Weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: Weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:34

En of ik dat raar vind.
Mestgift kan nooit afhankelijk zijn van het aantal vierkante meters.
Wel van grondsoort, grassoort, tijdstip, etc. De hoeveelheid die je gestrooid hebt kan dus óf teveel óf te weinig geweest zijn. In beide gevallen is het weggegooid geld en kan het zelfs schadelijk zijn in meerdere opzichten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:47

madamX schreef:
En of ik dat raar vind.
Mestgift kan nooit afhankelijk zijn van het aantal vierkante meters.
Wel van grondsoort, grassoort, tijdstip, etc. De hoeveelheid die je gestrooid hebt kan dus óf teveel óf te weinig geweest zijn. In beide gevallen is het weggegooid geld en kan het zelfs schadelijk zijn in meerdere opzichten.

De Sawin zit bij ons om de hoek (zij weten dus wel hoe het gebied er uit ziet), heb uitgelegd om wat voor een weitje het gaat, hoe groot, met wat voor grond, met wat voor gras, en of het nog zin had om het meteen (we praten over eind augustus) te gebruiken. Op basis daarvan uitgerekend heb ik deze hoeveelheid MAS meegekregen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 17:26

Handige tips krijg ik hier.
Ik hoor dus wel weer, dat er meer mensen zijn die alles/veel zelf doen.
Ben nu wat aan het rondspeuren op internet voor informatie over zaaien e.d.

Ergens is het ook best interessant om veel zelf te doen.
Je weet precies van hoe of wat.
Ook voel ik me betrokken er bij me pony dan voorheen Koe

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:33

Ik doe ook zowat alles zelf omdat er geen tractor aan de wei kan! Vorige lente hebben we met de hand een gedeelte van de wei ( de helft) bijgezaaid. Ik liep lijntjes en mij vriend liep achter mij aan met een wel (hels karwei!). Ik denk ook wel dat je zo redelijk veel verlies hebt maar als het niet anders kan... Hoewel ik volgende keer het systeem van hierboven met de touwtjes ga uitproberen! Qua bemesting heb ik een maand geleden de stront van men paard uitgeharkt over de wei. Is dit voldoende als bemesting? En kalk moet dat altijd (elk jaar)? Kan je kalkkorrels ook gewoon bij de boerenbond kopen?
De kanten van de weide doe ik ook altijd met een kantenmaaier.
Momenteel heb ik wel redelijk last van perkjes netels. Weet iemand hoe je die wegkrijgt zonder ze helemaal uit te spitten (dan zou ik een wei overhouden met zeer veel kale plekken)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:50

Persoonlijk zou ik nooit de mest van paarden over een klein oppervlak verspreiden, het risiko van een wormbesmetting vergroot je dan alleen maar.

Netels krijg je door een verkeerde pH-waarde van de grond waardoor de netels het beter doen als het gras.
Dan moet je wat grond testen en je mest/kalkbeleid aanpassen.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:23

dank je wel
Waar kan je grond laten testen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:24

Bij sommige tuincentra kun je testkits kopen om de pH te bepalen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:15

DubbelDun schreef:

Klopt. Maak dan wel gebruik van gedistilleerd water en bereken dan vervolgens de hoeveelheid kalk wat nodig is om de pH te verhogen; hoe ook rekening met de mineralisatie van de grond en nawerking als het gaat om kleigrond.
Er was een andere topic met de vraag om tips om paarden goedkoop te houden; ik begrijp nu langzamerhand waarom velen niet kunnen geloven dat een paard mij € 50,- per maand kost.... Elders is er waarschijnlijk sprake van valutalekkage, via inkoop teveel graszaad, meststof, testkits, etc...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:27

madamX schreef:
DubbelDun schreef:

Klopt. Maak dan wel gebruik van gedistilleerd water en bereken dan vervolgens de hoeveelheid kalk wat nodig is om de pH te verhogen; hoe ook rekening met de mineralisatie van de grond en nawerking als het gaat om kleigrond.
Er was een andere topic met de vraag om tips om paarden goedkoop te houden; ik begrijp nu langzamerhand waarom velen niet kunnen geloven dat een paard mij € 50,- per maand kost.... [b]Elders is er waarschijnlijk sprake van valutalekkage, via inkoop teveel graszaad, meststof, testkits, etc..

Een paard kost jou 50 euro p.m. aan je antwoord te merken ligt dat grotendeels dus aan valutalekkage, via inkoop van teveel graszaad e.d.?

Zou je je antwoord wat uitgebreider willen verklaren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:33

Nou ik redt het ook niet voor 50 euro hoor, dat ben ik alhaast aan bodembedekker kwijt, om over de prijs van het hooi maar te zwijgen.
Maar iemand die voldoende weiland heeft en een lage hypotheek zal het daar best wel voor redden Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:43

Citaat:
Een paard kost jou 50 euro p.m. aan je antwoord te merken ligt dat grotendeels dus aan valutalekkage, via inkoop van teveel graszaad e.d.?

- Zo veel grond heb ik ook weer niet (3 ha, ben wel bezig met uitbreiding)
- hypotheek is wel degelijk hoog; investeringen waren gigantisch
- als hier wordt doorgezaaid, wordt van tevoren de zaaihoeveelheid berekend, waarbij rekening gehouden wordt met vertrapping/verlies.
- door ruwvoer analyses is altijd bekend wat de dieren binnen krijgen; dit bevorderd de gezondheid
- door grondanalyses wordt berekend hoeveel organische mest er nodig is
- door mestanalyses is bekend hoe de vertering was en wat de gehalten van de mest zijn
- urine wordt gescheiden van de vaste mest en verwerkt en doorverkocht
- vaste mest wordt verwerkt waardoor energie wordt teruggewonnen en/of doorverkocht
- geen elektra kosten, geen waterkosten, geen kosten voor verwarming; geheel zelfvoorzienend
- door gebruik van stalmatrassen is de hoeveelheid strooisel beperkt
- paarden kunnen altijd naar buiten; bevorderd gezondheid (geen DA kosten) en laag onderhoud gebouwen
- gebouwen zijn gemaakt van duurzame materialen, onderhoudsvrij
- gehele management gaat via software, waardoor rekenfouten worden voorkomen

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:22

Mij kost die bijna 2 ha ook veel meer.
Was in geen jaren bemest of wat dan ook.
Vorig jaar koeiengier ingespoten achterste deel (feb ofzo). Ingezaaid (maart/april).
Tegelijkertijd schelpenkalk en kleimineralen (regulerend voor PH en vochthuishouding). Daarna laten slepen.
Afgelopen maand nog een keer lavamineralen. Weer laten slepen.
Daarmee moet het volgens Bio-Ron wel goed zijn wat betreft het helpen van de grond om allerlei vruchtbare processen weer in actie te bregen. Hij zegt dat het even kan duren maar dat dit ook voor komende jaren genoeg was. De mineralen en kalk komen gedoseerd vrij.
Dan ga ik in maart het voorste deel ruim door laten zaaien. Paarden op achterste deel. Hopelijk groeit het voor hard genoeg dat ik het nog een keer kan laten maaien voor ik de paarden omzet en de achterste wei doorzaai.
Soms zaag ik takken van de mega wilg die er staat en dat gooi ik in het weiland, vinden ze heerlijk. Mogelijk ga ik dat dan weer gebruiken om een houtwalletje te maken. Of hindernissen.
Vroeger haalde ik de paardenmest eraf. Maar dan kwam ik er echt nooit meer aan toe om ook de dieren zelf aandacht te geven!
Nu doe ik dat niet meer. Wel af en toe laten slepen. Een boer bij ons in de buurt doet klussen voor me (bv als er een tractor bij nodig is) voor 50 euro per uur.
Verder neem ik advies van http://www.bioron.nl, omdat ik het graag bio/organisch/miluevriendelijk/duurzaam doe.
Spullen bestel ik vaak via Agradi, anders Marktplaats. Spullen voor mensen (lampjes, scharen etc) vaak allerlei handigs bij Action.
Heb je hier wat aan?

Ik ben blij dit topic te lezen. Soms het gevoel dat ik in mn eentje het wiel opnieuw moet uitvinden.

Misschien heefgt iemand tips voor hoe ik de dam (het pad en voorstuk voor de wei) kan betegelen of anderszins begaanbaar maken? Er is zo'n puinpad, maar dat puin ligt heel diep, dus voel je hooguit af en toe een brok onder je voet, of die komt naar boven. Er wordt dus af en toe over gereden met traktor en is verder heeeeel modderig. Ik denk dat tegels (grind/stoep-) toch te diep wegzakken, houtenplanken worden kapot gereden denk ik...
Iemand?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:39

Citaat:
Mij kost die bijna 2 ha ook veel meer.

Dat geloof ik graag als ik dit zo lees. Overigens ben ik geen fan van bio-ron (overdreven duur en geen onderbouwde, wetenschappelijke adviezen).
Wat het pad betreft: stelcon platen (de ruwe) of grasbetontegels lijken mij een goede keus.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:27

madamX schreef:
Citaat:

- Zo veel grond heb ik ook weer niet (3 ha, ben wel bezig met uitbreiding)
- hypotheek is wel degelijk hoog; investeringen waren gigantisch
- als hier wordt doorgezaaid, wordt van tevoren de zaaihoeveelheid berekend, waarbij rekening gehouden wordt met vertrapping/verlies.
- door ruwvoer analyses is altijd bekend wat de dieren binnen krijgen; dit bevorderd de gezondheid
- door grondanalyses wordt berekend hoeveel organische mest er nodig is
- door mestanalyses is bekend hoe de vertering was en wat de gehalten van de mest zijn
- urine wordt gescheiden van de vaste mest en verwerkt en doorverkocht
- vaste mest wordt verwerkt waardoor energie wordt teruggewonnen en/of doorverkocht
- geen elektra kosten, geen waterkosten, geen kosten voor verwarming; geheel zelfvoorzienend
- door gebruik van stalmatrassen is de hoeveelheid strooisel beperkt
- paarden kunnen altijd naar buiten; bevorderd gezondheid (geen DA kosten) en laag onderhoud gebouwen
- gebouwen zijn gemaakt van duurzame materialen, onderhoudsvrij
- gehele management gaat via software, waardoor rekenfouten worden voorkomen

Interessant! Hoe scheid je de urine van de mest? Bedoel je de urine die door het stro is opgenomen of heb je drainage matten waarna de urine wordt opgevangen ofzo? En hoe verwerk je de urine dan zo dat iemand het wilt kopen??? Sigaar

En hoe zit dat met de mest? Die wordt verbrand voor energie ofzo?
En heb je dan voldoende mest om al die energie eruit te winnen?
En bemest je het land ook nog met eigen mest? Doe je nog iets speciaals voor het verteringsproces? Wormen erin oid?

Hoe kan het dat je geen water kosten hebt? Hoe kan dat zelfvoorzienend? Je kan natuurlijk regen, sloot en grondwater gebruiken, maar je hebt toch af en toe wel leidingwater nodig .... om af te spuiten, zelf wat te drinken te hebben, eventueel de bak sproeien, oid?

Hoevaak doe je de ruwvoer, grond en mestanalyse? En wat zijn de kosten daarvan? Zitten die in de 50 euro?

Hoeveel paarden heb je op die 3 ha lopen?

Even een lading vragen als je het niet erg vindt Haha!

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:36

Ja! Dat zijn de vragen voor MadamX die bij mij ook opkwamen. Plus: waar laat je die analyses doen?
En doe je het dan wel organisch/bio of niet, dat haal ik niet uit je berichten namelijk?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:10

Ja, hier gebeurt alles 'bio'.
Analyses laat ik doen bij BLGG Oosterbeek, kosten ervan zijn meegerekend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:56

ik snap niet hoe je met 3ha grond, zoveel paarden kunt houden, dat je de hypotheek van al die investeringen kunt bekostigen en dan maar 50 euro per paard kwijt bent per paard.

Wikkelen en persen van grote balen voordroog kost hier al 12 euro per baal excl. BTW, en dan heb je nog geen diesel gerekend voor het maaien en schudden en onderhoud machines en tijd. Met 10 of meer paarden grazend het hele jaar rond op 3ha heb je niet daarnaast ook nog voldoende ruwvoer van eigen grond om het jaar rond te komen en moet je bijkopen, wat altijd duurder uitkomt dan die perskosten.
stro/vlas en zaagsel kost ook al veel, brok betaal je met silo's natuurlijk een stuk minder dan met zakgoed, maar is ook niet gratis.

Als je 30 paarden zou hebben op die 3ha, heb je daarvan bruto maandelijkse inkomsten van 7500 euro inclusief BTW. Daar moet alles van betaald worden (ook aflossing/hypotheek of huur) en je moet er evt. ook nog een inkomen voor jezelf uit kunnen halen... Met zulke investeringen betaal je al snel de helft aan rente of huur... en dan moeten de rest van de kosten er nog af.
reken je overige verdiensten als advieswerk ook mee in je inkomen van het pension? Of houd je dat apart?

Ik heb 4 paarden op 3ha lopen en mijn gras komt in de winter echt wel op, met beperkt weidegang omdat ze anders de boel vlot vertrappen. Verder heb ik ze op paddock staan met inloopstal. Ik hoef er niets aan te verdienen, maar probeer gemaakte kosten en investeringen wat terug te drukken, maar ook dan is het alleen tegemoetkoming in de kosten. Als ik meer paddocks zou maken en minder weidegang in de zomer en niet in de winter, dan kon ik hier wel meer paarden houden en misschien meer terugverdienen.

Heb je niet een keer een open dag zodat we je bedrijf kunnen komen bezoeken? Gelijk een goede reclame voor het DHP lijkt me. Kunnen ze in de praktijk laten zien wat voor werk ze doen. Kan ze een hoop extra klandizie opleveren als het gaat om verbeteringen in bedrijfsvoering.
Boeren doen dit wel regelmatig als ze uitbreiding of modernisering hebben ondergaan, dus misschien iets om over na te denken?

Zien in de praktijk hoe het gedaan wordt werkt duizend maal beter dan verhalen! Er is net een discussie op gang aan het komen over bedrijfsvoering in de paardenwereld, dus zulke voorbeeldbedrijven kunnen ze vast goed gebruiken!

Maar goed, ik moest maar weer eens on-topic gaan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:34

Citaat:
Heb je niet een keer een open dag zodat we je bedrijf kunnen komen bezoeken? Gelijk een goede reclame voor het DHP lijkt me. Kunnen ze in de praktijk laten zien wat voor werk ze doen. Kan ze een hoop extra klandizie opleveren als het gaat om verbeteringen in bedrijfsvoering.
Boeren doen dit wel regelmatig als ze uitbreiding of modernisering hebben ondergaan, dus misschien iets om over na te denken?

Die is geweest in september, tot grote ergernis van de FNRS, sectorraad paarden en NHB... Juist deze partijen liggen dwars,vandaar dat het niet zomaar mogelijk is kennis uit te wisselen. Voor zover ik weet komt er volgend jaar verandering in dmv een proefbedrijf. Overigens zoeken zij nog bedrijven ter overname.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:48

even een stipje vind dit wel intresant. Heb zelf ook een stukje land waar je n iet met machines op kunt komen en dus alles met de hand moet doen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:55

madamX, als je nog eens een open dag houdt, dan ben ik geinteresseerd om eens te komen kijken. Je maakt me erg nieuwsgierig.
Jammer dat organisaties als de FNRS (ben je daar trouwens lid van?), sectorraad paarden en NHB dwars liggen. Ik vind dat onbegrijpelijk en zeer hypocriet. Weet je waarom ze dwars liggen? Ze kunnen juist heel veel aan jouw kennis hebben lijkt me. Ik moet meteen ook denken aan de seminar die de sectorraad paarden heeft gehouden en dat daar de uitkomst was dat er een kennisagenda moest komen e.d.

Zou je nog antwoord willen geven op mijn vragen uit mijn vorige post? Of zijn het teveel vragen? Tong uitsteken
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Ik vind het interessant en het roept veel vragen bij me op.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:25

Citaat:
Jammer dat organisaties als de FNRS (ben je daar trouwens lid van?)

Hahahaha NEE, absoluut geen lid! Dit is een organisatie die eigen zakken vult, meer niet.
Citaat:
Ik vind dat onbegrijpelijk en zeer hypocriet. Weet je waarom ze dwars liggen?
Dat is ook hypocriet. Ze zeggen het één , maar bedoelen het ander... Waarom ze dwars liggen? Omdat zij gaan voor geldelijk gewin. Ze zijn goed in vergaderen, ideeën stelen en zakken vullen; niets meer en niets minder.
Citaat:
Ik moet meteen ook denken aan de seminar die de sectorraad paarden heeft gehouden en dat daar de uitkomst was dat er een kennisagenda moest komen e.d.
Ja, dat roepen zij; onder dwang van LNV, maar daadwerkelijk doen is er niet bij, anders was het er al 20 jaar geleden. Tot zover konden zij het nog uitstellen en eigen zakken vullen, maar langzamerhand wordt het heet onder hun voeten en gaan ze zich (zogenaamd) inzetten voor professionalisering van de paardenhouderij. Als je goed oplet zijn zij nog steeds bezig een monopolie positie te bemachtigen, zodat zij nog steeds hun eigen zakken kunnen vullen... Iemand die goede ideeën heeft wordt echt niet toegelaten tot deze organisaties; wel willen zij dat idee hebben en er vervolgens zelf mee vandoor gaan.
Citaat:
Zou je nog antwoord willen geven op mijn vragen uit mijn vorige post? Of zijn het teveel vragen? Tong uitsteken
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Ik vind het interessant en het roept veel vragen bij me op.
Een deel van de vragen kan ik wel beantwoorden maar niet openbaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:29

Ik vind het ook super interessant, ik zit er ook aan te denken in het voorjaar bodemmonsters te laten nemen omdat het landje waar de paarden met zijn 4 op staan (zal het eens opmeten) al jaren niet bemest is op een klein stukje experiment van mij een paar manden geleden, om te zien of het idd zo was dat JKK van kunstmest dood ging. Helaas. Ze zijn niet verder gegroeid, dat wel, en het is echt te veel om handmatig uit te steken. Dus als iemand DE tip heeft om in het voorjaar de JKK op een redelijk natuurlijke manier uit te roeien via kalt, mest oid hoor ik het heeeel graag!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:35

madamX schreef:
Hahahaha NEE, absoluut geen lid! Dit is een organisatie die eigen zakken vult, meer niet.

Haha, dacht ik al.

madamX schreef:
Knoffer schreef:
Ik vind dat onbegrijpelijk en zeer hypocriet. Weet je waarom ze dwars liggen?

Dat is ook hypocriet. Ze zeggen het één , maar bedoelen het ander... Waarom ze dwars liggen? Omdat zij gaan voor geldelijk gewin. Ze zijn goed in vergaderen, ideeën stelen en zakken vullen; niets meer en niets minder.

Knoffer schreef:
Ik moet meteen ook denken aan de seminar die de sectorraad paarden heeft gehouden en dat daar de uitkomst was dat er een kennisagenda moest komen e.d.

Ja, dat roepen zij; onder dwang van LNV, maar daadwerkelijk doen is er niet bij, anders was het er al 20 jaar geleden. Tot zover konden zij het nog uitstellen en eigen zakken vullen, maar langzamerhand wordt het heet onder hun voeten en gaan ze zich (zogenaamd) inzetten voor professionalisering van de paardenhouderij. Als je goed oplet zijn zij nog steeds bezig een monopolie positie te bemachtigen, zodat zij nog steeds hun eigen zakken kunnen vullen... Iemand die goede ideeën heeft wordt echt niet toegelaten tot deze organisaties; wel willen zij dat idee hebben en er vervolgens zelf mee vandoor gaan.

Wat frustrerend zeg. Ik zit niet zo in het wereldje, dus ik kan er weinig over zeggen. Maar als ik dit zo van jou hoor, vind ik het ronduit schandalig. Zonde van alle kennis ook.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:10

Breghje schreef:
Ik vind het ook super interessant, ik zit er ook aan te denken in het voorjaar bodemmonsters te laten nemen omdat het landje waar de paarden met zijn 4 op staan (zal het eens opmeten) al jaren niet bemest is op een klein stukje experiment van mij een paar manden geleden, om te zien of het idd zo was dat JKK van kunstmest dood ging. Helaas. Ze zijn niet verder gegroeid, dat wel, en het is echt te veel om handmatig uit te steken. Dus als iemand DE tip heeft om in het voorjaar de JKK op een redelijk natuurlijke manier uit te roeien via kalt, mest oid hoor ik het heeeel graag!

De allerbeste manier om JKK uit te roeien (zover mogelijk) is nog steeds het handmatig uit de grond trekken ervan.
Ik weet het, het is echt een rotkarwei. Ben zelf ook al jaren in de weer tegen dit onkruid in de weer.
het ene gedeelte is nu zo goed als vrij, het komt daar niet meer terug (voor hoe lang?), maar het heeft zich nu uitgebreid naar een ander stuk.
Trek er een een hele dag in het weekend ervoor uit, zoek mensen op die bereid zijn je te helpen, want ik weet, in je eentje is niet niks. Ik ben meestal met elke middag 2 á 3 uurtjes zo'n 2 á 3 weken bezig Huilen
Ook omdat ik niet door KAN gaan i.v.m lichamelijke klachten. Het gebuk e.d. is behoorlijk intensief.
Gelukkig heb ik alles ervoor over om mijn paardje ervan vrij te houden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:18

Ik zit eens te zoeken op verticuteermachines e.d.

Heb deze dingen weleens gezien.
Er staat als beschrijving alleen voor het mos?
Gebruiken jullie die dingen gewoon om de bovenlaag van de grond wat losser te maken?

Ik snap best dat dit ding daarvoor bestemd kan zijn, i.v.m. de scherpe tanden.
Tweevoudig te gebruiken dus als ware.