Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik vind stands een goede manier van paardenhouden.

Poll eindigt op

ja
5 (3%)
nee
139 (96%)

Totaal aantal stemmen: 144

joyce B

Re: Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:23

siena1 schreef:
Tot vorig voorjaar stonden de manege Pony's bij ons ook in een stand. Op les dagen stonden ze hier zo'n 4 uurtjes in. De overige 20 uur stonden ze op de wei, zomer en winter.. en op hun vrije dagen 24 rond op de wei

Nu staan ze in gewone boxen, maar komen ze iets minder op de wei ( s nachts nog maar zelden)
En ben ik benieuwd of ze in de winter nog zo vaak buiten komen..

De pol kan ik dus niet invullen..

Stands als parkeerplaats voor en tijdens en na de les om te zadelen en te verzorgen, voeren en na te verzorgen, of even een tussenuurtje wachten vind ik geen probleem. Als ze als vaste stal worden gebruikt en de paarden er verder bijna niet uit komen, behalve voor het rijden, dan hebben ze veel te weinig (bewegings) vrijheid. Maar in boxen met dicht traliewerk aan de voorkant en dichte muren aan de zijkant zoals ze op ons oude FPC manege hadden, vind ik ook niet diervriendelijk. En dan inderdaad de hele winter binnen en zomers ook nog weinig weidegang...

groepshuisvesting met uitloop in combinatie met stands is voor een manege toch ook wel praktisch lijkt me...

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:25

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:31

Leanee schreef:
http://www.manegebleijenberg.nl/gegevens/manege/foto's%20stallen/stands%201.JPG

Dit plaatje heb ik zo even op internet gevonden.. van manege bleijenberg

Lijkt me niet zo netjes tov van die manege Knipoog

Natuurlijk is een stand geen optimale verblijfplaats voor paarden en pony's, maar eigenlijk zijn boxen dat ook niet. Een paard hoort buiten. Maargoed, omdat dit helaas niet altijd mogelijk is, lijken boxen mij het minimale, al kan een paard zich hier nét in omdraaien. In ieder geval, op veel maneges staan paarden en pony's in stands en eigenlijk vind ik dat dit verboden moet worden. Ik weet niet of er een bepaalde wet of regelgeving voor is, maar stands zijn naar mijn mening echt te klein en onacceptabel. Niet zozeer omdat paarden er niet in kunnen liggen, dit doen ze in de natuur ook niet, maar een paard moet wel vrij kunnen bewegen en dit kan in een stand totaal niet. Knipoog

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:39

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:42

nou als ze ook nog los komen of in t land komen en drie keer per dag lopen dan heb ik er vrede mee hoor Ja

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:45

http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/Huisdieren/paard/0394bb57.jpg
Als je de link volgt zie je een foto van de stands bij de manege waar ik rij. Helaas slechte kwaliteit omdat ik tegen het zonlicht in moest trekken. Boven elke stand zit namelijk een raampje, dat ook open kan voor de frisse lucht. Ze worden er enkel in geplaatst op de les momenten, dus de helft van de "stand-tijd" lopen ze gewoon in de les. De pony die je ziet is 1 van de grootste pony's die in de stands staat. De kleinere slagen er in om gewoon dwars in de stand te gaan staan. De stands kun je dus niet bepaald smal noemen.
Paarden kunnen elkaar zien, horen en ruiken, maar niet aanraken (slaan) tenzij tussen de tralies door even snuffelen. In dat opzicht hebben ze het al beter dan de meeste stalpaarden die het moeten stellen met 3 dichte baksteen muren.
Ik blijf er bij: als de stands op deze manier gebruikt worden, kan ik er niets op tegen hebben.
Als ze er echter de hele week in moeten staan zou ik de eerste zijn om te zeggen dat het onaanvaardbaar is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:49

fryskhynders schreef:
NOU NOU NOU, een stand vind echt nie per defenitie dierenmishandeling!! als de paarden genoeg beweging, stro en natuurlijk voer krijgen kan het prima!!!
optimaal is anders maar ik wil absoluut geen dieren mishandeling noemen!

aangebonden staan en geen stap kunnen zetten tot je weer aan het werk kan, noem ik wel degelijk mishandeling hoor

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:50

MRIIIS schreef:
Leanee schreef:
http://www.manegebleijenberg.nl/gegevens/manege/foto's%20stallen/stands%201.JPG

Dit plaatje heb ik zo even op internet gevonden.. van manege bleijenberg

Lijkt me niet zo netjes tov van die manege Knipoog

Iemand vroeg een plaatje van stands.. Ik heb dit plaatje er niet opgezet omdat ik een manege die ik niet kenn zwart wil gaan maken ofzo. Het was alleen maar als voorbeeld. Overigens vind ik dit nog best nette stands Lachen

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:59

sjorsie schreef:
fryskhynders schreef:
NOU NOU NOU, een stand vind echt nie per defenitie dierenmishandeling!! als de paarden genoeg beweging, stro en natuurlijk voer krijgen kan het prima!!!
optimaal is anders maar ik wil absoluut geen dieren mishandeling noemen!

aangebonden staan en geen stap kunnen zetten tot je weer aan het werk kan, noem ik wel degelijk mishandeling hoor

Dan moet jij maar niet te vaak naar sommige manege's toe gaan Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:59

Ik zie hier nu regelmatig het commentaar dat het in sommige gevallen wel kan. Even voor tussen de les oke, maar om ze (ook al is het alleen 's nachts) in een stand te zetten vind ik echt niet kunnen. Het paard kan alleen maar staan en liggen, verder niets. Zie je het al voor je dat jezelf vastgeketend zit en alleen maar kan staan en liggen. Of er dan genoeg voer is, vind ik helemaal niet van toepassing. Het idee alleen al dat een paard zich niet kan bewegen vind ik pure dierenmishandeling....
En ja, ook de paarden die opgesloten staan in een stal en er hooguit 1 of 2 uur uitkomen gaat mij veel te ver. Maar daar gaat deze pol niet over. Stands NEE!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:49

zammie, paarden niet met mensen vergelijken.... is totaal nutteloos

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:00

En als we dan toch meteen beginnen vergelijken tussen paarden en mensen... Waar zit je het liefst? in een klein kamertje tussen 3 dichte muren, waar je alleen je overbuur kan zien, of in een iets kleiner kamertje, welliswaar vastgebonden, maar waar je meer sociaal contact hebt?
Ik denk dat ik makkelijker zou kunnen overleven in de situatie waar ik vasthang, maar een babbeltje kan slaan.
Bovendien hangen de meeste paarden in stands niet zo vast als een paard wat je vastzet op de wasplaats. Bij ons hebben ze een touw van anderhalve meter die door een ring in de muur gaat, waar aan de andere kant een blokje hout hangt. ze kunnen dus makkelijk naar voor of achter bewegen en zelfs zijwaarts, al is het niet zo veel als in een box natuurlijk.
Ze staan misschien met het hoofd tegen de muur, maar paarden zien toch meer wat aan de zijkant gebeurd, dan wat vlak voor hun neus gebeurd.

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:01

de manege waar ik rij, had dat vroeger. (alweer 5 jaar geleden hoor) Maar dat is al snel veranderd. Nu zijn er mooie ruime boxen.

Ik vind het ook echt niet kunnen! Een paard hoort lekker te kunnen bewegen enz.! Okee, als het paard een uurtje er in staat ofzo.. Maar niet de hele dag of nacht!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:04

Ik vind het niet zo'n punt als een dier overdag de wei in kan. Maar 20 uur per dag in een stand is teveel. Zeker als ze als ze eruit gaan gelijk aan het werk moeten en dus ook niet even lekker kunnen bokken of rollen.
Een voordeel kan wel zijn dat er iets meer sociaal contact met de buurman is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:26

Sorry hoor, maar zie wel weer wat voor niveau we hier weer hebben... Appels met peren vergelijken... Nou, wat hebben die paarden die in stands staan toch een mazzel... Kunnen lekker met 1 buurpaard neusjecontact hebben. Geweldig!!! Wat dacht je van gewoon open stallen met halfopen deuren en zoveel contact als maar kan... Is dat beter? Iedere dag met elkaar naar buiten en zoveel kunnen neuzelen als ze maar willen. Klinkt toch een heel stuk beter of niet? Mensen die het normaal vinden dat paarden nog op deze manier gehouden worden?!? Zegt meer over jullie als over mij.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:39

Zammie schreef:
Sorry hoor, maar zie wel weer wat voor niveau we hier weer hebben... Appels met peren vergelijken... Nou, wat hebben die paarden die in stands staan toch een mazzel... Kunnen lekker met 1 buurpaard neusjecontact hebben. Geweldig!!! Wat dacht je van gewoon open stallen met halfopen deuren en zoveel contact als maar kan... Is dat beter? Iedere dag met elkaar naar buiten en zoveel kunnen neuzelen als ze maar willen. Klinkt toch een heel stuk beter of niet? Mensen die het normaal vinden dat paarden nog op deze manier gehouden worden?!? Zegt meer over jullie als over mij.

En jij dentk dat dat allemaal zomaar mogelijk is? Op wat voor roze wolk leef jij? Mensen moeten het doen met de middelen die ze hebben totdat er geld is om het te verbeteren. Ik zie liever een pony in een stand die contact heeft met 2 of 1 buur na een apard in een grote box die alleen maar een de gang ziet vanachter de tralies en voor de rest niks.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:41

Horsiex, als je geen geld hebt om op een normale en dus goede manier een paard te onderhouden, dan moet je er al helemaal niet aan beginnen. Simpel zat... Wat wil je dan als je eens hoge DA kosten krijgt? Naar het slachthuis? Het gaat trouwens meestal om manegepaarden die daar in staan. die hebben al zo'n geweldig leven....

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:42

ik vind het ook niks, ze kunnen niet even lopen wat in een stal dan weer net wel kan! op de manege in zwolle hebben ze het ook!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:44

Op mijn stage zijn er ook een aantal stands. Deze manege wordt verbouwd en de stand gaan verdwijnen.
Ik vindt het niet alleen 'sneu' dat ze niets anders kunnen dan staan en liggen, maar ik vind het ook nog eens gevaarlijk voor de mensen.
Een vader van een meisje dat op een pony uit de stands moest rijden, wou erna toe maar de pony schrok van een plotselinge hand op zijn kont. Toen vroeg die maar of ik hem wou pakken.

Nu spreek ik over dezelfde manege als wendy_x

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:47

In de jaren 70(!) al meegemaakt dat twee paarden zichzelf hebben opgehangen in een stand, ondanks het feit dat er een klos aan het touw zat waarmee ze waren vastgebonden.

Buiten dat vind ik het persoonijk zeer paardonwaardig om een paard zo te houden, ook al is het maar voor een paar uur per dag/week.
De "beter dan" vergelijkingen hoef ik niet te horen, het gaat er niet om dat het nog slechter kan.
Stands zijn niet meer van deze tijd.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:49

ik vind stands nou niet meteen dierenmishandeling. Ik en vriendinnen gingen een pony opzoeken die naar een andere manege was verkocht en daar stonden ze ook in stands.(ik geloof 10 pony en 10 paarden)Ze kwamen veel buiten, in de zomer 24/7. Ze stonden er ook niet vast in.

De stands waren het enige wat nog was overgebleven van de 'oude' manege(zoon heeft de manege toen overgenomen) en ze hebben al een vergunning aangevraagd om uit te breiden maar nog niks van gehoord. Dus dat er nog steeds stands zijn betekent niet meteen dat ze er niks aan doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:52

Dan nog mistralleke is het geheel aan de eigenaar dat hij die stands nu nog heeft.. Alle stands eruit en 1 grote loopstal van maken. Kan soms heel simpel zijn. En dan misschien een paar paarden minder. Maar het is allemaal puur om het geld, want in een stand versmeren ze alleen de achterkant en dat is lekker goedkoop schoonhouden. Stallen zijn nu eenmaal duurder in onderhoud.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:59

Zammie schreef:
Dan nog mistralleke is het geheel aan de eigenaar dat hij die stands nu nog heeft.. Alle stands eruit en 1 grote loopstal van maken. Kan soms heel simpel zijn. En dan misschien een paar paarden minder. Maar het is allemaal puur om het geld, want in een stand versmeren ze alleen de achterkant en dat is lekker goedkoop schoonhouden. Stallen zijn nu eenmaal duurder in onderhoud.

Jij weet er echt niks van af, jij oordeelt zo direct en scheert alles over een kam. Dat vind ik pas belachelijk. Je bekijkt het alleen vanuit jouw oogpunt en zegt maar gelijk dat alle manege paarden een rot leven hebben, en dat stands per definitie slecht zijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:19

heb het al eerder gezegd: ik vind het niet erg als ze tussen de lessen daar een poosje instaan, maar als ze daar bijv. 's nachts in moeten staan vind dat niet normaal. En ik vind inderdaad dat het voor heel veel manegepaarden niet bepaald een geweldig mooi leven is. Maar dat mag ik toch vinden? Wie ben jij om mij te zeggen wat ik wel of niet mag vinden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:23

Stands zijn per definitie ook slecht... maar daarom nog niet in de realiteit Knipoog
Een paard een paar uur per week in een stand plaatsen kan best, zolang ze daarnaast genoeg buiten kunnen komen. Ik zie het veel liever zo gebeuren, dan dat ze in een dichte box terecht komen. Tuurlijk zou het veel beter zijn als ze dag in dag uit buiten komen in de weide, en nooit een stand of box zien in hun hele leven, maar op een manege lijkt dit me niet haalbaar. Of laat jij 10-jarige penny meisjes met een gerust hart de weide op lopen om tussen 20 paarden die ene pony vandaan te plukken?
Ik stuur ze liever een stand in, waar het dier al vast staat, en waar ze alleen rekening moeten houden met dat ene dier dat voor hen staat. Ik ben bovendien al even vaak tegen een boxwand geplet als tegen de wand van een stand... en dat ene manege paardje in die ene box, heeft me toch al mooi de grond laten zien. Als die in een stand had gestaan, voor die paar uurtjes, dan was er niets aan de hand geweest.
Op een manege leer je nog altijd mensen met paarden omgaan, die er amper verstand van hebben, die er naartoe komen voor hun eerste contact met het wezen paard. In zo'n geval gaat veiligheid voor alles.