Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) Marieke_K schreef:Gewone buitenlucht is geen tocht, je paard kan dan gewoon bewegen en staat dus niet in 1 koude luchtstroom.

Sopper_ schreef:weet je wanneer hij precies geschoren word ?
want ze kan t beter optijd doen en niet midden in de winter.. de temperatuur is nu nog fijn.. en voor een paard makkelijk om zich aan te passen. en namate het kouder word.. hebben ze meer kans op ziek te worden.. zijn ze vatbaarder want het temperatuur verschil is dan veel groter.. mijn pony is nu ook al geschoren omdat hij dik in zijn vacht zat. ze kan dr beter vlug mee zijn.. uitstellen brengt alleen maar meer risico;s met zich mee.

Inujojo schreef:Zoals al zo vaak gezegd, gewoon uitstappen en daarna gewoon zonder deken het land op. Je paard moet echter wel op adem zijn en redelijk afgekoeld zijn, daarna maakt het helemaal niets uit of die deken erop gaat of niet. Mijn paarden gaan allemaal na het rijden meteen weer op het land, bezweet of niet, rollen en daarna is het weer goed. Dekens zijn helemaal met deze temperaturen nog helemaal niet nodig, helemaal niet als je paard na het rijden op stal gaat en er dan niet meer uitkomt, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit

en daarna gewoon de staldeken op ..
Zeeuwtje68 schreef:Wat ik doe altijd na het rijden. Is eerst op adem laten komen, daarna laat ik ze rollen in het zand. En zet ze daarna weer op de wei. Werkt goed, nog nooit een ziek of verkouden paard aan over gehouden. Ook vroeger niet, ik heb het altijd al zo gedaan!
Dekens werken mij te langzaam. Zand is een prima deken voor ze

saskiakefie schreef:met een deken op kunnen ze niet meer rollen
Sommige paarden hebben toch ook een vliegen of regendeken op in de wei?
Dnek je dat die paarden dan neit rollen ofzo...
Scheren is natuurlijk ideaal!