Waar heb je t meeste geleerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waarvan heb jij t meeste geleerd?

Verzorpaard
29 (27%)
Manege
7 (6%)
Eigen paard
57 (54%)
Anders
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 105

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:46

Heb denk ik in totaal zo'n 4 à 5 jaar op een manege gereden. De laatste jaren heb ik verzorgpony's gehad en sinds ongeveer 2 jaar een huurpony. In deze tijd heb ik ontzettend veel geleerd, zowel met rijden als met de verzorging. Hier krijg ik ook gewoon les van een goede instructeur. Ook voer ik hier de paarden weleens en ik ben gewoon veel meer met de paarden bezig. Niet alleen poetsen en rijden.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:57

Ik vind dat ik op de verschillende maneges wel veel geleerd heb, maar veel dingen dankzij mezelf (door voor en na de lessen vragen te stellen over verzorging enz.).

Verder vind ik dat 'het leren rijden' op een manege over het algemeen veel langzamer gaat (meer tijd kost) dan als je bijv. met een verzorgpaard bij een vereniging kunt rijden.

Als ik nu een meisje tegen komt die zegt: ik rijd vier jaar, alleen maar manegelessen...
Of een ander meisje die zegt: ik rijd vier jaar waarvan 1 jaar een verzorgpony gehad... dan weet ik dat die laatste gewoon veel meer geleerd heeft, ook wat rijden betreft. Dit is natuurlijk niet standaard zo, maar wel in 90% van de gevallen.

Voor mij geldt dat ik met mijn verzorgpaard erg veel geleerd heb door er mee te gaan lessen bij de vereniging.
Nu ik een eigen paard heb sinds een jaar, heb ik ook veel geleerd, maar eigenlijk nog niet zoveel als toen.

Wel leerde ik van mijn eigen paard aardig wat op het gebied van gezondheid, verzorging enz.
Maar dat was bij dat verzorgpaard ook, alleen dan gewoon andere dingen, die had hele andere zwakke plekken wat betreft gezondheid enzo.

Belangrijkste wat ik leerde:
wat ik voel, voelt hij ook.
Probeer daarom ook te voelen wat hij voelt. }>

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:02

Ik heb in heel veel fases heel veel geleerd

- ik was acht toen ik in Amerika woonde en daar mijn eerste (western) paardrijlessen kreeg. daar dus de basis van het zitten geleerd

- toen ik 10 was gingen we weer in nederland wonen waar ik op manege de Hoeve in Naaldwijk elke week op Silver reed. Heel veel eerste prijzen met springen gewonnen

- toen ik 12 was kreeg ik Sebastiaan een vreselijke lieve en goed springende new forrest ponny, Qua verzorging heb ik alles van hem geleerd. Met hem ben ik M springen en M dressuur geworden, Ik heb op hem 2 x de Koningin Emma cross gereden in Wassenaar.

op mijn 15 de stage gelopen op Hippisch Centrum Hoorneboeg 3 maanden

- Toen ik 16 was ging ik Prins Wilfred rijden. (zie profiel voor verhaal) HEEEEEEEEEl VEEEEEEEl van deze engelse volbloed in hart en nieren geleerd.

op mijn 16de ook op een handelsstal gaan werken waar ik het vreselijk naar mijn zin heb gehad en natuurlijk heel veel geleerd over het inrijden van jonge paarden want dat was naast vegen wat ik deed.

Op mijn 19 de een jaar in amerika op een manege gewerkt en dat was ook wel een leerzame school omdat daar dingen nou een maal heel anders gebeuren als hier in nederland.

Weer terug bij de handelsstal na terugkomst.

Een paar maanden bij Bob Rademakers in wassenaar gewerkt maar daar vond ik het niet zo leuk, wel leerzaam hoor.

Een paar maanden bij Nadine Capellman in Wurselen gewerkt, maar daar heb ik zo een ruzie mee gehad, ik heb daar geleerd hoe het niet moet. Ik heb tegen haar gezegd dat ze een eeuwige tweede zal blijven. en dat was net voordat ze ankie probeerde om te kopen, Dat ze nu toevallig een titel behaald heeft is gewoon geluk Haha!

Daarna op een manege in Den Hoorn in ZH kinderlessen gegeven (als ik binnen een uur op de naam kom dan zet ik hem erbij) DEN DULDER

nog even een tijdje op de Voortstede rondgehobbeld en nu ben ik bij Henk de Boer van Stal Abtswoude (kijken op het net hoor)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 12-02-03 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:05

Ik heb heel erg veel geleerd van Snowdon, voor ik snowdon had kon ik al wel aardig rijden, maar durfde ik niet veel zodra ik op de grond stond.. Nu zal ik maar weinig uitdagingen afslaan... En heb ook met rijden veel geleerd, dankzij Snowdon ben ik ook gaan mennen en heb ik leren longeren, etc etc etc

Kuikzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:10

Ik heb nu een eigen pony sinds july vorig jaar en heb van hem ook veel geleerd, vooral over de gezondheidsproblemen eigenlijk. maar ik heb toch gekozen voor verzorgpony omdat ik van mn eerste verzorgpony heb geleerd hoe ik moest blijven zitten, dankzij hem ben ik niet bang meer en omdat hij mn eerste verzorgpony was heb ik ook errug veel over de verzorging geleerd. dus op de vraag waarvan ik het MEESTE geleerd heb zeg ik toch verzorgpony, hoewel ik van mn eigen skat ook heel veel leer. (geduld bewaren.....)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:17

qua verzorging, omgang met paarden, medische kanten, jonge paardjes, hengsten, heb ik het meeste geleerd bij mijn verzorgpaarden, want daar moet ik alles zelf doe en er waren veel verschillende ponys, daarna heb ik op mijn eigen pony een stuk beter leren rijden, daarom heb ik op eigen pony gestemt.
Maar op de manege heb ik geleerd om van een pony te houden (en daarna lekker overal uitgevoerd)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:09

Van Mazzel, m'n eigen pony. wat in het begin letterlijk met vallen en opstaan is gegaan, maar toen ik goed les kreeg ging het alleen maar beter en ik heb ontzettend veel geleerd van m'n instructrice in die privé-lessen!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:30

Ik heb van mijn eigen paardjes het meeste geleerd.
Ik heb altijd een eigen pony/paard gehad en rijd vanaf mijn derde.
Op mijn 14e ben ik pas echt gaan lessen,maar de basis was gewoon al aanwezig door het spelen met mijn eigen pony.
Ik had dus niets gemist.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:47

Ik heb gekozen voor 'eigen paard'.
Ik heb altijd verzorgpony's gehad en lange tijd op een manege blijven rijden. 'Mijn' eerste paard was gelijk een Arabische Volbloed hengst van net 4 jaar oud. Ik kan je vertellen dat ik voor geen meter kon rijden (10 jaar hobbelen op een manege en verzorgpony's zegt blijkbaar niet zoveel). Ik heb 2 jaar lang alleen intensief privéles gehad met hem en reuze veel geleerd, niet alleen bij het rijden, maar ook verzorging en de bijkomende verantwoordelijkheid. We hebben zeg maar elkaar opgeleid Knipoog . Nu heb ik weer een jonkie die straks ingereden moet worden. Ik zou nooit meer terug op manegepaarden kunnen rijden, denk ik.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:39

Tinne schreef:
...
Nu heb ik mijn eigen paard gekocht, waar ik ook al veel van heb geleerd. Niet qua paardrijden zelf, maar om meer verantwoordelijkheidsgevoel te hebben. Klinkt misschien heel stom, maar zo is het wel...

Dat herken ik ja, dat verantwoordelijkheidsgevoel.

Toen ik Tos kreeg reed ik pas een jaar, en heb dan ook ontzettend veel op hem geleerd!
Voor Tos heb ik een paar maanden 2 arabieren verzorgd en bereden, 1tje liep op zz niveau kende alles, en er zaten alle knopjes op... maar daar leer je weinig van! *op de manege leerde we de basis dingen o.a. galop, en ik ging al met wissels om de pas door de bak Haha! *

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:48

Dorine schreef:
Verder vind ik dat 'het leren rijden' op een manege over het algemeen veel langzamer gaat (meer tijd kost) dan als je bijv. met een verzorgpaard bij een vereniging kunt rijden.

Als ik nu een meisje tegen komt die zegt: ik rijd vier jaar, alleen maar manegelessen...
Of een ander meisje die zegt: ik rijd vier jaar waarvan 1 jaar een verzorgpony gehad... dan weet ik dat die laatste gewoon veel meer geleerd heeft, ook wat rijden betreft.

Maar dat komt omdat de meeste mensen op een manege maar 1X in de week rijden en dan gaat het uiteraard veel langzamer dan wanneer je 3X of vaker per week rijdt.
En verder is het denk ik ook heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de manege en je eigen instelling.
Ben jij iedere week 5 minuten voor aanvang van je les op de manege en 5 minuten na afloop weer weg, dan leer je idd niks extra's over de verzorging ed van de paarden. Maar bij ons bijv. mogen de kinderen altijd de pony's zelf aan een halster mee nemen naar buiten, naar de poetsplaats en gaan poetsen enzo. Zowieso iedereen moet zelf zijn paard kunnen zadelen, krijgen ze dus ook aangeleerd enzo.
De kinderen die langer blijven (er zijn er zat die 's middags om 12 uur komen en om 6 uur weer weggan op zaterdag bv) mogen helpen met voeren, als ze dat leuk vinden. Dan leer je er uiteraard weer wat bij over de verzorging van de pony's, maar dit is niet op iedere manege zo.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:13

Ik leer het meest op de stal waar ik nu sta. Ben nog steeds verbaast dat ze het geduld kunnen opbrengen al mijn stomme vragen te beantwoorden en me over al mijn angstjes heen te helpen, maar ze blijven het doen Haha!
3 maanden geleden kon ik nog geen peesbeschermers omdoen, nu wandel ik met een hengst (en vind hem nog leuk ook! Knipoog )

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:40

Op mijn eerste manege heb ik vooral geleerd dat paarden heeeeel eng zijn, de lessen waren een ramp en nog gevaarlijk ook Misselijk
Op de tweede manege was t wel heel leuk, hier heb ik veel beter leren rijden en later was ik niet meer bang.
Ik heb eerst een stel verzorgpaarden bij iemand gehad waar ik niks moest en alles mocht, Fanja was een braaf buitenrittenpaard, maar wilde in de bak nog wel flink bokken. Van Fan heb ik dus erg veel geleerd, vooral zelfstandigheid omdat ik zo onwijs veel vrijheid had, ben de ex-eigenaar nog steeds dankbaar! Tong uitsteken
Maar waar ik nu rijd, heb ik het allermeest geleerd! Ik heb hier dressuurmatig leren rijden, dus over de rug, en een paard echt proberen te gymnastiseren. Verder heb ik veel geleerd op het gebied van het zadelmak maken en beleren van paarden. Ik heb veel geleerd over paarden in het algemeen, hoe handel je bij rare situaties, noem maar op. Hier wordt er wel meer van me verwacht, maar jah, als je wat wilt leren Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:13

Ik reed van mijn 4e tot 15e op een manege waar ik goed heb leren zitten, maar dat was ook alles eigenlijk. Heel weinig, en ik heb nooit iets geleerd over verzameld rijden. De eigenaren gingen ervanuit dat iedereen er kwam om gewoon een uurtje in de week te komen hobbelen, maar in mijn geval wilde ik gewoon meer leren.
Toen heb ik 5 verzorgpaarden gehad (gelukkig allemaal op 1 adres Haha!), en daar heb ik veel van geleerd over de verzorging. Ik heb daar 60 gulden voor een uur privéles neergelegd en allemaal maar frustraties van over gehouden. Ik deed niets goed. Kan best, maar ik werd ook alleen op de dingen gewezen die ik niet goed deed.
Ik rijd nu anderhalf jaar op een andere manege, manege De Greup Stables, waar ik echt zoveel heb geleerd op het gebied van technisch rijden. Rechtrichten, changementen, voorwaarts, neerwaarts, nageeflijk rijden enz. Ook heb ik er veel over het longeren geleerd en allerlei andere dingen wat verzorging betreft. Dus deze laatste anderhalf jaar waren super...en ik ga nog lang niet weg Haha!
Maargoed, dus het meest op een manege geleerd qua rijden, en het meest bij verzorgdpaarden qua verzorging.