Overgang stro naar vlas, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overgang stro naar vlas, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:29

Ik haal ook alleen de drollen en de natte plekken weg, er ligt nog vlas in van 4 maanden geleden. Ik trek alles van de kanten dan weer naar binnen, maar alleen in het midden is er een natte plek en dus alleen dat hoef je weg te halen.

Ik ken wel mensen die potten, dus alles laten liggen en regelmatig een pak er in gooien, dan is het dus zwart, wel droog maar dat vind ik dus niet hygiënisch, volgens mij zitten daar flink wat bacterien en schimmels in.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:13

Lijkt me ook niet echt lekker nee. Als het zwart is, is het echt smerig. Ieder paard is anders, dus daar wordt naar uitgemest denk ik.
In ieder geval vind ik vlas echt top, met uitmesten gaat het sneller (als je de juiste materialen om uit te mesten hebt en vaak gebruik ik ook gewoon een emmer en rubber handschoenen voor "de restjes" zeg maar), paarden staan altijd schoon en de mesthoop blijft meer dan de helft kleiner. Je verbruikt minder en het composteerd snel, met stro had ik dit jaar al twee keer leeg moeten laten halen. Heb het nog niet 1x laten doen en ben nog niet eens op de helft.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:40

hoi,

ik zou het gewoon proberen.
Mijn paard at ook altijd het stro op en ik ben gewoon overgegaan op vlas.
Eerst zat ze er een beetje aan te peuzelen, maar ze eet het nu niet.
Dus misschien gewoon eens proberen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:40

Ik heb ze in de schuilstal op vlas staan en doordat ze hier niet continue in staan, haal ik hem maar 2 keer per jaar helemaal leeg, een keer of 2 per maand een pak nieuwe vlas en iedere dag de hopen is voldoende. Binnen een half jaar is het zo'n mooie compost dat inmiddels de mensen van de volkstuintjes in de buurt de mest komen ophalen. Betere compost krijgen ze in de winkel niet. Mijn paarden eten het niet, maar hebben wel onbeperkt hooi.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:48

Krullen! In het begin zullen ze er misschien nog wel wat van eten omdat ze het natuurlijk gewent zijn om alles op te vreten maar dat gaat vast snel over. En een beetje van "dat spul" kan heus geen kwaad. Anders in het begin iets meer hooi voeren zodat ze dat op eten en dat dan ook steeds weer afbouwen Knipoog.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:58

Mijn paard staat sinds hij thuis staat ook op vlas, ik moet met voeren (overdag staan staldeuren open behalve met voeren) er om denken dat hij na zijn koek direct ruwvoer krijgt, anders gaat hij ook vlas knabbelen.. Hij eet het niet op maar het knabbeld. Mijn paarden staan nu op vlas ivm rotstraal gevoeligheid van mijn paard en stofallergie van mij.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:05

Schoon vlas beetje vermengen met vies vlas, dan zal paardje het vast niet lekker vinden! Is helaas wat minder schoon maar beter dat dan een paardje met koliek! Er zijn volgens mij ook middeltjes te koop die je er overheen kunt sproeien mocht azijn niet werken, maar vraag me niet hoe ze heten, weten ze in de ruitersportzaak wel. Succes!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:11

Die van mij eet genoeg gras en ruwvoer, maar pakt af en toe een hapje vlas en knabbelt en spuugt het weer uit.. Dom peerd Tong uitsteken

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:30

Je kan ook op vlas zetten en genoeg hooi / kuil geven, dat ze daarvan gaat eten. Lachen
En inderdaad, ze hoeven niet elke dag leeggehaald te worden, dus vies vlas eten ze wss niet.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:35

Mijn Fjord at ook altijd zijn hele stal stro leeg. Hebben nu alle paarden op vals (17) in een keer van stro naar vlas, maar geen van de paarden (hadden er meer die het stro allemaal opaten) hebben het vlas opgegeten, misschien wel een hapje, maar meer niet.
Ligt misschien ook wel aan het soort paard, maar als je genoeg hooi en kuilgras voert, en misschien wat stro erbij dat ze daar aan kan knabbelen, dan denk ik dat het wel gaat.
En mesten is heel makkelijk jah, elke dag de drollen eruit, en 1 keer per week de natte plekken en weer een nieuw pak erin... En je hebt veel minder mest!!!

Succes ermee.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:41

Mijn paard staat sinds bijna 2 maanden op vlas nu, de eerste dag ging hij ook van het vlas eten maar dat was eigenlijk vrij snel over en dat heeft hij niet meer gedaan.
Ik haal een paar keer per dag de mest eruit en 2x per week de natte plek (die ligt verstopt, dus niet aan de oppvervlakte) dan gaat er weer een halve baal overheen. De stal is nog steeds droog netjes en niet donker van kleur.
Ik heb een schimmel en sinds hij op vlas staat heeft hij nog geen vieze stalvlekken gehad dus het is in dit geval zeker schoner Knipoog
De dagen dat ze wat langer op stal staan gooi ik er wel wat stro in zodat ze na het hooi wat te knabbelen hebben.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:33

Mijn pony at ook altijd de hele stal leeg.
Nu staat hij ongeveer een maantje op vlas en ik vind de stal properder, minder werk, hij eet niet meer en het kost bij mij evenveel.
De mest haal ik er elke dag uit en af en toe de natte plekken (1 à 2 keer per week) en dan meestal een halve baal erover. En om de 3 maanden (in de winter iets meer) gaat alles eruit en even met Dettol ontsmetten
Om te verkomen dat hij ervan eet zorg ik ervoor dat zijn raam zo vaak mogelijk openstaat zodat hij naar buiten kan kijken
en ik heb hem ook wat speelgoed gegeven in de stal zodat hij lekker bezig is

kmeijer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:05

hele goede tip:

als je je paard voor het eerst op vlas of zaagsel zet.
suit het in met NATUURAZIJN!
werkt perfect en eten er niet meer van!
het is een geheel natuurlijk product dus ze krijgen er niets van.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:31

nadat mijn pony koliek had gekregen van het stro hebben we ze meteen beide op vlas gezet
het ging hier eigenlijk meteen wel goed
de pony knabbelde er wel wat aan, maar bij haar mengen we het nou met het vieze en ze zit er niet meer aan
mijn paard eet het alleen direct uit de zak/schep als het eenmaal op de grond ligt moet ze het niet meer Clown

Ikke2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:48

Die van mij eet ook al zijn hooi op, ik ben nu aan het uitproberen om wat vieze hooi te mengen met het schone stro (niet al te vies natuurlijk). Met vlas lijkt me dit ook wel een goede aanpak als ie al het vlas opeet, gewoon wat oude mengen met het nieuwe en veel hooi geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:05

onze paarden eten ook de strostal leeg. echter hebben wij hier niet de mogelijkheid om ze op vlas te zetten. zouden wij het stro ook kunnen besprenkelen met natuurazijn zodat ze het stro niet meer opeten? of werkt het alleen bij vlas?
Onze paarden krijgen een baal hooi per dag. dus ze hebben genoeg te knabbelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:44

Ik besprenkel nieuwe vlas altijd emt azijn, mocht ze de verleiding krijgen het te gaan eten. Maar ik heb haar er nooit mee betrapt. Ja, de eerste keer dat het erin lag en ze de stal in kwam was het flink snorken een grote hap, uitspugen en toen was het goed.

Wat betreft ruwvoer is het beste eigenlijk onbeperkt of iig meerdere malen kleinere porties. Onze paarden hebben eigenlijk altidj wel wat voor stal liggen. Ze krijgen restjes van de koeien die ze uitzoeken, maar ook hooi of kuil. En als het snel op is, en ze hebben niets meer, krijgen ze een plakje stro voor stal om uit te zoeken en te knabbelen. In princiepe hebben ze zo altijd aanbod om ergens op te knabbelen, ipv toevlucht te zoeken in hun bodembedekking...

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:09

Ik ben een half jaar geleden van stro naar vlas gegaan. Hij at weleens zijn stal leeg. Nam met vlas 1 hap en is ermee op gehouden vond dit niet lekker. Zorg altijd dat als je paard op stal komt dat er al hooi of kuilgras ligt dit voorkomt alvast de eetverveling. Na het eten hebben ze een buik rond en beginnen ze er meestal niet meer aan. Zowel probeer iets tegen verveling te doen na het eten een speelbal of speelappel aan de muur kan het soms ook doen voor sommige paarden.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:36

mijn paarden staan sind een paar maanden ook op vlas. met mn jaarling gaat het heel erg goed. ze eet het niet, deels ook omdat de bodem bij haar idd al bruinig en vaster geworden is. mijn oudere merrie eet het wel. ze is ook zo schoon dat de stal niet echt opgepot word. ze pist en poept op een plek en voor de rest blijft alles mooi blank en schoon. ze kan dus volle bak eten. ik probeer iedere keer haar stal expres viezer te maken door de natte plekken te mengen door de rest van de bodem maar of het echt helpt weet ik niet. mn paard eet niet alles in een keer op maar je merkt dat ze eraan knabbelt want na een week a anderhalve week geen nieuw pak erbij gegooit te hebben zie je dat de stal langzaam wat leger word. ze poept gewoon goed dus ik verwacht geen verstoppingen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:14

Keat, vlas zakt ook heel erg in en wordt een vastere massa na een paar dagen, dus het hoeft niet dat ze het opeet.