hoeveel kg hooi eet je paard op dit moment ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: hoeveel kg hooi eet je paard op dit moment ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:25

Bij ons krijgen ze onbeperkt.. gaat met 4 paarden en 2 veulens in 4 a 5 dagen een grote baal (ronde) kuil doorheen..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:26

Heb nog niet op de weegschaal gestaan met de baal erbij Vork
Ik heb een haflinger, shetlander en andalusier op de paddock staan en die eten samen twee balen hooi per dag.

Maar 20% van het lichaamsgewicht per dag komt goed overeen, ik heb altijd 10% per voerbeurt geleerd uitgaande van 2 voerbeurten op een dag.
Mijn pony zal zo'n 400 kg wegen en moet dan dus 8 kg hooi krijgen officieel gezien. Nou met de shetlander erbij komt dat dan rond de 12 kg max uit en dat krijgen ze sowieso.
Alles is op altijd iig.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:38

20% van 400 kg is meer dan 8 kg hoor...
20% van 400 kg is 80 kilo....

Ik neem aan dat je 2% bedoeld.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:40

Hooi hebben ze altijd nodig om allerlei redenen en niet alleen in de winter. Cool[/quote]

nou neej want ze krijgt die voedingsstoffen uit het gras Knipoog[/quote]

En haar darmen dan???

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:58

Wij geven onze paarden 8-10 kilo voordroogkuil per dag. Daarnaast krijgen ze per week 2 kilo geweekte lucerznebrok van Hartog. Ook krijgen ze wortels en appels.
Ze staan op dit moment van 07.30 - 17.30 in een kale wei en krijgen daarom ook 2 keer per week gekookte lijnzaad. Tevens krijgen ze, verschillend per paard, 2x daags krachtvoer (brok en muesli)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:53

Hier 1 grote Kwpn-er van 1.75m, 2 Welsh A-tjes, en 2 Shetjes. Krijgen onbeperkt hooi, werken niet en krijgen naast hooi 2x per dag 1 handje granenmix, meer niet.
Wij hebben grote ronde balen van 300kg staan en daar doen ze 4 dagen mee met zijn 5en dan is zo'n baal schoon op, moet er wel bij melden dat ze hier op het moment niet meer op het gras staan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:28

Tanja schreef:
Hier 1 grote Kwpn-er van 1.75m, 2 Welsh A-tjes, en 2 Shetjes. Krijgen onbeperkt hooi, werken niet en krijgen naast hooi 2x per dag 1 handje granenmix, meer niet.
Wij hebben grote ronde balen van 300kg staan en daar doen ze 4 dagen mee met zijn 5en dan is zo'n baal schoon op, moet er wel bij melden dat ze hier op het moment niet meer op het gras staan.

Wat een vreetzakken Haha! , ze zijn vast tonnetje rond. Dit redden die van "ons" niet hoor! (2 paarden van 1.64 m + 2 D - pony's waarvan 1 werkend en 1 drachtig)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:32

heb een haflinger, 2 b-ponies en een shetlander en ik red het net 14 dagen met een grote baal kuil van 500 kilo. Als ik hooi voer gaat er een baal per dag doorheen. Voer ik meer dan blijft er heel wat liggen. Daarnaast krijgen ze nog musli brokken en wortels pavo summerfit koekje erbij. Ze staan savonds op stal en overdag lopen ze in een kale wei. Ze worden 2x per dag gevoerd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:41

Goh, geen idee hoeveel kg het ongeveer zal zijn, maar het zijn toch twee overvolle kruiwagens per paard per dag. Ze staan momenteel hun laatste week op de weide, dus vanaf dan zal het wel meer zijn!

Daarnaast krijgen ze 2 scheppen zemelen, een schep krachtvoer (de grootste merrie 2), wortelen en een voederbiet.

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:00

Rond de 7 kilo!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:03

Heb balen van ongeveer 25kg per stuk.
Er gaat nu een halve baal per dag door.
Met dit koude weer merk ik dat mijn paard meer behoeft heeft aan ruwvoer. Buiten het hooi om nog 2kg basisbrok en 3 kg muesli. Mijn paard werkt wel bijna elke dag.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:45

gem schreef:
Wat een vreetzakken Haha! , ze zijn vast tonnetje rond. Dit redden die van "ons" niet hoor! (2 paarden van 1.64 m + 2 D - pony's waarvan 1 werkend en 1 drachtig)

Nou dat valt dus heel erg mee, het is meer haar op het moment. De grote jongen eet het meest, die staat de hele dag door te eten maar dat is ook een best massief paard, altijd al geweest, de kleintjes eten niet eens zoveel Clown (denk ik) 1 Shetje en 1 Welshe zijn wel behoorlijk aan de maat maar de rest niet. Maar ik heb ze in de winter toch echt liever wat voller dan schraal, ze staan bij mij het hele jaar door buiten, wel met een schuur als ze willen hoor.
Trouwens gaat de baal van deze week vandaag dag 5 in dus schijnbaar wisselt het wel van baal tot baal Clown

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:49

Tanja schreef:
gem schreef:

Nou dat valt dus heel erg mee, het is meer haar op het moment. De grote jongen eet het meest, die staat de hele dag door te eten maar dat is ook een best massief paard, altijd al geweest, de kleintjes eten niet eens zoveel Clown (denk ik) 1 Shetje en 1 Welshe zijn wel behoorlijk aan de maat maar de rest niet. Maar ik heb ze in de winter toch echt liever wat voller dan schraal, ze staan bij mij het hele jaar door buiten, wel met een schuur als ze willen hoor.
Trouwens gaat de baal van deze week vandaag dag 5 in dus schijnbaar wisselt het wel van baal tot baal Clown

Helemaal mee eens!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:57

Het gros krijgt hier niets, die zijn afgelopen week net de winterweide op gegaan. Daar staat zo'n bult gras dat die het hooi niet eens aan zouden raken.

1 merrie staat op dieet en gaat 2 uur bij de groep in bovenstaande wei. De rest van de dag staat ze er tegenover op een kale weide en krijgt ze 2 plakken hooi. Ik denk dat je dan ongeveer op 4 kg uit komt.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:45

dblijham schreef:
In november zit er anders niet zo bar veel voeding meer in het gras. Mijn 3 pony's (een C van 16 en 2 D/E tjes van 1,5 en 2,5) doen 2 weken met 500 kilo kuilgras. Gemiddeld eten ze dus zo'n 12 kilo per pony per dag.

Maar ze krijgt van het winter hooi.
En ik zie er geen verschil ofzo in dus.