Peesbeschermers om in de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Peesbeschermers om in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:32

Ik vind het niet nodig, ook met rijden heb ik ze niet om dus waarom in de wei wel?
Tevens zou ik bang zijn dat er zand, modder, water tussen gaat zitten. Dat lijkt mij nou niet echt prettig Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:39

Ik vind dat echt onzin (behalve voor paarden met uitzonderingen). Ik heb ze zeker om met rijden en in de trailer. In het weiland doet ze wel eens gek maar ze staat lang buiten en wordt elke dag getraind dus ze is niet heel erg dol. En als ze dan eens een wondje heeft maakt het me niets uit, het is een dier. Een verrekking o.i.d kan ook gebeuren maar dat kan ook tijdens het rijden gebeuren zulke dingen voorkom je niet vind ik en als je dat kan met beschermers kies ik er alsnog niet voor.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:47

Oh.. natuurlijk, ik ben weer de enige die peesbeschermers,
strijklappen én springschoenen om doet naar de wei No Cheer
Zo erg is dat toch niet?! Nors opkijken Maar toen ik mijn paard kocht zeiden
ze dat hij altijd alles om moest naar de wei, en ik weet nu waarom!!
Heb al eens zonder in gezet, maar voor dat ik hem kreeg kwam mijn
Wessel heel weinig in de wei, misschien in de zomer even, maar heel weinig,
laat ik het zo zeggen, dus als hij in de wei mocht, werd hij helemaal wild!!! Duivel
Maar nu komt hij bijna elke dag in de wei, en sowieso elke dag buiten en uit
de stal, maar hij is nog steeds super blij in de wei.. best logisch.. Maar de
weilanden zijn niet altijd vrij want stal mijn paard bij een manege, manege
TRC Het Hulsbeek, het is daar heel mooi en leuk, hebt heel veel faciliteiten, niet
te duur, maar de weilanden zijn niet altijd vrij en je mag je paard niet 24/7 in de
wei zetten. Maar hij heeft het verder wel goed. Maar zonder bescherming tapt mijn
paard zijn eigen hoefijzers eraf en hij strijkt, en is nog heel levendig en dol, bokt, steigerd
maar is ook nog een ukkie, nog maar 5 jaartjes jong!!! Tong uitsteken

Maar mijn paardje heeft dus bescherming, omdat ik nietgraag elke week nieuwe ijzers wil
betalen en hij eigenlijk geen last heeft van natte peesjes, hij vind het prima! Knipoog

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:49

Lotte_Wessel schreef:
laat ik het zo zeggen, dus als hij in de wei mocht, werd hij helemaal wild!!! Duivel
TRC Het Hulsbeek, het is daar heel mooi en leuk, hebt heel veel faciliteiten, niet
te duur, maar de weilanden zijn niet altijd vrij en je mag je paard niet 24/7 in de
wei zetten. Maar hij heeft het verder wel goed. Maar zonder bescherming tapt mijn
paard zijn eigen hoefijzers eraf en hij strijkt, en is nog heel levendig en dol, bokt, steigerd

Maar mijn paardje heeft dus bescherming, omdat ik nietgraag elke week nieuwe ijzers wil
betalen en hij eigenlijk geen last heeft van natte peesjes, hij vind het prima! Knipoog

Dat kan ook, het is niet erg dat je het wel hebt Knipoog
Als het echt nodig is, dan moet het wel. Wat voor peesjes heb je om als ik vragen mag?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:52

levitrol schreef:
Lotte_Wessel schreef:

Dat kan ook, het is niet erg dat je het wel hebt Knipoog
Als het echt nodig is, dan moet het wel. Wat voor peesjes heb je om als ik vragen mag?

Tja zoals deze uitzonderingen moet het wel he Knipoog Maar begrijp ik het goed; haalt hij zijn eigen hoefijzers los? Scheve mond

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:53

uhh.. verschild per keer, gewone van norton, van harry horse, van happy valley. Één van die drie, maar heb in totaal vier paar en maak ze extra goed schoon, want anders kan het inderdaad gaan schuren en dat wil ik ook weer niet... Maar goed, wil nog andere halen, die iets fijner zijn voor in de wei, moet nog kijken welke... Lachen

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:55

Ja, hij trapt met zijn achterhoef zijn eigen ijzer eraf tijdens een bokkesprong,
is nu al héél vaak gebeurt! Zelfs met springschoenen om doet hij het af en toe,
zelfs met buitenrijden, als hij bokt, zit ijzer losser en scheurd de hoef
helemaal uit rond nagels... Hij heeft hele zachte hoeven al gaat
dat de laatste tijd beter Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:47

Marijkjuh schreef:
Ik ben er echt tegen om peesbeschermers of andere rotzooi om te doen in het weiland. Als je je paarden gewoon iedere dag buiten zet doen ze eventjes gek, rennen ze hun rondje en gaan ze staan eten. Laat je paard lekker paard zijn Ja

Na tig keer vlak achter elkaar kromme en (half) losse ijzers ben ik bij mijn merrie wel springschoenen gaan gebruiken. Ik kwam er zo wel achter waarom ze inclusief springschoenen en peesbeschermers verkocht is...
Zonder ijzers vind ik het niet echt nodig omdat ze meestal wel rustig is in de wei. De peesbeschermers heeft ze alleen om met longeren omdat ze dan soms ineens uit haar dak kan gaan en haar achterbenen dan overal heen vliegen. Oh ja, en in de trailer doe ik ze ook om ipv transportbeschermers.
Met rijden heb ik ze meestal niet nodig omdat ze zichzelf dan eigenlijk nooit aantikt.

Helaas kreeg ze blaren en kapotte kroonrand aan de achterkant door de springschoenen dus staat ze nu weer even zonder, maar elke keer als ik bij haar ga kijken ben ik bang dat ze ze er weer (half) afgetrapt heeft en ik met spoed de smid moet bellen of dat ze zichzelf verwond.
Zodra het kan gaan de ijzers er meteen weer af.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:51

joyce B schreef:
Na tig keer vlak achter elkaar kromme en (half) losse ijzers ben ik bij mijn merrie wel springschoenen gaan gebruiken. Ik kwam er zo wel achter waarom ze inclusief springschoenen en peesbeschermers verkocht is...
Zonder ijzers vind ik het niet echt nodig omdat ze meestal wel rustig is in de wei. De peesbeschermers heeft ze alleen om met longeren omdat ze dan soms ineens uit haar dak kan gaan en haar achterbenen dan overal heen vliegen.

Helaas kreeg ze blaren en kapotte kroonrand aan de achterkant door de springschoenen dus staat ze nu weer even zonder, maar elke keer als ik bij haar ga kijken ben ik bang dat ze ze er weer (half) afgetrapt heeft en ik met spoed de smid moet bellen of dat ze zichzelf verwond.

Dat is erg vervelend! Hopelijk kunnen de ijzers er gauw af dan.
Ik snap alleen niet hoe ze die ijzers eraf kunnen trappen, zitten ze niet goed vast ofzo?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:53

Ik doe het niet, mijn paard staat de hele dag buiten. De vorige eigenaresse deed het wel, ik ben haar dan ook erg dankbaar voor de witte littekens op de benen van mijn paard.

Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten, maar ik vind dat paarden tegenwoordig nogal onnodig in de watten worden gelegd. Daar hebben ze op langere termijn meestal alleen maar nadeel van.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:57

Mijn paarden staan erg lang buiten en ik heb dus geen bescherming om. Daarbij doen ze zelden heel gek omdat ze dus zo vaak en lang buiten komen. Ze hebben wel een tijdje met springschoenen gestaan, maar dit was om de ijzers er recht onder te laten zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:37

levitrol schreef:
joyce B schreef:
Zonder ijzers vind ik het niet echt nodig omdat ze meestal wel rustig is in de wei. De peesbeschermers heeft ze alleen om met longeren omdat ze dan soms ineens uit haar dak kan gaan en haar achterbenen dan overal heen vliegen.

Dat is erg vervelend! Hopelijk kunnen de ijzers er gauw af dan.
Ik snap alleen niet hoe ze die ijzers eraf kunnen trappen, zitten ze niet goed vast ofzo?

Als je het over de duvel hebt... Verdrietig
Haal paard vanmiddag weer naar de paddock (staan dag en nacht buiten, maar nu slechts beperkt aantal uur per dag op het gras) heeft ze hem dus weer losgetrapt. gelukkig nog niet zo erg dat de nagels eruit liggen en hij helemaal krom is, maar morgenochtend half negen staan wij dus weer bij de hoefsmid/kliniek op de stoep en hoop dat ze er nu definitief af kunnen.

De ijzers zaten elke keer prima vast. vorige keer zaten ze er net 1,5 week onder. Het is gewoon elke keer raak als ze geen springschienen aan heeft. De smid maakt de ijzers al afgerond van achteren en zet haar er vrij krap op, moet ook echt na 8 weken uiterlijk opnieuw omdat ze er anders overheen groeit.
Ze is gewoon erg lenig met snel achterbeen en niet vlot genoeg weg met haar linkervoorbeen. Dat ijzer is er ook verder onder geslagen zodat ze makkelijker afrolt en sneller weg kan komen, maar als ze even gek doet, dan trapt/staat ze gewoon met haar achterbeen op de tak van haar voorijzer.
ze kan ook heel idiote sprongen maken als ze een gekke bui heeft, dan staat ze te bokken en steigeren op 1 plaats, of ze spurt ineens weg om met een noodstop stil te staan en te draaien.

Ze moest op ijzers omdat ze een losse wand/schimmelinfectie had met hoefscheur die steeds verder omhoog ging, maar daarvoor had ik haar bewust van de ijzers afgelaten ondanks dat ze dan gevoeliger loopt.
Als de ijzers er nu af kunnen ga ik eens vragen naar die nieuwe soort hoefschoenen (renegades ofzo?), dan kan ze wel fijn beschermd buiten rijden, maar verder op blote voeten zo gek doen als ze wil...

maar goed, hierom dus die springschoenen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:46

ijzers zijn er nu weer af, dus kan weer lekker zonder bescherming in de wei... Scheelt een hoop zorgen, nu alleen hopen dat ze niet te gevoelig gaat lopen. Heb haar niet laten bekappen, alleen rond veilen.

Lopen jullie paarden met ijzers (beschermd of onbeschermd) in de winter in de wei?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:56

Paard staat swinters niet in de wei.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:31

Bij ons gaan ze met kale benen de wei in. Ze staan eigenlijk altijd buiten, ze doen wel eens even gek maar nooit echt lang

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:34

Wanneer er een nieuw paard bij in de wei komt doe ik een paar dagen beenbescherming om. Maar anders nooit in de wei. Als de wei nat is, is het wel wat glad natuurlijk. Maar als ze uitglijden, helpen beenbescherming ook niet hoor. Mijn paard houdt maar al te graag van een sprintje trekken. Ik vind dat ze zelf maar moeten uitkijken hoever ze kunnen gaan.

In de winter heb ik geen ijzers. Ik heb ijzers ivm kalkoenen zetten met wedstrijd.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:40

Up_to_Date schreef:
Wanneer er een nieuw paard bij in de wei komt doe ik een paar dagen beenbescherming om. Maar anders nooit in de wei. Als de wei nat is, is het wel wat glad natuurlijk. Maar als ze uitglijden, helpen beenbescherming ook niet hoor. Mijn paard houdt maar al te graag van een sprintje trekken. Ik vind dat ze zelf maar moeten uitkijken hoever ze kunnen gaan.

In de winter heb ik geen ijzers. Ik heb ijzers ivm kalkoenen zetten met wedstrijd.

Wat je daar zegt doe ik ook. Binnenkort verhuist Willow naar ons thuis. In eerste instantie gaat hij dan in de wei naast de merries zodat ze even kunnen kennismaken, maar zodra ze bij elkaar gaan ben ik wel van plan even wat bescherming om te doen. Hoelang? Tja... toen Mush en Margriet samenkwamen ging dat vrijwel meteen goed, na een uurtje of twee heb ik ze alweer afgedaan. Een ongelukje kan natuurlijk altijd maar goed, je moet het niet gaan zoeken Lachen

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:41

Altijd kaal. Als paarden gewoon genoeg ruimte hebben en regelmatig buiten komen doen ze echt niet heel gek. Mijn paard trapte zijn ijzers er ook regelmatig onderuit, maar met een goede smid was dat ook zo verholpen. Mensen die het wel doen hebben daar ook vast weer redenen voor. Maar mijn paard mag lekker zichzelf zijn in de wei.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:43

Memuska; bij ons gaan ze inderdaad ook altijd een weekje ff alleen in de wei zodat ze kunnen kennis maken. Daarna bij elkaar en gaat de bescherming om. Meestal doe ik dat een weekje en als het dan goed gaat, kunnen ze gewoon af. Ik bedoel.. Het kan na 4 weken altijd nog mis gaan en een klap vallen en zelf na een jaartje nog.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:44

Precies! Maar laat ons hopen dat dat niet zo zal zijn Knipoog

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:45

hi ik weet hoe je je voelt met het aftrappen van ijzers. mijn paard deed dat ook, ik ben dus gaan twijfelen aan mijn hoefsmid en ben over gestapt. sinds een paar maanden heeft mijn paard haar ijzers er niet afgetrapt. mijn conclusie in mijn geval, dat het aan de hoefsmid lag.
De hoefsmid die ik nu heb is echt een top vent, ik ben echt zo blij dat ze haar ijzers nu wel accepteerd!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:47

Ik doe het niet.

Wel heb ik vorig jaar mijn pony in moeten laten slapen. Was ontsnapt uit het land , uitgegleden en had het hele been kapot. Ik denk vaak van had ik toen maar wel peesbeschermers om, dan was ze er waarschijnlijk nog gewoon geweest.

Maar toch doe ik ze nog niet om als mijn nieuwe paard het land in gaat. Denk iderdaad dat dat niet echt lekker voor hem zal zitten.

FlamingStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:29

Bij ons krijgen ze enkel beenbescherming om wanneer we ze even los laten in de wei of in de bak... (in de winter als ze geen ganse dagen buiten staan). En dan vooral de hengsten en de jonge paarden waarvan we weten dat ze zichzelf wel eens raken...

groetjes

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:35

Ik doe alleen de eerste dag van het seizoen de beschermers om daarna gaat hij zonder beschermers het land in. Denk ook niet dat het zin heeft bij mijn paard want hij maakt ze zelf los als hij ze zat is Haha!

Wel staat hij op het land en in de paddock met springschoenen, hij is een kei in het aftrappen van ijzers Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:36

geen, mijn paardjes staan 24/7 buiten en hebben ook dan hun gekke half uurtje per dag.
Sprintjes trekken, steigeren en grote bokkensprongen maken.

Mijn KWPN-er heeft een witte (druk)plek gekregen, omdat zijn peesbeschermers te lang om hebben gezeten.
(was een keer in de wei gezet zonder eraf te halen).
Ik zie ook regelmatig paarden met witte drukplekken op de benen van de peesbeschermers.