In de winter geen paddock/weiland hoe lossen jullie dat op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: In de winter geen paddock/weiland hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:28

ook B, en dan eventueel in overleg met de staleigenaar proberen de situaties rond de paddocks te verbeteren.
Van een [aar uur in de modder lopen gaan de paarden niet dood. Hier in de omgeving heb ik ook wel eens land gezien waar de paarden in gingen wat 1 en al modder werd. ook tot vrij diep wegzakken. Het is niet leuk om te zien, en niet ideaal, maar beter dan 24/7 op stal.
Maar hoe zit het met de rijmogelijkheden op beide stallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:32

dat een paard 3 a 4 uur per etmaal in de blub staat is helemaal niet erg. Als ze daarna maar in een droge stal staan en niet in hun eigen urineplekken, want dat natte is uit den boze. Elke dag beweging geven in de winter is dan wel een must.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:11

Als je paard gevoelig is voor mok dan is in de blub staan niet echt een optie lijkt mij. Overigens vind ik die weidegang in de winter ook niet zaligmakend. Ik heb vandaag besloten dat vanaf morgen de paarden in de bak moeten blijven, want het is nu zo glad in het land dat er eentje goed kreupel loopt. Zeer waarschijnlijk uitgegleden, want zelf moet je ook al uitkijken dat je niet onderuit gaat. Een paddock is mooi, maar als het echt een bende is dan heb je er ook niet veel aan. Wat is eigenlijk het verschil qua rijmogelijkheden bij de 2 stallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:58

Een paard met goede conditie krijgt niet zomaar mok. Zorg voor een droge ondergrond in de stal. Wat zeker helpt is de paardenvoet schoonspoelen als ze uit de modder komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:20

De uitrijmogelijkheden bij stal A zijn geweldig. 2 grote ruime binnenbakken met ontzettende goede bodems. 2 buitenbakken met goede bodem. Altijd ruimte om te rijden/longeren. De weg oversteken en je zit in het bos waar je uren kan rijden.

Stal B is een heel stuk minder een binnenbak met een redelijke bodem en een buitenbak is net zo slecht is als de paddocks in de winter. En geen bos in de buurt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:09

Nou, dan zou ik toch echt voor stal A gaan. Alleen omdat je paard 2 of 3 uur langer in de blub kan staan, mis je heerlijke buitenritten! Ik neem aan dat je je paard uiteindelijk voor je plezier hebt en als je goede faciliteiten om te rijden hebt dan zul je bij stal A vaker buiten rijden dan in geval van stal B. Een paard is een dure hobby en het is heel goed dat je naar het "paardenwelzijn" kijkt, maar je mag ook best wel een beetje aan jezelf denken! En laat een ander je nu geen schuldcomplex aanpraten, want als je je paard elke dag beweging geeft dan is er niets aan de hand. Daarnaast is een goede manegebodem het behoud van de paardenbenen. Iedere dag in een slechte bak rijden is ook funest voor pezen en gewrichten, dus het voordeel van die paar extra uurtjes in de paddock ben je dan gelijk weer kwijt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:40

Het verschil tussen een goede bodem en een redelijke bodem merk je met rijden echt niet hoor, vraag me uberhaupt al af hoe je het verschil ziet.

@ Jol1; Je kunt je paard wel elke dag beweging geven maar een paard heeft meer nodig dan elke dag een uur rijden en een kwartier grazen aan de hand.
Op stal B is ook een binnenbak dus zal ze net zo vaak kunnen rijden als op stal A, bovendien komt het paard daarnaast enkele uren buiten met soortgenoten wat voor het paard veel beter is dan een half uur langer rijden of een half uur stappen aan de hand. En er mag geen bos in de buurt zijn maar ik neem aan dat de manege niet in de nieuwbouw ligt dus kan ze evengoed naar buiten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:45

ik sta op een stal zonder weidegang in de winter wat betekend dat mijn pwoon ong 23.5 uur per dag op stal staat.

zelf vind ik dat jammer maar ik heb niet idee dat pwoon er onder lijdt.
Hij is 25 jaar heeft super in de sport gelopen en heeft nu nog benen waar een 3-jarige jaloers op kan zijn hartikke droog met weinig tot geen galletjes

Jij ken het paard het best en weet hoe zijn benen zijn dan stal B maar A kan ook geen kwaad het is toch kiezen.

Prince zou het niet fijn vinden in een modder-paddock ik zou dus voor A kiezen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:47

De benen van het paard zijn voor mij geen graadmeter of hij gelukkig is.
Als jouw paard niet anders gewend is dan op stal staan merk je ook niet snel of hij het vervelend vind.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:51

@Anneliesdj, bij stal B kun je 's winters niet buiten rijden, want de buitenbak is slecht en ook qua binnenbak merk je met rijden echt wel of je op een middelmatige bodem rijdt of op een hele goede. Bij stal B staan ze maar een paar uurtjes in een blubberpaddock dus dat is ook niet echt super. Bos in de buurt is in mijn ogen wel een belangrijke factor. Een bosrit duurt ten eerste vaak langer dan een uurtje en is niet te vergelijken met een ritje langs de weg. Daarnaast is langs de weg rijden niet met elk paard mogelijk en is ook nog redelijk gevaarlijk. Het geeft lang niet zo veel ontspanning voor paard en ruiter als een rit door het bos. Als je bij ons de weg op gaat dan rijden ze de vouwen uit je broek en ik mis hier echt een bos. Ook moet je niet vergeten dat de meeste mensen een paard hebben voor hun plezier en om te rijden en dan mag je ook best naar je eigen wensen kijken en niet alleen maar naar die van het paard. (Er dan nog van uit gaande dat je paard het leuk vindt in de blubber, want lang niet ieder paard is daarbij gebaat.)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:52

@Tita, goed lezen want weidegang in de winter is bij beide stallen niet mogelijk. Een half uurtje per dag uit zijn stal is trouwens wel weinig en de meeste mensen rijden langer dan een half uur en ook met mesten gaat het paard nog uit zijn box.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:00

hmm uitrijd mogelijkheden zijn ook wel heel belangrijk.. zo kan je in ieder geval lekker het hele jaar door lange ritten maken..misschien stelt het paard dat wel meer op prijs dan in de blubber staan, ik ben zelf wel super groot voorstander van buitenrijden(vooral heel lang!) maar ook heel erg van buitenstaan. Is er echt geen optie dat er s'winters ook wat speel uurtjes zijn?? op stal A?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:02

Jol1 schreef:
@Anneliesdj, bij stal B kun je 's winters niet buiten rijden, want de buitenbak is slecht en ook qua binnenbak merk je met rijden echt wel of je op een middelmatige bodem rijdt of op een hele goede. Bij stal B staan ze maar een paar uurtjes in een blubberpaddock dus dat is ook niet echt super. Bos in de buurt is in mijn ogen wel een belangrijke factor. Een bosrit duurt ten eerste vaak langer dan een uurtje en is niet te vergelijken met een ritje langs de weg. Daarnaast is langs de weg rijden niet met elk paard mogelijk en is ook nog redelijk gevaarlijk. Het geeft lang niet zo veel ontspanning voor paard en ruiter als een rit door het bos. Als je bij ons de weg op gaat dan rijden ze de vouwen uit je broek en ik mis hier echt een bos. Ook moet je niet vergeten dat de meeste mensen een paard hebben voor hun plezier en om te rijden en dan mag je ook best naar je eigen wensen kijken en niet alleen maar naar die van het paard. (Er dan nog van uit gaande dat je paard het leuk vindt in de blubber, want lang niet ieder paard is daarbij gebaat.)

Zoals jij het noemt wordt er helemaal niet naar de wensen van het paard gekeken. Buitenrijden vind ik voor het paard geen ontspanning want er zit nog steeds een ruiter en zadel op. Op stal A zal het paard alleen buiten komen met een ruiter erop of aan een halstertouw en heeft het paard geen sociaal contact en dat zou voor mij echt onacceptabel zijn.
En wat maakt het uit of je in de winter niet in de buitenbak kunt rijden? Als er een binnenbak is ga je toch niet buiten rijden in de winter.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:12

Jol1 schreef:
@Tita, goed lezen want weidegang in de winter is bij beide stallen niet mogelijk. Een half uurtje per dag uit zijn stal is trouwens wel weinig en de meeste mensen rijden langer dan een half uur en ook met mesten gaat het paard nog uit zijn box.

ik zou niet weten waarom ik elke dag moet rijden die van mij is al 25 ik rij 4-5x in de week en verder wandelen we langs de weg meestal rij ik 20-30 min.
Natuurlijk poesten enzo dus komt wel wat langer dan 0.3 uur uit zijn box in de zomer staat ie ong 5-8 uur op het land
Soms in het weekend iets langer buitenrit.

Ik heb gewoon geen behoefte meer om lang te rijden en ik denk dat ik al die jaren best goed ben geweest heb namelijk mijn paard niet verreden of iets anders.
Meeste paarden redden dat niet eens meer boven de 20

pss en ik heb wel goed gelezen hoor want weidegang in de winter is op kleigrond en in de randstad behoorlijk zeldzaam en ik zou niet willen dat mijn pwoon zich staat te vervelen in een blub-paddock omdat de helft van bokt vindt dat een paard buiten hoort te staan

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:25

@Tita, ik bedoel ook niet dat het voor JOUW paard weinig is om een half uur te rijden, maar voor een paard dat de hele dag op stal staat.

@Anneliesdj, De meeste mensen hebben een paard voor hun EIGEN plezier en daar geven ze veel geld aan uit. Het is logisch dat je wel naar het paardenwelzijn kijkt, maar je doet nu net of de mensen die hun paard bij stal A aan dierenmishandeling doen. Een paard kan op stal ook heel goed sociaal contact met zijn buren hebben. Het is een ander verhaal als je je paard alleen in een dicht hok met hoge dichte wanden opsluit. Bij de meeste pensionstallen is dat echt niet zo. Daarnaast duurt de winter lang, maar met mooi droog weer is het toch veel prettiger buiten rijden? Ik snap eigenlijk niet dat je nog rijdt, want als ik jouw verhaal zo lees dan is paardrijden toch een kwelling voor het paard en komt dat het paardenwelzijn ook niet ten goede....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:26

Citaat:
Tita, ik bedoel ook niet dat het voor JOUW paard weinig is om een half uur te rijden, maar voor een paard dat de hele dag op stal staat.

tja die van mij staat ook de hele dag op stal hoor...zie het verschil niet wat je bedoelt een paard is een paard maar niet elk paard is hetzelfde.
Ik had het ook anders gezien maar helaas

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:32

@Tita, ik nam aan dat jouw paard door zijn leeftijd niet meer zo veel kon lopen. (Sorry, maar nu had ik blijkbaar niet goed gelezen) Als hij nog helemaal gezond is, dan vind ik een half uur per dag ook in jouw geval wel erg weinig. Mest je dan uit met het paard in de stal? Je gooit je paard toch even naar buiten als je mest, dat is toch al snel 20 minuten extra. Nog 10 minuten poetsen, rommelen enz. Dan zit je toch met rijden/bewegen erbij zo op een uur? Als je een keer weinig tijd hebt dan begrijp ik dat half uurtje, maar anders eerlijk gezegd niet echt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:38

Ja ja Draak is nog super gezond en hij zou nog dagelijks bereden kunnen worden.

Ben niet voor niks opzoek naar een verzorgster maar het loopt niet zo spaak (ook omdat het een pwoon is en ik wil geen kleine kinderen en volwassen hebben vaak geen zin in pwoon en ook niet omdat ie toch ouder is)

Ik sta volpension dus er wordt gemest.
Soms werd ie losgegooid maar hij gaat gelijk zand-eten en vindt de paddock duidelijk niks aan.
Aangezien ie in maart paar weken in de kliniek stond met hevige acute koliek wil ik liever niet dat ie zand-eet.

Het is weinig maar ik kan gewoon niet meer..het is niet leuk meer elke dag buiten-rijden (ik ben wedstrijd gericht maar rij enkel buiten en voorwaarts neerwaarts om de pwoon los te houden in de bak)

Poesten is vaak 15 min 20-30 min rijden 2x in de week wandel ik buiten 30 min ff naborstelen en dan weer op stal

Zondag kom ik 2x per dag waarvan 1x 10-15 min stappen.

Omdat ie nog nooit kreupel is geweest en nooit stijf uit zijn box kom (klopt af) denk ik wel dat het goed is.
Verder krijgt ie 6x per dag te eten

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:42

TS wat dacht je van het paard in de winter op stal B en in de zomer op stal A voor de lekkere buitenritten?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:44

@Tita, ik begrijp je probleem helemaal. Ik denk ook dat je geen andere keuze hebt dan die je nu gemaakt hebt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:46

Jol1 schreef:
@Tita, ik begrijp je probleem helemaal. Ik denk ook dat je geen andere keuze hebt dan die je nu gemaakt hebt.

thanks voor het sportief opvatten

we proberen allemaal goed voor ons paard te zorgen is alleen jammer dat bokt gelijk zo loopt te jammeren Ja Ja

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:48

Bij ons is er van maart tot ongeveer half oktober weidegang in groep.
Kan je kiezen voor een ganse dag en 's avonds op stal ( zo doe ik het ) ofwel 24h.
Is Super geregeld!!

Nu in de winter is er geen weidegang mogelijk.
Wel hebben we een kleine binnenbak waar de paarden per 2 of 3 in los mogen overdag. Je moet ze der wel zelf inzetten.
Mijn vriend gaat overdag naar ons paardje toe en zet hem dan samen met zn vriendinnetje in dit pistje ( of in de buitenbak), kunnen ze toch lekker even paard zijn...'s avonds train ik dan met hem.

Vind dit een super oplossing!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:43

Stal B.
Zo is het bij mij ook.

In de winter kunnen ze het land niet op omdat het te drassig is. Ze hebben een buitenbak van 20x40, waarvan ze 5 stukken maken met schrikdraad(in de winter). Ze hebben dan allemaal een stuk van 8x17. Dit bevalt goed. Zodra ze op stal komen de benen goed afdrogen etc. Ze hebben nog nooit mok oid gehad, als je er maar goed voor zorgt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:37

Volgens mij is TS niet zozeer geïnteresseerd in de huisvesting van jullie paarden, maar meer waar zij het beste mee af is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:54

Jol1 schreef:
@Tita, ik bedoel ook niet dat het voor JOUW paard weinig is om een half uur te rijden, maar voor een paard dat de hele dag op stal staat.

@Anneliesdj, De meeste mensen hebben een paard voor hun EIGEN plezier en daar geven ze veel geld aan uit. Het is logisch dat je wel naar het paardenwelzijn kijkt, maar je doet nu net of de mensen die hun paard bij stal A aan dierenmishandeling doen. Een paard kan op stal ook heel goed sociaal contact met zijn buren hebben. Het is een ander verhaal als je je paard alleen in een dicht hok met hoge dichte wanden opsluit. Bij de meeste pensionstallen is dat echt niet zo. Daarnaast duurt de winter lang, maar met mooi droog weer is het toch veel prettiger buiten rijden? Ik snap eigenlijk niet dat je nog rijdt, want als ik jouw verhaal zo lees dan is paardrijden toch een kwelling voor het paard en komt dat het paardenwelzijn ook niet ten goede....

Je overdrijft het weer lekker.

Ik zeg alleen dat het voor mij niet acceptabel zou zijn als mijn paard 23 uur per dag op stal staat, alleen door de tralies heen met een ander paard kan snuffelen en slechts buiten komt om gereden te worden.
Een paard is een sociaal dier en ik vind het belangrijk dat hij zich prettig voelt en kan doen wat ze in de natuur ook zouden doen. Op stal staan is voor mij geen probleem maar dan gaan ze hier wel elke dag met zijn 4en in de wei, voor minimaal 3-4 uur en de stallen zijn helemaal open van boven zodat ze elkaar niet alleen kunnen zien en ruiken maar ook aan kunnen raken.

Een buitenrit maken is idd leuker dan in een binnenbak rijden maar er zit dan nog steeds een ruiter op, paard is nog steeds aan het werk en net zoals jij het leuk vind om vrije tijd te hebben vind ik dat mijn paarden dat ook nodig hebben. Lekker zelf weten wat ze doen, niet in een hok van 3x3 maar lekker in de wei en als het enigzins mogelijk is met soortgenoten.

En ik vind het geen mishandeling om een paard op stal te zetten, wel om hem sociaal contact en beweging te onthouden. Mensen die hun paard de hele dag op stal hebben staan moeten dat zelf weten en ik snap best dat het soms niet anders kan, ik zou het alleen anders doen en gelukkig heb ik ook de mogelijkheden om zelf te bepalen hoe mijn paarden gehuisvest zijn.