Gereden, paard bezweet, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien1991

Re: Gereden, paard bezweet, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:03

Sorry maar ben ik nu heel dom als ik denk dat tocht de wind is die naar binnen is geglipt, en dus hetzelfde is als wind?

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:17

Mijn pony is ook altijd erg bezweet na het rijden. Vaak gaat ze pas zweten als ik aan het uitstappen ben. Ik stap meestal 10/15 minuutjes, en daarna doe ik een zweetdekentje op. Vooral haar hals en waar de singel zit is erg bezweet, dat wrijf ik met schoon stro en een handdoek wat drogen. De eigenaar haalt later de deken ervan af. Ik vind het wel sneu dat ze dan alsnog helemaal bezweet in der stalletje staat!

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:36

Als je klaar bent nog wat langer uitstappen!
Of zadel eraf en dan een zweetdekentje erop en nog lekker stappen!!
Als hij dan nog niet droog is ga ik meestal met een zacht borsteltje erover heen,
Zodat het alsnog een beetje opdroogt !
Een tip, want ik doe dit ook altijd ! Bloos

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:46

Tocht is een koude luchtstroom die continue langs een punt gaat; de lucht stroomt te snel of is te koud waardoor de huid te snel afkoelt.

Gewone buitenlucht is geen tocht, je paard kan dan gewoon bewegen en staat dus niet in 1 koude luchtstroom.

Het belangrijkste is dat je paard op adem is gestapt, een beetje nat van het zweet op stal of in de wei kan geen kwaad (jij zweet toch ook wel eens?). Temperatuur van een paard kan je alleen bepalen als je deze meet met een thermometer; met je hand kan je niet zo maar voelen of een paard nog warm is (als de buitenlucht kouder is dan je lichaamstemperatuur zal een paard altijd warmer aanvoele Knipoog )

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:59

Mijn paard is na het rijden ook altijd nat.
Ik zet hem na het rijden met zijn fleecedeken met singels op stal.
Ik rij niet elke dag. De volgende dag wissel ik de deken pas weer om.
Ik heb geen tijd om na een paar uur weer naar stal te gaan om de dekens te wisselen.
Momenteel heeft ie als normale deken een ongevoerde katoene deken op.
Als ie straks een gevoerde deken op krijgt en de nachten worden echt koud, zet ik hem na het rijden met 2 fleecedekens op. Alle twee hebben die kruissingels waardoor ze niet afglijden met rollen of liggen.
Ik scheer mijn paard niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:09

Marieke_K schreef:
Gewone buitenlucht is geen tocht, je paard kan dan gewoon bewegen en staat dus niet in 1 koude luchtstroom.

Gewone buitenlucht is ook nog iets anders dan wind, een nat paard in de wind zetten is vragen om verkoudheden.

Ik moest ook wel lachen om de mensen die uitstappen tot een paard in volle wintervacht droog is. Ik weet niet hoe het bij die van jullie is, maar ik kan dan wel vier uur uitstappen en dan zitten er nog natte plekken.

Sorry, noem me een mietje, maar ik opteer toch voor paard onder een zweetdekentje en zelf nog je stal mesten, iets drinken in de kantine of wat dan ook zodat je zelf kunt wisselen. Hoort er allemaal bij in mijn ogen.

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:11

Ik weet niet of dit al genoemt was,, maar gewoon uitstappen indd en een zweetdekentje erop,, Dan droogt het op waar het zadel heeft gezeten.

Ik zeg maar niet veel,, want heb er niet zoveel verstand van Clown

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:13

weet je wanneer hij precies geschoren word ?
want ze kan t beter optijd doen en niet midden in de winter.. de temperatuur is nu nog fijn.. en voor een paard makkelijk om zich aan te passen. en namate het kouder word.. hebben ze meer kans op ziek te worden.. zijn ze vatbaarder want het temperatuur verschil is dan veel groter.. mijn pony is nu ook al geschoren omdat hij dik in zijn vacht zat. ze kan dr beter vlug mee zijn.. uitstellen brengt alleen maar meer risico;s met zich mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:14

onze paarden gaan nat, maar niet meer warm, de paddock weer op. Ze rollen in het zand en gaan dan eten. Het zand neemt al veel zweet weg, verder drogen ze gewoon op in de wind en ze vatten geen kou omdat het zweet niet op de huid ligt maar op de buitenkant van de vacht. Hoe eerder ze opdrogen hoe beter.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:39

Goed uitstappen en daarna droogwrijven met stro en vervolgens heerlijk rollen.
Zweetdeken onder de gewone deken of op je paard laten liggen werkt minder vind ik persoonlijk. Juist ook door een natte deken kunnen ze kou vatten. Het zweet trekt dan weer van de deken in het paard.
En er zijn vaak nog zat klussen te doen op stal om te wachten tot je paard droog is. Het hoort gewoon bij de verzorging van je paard.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:48

Zoals al zo vaak gezegd, gewoon uitstappen en daarna gewoon zonder deken het land op. Je paard moet echter wel op adem zijn en redelijk afgekoeld zijn, daarna maakt het helemaal niets uit of die deken erop gaat of niet. Mijn paarden gaan allemaal na het rijden meteen weer op het land, bezweet of niet, rollen en daarna is het weer goed. Dekens zijn helemaal met deze temperaturen nog helemaal niet nodig, helemaal niet als je paard na het rijden op stal gaat en er dan niet meer uitkomt, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:27

Misschien is een goed ademende winterdeken ook geen overbodige luxe als je persee een deken op wilt leggen, of de eigenaar in dit geval.
Qua droogstappen, het lijkt vaak of paarden dan pas gaan zweten, maar dat komt omdat het zweet dan van op de huid naar de buitenkant van de vacht getransporteerd wordt, dus de huid is dan eigenlijk aan het drogen.

rylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:13

goed uitstappen, eventueel zonder zadel, en daarna goed droogwrijven
met een handdoek en eventueel met stro dat werkt ook wel goed Knipoog
en daarna gewoon de zweetdeken erop he..
veel succes ermee Lachen

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:01

Sopper_ schreef:
weet je wanneer hij precies geschoren word ?
want ze kan t beter optijd doen en niet midden in de winter.. de temperatuur is nu nog fijn.. en voor een paard makkelijk om zich aan te passen. en namate het kouder word.. hebben ze meer kans op ziek te worden.. zijn ze vatbaarder want het temperatuur verschil is dan veel groter.. mijn pony is nu ook al geschoren omdat hij dik in zijn vacht zat. ze kan dr beter vlug mee zijn.. uitstellen brengt alleen maar meer risico;s met zich mee.

Ze wordt zaterdag geschoren Lachen

Tsja, wachten tot het paard opgedroogd is duurt zo'n 2 uur. Dat zou betekenen dat ik iedere dag zo'n 3½ bezig ben met rijden en verzorgen van één pony. Die kast is op een gegeven moment ook wel opgeruimd Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:06

Inujojo schreef:
Zoals al zo vaak gezegd, gewoon uitstappen en daarna gewoon zonder deken het land op. Je paard moet echter wel op adem zijn en redelijk afgekoeld zijn, daarna maakt het helemaal niets uit of die deken erop gaat of niet. Mijn paarden gaan allemaal na het rijden meteen weer op het land, bezweet of niet, rollen en daarna is het weer goed. Dekens zijn helemaal met deze temperaturen nog helemaal niet nodig, helemaal niet als je paard na het rijden op stal gaat en er dan niet meer uitkomt, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit Knipoog

met een deken op kunnen ze niet meer rollen Knipoog

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:10

Ik heb er ook 2 staan die al een super vacht hebben Lachen
Ik wil mijn paard binnenkort geschoren hebben, omdat het anders niet te doen is..

Na het rijden krijgen ze een zweetdekentje op (als dat echt nodig is)
ik probeer gewoon zo lang mogelijk uit te stappen Lachen en daarna gewoon de staldeken op ..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:16

Wat ik doe altijd na het rijden. Is eerst op adem laten komen, daarna laat ik ze rollen in het zand. En zet ze daarna weer op de wei. Werkt goed, nog nooit een ziek of verkouden paard aan over gehouden. Ook vroeger niet, ik heb het altijd al zo gedaan!
Dekens werken mij te langzaam. Zand is een prima deken voor ze Knipoog

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:35

Zeeuwtje68 schreef:
Wat ik doe altijd na het rijden. Is eerst op adem laten komen, daarna laat ik ze rollen in het zand. En zet ze daarna weer op de wei. Werkt goed, nog nooit een ziek of verkouden paard aan over gehouden. Ook vroeger niet, ik heb het altijd al zo gedaan!
Dekens werken mij te langzaam. Zand is een prima deken voor ze Knipoog

Zo deed ik het altijd ook toen mijn paardje nog zonder deken stond. Ik heb ze dan na het rollen ook liever op het land staan, dan kunnen ze zelf nog wat stappen. Ik vond het altijd wel vervelend om haar zo op stal te zetten ivm tochtende deuren/stal.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:39

Goed uitstappen en dan een zweetdekentje erop Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:58

Ik stap mijn paard gewoon voldoende uit, dan is de buiten het zadel alweer droog. Ik heb een fijn ademend deken van Dominick, die kan er gewoon op als je paard nog een beetje nat is. Natuurlijk niet als hij nodg super bezweet is! Maar mijn paard zweet niet zo snel heel erg gelukkig.

Een andere oplossing zou ik zo niet weten.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:02

Ik beschik niet over een deken.
Ik stap zo lang mogelijk uit daarna laat ik haar rollen.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:07

saskiakefie schreef:
met een deken op kunnen ze niet meer rollen Knipoog

Tuurlijk wel Clown Sommige paarden hebben toch ook een vliegen of regendeken op in de wei? Tong uitsteken Dnek je dat die paarden dan neit rollen ofzo... Sigaar

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:08

Ik zet mijn paarden onder een wollen deken na ze goed uitgestapt te hebben. Dan rij ik er nog eentje of ga naar huis en kom later weer terug om dekens te wisselen. Soms wel een gedoe, maargoed het is niet anders Lachen Scheren is natuurlijk ideaal!

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:14

Ik stap haar eerst uit laat haar daarna rollen. Zet haar op stal met zweetdeken op en krijgt ze haar muesli. Daarna gaat zweetdeken weer af borstel erover en dan of gevoerde regendeken (die ademt) of haar staldeken. Als ik laat heb gereden laat ik de zweetdeken onder de andere deken zitten en dan haalt de staleigenaar hem de volgende dag er onderuit.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:16

Ik stap mijn paard eerst goed uit, hierna zweetdeken op. Na een uurtje gaat zweetdeken af en is ze zo goed als droog. Ik doe wel de bovenluiken dicht voor de nacht zodat ze niet op de tocht kan staan en geef extra veel hooi zodat ze wat te verbranden heeft en het niet koud krijgt. Ik gebruik verder geen staldekens oid. Paard is nog nooit verkouden of ziek geweest.