De ideale pensionstal heeft....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: De ideale pensionstal heeft....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:04

- Dagelijks naar buiten/ weidegang of ruime gedraineerde paddock waar ze in gezet worden en binnen gehaald worden.
- Voldoende goed voer naar eigen keuze: biks, in de kwaliteiten sportbrok/ onderhoudsbrok, muesli en haver, hooi, kuil (wat niet beschimmeld is) en lucerne.
- Goed te rijden bak. Indien de bodem goed is hoeft dat niet per se een binnenbak te zijn, maar dan zou er een overdekte longeerbak of stapmolen moeten zijn, zodat je toch iets kunt doen met nat weer.
- Wasplaats met warm water en het liefst nog met zo’n speciaal stuk met standen erop, dus niet alleen een tuinslang.
- Ruime boxen (4 x 4), die ook hoog genoeg zijn. Liefst open, zodat er contact met soortgenoten kan zijn.
- Uitrijmogelijkheden. En dan heb ik het ook echt over uitrijmogelijkheden. Dat zet iedere stal er tegenwoordig zomaar bij, terwijl het vaak inhoudt: “je kunt hier over de weg rijden, zoals je zelf ook bent gekomen (dus tussen de tractoren door)”.
- Het gevoel dat de staleigenaar ook op jouw paard let. Bij ziek en zeer.
- Je moet altijd kunnen komen voor medische verzorging
- Je moet je eigen instructeur kunnen laten komen.
- Automatische drinkbakken op de wei
- Goede omheinig op de wei
- Een gedegen ontwormbeleid voor de hele stal op basis van mestonderzoek (echt dat is een ondergeschoven kindje, maar heel belangrijk. Ik had een merrie met een zware parasitaire infectie) dagelijks naar buiten/ weidegang of ruime paddock

Hoe veel of weinig mensen er dan zijn, maakt me niet uit, mits het aangepast is aan de proporties. Dus niet 1 bak voor 60 klanten en dat die bak dan ook nog eens geregeld bezet is i.v.m. lessen
Mesten doe ik eigenlijk liever zelf, want beter.
Sanitair voor mij? Zitje voor mij? Totaal onbelangrijk. Koffie drinken doe ik thuis wel met mijn vriend en als mijn paard het ergens goed heeft, ga ik wel achter de stal zitten hoor. Dat kan me nou echt niet boeien…
Zelfs mijn zadel wil ik nog wel heen en weer slepen.

Wat dan wel weer echt heel fijn is…. Dekenrekken! Waar moet je anders heen met zeiknatte winterdekens? Die kun je ook niet even in je auto gooien en drogen moeten ze toch…

O ja en als aan alles is voldaan wil ik daar wel 300 euro per maand voor betalen. Zonder enig probleem of gezeik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:21

Zo dit gaat hard!

Oh en even voor de duidelijkheid het gaat niet om de perfecte pensionstal, maar om de ideale pensionstal.

Ik wil zelf als ik mijn opleding afgerond heb en als het lukt natuurlijk een pensionstal op zetten.
Ik denk dat als ik een stal opzet die naar mijn eigen ideaal beeld voldoet, ik redelijk aan de wensen van oa jullie zal gaan voldoen.

Mijn ideale stal, ook vanuit stalhouder gezien zal zo zijn:
Accomodatie:
- 20 tot 25 stallen, waarvan maximaal 20 voor pensionpaarden zijn. (dit omdat ik zelf ook nog een paard zou willen kunnen stallen en stel dat er tijdelijk iemand met spoed een stal nodig heeft die beschikbaar is). De stallen ruim genoeg, licht en liefste een luik naar buiten toe.
- 2 wasplaatsen waar ze veilig staan, met water (eventueel warm water tegen betaling).
- Ruime zadelkamer met 25 kasten (1 kast per stal, dus als je 2 paarden hebt krijg je ook 2 kasten). Zadelkamer afsluitbaar en de aparte kasten ook weer afsluitbaar. Een kraan voor bit afspoelen en eventueel zadel/hoofdstel schoon te maken.
- Droge opslagplaats voor hooi/kuil en stro (of indien nodig vlas/zaagsel/krullen).
- Goede buitenrijbaan, goede (altijd te rijden) bodem en een veilige (hoog genoege) omheining.
- Springmateriaal.
- Ruim voldoende weidegang (paarden in groepen van 2 tot 4 in de wei) en moeten ongeveer van 8/9 uur tot 5/6 buiten staan. Ook hier een goede omheining. (eventueel 2 a 3 weides voor hengsten)
- Longeercirkel.
- In de loop van tijd een binnen rijbaan. (eventueel met kleine kantine enzo)

(geloof dat ik het zo heb, als ik iets vergeten ben sorry Bloos )

Overige:
- Duidelijk afspraken. (rust op stal bijv.)
- Paarden krijgen 's morgens hooi/kuil en brok (wat het dier nodig heeft), als ze naar binnen gaan weer brok en kuil/hooi en rond 10 uur nog een keer kuil/hooi. (vind zelf ruwvoer heel erg belangrijk!!)
- Kwaliteits voer, brokken/meusli in afspraak welke en hoeveel en zoveel hooi/kuil als het dier op kan/mag hebben.
- Niet moeilijke doen over dekens wisselen, medicijnen geven en andere dingen.
- Duidelijke afspraken over ontworming en entingen. Entingen op 2 vaste datums per jaar (zelf de keus in of 2 x per jaar enten) en minimaal 4x per GOED ontwormen, dus met goede ontworming. (nieuwe paarden eerst ontwormen voordat ze bij de andere paarden mogen komen en op de wei mogen, ivm wormbesmettingen)
- Paarden worden binnen en buiten gezet en gevoerd.
- Paarden hebben eigen vaste stal en op de stal bordjes met voerschema en eventuele bijzonderheden.
- Goede duidelijk lijst met mogelijkheden (zoals bijvoorbeeld uitmesten laten doen, eigen voer, etc) met een duidelijk lijst met prijzen: Bijvoorbeeld: kale stal 100,- ; stro 40,- ; hooi/kuil ; 40,- (prijzen zijn voorbeelden hoor, heb namelijk nog geen idee van prijzen. In princiepe vind ik dat alleen de kale huur mijn opbrengsten zijn en eventueel het uitmesten, verder alleen betalen wat het ook daadwerkelijk kost)
- Verder wil ik mijn orun halen en dus eventueel les gaan geven, ook les van buiten af is gewoon toegestaan.
- En basis kennis van medische gevallen ken ik, dus als een dier koliek heeft zie ik dat ook en weet hoe er mee om te gaan.
- Verder vind ik een goede en gezellige sfeer heel belangrijk en geen stal waar niks mag, maar wel één met duidelijk afspraken en waar iedereen de grens weet. En het allerbelangrijkste vind ik dat alles veilig moet, voor paard als ruiter!
- Openingstijden wil ik absoluut niet, alleen moet je natuurlijk niet om 12 uur 's nacht aan komen om te gaan rijden. Knipoog

Verder zal ik vast nog wel iets vergeten zijn, maar dit is denk ik wel het belangrijkste.
Zit ik met mijn eigen idee een beetje de richting in van de gemiddelde paarden eigenaar? Dit is vooral van uit mijzelf gekeken, hoe ik nu sta met mijn paard en wat mij ideaal lijkt, maar ook vanuit het beeld dat ik alles moet gaan runnen en het dus ook reëel en rendabel moet houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:24

De ideale pensionstalling heeft: vooral heeeeeellllll veeeeeelllll wei Haha!
En een buiten bak.
Geen al te hoge stalhuur.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:25

Ik denk dat je persoonlijk beter 1 tarief kan rekenen, dus bijvoorbeeld: 250 all in.
Anders krijg je een heel raar systeem, mensen wisselen per maand en je inkomsten zijn erg onstabiel en je moet steeds denken: o ja, die moet ik niet mesten, die wel, die betaald wel voor de bak, die niet, die moet wel voer, die niet...
Stro, hooi en biksprijzen flucuteren, die kun je niet iedere maand wisselen.
Je moet wel leren denken als "ondernemer", dus je zou in principe overal op moeten verdienen, in ieder geval zeker op je arbeid, qua uitmesten. Arbeid is nergens gratis, dus jou arbeid ook niet!

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:32

Jrussel schreef:
mijn stal haha die vind ik gewoon tot nu toe nog steeds perfect. binnenbak buitenbak. paddocks longeerkraal.
leuke mensen. prijs vind ik meevallen.
weidegang in de zomer.

het enige wat ik zou willen was dat ze in de winter ook wat langer naar buiten konden. lees de hele dag dat staat hij nu niet wel voldoende maar het mag van mij altijd nog meer.

en hoe heet deze stal Haha!?

Mijn perfecte stal heeft:
- een altijd bereidbare buitenbak
- longeercircel
- genoeg paddocks zodat de paarden allemaal zeker 4 uur naar buiten kunnen.
- wasplaats
- weidegang!
- ruime lichte stallen
- niet teveel pension klanten

niet direct een must maar wel erg fijn:
- omgeving waar je lekker kan buiten rijden
- binnenbak

Ik zou maximaal 250 euro willen betalen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:24

Ilzas schreef:
Ik denk dat je persoonlijk beter 1 tarief kan rekenen, dus bijvoorbeeld: 250 all in.
Anders krijg je een heel raar systeem, mensen wisselen per maand en je inkomsten zijn erg onstabiel en je moet steeds denken: o ja, die moet ik niet mesten, die wel, die betaald wel voor de bak, die niet, die moet wel voer, die niet...
Stro, hooi en biksprijzen flucuteren, die kun je niet iedere maand wisselen.
Je moet wel leren denken als "ondernemer", dus je zou in principe overal op moeten verdienen, in ieder geval zeker op je arbeid, qua uitmesten. Arbeid is nergens gratis, dus jou arbeid ook niet!

Ik snap jou punt ook wel, maar heb zelf meegemaakt dat dat niet altijd gaat werken.

Wat ik vooral bedoel is voor (bijv) 100,- per maand kale stal, hooi stro er bij is 50,- meer (ruim genoeg rekenen dat in de tijden dat het duurder is ook nog betaalbaar blijft voor mij). Brok er bij is 20,- meer en uit mesten is bijv 30,- meer.

Bij kale stalhuur hoort (in mijn ogen) gebruik faciliteiten en het binnen/buiten zetten en voeren.

Je kan het niet elke maand veranderen, dat snap ik. En ik vind zelf dat als er bijv 50,- gevraagd wordt voor bijv brok, het dier niet voor 10,- brok krijgt, maar dan prijs verlagen tot zeg 20,-.

(even bedragen als voorbeelden om het duidelijker te maken. Knipoog )

Aan de andere kant kan het denk ik ook gewoon 250,- all in, en als je bijv zelf uit wilt mesten 220,-.
En verder zit er gewoon alles in, of je er gebruik van maakt of niet. Dan heb je inderdaad een vaster inkomen.
Hmm, hier zit ook iets in!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:35

maar zelf laten mesten kan ook nog viesduurder uitvallen.
Sommige mensen gooien namelijk erg veel schoon stro weg.
Dan zou ik zeggen: de stalhuur is 250 euro pm, all-in
Mesten inbegrepen.

ls mensen dan zelf willen mesten zullen ze toch die 250 moeten betalen. Bij mij op stal staan er 2 die zelf mesten, als ik zie hoeveel schoon stro de ene weg gooit... pfff niet normaal.
Die schept ruim om een hoop heen om het zo maar even te zeggen. Daar gaan per dag 2 tot 2,5 kruiwagen uit, terwijl ik het bij mijn stal (zelfde maat, viezer paard en ongunsiger gelegen omdat de waterslang ernaast hangt en wat inregenen betreft omdat hij een buitenluik heeft) toch echt maar 1 kruiwagen eruit haal.

wat ik wil zeggen is: zelf mesten hoeft dus niet voordeliger te zijn voor de stalhouder. Het is pas voordeliger als de persoon ook zelf stro betaald, dan zijn ze toch een heel stuk zuiniger (of niet, maar dan heb je er als stalhouder ook geen extra kosten aan).

Voor een bepaald bedrag stro moet je dus ook voorzichtig mee zijn, laat ze dan per baal kopen (kleine baaltjes per stuk te koop bij stalhouder) of grote balen (maar dan wel een zodanige opstelling maken dat er niet gemakkelijk "van elkaar gejat" kan worden, heb daar handige dingen voor gezien)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:38

Ik ben helemaal gelukkig waar ik nu sta.
Lekker 24/7 buiten met schuilstal, veel hooi, weinig brok, superbak die altijd goed te rijden is en fijne uitrijmogelijkheden.
Ik moet veel zelf doen maar dan weet ik wel precies wat er gebeurt en wat niet.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:42

"Ik heb wel eens goede ideeen" (al zeg ik het zelf...)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:44

Zelf stro (of vlas indien gewenst) af laten rekenen is echt zo'n gek idee nog niet. Ik wil zelf altijd dat ze er echt lekker bijstaan ("kniehoog"), maar ik doe wel ook aan "potten" en daar heb je dan vrijwel altijd gezeik mee met de stalhouder en da's balen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:51

Citaat:
De ideale pensionstal heeft een pensionhouder die dezelfde denkwijze heeft als jij en de zelfde idealen nastreeft. Daarbij moet hij/zij medisch onderlegd zijn (zodat een Da vrijwel onnodig wordt), hij/zij dag en nacht toezicht houdt op ALLE paarden. Hij/zij moet handig zijn, elke dag de bak slepen, als iets kapot is dat meteen repareren en precies zo omgaan met je paard zoals jij dat zelf ook doet. Ook moet hij/zij verstand hebben van weidebeheer etc etc etc.
Helaas bestaat dat niet.

Wat een bullshit. Ik ken zelf meerdere stallen die wel een dergelijke staleigenaar hebben en er zullen wel meer mensen zijn die weer soortgelijke stallen kennen. Dat jij beweert dat zoiets niet bestaat is wel erg kortzichtig.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:53

Ideaal zou zijn als een pensionstal een plek creerd waar paddock, binnenplaats en onbeperkt hooi word gevoerd op bestrating met daaraan grenzend de weide die met droog weer beschikbaar is. Paarden kunnen dan zelf bepalen wat ze doen. Kudde van maximaal 15 paardjes. Voor mezelf warm water, wc, zadelkast en een binnenbak. Ja dat is voor mij ideaal. Oh ja liefst in het bos Haha!

irisjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:55

mijn ideale pensionstal zou op z'n minst moeten hebben:
- een binnenbak
- een buitenbak
- een afspuitplaats met warm en koud water
- ruime, lichte boxen
- genoeg hectare weiland
- poetsplaats
- goede (niet vochtige) zadelkamer/tuigkamer
- paddock of longeerring
- goed springmateriaal (springstaanders en balken)

fabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:58

Het allerbelangrijkste wat iedereen vergeet Clown

Een staleigenaar met veel hart voor de paarden waar jij je paard met een veilig en vertrouwd gevoel achterlaat OK dan!

dat is naar mijn idee nog altijd belangrijker dan de hoeveelheid facaliteiten Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:59

ideaal lijkt mij:

- weidegang in (redelijk) vast kuddeverband, zomers 24/7, ´s winters van ochtend tot avond of 24/7 met goede uitloopstal
- ruime boxen met mogelijkheid tot contact met andere paarden of goede uitloopstal.
- bij 24/7 buiten dagelijks toezicht door stalhouder
- binnen en buitenzetten door stalhouder
- voldoende goed ruwvoer en evt. brokken. Stalhouder voert.
- vaste prijs, geen gedoe
- toilet
- electriciteit
- zadelkast/kamer
- goede buitenbak
- uitrijmogelijkheden
- enigszins gelijkgestemde mede-pensionklanten. Bijv. geen hordes luidruchtige 16 jarige meisjes op stal.

prijs: ± 150-200

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:01

o mijn god!! de prijzen die hier genoemd worden!!
ik betaal 300 voor een stal en dan heeft hij geen buitenluik,weidegang,stapmolen,binnenbak e.d. en ik moet zelf uitmesten..wij hebben 3 buitenbakken waarvan 2 in de winter heel blubberig zijn en 1 die eigenlijk altijd goed is..

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:02

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:04

nikilover schreef:
ik betaal 300 voor een stal en dan heeft hij geen buitenluik,weidegang,stapmolen,binnenbak e.d. en ik moet zelf uitmesten..wij hebben 3 buitenbakken waarvan 2 in de winter heel blubberig zijn en 1 die eigenlijk altijd goed is..

als je refereert naar de prijs die ik o.a. noem; Het enige wat ik feitelijk vraag is een wei met goede schuilstal en een buitenbak. En een toilet voor mezelf Haha! Dat hoeft buiten de randstad echt geen 300,- te kosten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:06

Mijn ideale pension stal:
-in de zomer en de winter 24/7 weidegang in groepsverband, met schuilstal
-ruime buitenboxen, met sociaal contact.
-binnenbak
-buitenbak
-crossweide
-ovaalbaan
-goede buitenrij mogelijkheden
-gezellige sfeer
-goed springmatriaal.
en natuurlijk het belangrijskte: mijn paard moet zich er prettig voelen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:10

madamX schreef:
Citaat:
De ideale pensionstal heeft een pensionhouder die dezelfde denkwijze heeft als jij en de zelfde idealen nastreeft. Daarbij moet hij/zij medisch onderlegd zijn (zodat een Da vrijwel onnodig wordt), hij/zij dag en nacht toezicht houdt op ALLE paarden. Hij/zij moet handig zijn, elke dag de bak slepen, als iets kapot is dat meteen repareren en precies zo omgaan met je paard zoals jij dat zelf ook doet. Ook moet hij/zij verstand hebben van weidebeheer etc etc etc.
Helaas bestaat dat niet.

Wat een bullshit. Ik ken zelf meerdere stallen die wel een dergelijke staleigenaar hebben en er zullen wel meer mensen zijn die weer soortgelijke stallen kennen. Dat jij beweert dat zoiets niet bestaat is wel erg kortzichtig.

Medisch onderlegd omdat je paard daar staat????? tuurlijk is het fijn als de pensionhouder veel weet maar medisch onderlegd vind ik erg ver gaan en onzin.
Ze moeten wel een beetje in kunnen zien wanneer een paard niet in orde is.
Dag en nacht toezicht op de paarden is ook onzin wie kan dit waarmaken, wel een regelmatige controle is geen slecht idee.
Maar goed er zijn mensen met een paar met een eigen wei die maar 1x per dag even bij hun paard langs gaan en wat dacht je van mensen met paarden aan huis die overdag werken.
je moet niet iets van een pension houder verwachten wat je zelf ook nooit waar kan maken.
Je zegt dat dit niet bestaat maar is jouw opsomming dan echt de ideale stal?
Ik weet het niet maar er bestaat ook nog een eigenaar van het gestalde paard deze draagt ook nog steeds een verantwoording.
Je hoeft je pensionhouder niet als knecht te gebruiken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:14

lautje76 schreef:
nikilover schreef:

als je refereert naar de prijs die ik o.a. noem; Het enige wat ik feitelijk vraag is een wei met goede schuilstal en een buitenbak. En een toilet voor mezelf Haha! Dat hoeft buiten de randstad echt geen 300,- te kosten.

maar als je kijkt naar wat veel mensen hier willen betalen voor hele luxe accomodatie en ik zie dat ik voor 300 euro 3 buitenbakken heb,elf uitmesten en geen weidegang heb,betalen jullie of heel weinig of ik heel veel

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:54

jesito schreef:
Medisch onderlegd omdat je paard daar staat????? tuurlijk is het fijn als de pensionhouder veel weet maar medisch onderlegd vind ik erg ver gaan en onzin.
Ze moeten wel een beetje in kunnen zien wanneer een paard niet in orde is.
Dag en nacht toezicht op de paarden is ook onzin wie kan dit waarmaken, wel een regelmatige controle is geen slecht idee.
Maar goed er zijn mensen met een paar met een eigen wei die maar 1x per dag even bij hun paard langs gaan en wat dacht je van mensen met paarden aan huis die overdag werken.
je moet niet iets van een pension houder verwachten wat je zelf ook nooit waar kan maken.
Je zegt dat dit niet bestaat maar is jouw opsomming dan echt de ideale stal?
Ik weet het niet maar er bestaat ook nog een eigenaar van het gestalde paard deze draagt ook nog steeds een verantwoording.

Het gaat toch om DE IDEALE pensionstal? nou de ideale pensionstalling zorgt ervoor dat je nooit een DA hoeft te bellen.

Vooral dit stukje vind ik HEEL ERG STOREND.

Citaat:

je bent dus erg selectief met lezen en hebt dus NIET mijn hele post gelezen. Errug jammer! als je mijn hele post had gelezen dan had je dit stukje niet gemist

Citaat:
Ik neem genoegen met wat minder, mijn stalhouder heeft niet echt kennis van zaken, hij weet met paarden om te gaan, weet hoe hij stallen moet mesten en opstrooien. Maar medische dingen hoef je niet aan hem te vragen, of een zadelpast? pfff, ik waag me er niet aan (een kussen op een tuin stoel okee, maar of een zadel past? daar heetf hij geen kijk op).
Het is een beste man, hij voert mijn paard goed, en mest mijn stal uit.
Hij houdt mijn paard in de gaten en als er wat is dan belt hij (natuurlijk binnen de grenzen, als hij iets "heftigs"/ernstigs heeft dan belt hij meteen de DA).

Hij zorgt voor mijn paard met net zo veel liefde als voor zn eigen paarden. Tuurlijk zijn er dingen waar ik het niet mee eens ben, maar als mijn paard medicijnen krijgt is hij de persoon die ze smorgens geeft. ALs mijn paard ziek is of er iets is, is het niet erg als ik midden in de nacht ineens op stal ben.
Maar een perfecte pensionstal bestaat niet. Je hebt met mensen te maken en die zijn nou eenmaal niet perfect

Jij suggereert meteen dat ik mijn stalhouder gebruik als knecht en dat ik geen verantwoording neem voor mijn paard, dat kan ik dus absoluut niet waarderen, laat dat even duidelijk zijn.
Ik stal op een all-in stalling, dus ik mag ook wel verwachten dat mijn stal wordt gemest en mijn paard wordt gevoerd.

Ik trek mij hieruit terug. Ik heb geen zin om zo aangevallen te worden door jou jesito

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:18

Men heeft blijkbaar geen gehoefte om een trailer / aanhanger / vrachtwagen(tje) en of menwagen te stallen.
Dit mis ik bij iedereen.
Als je het niet hebt, kun je het ook niet stallen, lijkt mij logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:22

de ideale zou zijn.

zomer en winter weidegang.
binnenbak
buitenbak
losgooibak
longeerbak
ruime buitenboxen ( dat ze altijd over het deurtje kunnen kijken)
goed voer
spuitplaats warm en koud water
EEN WC ( heel veel plekken hebben die niet maar we hebben het over de ideale he)
aardige mensen
in een gebied waar je ook de bossen/strand op kan

en goedkoop hahaha dat is de ideale

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:24

Mijn ideale pensionstal is heel simpel, 24/7 weidegang met een schuilstal, een rijbak en een afspuitplaats. Dat is alles dat ik nodig heb.