stal of wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

innetrik

Re: stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:04

Makkelijke keuze lijkt me toch? Ik zou er geeneens over na moeten denken. WEIDE! Haha!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:36

ik zou het ook de hele dag in de wei doen, en 's avonds in de stal. ook na het rijden is een stal handig om af te koelen. hoewel het iets duurder is, is het wel wat beter voor het paard
maar geheel aan jou de keus

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:42

Waarom zou dat beter zijn voor je paard, drafbalk? Het ligt er maar aan in hoeverre je bereid bent goede nazorg te verlenen, na de training. Of om eventueel je training gewoon aan te passen in de koudere maanden.

Ik geloof toch echt niet dat ik mijn paard tekort doe, door geen stal te hebben Haha! . Ik vind dat nogal kortzichtig gesteld. Rolleyes

(Overigens heb ik wel een box bij ziekte).

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:10

oke, bedankt twiggy2008,
ik dacht echt dat het noodzakelijk was een stal te hebben, hoewel het wel handig is om na het rijden en 's avonds is het wel veiliger

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:26

Veiliger? Ligt aan je weiland. Knipoog
Waar die van mij staat, daar komt echt geen vreemde. Dan moeten ze wel heel veel moeite doen, hoor, en hoe nemen ze hem dan mee? Dan moeten ze toch echt over het priveterrein van de landeigenaren en dat is wat gedoe. Clown

Ik pas mijn wintertraining er op aan. Meer stapwerk, buitenritten in stap en vooral heel veel grondwerk. Of ik maak de tijd om hem goed uit te stappen, als we wel wat heftiger bezig geweest zijn. Mijn paard mist echt geen stal, verre van zelfs. Knipoog

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:45

Het liefst kies ik persoonlijk ook voor de wei. Maar jammer genoeg mag dat niet van de staleigenaar. In de zomermaanden staat ze 4 maanden lang dag en nacht buiten, maar in de wintermaanden moet ze 's avonds naar binnen. Omdat ze anders het land kapot lopen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:11

Ik zit met hetzelfde probleem

mijn paarden lopen nu 24/7 op het land met elk hun eigen stal die openstaat.
Maar heb sinds deze maand beslist dat ez voor december en januari (evt ook nog februari hangt vh weer af) op pension gaan.

Voor de stal is het blub waar je heel diep in wegzakt wat vreeeselijk is om met een volle kruiwagen door te moeten rijden. Dus stallen worden gewoon opgepot en niet echt intensief uitgemest, enkel drollen eruit en hooi geef ik met de hand. de paarden gaan zelf ook maar weinig in de stal omdat ze de blubber niet super aangenaam vinden hah.

Nuja das eigenlijk het minste. Ze hebben nu 1ha, hebben een regendeken op en kunnen schuilen als ze willen maar toch ga ik ze voor die maanden verhuizen.
De voornaamste reden is gewoon feit dat ik thuis geen piste heb en ik steeds met de trailer op en af moet. Met als gevolg dat ik nog ongeveer 1x in de week rijd. (tegenover vroeger 5 à 6x) Ben nl afhankelijk van mijn ouders voor de trailer maar gelukkig moet ik mn rijbewijs over enkele maanden hebben.

Nog een reden dat ik vaak pas om half 8 in de avond thuis ben van school, stikdonker en dan nog in de modder en in een verlaten weggetje naar je paarden is niet altijd heel tof. (maar dat was het minste) Gelukkig heb ik een hond die steeds meegaat voor de veiligheid.

ook heb ik volgende maand examens + deze maand blok wat betekent dat ik geen 2x of 3x zal langs kunnen gaan om te voeren/mesten en al eens een dagje (of twee zelfs) zal moeten overslaan..

Ik kijk er wel naar uit. Ik heb een stal gekozen waar de paardjes zeker paar uur per dag op een weitje kunnen! Dat was een must.
Bovendien kan ik éindelijk weer rijden wanneer ik zin heb Lachen en kan ik rap even op en af naar de paarden en zonde reen moddergezicht en -kleren thuiskomen (je wil écht niet weten hoe ik er uit zie als ik van de wei kom Bloos!)

dus in jou geval, kies maar de stal. Tot het ergste van de winter voorbij is. Daarna kan je paardje terug voor de rest van het jaar op het land!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:35

Ik zou zeggen: 's nachts stal en overdag in de wei. Maar begrijp dat dat niet mogelijk is. Voor het paard zou ik dan zeggen: wei. Maar die afweging moet je zelf maken.
In ieder geval kan een paard er prima tegen om dag en nacht, zomer en winter, buiten te staan. Misschien voelt het niet fijn om het bij weer en wind daar te hebben, maar hij is niet van suiker!

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:44

innetrik schreef:
Makkelijke keuze lijkt me toch? Ik zou er geeneens over na moeten denken. WEIDE! Haha!

en ik zeg voor de volle 100 % stal!!

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:41

Ik zou voor de weide kiezen! Dat gaat nu toch ook gewoon goed?! Ben wel benieuwd of je ondertussen al iets gekozen hebt??

Marloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:11

Ik zou voor de stal kiezen.. zou me paard niet graag buiten laten staan als het erg gaat vriezen snachts, of misschien wel met natte sneeuw.. een deken vind ik niet voldoende bescherming

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 13:07

ik ga hem toch op de wei laten staan. Vind het erg als de merrie dan alleen zou komen te staan.
we gaan wel aan de schutstal een afdak maken met tegels ( of iets dergelijke) en licht zodat ik hem droog kan opzadelen en als de smid komt dat hij ook 'savonds kan komen.
Van de zomer gaan we dan wel op pension omdat de merrie weg gaat voor te veulenen en dan zou de ruin alleen staan.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:06

Als je 100% zeker achte je beslissing staat is het goed!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:19

Ik zou stal doen , ik heb mn pony dag en nacht buiten staan , maar snachts stal en overdag weide is beter ! Alhoewel de weerstand juist beter wordt als je het paard dag en nacht buiten zet Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:24

Liefst hele dag weide/paddock.
Ik zou 'snachts binnen laten staan opzich niet zo'n probleem vinden. Belangrijk vind ik dat ie een groot deel van de dag buiten staat met matties.

Mijne staat nu 24/7 buiten met schuilstal, maar zou ik moeten verhuizen naar een stal waar ze overdag buiten komt zou ik persoonlijk geen probleem van maken

Kun je dat beagumenteren Daniellejody, want ik snap niet waarom je overdag buiten&snachts binnen beter vindt?

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:36

Ik Zou 24/7 Wei doen
Beter voor je paard
Genoeg beweging en ruimte
Je hoeft niet elke dag te gaan
Goedkoper
En je hoeft niet perse elke keer zadel mee te nemen toch? Als je zonder zadel rijd heb je die niet nodig Clown
( zo denk ik er tenminste over Knipoog )

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:14

Daniellejody schreef:
Ik zou stal doen , ik heb mn pony dag en nacht buiten staan , maar snachts stal en overdag weide is beter ! Alhoewel de weerstand juist beter wordt als je het paard dag en nacht buiten zet Knipoog

Kun je dat uitleggen?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:41

ik zou hem op stal zetten
het is zowieso ook beter voor de pony want
als hij voortdurend maar in het nat blijft staan
kun je snel rotstraal krijgen en de dierenarts kosten
zijn volgens mij duurder dan het verschil met de
pensionstal en de wei

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:46

94ninitjuh94 schreef:
ik zou hem op stal zetten
het is zowieso ook beter voor de pony want
als hij voortdurend maar in het nat blijft staan
kun je snel rotstraal krijgen en de dierenarts kosten
zijn volgens mij duurder dan het verschil met de
pensionstal en de wei

dit is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:50

cindybijl, waarom vind je dat de grootste onzin die je ooit gehoord hebt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:50

Ik zou weide kiezen omdat dat voor het paard het leukste is. Uiteraard is het soms onpracktisch, maar goed, ik vind dat het welzijn van het dier voorgaat, op stal zetten vind ik vreselijk.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:57

omdat rotstraal een bacteriele infectie is die voornamelijk voorkomt bij paarden die op stal staan.
we moeten de paarden niet gaan vermenselijken, door te denken dat een lekker warm stalletje beter is, het is nog steeds hetzelfde als een poes in een omgekeerd boodschappenkratje stoppen.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:59

Persoonlijk zou ik voor de stal kiezen :
- veiliger voor jezelf,
- makkelijker rijden ,
- Meer contact met mensen ,, maarjaa je moet het zelf weten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:03

We hoeven paarden ook niet te vergelijken met wilde paarden en doen alsof 's nachts op stal staan een grote ramp voor ze is.

Als deze keuze had zou ik voor 's nachts stal gaan. In het donker met je paard over de weg vind ik geen prettig idee, net als steeds met al je spullen slepen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:19

cindybijl schreef:
omdat rotstraal een bacteriele infectie is die voornamelijk voorkomt bij paarden die op stal staan.
we moeten de paarden niet gaan vermenselijken, door te denken dat een lekker warm stalletje beter is, het is nog steeds hetzelfde als een poes in een omgekeerd boodschappenkratje stoppen.

Bedankt dat je het nog even wilde toelichten voor de mensen die dit nog niet wisten. Wellicht is het de volgende keer handiger direkt je antwoord te onderbouwen ipv gewoon een kreet in een topic te deponeren, niet iedereen weet dit namelijk. Ik denk dat je door direkt je mening toe te lichten veel meer bereikt dan alleen te roepen dat het de grootste onzin is die je ooit hebt gehoord, daar leert namelijk niemand iets van en strijk je alleen maar mensen mee tegen de haren in, even een kleine uitleg werkt dan toch veel beter Knipoog