je graag volgend jaar even een belletje ontvangt zodat je maatregelen kan nemen. Volgend jaar ook gewoon bijtijds zelf nog eens contact opnemen om te vragen wanneer ze nou ook weer langskwamen. En dan weet je er ook vanaf en kan je erop ageren Lachen

Bovendien, een paard gaat echt niet van die bagger eten. Gaat ie dat wel doen, dan heeft het paard sowieso weinig in die betrokken wei te zoeken, want dan staat er geen vreten voor hem, dat hij ervoor kiest om daarvan te gaan eten Lachen

Mag ik trouwens weten aan welke kant van ZVL je woont? Want bij mij zijn ze al een paar weken terug geweest.

Er staat gras genoeg, maar nogmaals, als de wei open gaat, vlakbij een 80km weg dan wil ik daar zelf bij zijn ! Ik woon in Terhole.

Ze overvielen me dit jaar omdat ik natuurlijk weet dat sloten gedaan worden, maar omdat er zoveel ruimte is vanaf de straatkant, ik nooit verwacht had dat ze bij mij in de wei zouden willen komen.

en toch zullen ze volgend jaar een dik hangslot moeten doorknippen om bij mij op de wei te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:32

Je zit helemaal aan de andere kant dus. Weet niet zo hoe het er daar aan toegaat.

Maar als er zoveel ruimte vanaf de straatkant is kan ik me idd voorstellen dat je het niet verwacht had. Toch zie ik dat de loonwerkers er vaak voor kiezen, waar mogelijk, om juist vanaf de andere kant te werken, omdat ze dan kunnen doordoen, ipv om de minuut naar een dam rijden, omdat er een auto langswil.

Enfin, gebeurd is gebeurd. Balen, van leren, en volgend jaar beter.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:39

Jeetje... van de week hebben ze ook de sloten uitgebaggerd bij mij. Ik begreep dat de sloot 50% van mij is en 50% van Waterschappen.
Waterschappen baggert de sloot uit, maar al die jaren hebben ze werkelijk nog nooit... nog nooit de baggertroep in mijn weide gegooit!
Is eigen stukkie grond ernstig zwaar omheind Knipoog... maar ook bij de buren wordt er nooit baggerzooi op hun grond geschept.
Jeetje, ik zou werkelijk f-u-r-i-e-u-s worden indien dit wel gebeurde zeg... en persoonlijk langsgaan.

Wel vroeg vorig jaar een loonwerker mij om het via mijn weiland te doen, want dan was ie sneller klaar en kon ie sneller naar huis. Aangezien de weide toen kurkdroog was, heb ik het hek + 3 hangsloten voor hem geopend. Uiteraard werd de baggerzooi niet op mijn weiland geschept.

Onlangs was er een militaire pif-paf-poef-oefening rondom mijn weide alwaar ik niets van afwist.
De leidinggevende militair weet mijn naam nog en de helikopters hebben een alternatieve route moeten kiezen toen.
Ook de burgemeester weet mijn naam nog heel goed Knipoog haha. Ik was werkelijk zo boos.

Kortom een hoop stennis schoppen kan heel goed werken zo nu en dan. Vergeten doen ze je dan niet zo 1-2-3

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:05

Als ik de TS was dan zou ik gewoon eerst eens netjes in gesprek gaan met de mensen van het waterschap.
Je denkt toch zeker niet dat zij dit doen om jou te pesten?
Er gelden landelijke regels voor het opschonen van sloten.
Vraag die eerst eens na en reageer dan pas.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:07

Mist schreef:
fijn voor je, dat je alle regeltjes weet, en elke loonwerker die bij jou werkt doet misschien het draad netjes dicht, ik ben daar niet van overtuigd, en als ik je irriteer, reageer dan niet meer, heb je er ook geen last van Knipoog blijkbaar ben ik toch niet de enige. Wij zullen wel onwetende amateurs zijn, jammer dan, we geven om onze paarden, meer niet.
en overigens, heb ik ook goede contacten met een loonwerker hier, die o.a. de grondwerken voor mijn stallen doet. En die zal ik volgend jaar idd vragen dit te doen, en die troep bij HEN op de grond te deponeren. Kosten interesseren me niet, het welzijn van mijn paarden wel.

Toch fijn om te weten dat ik niet om mijn paarden geef... Ik blijf me er gewoon om verbazen dat je van mening bent dat iedereen rekening met je dient te houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:08

hopla schreef:
Als ik de TS was dan zou ik gewoon eerst eens netjes in gesprek gaan met de mensen van het waterschap.
Je denkt toch zeker niet dat zij dit doen om jou te pesten?
Er gelden landelijke regels voor het opschonen van sloten.
Vraag die eerst eens na en reageer dan pas.

als je mijn eerste post had gelezen had je geweten dat ik dat ook gedaan heb, kreeg echter zo'n onbeschoft persoon aan de telefoon dat ik die poging heb opgegeven.