Manentrekdrama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re: Manentrekdrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:07

Ik zou zelf stoppen met manentrekken, als ze zo doen moet je maar gewoon aannemen dat het pijn doet.
Is natuurlijk niet meer dan logisch in mijn ogen Knipoog

Probeer het eens met idd zo'n kammetje met een mesje en een uitdunschaar.

Denk ook eens na of het allemaal wel nodig is of dat je ook mooie rozenknotten kunt maken met de wat dikkere manen Pling

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:08

Mijn paard flipt ook als ik ga trekken. Heb het een keer serieus geprobeerd maar het deed gewoon pijn dus besloot vanaf dat moment dat ik het niet meer zou proberen ook. Nu knip en snijd ik met een gewone schaar. Eerst knip ik een klein stukje van de lengte zodat ik beter de lijn kan zien die ik wil 'maken'. Ik knip dus zo'n 4 a 5 cm onder de lijn waar ik uiteindelijk op wil komen. Vervolgens knip ik hier en daar recht omhoog in, gewoon om de ergste massa eruit te halen. Daarna dun ik de manen met een schaarblad uit aan de onderkant en in het midden (ze heeft best een bos). Dan kun je beginnen met het snijden van de manen, net als met trekken kleine plukjes pakken, deze iets omhoog uitdunnen met het schaarblad en vervolgens naar beneden afsnijden. Werkt prima en je ziet eigenlijk niet dat het niet is getrokken! Het enige nadeel is dat het iets sneller teruggroeit...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:09

Lees even mee...Als ik begin met manentrekken (bij de schoft) dan vindt ze het allemaal prima maar als ik hoger komt dan wordt het een drama. Ze probeert me plat te drukkken, gaat met haar hoofd schudden of probeert het tussen mijn benen of onder mijn arm te stoppen of heel hoog te doen, wordt boos enz....

Wat is dat precies voor een kammetje met mes waar jullie het over hebben en waar kun je het kopen? Lijkt me ideaal!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:40

Laatst bijgewerkt door Bubsj op 03-11-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:41

Lotje02 schreef:
Wat is dat precies voor een kammetje met mes waar jullie het over hebben en waar kun je het kopen? Lijkt me ideaal!

Gewoon bij de betere ruitershop

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:54

Suzanne F. schreef:
Vjestagirl:

Zo te horen vind jij toiletteren helemaal een taboe? Oren scheren hoeft ook niet als het paard het vervelend vind?? Want we doen niks tegen de zin van het paard in???

We moeten de paarden niet teveel vermenselijken hoor. Manen trekken is al tig jaren volledig normaal bij paarden. Omdat wij dat sieluhg vinden is het ineens taboe ofzo?

dit vind ik wel een goeie... vermenselijken... tuurlijk hoeven we de oren niet uit te scheren of de manen te trekken... dat 'moet' alleen maar omdat wij mensen dat kennelijk een mooier plaatje vinden. Haha!

als je paard er zoveel moeite met trekken hebt, zou je inderdaad beter kunnen knippen of met zo'n uitdunmes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:03

juval schreef:
dit vind ik wel een goeie... vermenselijken... tuurlijk hoeven we de oren niet uit te scheren of de manen te trekken... dat 'moet' alleen maar omdat wij mensen dat kennelijk een mooier plaatje vinden. Haha!

Dat is omdat de KWPN keuringsmensen dit zo willen. Zo moet het gewoon, zo is het spel en zo zijn de regels.

Jij moet ook werken en belasting betalen... vind je ook niet leuk..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:29

Suzanne F. schreef:
juval schreef:

Dat is omdat de KWPN keuringsmensen dit zo willen. Zo moet het gewoon, zo is het spel en zo zijn de regels.

Jij moet ook werken en belasting betalen... vind je ook niet leuk..

En wie wil er de KWPN keuring lopen? Jij of je paard? Oren uitknippen kan ook, en vinden veel paarden al een stuk minder erg. Is wel iets tijdrovender, omdat je flink je best moet doen om het netjes te krijgen. Of je kan ervoor kiezen om alleen de haren die naar buiten steken af te knippen, en je paard het leed van allerlei diertjes en zooi in zijn oren te besparen, alsmede het ongemak door dat er ineens koude wind op het gevoelige deel van het oor kan komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:33

Ik geef het op. Ik ben een dierenbeul omdat ik naar keuringen ga met mijn paarden en daardoor de manen getrokken en de oren geschoren moet worden. Het paard vindt dat niet leuk en dat is vreselijk natuurlijk. En als ik ermee ga werken is dat natuurlijk helemaal erg want hij staat liever in de wei. Oh nee als ik maar bitloos en boomloos hobbel is er niks aan de hand maar bijzetten aan de longe met touwtjes is al mishandeling natuurlijk met zo'n bit in zn mond waar hij dan vastzit... ja echt heel erg, wat sieluhg... Zij zijn groot en ik is klein!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:35

Jemig wat doen we weer moeilijk.... (zou vooral de manen van je fjord ook niet knippen....)
TS wil geen verhaal over de zin of onzin van toiletteren, ze wil gewoon een oplossing.
Dwz een getoileteerd paard zonder drama.....

Ik zelf gebruik ook altijd het uitdun mes, mijn paard heeft ook een flinke bos manen.
Meestal knip ik daarna nog wat vertikaal in de manen met een schaar.
Op deze wijze worden ze redelijk dun zonder drama's en kan ik mooie knotten maken.
Bij komend voordeel is dat deze wijze van uitdunnen ook nog eens veel sneller gaat Knipoog

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:38

offtopic:

Vjestagirl, er lopen momenteel ongelovelijk veel topic's over naturals, aanvallenheid en dergelijke. Mensen zoals jij zijn hier de aanleiding voor, en op deze manier zul je nooit serieus genomen worden. Ik neem je in iedergeval TOTAAL niet serieus, en ik merk aan de anderen in dit topic dat dat ook het geval is.

Daarnaast, heb je wel heeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijk praten met een fjord, nee dan hoef je niet te trekken, en nee dan hoef je niets aan de oren, benen of iets dergelijks te doen voor de keuring.. Handig, want dan kan je lekker over andere oordelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:43

Bubsj schreef:
offtopic:

Vjestagirl, er lopen momenteel ongelovelijk veel topic's over naturals, aanvallenheid en dergelijke. Mensen zoals jij zijn hier de aanleiding voor, en op deze manier zul je nooit serieus genomen worden. Ik neem je in iedergeval TOTAAL niet serieus, en ik merk aan de anderen in dit topic dat dat ook het geval is.

Daarnaast, heb je wel heeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijk praten met een fjord, nee dan hoef je niet te trekken, en nee dan hoef je niets aan de oren, benen of iets dergelijks te doen voor de keuring.. Handig, want dan kan je lekker over andere oordelen.

Ik ben geen natural. Ik geef alleen aan dat ik het belachelijk vind dat mensen hun paard bewust pijn doen terwijl er andere methodes zijn.

Dat jij me niet serieus neemt kan ik echt niet wakker van liggen, spijt me verschikkelijk.

En ja, ik heb makkelijk praten, ik sta maar 1x in de 2 weken een uur op een krukje te prutsen om de manen van mijn paard netjes te houden. En ik ben maar een half uur bezig om haar oren bij te knippen voor de keuring, ipv er in 2 minuten een scheerappartaat doorheen te trekken. En natuurlijk zit ik ook maar ik weet niet hoe lang te schrobben om haar witte kroonranden ook echt wit te krijgen, haar witte manen en staartdelen wit te krijgen en haar dikke kuif haartje voor haartje uit te pluizen. Ik snap volledig waarom ik op het gebied van toilleteren en verzorging geen recht van spreken heb.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:49

Daar heb ik het niet over, ik zeg niet dat jij niets moet doen. Maar jij kan makkelijk oordelen over sokken wegknippen of manen trekken omdat jij er zelf niets aan ondervind, sterkter nog, als jij het doet krijg je er minder punten op tijdens het keuren.

En daarbij, scheert ts de oren uit? Heb ik niets over gelezen, ik knip het gewoon bij mijn kwpner.

Dat het je niet uitmaakt dat iemand je niet serieus neemt, is imo gewoon domheid. Als je een standpunt duidelijk wil maken moet je dat gewoon op een duidelijke maar normale manier onderbouwen. Niet met vingetjes wijzen en men van dierenmishandeling beschuldigen. Zo bereik je niets, en ik neem toch aan dat als je overtuigd bent van iets het je doel is ook andere ervan te overtuigen, op een vriendelijke manier.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:50

Mijn paard flipt ook met manentrekken en ik kan haar geen ongelijk geven. Het is een sadistische gewoonte van ons om de manen te trekken.
Ik doe het al jaren met een uitdunschaar, eerst knip ik met een gewone schaar de manen op lengte en daarna ga ik pas met de uitdunschaar aan de gang. Ik zet de schaar helemaal aan het begin van de manenkam, knip dan 4-5 keer rondom het plukje en ga dan verder met de volgende pluk. Geen last van stekeltjes als de manen weer wat gegroeid zijn, als de manen getrokken worden dan gaat het haar toch ook weer groeien dus is het effect hetzelfde.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:52

Vjestagirl schreef:
Suzanne F. schreef:
Hoe knip je dan met de uitdunschaar en waar? Boven in de manen, bij de manenkam?? Dan krijg je toch stekeltjes op een gegeven moment? Help?

Zullen we jouw haar uit je hoofd trekken, met bosjes tegelijk, kijken of je er dan nogsteeds zo over denkt.
Investeer in een goede uitdun schaar, en ga ermee oefenen. En ja, je zult misgaan in het begin, daar leer je van,

Offtopic:
Investeer die tijd van jou dan ook ergens anders in, in plaats van zulke overtrokken kortzichtige reacties te geven??
De TS vráágt notabene om een goed onderbouwde mening en ervaringen?
Ze heeft er geen ervaring mee maar HOE moet het dan wel??? Dan heeft ze toch niets aan: "Investeer in een goede uitdunschaar en ga ermee oefenen"??!
Ongelofelijk kinderachtig en volstrekt overbodig (in het hele topic).

Ontopic:
Zelf trek/snij ik ze altijd met een uitdunmesje; ideaal!
Begin onderaan omdat ze toch altijd weer even moet wennen als ik aan die manen zit te friemelen.
Als je meteen aan de bovenkant begint wordt ze erg onrustig met haar hoofd..
Verder; oefening baart kunst en je moet voor jullie uitvinden wat het prettigste werkt?
Is het de bonte in je profiel? Leukerd!! Maar wanneer ga je naar de keuring dan? Heb je niet de tijd om een paar keer in de mist te gaan (onder het motto van groeit wel weer aan, tijd zat?)..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:53

Bubsj schreef:
Daar heb ik het niet over, ik zeg niet dat jij niets moet doen. Maar jij kan makkelijk oordelen over sokken wegknippen of manen trekken omdat jij er zelf niets aan ondervind, sterkter nog, als jij het doet krijg je er minder punten op tijdens het keuren.

En daarbij, scheert ts de oren uit? Heb ik niets over gelezen, ik knip het gewoon bij mijn kwpner.

Dat het je niet uitmaakt dat iemand je niet serieus neemt, is imo gewoon domheid. Als je een standpunt duidelijk wil maken moet je dat gewoon op een duidelijke maar normale manier onderbouwen. Niet met vingetjes wijzen en men van dierenmishandeling beschuldigen. Zo bereik je niets, en ik neem toch aan dat als je overtuigd bent van iets het je doel is ook andere ervan te overtuigen, op een vriendelijke manier.

Ja, de ts vraagt ergens of ze dan ook de oren maar niet meer uit moet scheren, omdat haar paard dat niet prettig vind.

Ik heb een fjord, maar dat is niet het enige paard dat ik ken Knipoog . Dat je iets niet zelf doet wil niet zeggen dat je er niets van mag vinden. Dat zou ook inhouden dat we geen mening meer mogen hebben over oorlog voeren, over Den Haag, over eigenlijk een heleboel.

Ik kan me moelijk van iedereen iets aantrekken, niet dan? Mijn ervaring is dat mensen het vaak beter begrijpen met een voorbeeld dat dicht bij ze staat, in dit geval het haren uittrekken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:54

Niet elk paard reageert panisch op manen trekken.
Ik vind het dan ook te ver gaan om van dierenmishandeling of sadistische gewoontes te spreken.
Als je paard protesteerd, dan is er reden om aan te nemen dat ze het minder fijn vinden en dan kun je naar een andere oplossing zoeken.
Maar mijn oude merrie staat gewoon heerlijk te slapen terwijl ik haar manen fatsoenlijk maak.
Niemand kan mij wijs maken dat ze op dat moment pijn heeft
Mijn ruin doet er wel moeilijk over, bij hem trek ik de manen dus niet, maar dun ze gewoon netjes met een mes en schaar Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:58

En er is ook nog een verschil tussen trekken en trekken Knipoog
Als je het goed doet pak je een paar uitstekende haren van onderen dan duw je met je kammetje de haren omhoog net alsof je toepeerd en dan trek je alleen die lange eruit.
Als je dit met dunne plukjes doet en daarbij de manenkam vasthoudt doet het al een stuk minder pijn Knipoog

Zelf zou ik nogsteeds voor een mesje kiezen, puur omdat mijn gevoel er beter bij is Bloos

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:58

Vjestagirl schreef:
Bubsj schreef:

Ja, de ts vraagt ergens of ze dan ook de oren maar niet meer uit moet scheren, omdat haar paard dat niet prettig vind.

Ik heb een fjord, maar dat is niet het enige paard dat ik ken Knipoog . Dat je iets niet zelf doet wil niet zeggen dat je er niets van mag vinden. Dat zou ook inhouden dat we geen mening meer mogen hebben over oorlog voeren, over Den Haag, over eigenlijk een heleboel.

Ik kan me moelijk van iedereen iets aantrekken, niet dan? Mijn ervaring is dat mensen het vaak beter begrijpen met een voorbeeld dat dicht bij ze staat, in dit geval het haren uittrekken.

En mijn ervaring is dat mensen sneller iets aannemen als je het op een vriendelijke meedenkende manier brengt. Zoals al in mijn eerste post, ik trek al jaren geen manen meer bij paarden, vind het niet nodig, en veel vriendelijke op deze manier. Maar het is de manier waarop. Iedereen is het bezig het zijn paard zo fijn mogelijk te maken, als je iemand dan beschuldigt van dierenmishandeling schiet diegene meteen in de verdediging.

Ts stelt deze vraag niet zomaar, ze heeft al geconcludeerd dat haar paard het echt niet wil, dus zoekt ze een fijnere oplossing, en die geven wij nu, op een vriendelijke manier. En ik weet zeker dat ts nu dus gaat knippen of snijden.. (ja ts?? Lachen )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:02

Dank allemaal voor de reacties.
Bij dit paard scheer ik nog niks maar als ze naar de keuring gaat zal ik idd de oren gaan uitscheren. Mijn ervaring is dat dit veel sneller gaat dan met de schaar en dit dus veel stress en leed bespaart. Scheren of knippen vinden ze even erg, en of je nou 2 minuten of een half uur met oor aan het emmeren bent scheelt toch veel. (zie je: ik denk ook aan het welzijn van het paard of is dit alleen voor eigen gemakshalve?)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:04

Ik had een heel makkelijk snijmesje.
Dat zat op een zakmes, ooit te koop bij de Lidl.
Op mijn vorige stal deed ik daar de veulens, jaarlingen en twee jarigen altijd mee "snijden".
Geen centje pijn. Ze vinden het gepruts misschien eng en het snijdende geluid. Beetje geduld en komt goed.
Waarschijnlijk doet dat hondenkammetje wat hier genoemd wordt hetzelfde.

Met schaar heb ik het ook gedaan, maar aangezien jouw paard dikke manen heeft, zou ik dat niet aanraden. Geeft 9 van de 10 keer lelijk effect.

En over de discussie van manen trekken of niet: ik vind van wel.
Een écht paard is geen paard met lange manen, vind ik.
Ik vind het eigenlijk bij het rasstandaard horen Bloos

Ik vind wel dat je het voor het paard zo aangenaam mogelijk moet maken. De een vindt trekken prima en daarbij kan je het doen. Bij diegene die het niet fijn vinden, heb je prima andere methoden.

Wat dat betreft ben ik blij dat TS dit topic opent. Genoeg alternatieven voor het trekken hoor Ja

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:08

Ik ben het wel een beetje met vjesta eens, al zal ik het iets anders verwoorden. Zelf vind ik dat als een paard zo ontzettend duidelijk aangeeft dat hij het trekken niet fijn vind, je moet stoppen met trekken. Ik zou persoonlijk niet er mee door gaan tot de praam op de strakste stand zit, en de praam er niet eens bij pakken. Ik denk dat vjesta dit ook bedoeld.. (of zie ik dit verkeerd vjesta?)

Maar goed ts, je geeft in ieder geval aan dat je opzoek bent naar een andere manier die wel fijn is voor je paard, en dat siert je.. Ik zou persoonlijk voor een snijmesje gaan, zag ze laatst nog bij divoza liggen (ik vraag een voor sinterklaas, weer een cadeautje erbij!), en in mijn ogen geeft dat een vrij natuurlijk effect.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:15

Ik heb ook een zeer gevoelige merrie. Ik kan bij haar ook geen manentrekken. Terwijl ik een andere merrie heb die staat niet eens vast als ik het moet doen.
Ik kies er voor om de manen te knippen. Omdat ik een praam bij haar niet wil. Een praam alleen in noodgevallen. Bv in een medische urgente situatie. Daarbij komt dat als ik bij haar een praam zou gebruiken ik weken een merrie heb die niet meer te benaderen is.
Ik doe het als volgt. Ik knip eerst de manen af op de lengte die ik wil hebben. Bv iets langer dan handbreedte. Daarna pak ik de uitdun schaar en begin de manenkan zeg maar in een scheiding te kammen. Over de hele manenkam knip ik dan vanaf de haarwortel met de uitdunschaar. Steeds leg ik de scheiding iets verder. Ik borstel het losse haar er dan uit( dat vind mijn merrie al vreselijk) net zo lang tot ze de dikte hebben die ik wil. Soms doe ik het in etappes. Als laatste knip ik de manen langs de onderkant ongeveer op 5 tot 10 cm met de uitdunschaar om de onderkant er niet te recht uit te laten zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:09

Gewoon een uitdunmesje gebruiken en je bent snel klaar en het wordt nog netjes ook Lachen Stessvrij het gewenste resultaat!

Ik snap ook niet dat er voor dagelijkse dingen naar een praam gegrepen moet worden zeker niet als er hele makkelijke alternatieven zijn. Een praam kan best een handig hulpmiddel zijn in geval van nood en daar hoort manen trekken etc m.i. niet bij.

Ieder paard heeft een ander pijngrens en bij elk paar zal het wisselen hoe vast de haren in de haarzakjes zitten. Net als bij mensen. de een vind epileren erg pijn doen en de ander vind het wel meevallen.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:08

ik heb sinds kort dit ding:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25927

en ik ben er erg over te spreken, heb het pas 1 keer gebruikt maar heb voor het eerst ook de 10 cm achter de oren op normale lengte kunnen krijgen zonder dat ik een week ruzie met m'n paard had.