Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
madamX schreef:En of ik dat raar vind.
Mestgift kan nooit afhankelijk zijn van het aantal vierkante meters.
Wel van grondsoort, grassoort, tijdstip, etc. De hoeveelheid die je gestrooid hebt kan dus óf teveel óf te weinig geweest zijn. In beide gevallen is het weggegooid geld en kan het zelfs schadelijk zijn in meerdere opzichten.

DubbelDun schreef:Bij sommige tuincentra kun je testkits kopen om de pH te bepalen.
madamX schreef:DubbelDun schreef:Bij sommige tuincentra kun je testkits kopen om de pH te bepalen.
Klopt. Maak dan wel gebruik van gedistilleerd water en bereken dan vervolgens de hoeveelheid kalk wat nodig is om de pH te verhogen; hoe ook rekening met de mineralisatie van de grond en nawerking als het gaat om kleigrond.
Er was een andere topic met de vraag om tips om paarden goedkoop te houden; ik begrijp nu langzamerhand waarom velen niet kunnen geloven dat een paard mij € 50,- per maand kost.... [b]Elders is er waarschijnlijk sprake van valutalekkage, via inkoop teveel graszaad, meststof, testkits, etc..
Citaat:Een paard kost jou 50 euro p.m. aan je antwoord te merken ligt dat grotendeels dus aan valutalekkage, via inkoop van teveel graszaad e.d.?
Zou je je antwoord wat uitgebreider willen verklaren?
Citaat:Mij kost die bijna 2 ha ook veel meer.
madamX schreef:Citaat:Een paard kost jou 50 euro p.m. aan je antwoord te merken ligt dat grotendeels dus aan valutalekkage, via inkoop van teveel graszaad e.d.?
Zou je je antwoord wat uitgebreider willen verklaren?
- Zo veel grond heb ik ook weer niet (3 ha, ben wel bezig met uitbreiding)
- hypotheek is wel degelijk hoog; investeringen waren gigantisch
- als hier wordt doorgezaaid, wordt van tevoren de zaaihoeveelheid berekend, waarbij rekening gehouden wordt met vertrapping/verlies.
- door ruwvoer analyses is altijd bekend wat de dieren binnen krijgen; dit bevorderd de gezondheid
- door grondanalyses wordt berekend hoeveel organische mest er nodig is
- door mestanalyses is bekend hoe de vertering was en wat de gehalten van de mest zijn
- urine wordt gescheiden van de vaste mest en verwerkt en doorverkocht
- vaste mest wordt verwerkt waardoor energie wordt teruggewonnen en/of doorverkocht
- geen elektra kosten, geen waterkosten, geen kosten voor verwarming; geheel zelfvoorzienend
- door gebruik van stalmatrassen is de hoeveelheid strooisel beperkt
- paarden kunnen altijd naar buiten; bevorderd gezondheid (geen DA kosten) en laag onderhoud gebouwen
- gebouwen zijn gemaakt van duurzame materialen, onderhoudsvrij
- gehele management gaat via software, waardoor rekenfouten worden voorkomen
Citaat:Heb je niet een keer een open dag zodat we je bedrijf kunnen komen bezoeken? Gelijk een goede reclame voor het DHP lijkt me. Kunnen ze in de praktijk laten zien wat voor werk ze doen. Kan ze een hoop extra klandizie opleveren als het gaat om verbeteringen in bedrijfsvoering.
Boeren doen dit wel regelmatig als ze uitbreiding of modernisering hebben ondergaan, dus misschien iets om over na te denken?

Citaat:Jammer dat organisaties als de FNRS (ben je daar trouwens lid van?)
Dat is ook hypocriet. Ze zeggen het één , maar bedoelen het ander... Waarom ze dwars liggen? Omdat zij gaan voor geldelijk gewin. Ze zijn goed in vergaderen, ideeën stelen en zakken vullen; niets meer en niets minder.Citaat:Ik vind dat onbegrijpelijk en zeer hypocriet. Weet je waarom ze dwars liggen?
Ja, dat roepen zij; onder dwang van LNV, maar daadwerkelijk doen is er niet bij, anders was het er al 20 jaar geleden. Tot zover konden zij het nog uitstellen en eigen zakken vullen, maar langzamerhand wordt het heet onder hun voeten en gaan ze zich (zogenaamd) inzetten voor professionalisering van de paardenhouderij. Als je goed oplet zijn zij nog steeds bezig een monopolie positie te bemachtigen, zodat zij nog steeds hun eigen zakken kunnen vullen... Iemand die goede ideeën heeft wordt echt niet toegelaten tot deze organisaties; wel willen zij dat idee hebben en er vervolgens zelf mee vandoor gaan.Citaat:Ik moet meteen ook denken aan de seminar die de sectorraad paarden heeft gehouden en dat daar de uitkomst was dat er een kennisagenda moest komen e.d.
Een deel van de vragen kan ik wel beantwoorden maar niet openbaar.Citaat:Zou je nog antwoord willen geven op mijn vragen uit mijn vorige post? Of zijn het teveel vragen?
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Ik vind het interessant en het roept veel vragen bij me op.

madamX schreef:Hahahaha NEE, absoluut geen lid! Dit is een organisatie die eigen zakken vult, meer niet.
madamX schreef:Knoffer schreef:Ik vind dat onbegrijpelijk en zeer hypocriet. Weet je waarom ze dwars liggen?
Dat is ook hypocriet. Ze zeggen het één , maar bedoelen het ander... Waarom ze dwars liggen? Omdat zij gaan voor geldelijk gewin. Ze zijn goed in vergaderen, ideeën stelen en zakken vullen; niets meer en niets minder.Knoffer schreef:Ik moet meteen ook denken aan de seminar die de sectorraad paarden heeft gehouden en dat daar de uitkomst was dat er een kennisagenda moest komen e.d.
Ja, dat roepen zij; onder dwang van LNV, maar daadwerkelijk doen is er niet bij, anders was het er al 20 jaar geleden. Tot zover konden zij het nog uitstellen en eigen zakken vullen, maar langzamerhand wordt het heet onder hun voeten en gaan ze zich (zogenaamd) inzetten voor professionalisering van de paardenhouderij. Als je goed oplet zijn zij nog steeds bezig een monopolie positie te bemachtigen, zodat zij nog steeds hun eigen zakken kunnen vullen... Iemand die goede ideeën heeft wordt echt niet toegelaten tot deze organisaties; wel willen zij dat idee hebben en er vervolgens zelf mee vandoor gaan.
Breghje schreef:Ik vind het ook super interessant, ik zit er ook aan te denken in het voorjaar bodemmonsters te laten nemen omdat het landje waar de paarden met zijn 4 op staan (zal het eens opmeten) al jaren niet bemest is op een klein stukje experiment van mij een paar manden geleden, om te zien of het idd zo was dat JKK van kunstmest dood ging. Helaas. Ze zijn niet verder gegroeid, dat wel, en het is echt te veel om handmatig uit te steken. Dus als iemand DE tip heeft om in het voorjaar de JKK op een redelijk natuurlijke manier uit te roeien via kalt, mest oid hoor ik het heeeel graag!