Paard eet liksteen als een snoepje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Paard eet liksteen als een snoepje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 06:18

hij heeft al darmproblemen?
dan zit daar waarschijnlijk het probleem.
doe es een bloedonderzoek om te kijken of hij wel alles uit zijn voeding kan halen.
kan zijn dat je paard toch wil aanvullen omdat het tekort komt,maar het kan ook zijn dat het de darmen tot riust wil brengen met het eten ervan.

wat voor darmproblemen heeft je paard precies als ik vragen mag?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 07:39

Als ik goed geluisterd heb naar de osteopaat, is zijn blinde darm te groot en opgezet.

Daardoor liep hij op links vast en sprong hij zelfs links in de rechtergalop aan, ook scheet hij tijdens een training/ritje van een half uur zeker 8x en liet hij heel veel poepjes. Sinds hij behandeld is door de osteopaat en sinds hij van de bix af is (dit had weer te maken het het feit dat zijn stofwisseling veel te langzaam gaat en hij daar teveel energie voor nodig heeft), springt hij links gewoon in de linkergalop aan, laat hij hooguit 1x een drol vallen tijdens het rijden en de poepjes beperken zich tot -fijn!- als ik zn achterhoeven sta uit te krabben Tong uitsteken

Dus ik denk dat zijn darmprobs redelijk beteugeld zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:34

ja dan zou je niet denken dat het daar mee te maken heeft.
ik dacht er aan, ach je weet maar nooit he?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

Als je paard geen buitensporig werk doet en niet overmatig zweet heeft hij geen aparte zoutlik nodig. Hij krijgt dan genoeg binnen door zijn krachtvoer.
Wil je hem toch iets extra's geven dan zou ik gewoon een kilo zeezout kopen en daar een schepje van over zijn krachtvoer doen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:08

Die likit stenen zijn onzettend in trek, veel paarden happen die meteen weg. zo'n himalaya lijkt me ook de ideale oplossing.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:23

hmm, nee verveling zou het dan niet zijn nee Lachen
Misschien is een bloedonderzoek wel een goed idee, als er niks uit komt kan je dat tenminste wegstrepen. Als je geen liksteen geeft, zet hij dan z'n tanden in wat anders of gaat hij zich anders gedragen op stal (tegenover jou of andere paarden)?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:44

Nee, hij gedraagt zich niet anders. Ik heb de liksteen nu 2 dagen weg en dan leg ik m een dagje terug.
Ik heb niet t idee dat ie dan ergens anders zn tanden in zet en ook wordt ie niet chagerijnig.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:52

hmmm.. psychische problemen? onuitputtelijke drang naar de zachte smeltende liefde die de liksteen zijn tong bezorgt? Clown volgens mij heb je gewoon een idioot op stal staan Knipoog

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:47

Hoi, mijn paard verslindt ze ook Vingers aflikken
Ik leg hem een dag neer en dan een paar dagen weg.
Het is wel degelijk schadelijk als hij de stenen achter mekaar opeet.(niet 1 x maar als je constant een blok of steen zou geven).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:58

ik had hier laats ook een topic over, omdat mijn pony samen met de rest vd pony's ok beten in de liksteen, en hij naar mijn idee veel te snel op was.
het was toen een rode liksteen.

ik heb toen een paar weken geen liksteen meer gekocht, en nu sinds een week een wit/gelige mineralenblok erin gelegd, speciaal voor paarden.
hier wordt veel rustiger mee aan gedaan!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:22

Tis niet giftig dus kan geen kwaad... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:38

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Een teveel aan zout kan wel degelijk tot zoutvergiftiging leiden.
Citaat:
Een ander belangrijk mineraalbestanddeel van de voeding is keukenzout.
Sportpaarden die zware inspanningen leveren ontdoen zich van hun overmatige warmteproduktie door te zweten. Met het zweet worden grote hoeveelheden zout uitgescheiden, tot 60 gram per dag. Bovendien wordt nog 30 gram zout langs de urine verwijderd, wat de dagelijkse behoefte doet oplopen tot 90 gram. Dit is veel meer dan met een gewoon rantsoen aangebracht wordt. Indien geen samengestelde voeders gebruikt worden die voldoende zout aanbrengen, is het nodig een liksteen te geven. Het gebruik van een zoutsteen veronderstelt tevens de vrije beschikking van drinkwater om zoutvergiftiging te voorkomen.

90 gram is dus wat er voor SPORT-paarden staat.
Als een paard/pony in één week dus een zoutblok van 1 kilo (of meer !!) op eet krijgt hij dus veel meer binnen als nodig.

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:15

Ik geef mijn pony's een liksteen voor de mineralen.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:09

Probeer eens zo'n Himalaya liksteen, die zijn keihard. Als hij daar een stuk af weet te bijten is hij zijn vreetsteentjes kwijt denk ik Haha!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:37

Oh dat deed mijn vorige shet ook altijd. Tong uitsteken
Mijn haf nu heeft wel een liksteen waar ze lekker veel aan likt.
Maar die heb ik uit de stal gehaald omdat ik heb gehoort dat ze
daar enorm veel van gaan plassen ! Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:30

Ik had eerst zo'n Himalaya geval en die was op 2 dagen weg, nu heb ik er een "gewone" en daar doet ik drie maanden mee. Maar eens die in stukjes is is die ook heel erg snel verdwenen. Ik ga nu voor een met appelsmaak Clown

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:34

beaniej schreef:
Is het ook schadelijk voor je paard als hij zo'n lickit steen binnen een paar dagen op snoept?

mijn paard heeft de likiit liksteen binnen 10 minuten helemaal op
hij bijt er grote stukken vanaf en eet dan alles op
daarom krijgt hij maar 1 x per maand zo n liksteen want ik vind het te duur worden anders en niet echt gezond als hij teveel snoept Haha!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:41

Hier nog twee lickit verslindende paarden.Ze krijgen ze ook maar 1x in de 3 weken.Na 10 min. hebben ze ze op en zitten ze zelf helemaal onder.Ook hebben ze allebei een himalaya liksteen,die hing eerst op maar daar keken ze niet naar om.Nu heb ik ze in de voerbak gelegt en vaak als ze hun eten op hebben likken ze er even aan.

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:52

mijn paard had precies dezelfde tik, en uiteindelijk begon ze aan haar houten muur, die op een gegeven moment zo ver door was, dat ze haar hoofd bij de buurman kon steken haha..

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:51

In de witte KNZ liksteen zit veeeeeeel minder dan in de rode... met name magnesium (ik heb wel een lijstje met verschillende likstenen en voedingswaardes, wil ik wel pb-en) Je zou bijv. IJslands Zeewier bij kunnen gaan voeren, dit heeft heel goed geholpen bij mijn liksteenverslindende paard. Kun je online kopen op www.paardendrogist.nl

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:12

Ik heb ook z'on lick-it verslindend monster Ja in 10-20 minuten is 'ie volledig op. Hij heeft ook een grote rode liksteen van KNZ en een Himalaya liksteen, de grote liksteen is nu voor de helft en de Himalaya word af en toe aan gelikt. Hij lust eigenlijk alleen maar de rode liksteen de geel/oranje met wortelsmaak lust hij niet Verward. Ons ander paard lukt geen Himalaya, zelfs geen lick-it Gestoord ik vind die wel lekker Bloos en Spirit zou er een moord voor doen...
Welke geef jij aan je paarden? Mischien eens een andere proberen, wie weet?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:09

Ik heb zondag ook zo`n himalaya steen neer gehangen voor mijn friesje. Hij is al haast op Vork