Kan dit? (pony + ruimte)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Kan dit? (pony + ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:59

bouwvergunning voor schuilstal is niet altijd nodig hoor, ik mocht zonder vergunning een stal van 10 x 3 zetten!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:05

Volgens mij moet het qua ruimte etc kunnen, als je tenminste geen pony koopt die dagelijks flink de benen wil strekken. Natuurlijk zou naar een groter stuk de voorkeur uitgaan, maar dat zeg je zelf ook al. Knipoog
Iets anders waar je rekening mee moet houden is je ondergrond, en het feit dat die op zo'n klein stuk nogal intensief wordt belast. Oftewel: Stel dat het twee weken regent, gaat je pony dan überhapt de prut nog in, of wordt het gevaarlijk vanwege gladheid of te diepe modder? Misschien ook over drainage nadenken? Ik denk dat er van een rijbak in elk geval helemaal niets overblijft, of je moet dagelijks zin hebben om te rollen en te slepen. Haha!

_Josie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:17

Bedankt voor de goede adviezen en tips!
Inderdaad zijn dingen als bouwvergunningen, gemeente & bakondergrond zaken om goed in overweging te nemen. Lachen

Ik ben echt blij dat ik hier een topic heb gestart; jullie komen met veel belangrijke dingen! Erg nuttig!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:21

waar ga je wonen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:40

mijn pony heeft van zijn 3e t/m zijn 8e jaar met minder grond moeten doen in de winter en ook grote delen van de zomer.
Die mensen hadden een stalletje achter huis en overdag stond hij in een paddockje van 10 bij 15 ongeveer en zomers mocht hij soms bij de buren op een stukje weide/gras lopen tot ze er gingen bouwen. 2x is hij een zomer op vakantie geweest op de wei bij een boer voor een paar weken. De ruimte was genoeg voor hem, alleen stond hij alleen wat niet zo diervriendelijk was. Hij werd wel gereden in een ruimere buitenbak waar hij ook de kantjes op mocht eten als ik hem daar los liet en liet hem grazen en kreeg af en toe door een schapenboertje gemaaid gras bijgevoerd. Dit was toen ik hem verzorgde.

Als je in de zomer weidegang kunt bieden en in de winter gezellig samen met een maatje in de bak met inloopstal, dan is het ruim genoeg.
Zoals velen al aangeven zijn er veel paarden die het met veel minder ruimte en vrijheid moeten doen. Zowel op maneges, pensionstallen en bij particulieren is het niet standaard dat de paarden het hele jaar op de wei kunnen, of de hele dag buiten kunnen lopen op een grote oppervlakte.

Ik kan je wel aanraden een stukje van je uitloop, rond je inloopstal, te bestraten. Als het erg nat is of alles opvriest, dan wordt een uitloopbak toch vaak erg slecht (nat, hobbelig etc.)
Als je bijvoorbeeld van die 15 bij 40, 15 bij 5 meter bestrating aanlegt, dan kunnen ze altijd daarop blijven lopen en droog staan, zonder dat het onbegaanbaar wordt door opgevroren of diepe modder. Je kunt ze er desnoods droog buiten voeren en bij gladheid/sneeuw kun je het stuk strooien en schoon houden.

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:31

Zou het zeker doen als ik jou was,
echt een kans en zeker als je er een gezelschap-shet
bij zet zie ik geen problemen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:42

Gewoon doen. Als je gewoon net zo'n haflinger koopt als ik heb, zal die op dag ongeveer 3 meter afleggen. Tegen het eind van het jaar heeft ie je hele stuk land gehad Tong uitsteken Nee, maar klinkt alsof je er al goed over hebt nagedacht, en zoals vaker gezegd, veel paarden komen nooit buiten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:45

Je hebt ook een lieve vriend, hij houdt werkelijk geen tuim meer over Nagelbijten / Gniffelen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:49

Leuk idee, maar denk je er ook aan dat je misschien nog eens buiten wilt zitten in de zomer? Dus mss niet alles als bak gebruiken?

En waar laat je de mest?

Qua ruimte moet het wel lukken lijkt mij, er zijn idd zat paarden met minder m2 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:54

In het dorp waar mijn paard staat word letterlijk elk stuk grond benut voor paarden. Zo zijn er aardig wat mensen die een kleine stal hebben en een krappe rijbak. Dat is alles. Gaat al jaren goed.
Als je alles goed regeld moet het kunnen, mijn keuze zou het niet zijn. Zells hebben wij 750 m grond bij het huis maar toch de paarden ergens anders staan.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:37

mijn paarden hebben bij elkaar ong 2300 m2 en ik heb een bak van 25 en 37 daar staan ze altijd in en nog 3 weitjes waar ze alleen in de zomer in lopen
mijn bak blijft goed recht ik haal wel elke dag de mest uit de bak
als het echt slecht wordt en de bak wordt drek dan staan ze in de stal met uitloop
je moet meer bij voeren maar let op je vergunningen bij mij deden ze hier in belgie moeilijk
over 50 m2 ik kreeg de vergunning van 3 stallen er bijna niet door omdat je in belgie voortaan 1000m2 per paard moet hebben
ik heb met huis ong 2500m2 maar op de oude papieren staat 2170m2 dus daar gingen hun dan van uit en ik gebruik de derde stal voor hooi en stro opslag en dan geloofde ze eerst niet
ze zijn bij mij ook speciaal komen kijken of alles klopte(misschien doen ze dat altijd wel)

succes Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:40

ze zijn hier ook wezen kijken of alles klopte, ik heb een stal van 3.30 x 10.5 m die kerel heeft genoteerd dat hij 10x 3 is en dat mag!!! ik heb er een shetje ene een kwpn en de 3e stal heb ik als zadelkamer/opslag. heb er ook een keuken in gebouwd

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:51

Ruimte kan prima hoor.

Als je nog nooit paarden bij huis gehouden hebt, zijn er wel veel meer dingen om over na te denken.

Hoe de verzorging bij vakantie of weekendje weg? Hooi, voer en stro opslag? Mest afvoer? Afwatering bak?
Overleg met de buren of zij geen bezwaar hebben (kan een hoop burenruzie schelen, ivm vliegenoverlast in de zomer, etc.). Vergunningen gemeente?

Allemaal wel te regelen, maar je moet er wel van te voren over nadenken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:57

met de buren hoef je toch niet te overleggen??? het is jouw tuin dus zolang het van de gemeente mag ....

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:00

Ik vind dat het idd wel kan hoor mits je goede uitrijmogelijkheden hebt, ik vind een pony in een woonwijk zeg maar waar verder in de verste omg. geen stukje gras te vinden is niet kunnen.

Maar kun je een beetje naar buiten wat wel het geval zou zijn. Dan is er maar 1 oplossing DOEN....
Maar zet er idd wat al gezegt is een geitje of een klein ponytje bij ( ik persoonlijk zou voor een geitje kiezen)
Veel succes......

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:01

janouk schreef:
Ruimte kan prima hoor.

Als je nog nooit paarden bij huis gehouden hebt, zijn er wel veel meer dingen om over na te denken.

Hoe de verzorging bij vakantie of weekendje weg? Hooi, voer en stro opslag? Mest afvoer? Afwatering bak?
Overleg met de buren of zij geen bezwaar hebben (kan een hoop burenruzie schelen, ivm vliegenoverlast in de zomer, etc.). Vergunningen gemeente?

Allemaal wel te regelen, maar je moet er wel van te voren over nadenken.

Je hebt zeker een punt.....als je gedonder met de buurtjes krijgt is minder je hoeft het niet te vragen maar wel ff netjes aangeven wat je plannen zijn.

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:26

maar een 20x 15 bak/paddock is toch kei klein om in te rijden?
Hier in de buurt is ook zoiets en zij wou eerst ook in die 'bak'rijden maar later was het zoo klein dat het gewoon niet ging! nu moet ze elke keer naar de rijvereniging.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:32

heey..

ik zou het gewoon doen joh Lachen ..
wij hebben dit ook ongeveer voor mijn 2 shets. wel moet ik echt stukken af zetten om te laten grazen anders dan houden ze niets over Lachen ( vertrappen het )

en savonds gaan ze lekker de box in met hooi en een uitloop wat verhoogd is en betegeld Lachen.
dus geen stramme pootjes, mogelijk heid tot lekker rennen krap door de bocht gek doen en springen Lachen

als ik het stroom dtaatje weg haal heb ik zelfs de mogelijkheid te rijden dit gebeurd alleen niet omdat ze niet zo groot zijn Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:44

suuzepuus schreef:
met de buren hoef je toch niet te overleggen??? het is jouw tuin dus zolang het van de gemeente mag ....

dat is dan een kwestie van instelling en beleefdheid, maar zeker iets om niet te vergeten!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:47

denice schreef:
suuzepuus schreef:

dat is dan een kwestie van instelling en beleefdheid, maar zeker iets om niet te vergeten!

mijn buren aan 1 kant zijn het er niet mee eens dat wij paarden houden. maare dat is toch geen reden om het niet te doen??? dat is juist de reden geweest om hier te gaan wonen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:48

Je hebt het dan iig gevraagd..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:49

maar wat als ze zeggen dat z het er niet mee eens zijn??? dan sta je mooi voor l ul

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:52

heb je ook plek voor een mesthoop enz.?
En ruimte om nog enigzins rond te kunnen lopen in je tuin Clown (niet erg gunstig om nergens te kunnen lopen nml. mocht je ooit wat anders willen erbij, evt voor de pony's dan heb je echt nog wel wat loopruimte nodig, en denk ook dat je in de zomer niet buiten kan eten dan (nouja.. het kan) of gasten ontvangen buiten.. Of lekker BBQ'en, mocht je daar ooit zin in hebben.

Misschien kun je beter kijken naar een goedkope pensionstal in de buurt?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:57

Haha, ja dat is waar Lachen
Anders maak je het geen vraag, maar een mededeling?
Dan zeg je,
"hallo! Ik woon hier en ik wilde jullie graag even informeren over dat ik een paard ga aanschaffen en jullie deze dus binnenkort kunnen bewonderen!'

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:16

dat hebben wij ook zo ongeveer gedaan. de ene kant vind het allemaal leuk en prima en geeft ze groente enzo en de andere kant vind gewoon alles poedersuiker. een mededeling is natuurlijk goed maar ik zou niks vragen hoor!!