Stro eten.. Serieus probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Stro eten.. Serieus probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:05

Dat raadde de da ook af. Maar ik geef bijna onbeperkt hooi.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:27

Krips schreef:
Dat raadde de da ook af. Maar ik geef bijna onbeperkt hooi.

Waarom dan? Bloos
En als je al bijna onbeperkt eet zal die al niet zoveel stro meer kunnen eten..
misschien is het een idee om het schone stro onder te leggen en wat er nog lag er bovenop te leggen
paarden eten meestal alleen het schone stro, misschien helpt dat Lachen

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:31

Ik heb misschien nog een goede tip, vrouwtje bij mij op stal gebruikte altijd anti-bijt spray.
Na het opstrooien met schoon stro even heel royaal anti-bijt spray er over heen sprayen. Hier door gaat het stro echt heel vies smaken en zal er vrijwel niet van gegeten worden.
Deze anti-bijt spray kun je gewoon bij de boerenbond halen en ook in vrijwel elke ruitersportzaak.
Dit lijkt me nog een goede optie om uit te proberen.
Zo'n spray kost geloof ik nog geen 10 euro en als je op die manier d.a. kosten kunt voorkomen.

veel succes

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 13:50

Als ze buiten staan kunnen ze sowieso onbeperkt hooi eten en daarna krijgen ze nog op stal. Maar in een nacht kunnen ze sowieso wel door het stro en het hooi heen komen. Vies bovenopgooien heeft geen zin want ze eten echt precies om de drollen heen, en vies stro hou ik zo gewoon niet over.. Ik heb het wel geprobeerd

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:48

Krips schreef:
Als ze buiten staan kunnen ze sowieso onbeperkt hooi eten en daarna krijgen ze nog op stal. Maar in een nacht kunnen ze sowieso wel door het stro en het hooi heen komen. Vies bovenopgooien heeft geen zin want ze eten echt precies om de drollen heen, en vies stro hou ik zo gewoon niet over.. Ik heb het wel geprobeerd

Dat is moeilijk.. dan misschien toch op een andere bodembedekking overgaan?

xxdaphneexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:44

mijn vriendin zijn pony deed dat ook,
ze heeft van alles geprobeert niks hielp,
toen is ze maar op een andere bodem bedekking over gegaan.
nergens meer last van.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:23

azijn of dettol erover spuiten en onbeperkt hooi voeren lijkt mij de beste oplossing

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:56

Mijn pony eet ook wel, maar staat de hele dag in de wei. en de stal is altijd wel nog wel vol met stro, maar wel minder.
Een pony van mijn vriendin heeft het zelfde probleem zij is overgegaan op ander stro, het was goedkoper, en de pony eet het minder, en als je er zaagsel overheen doet?
Of anders meer hooi voeren.

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je pony er snel mee ophoud,
xx

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:42

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten verwijderd.

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:36

Waarom zet je ze niet op zaagsel?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:08

Staat ook al in de beginpost Knipoog Ik heb een hele lieve buurman waarvan ik een heleboel gratis mag op zijn pensionstal. Zo ook mest wegbrengen en ik wil hem niet onnodig belasten. Dus ik wil in eerste instansie een andere oplossing. Ook vond de DA dit toch niet zo een goed idee omdat zij bang was dat omdat mijn pony dit al 15 jaar doet het zaagsel ook gaat eten. Ook zit ik nu nog met een aardige voorraad stro waar ik in principe ook wat mee moet, en ik moet een leverancier vinden voor het zaagsel. Dus ja, ik overweeg het wel. Maar probeer ook even andere oplossingen te zoeken.

Oja, hoe zien jullie dat onbeperkt hooi voeren dan voor je.. Wannte, ik gooi de stal dan flink vol met in een nacht eten ze dat dan toch gewoon op en hebben dan nog tijd zat om het stro te gaan eten? dan moet ik snachts nog eens hooi gaan brengen Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:13

Krips schreef:
Oja, hoe zien jullie dat onbeperkt hooi voeren dan voor je.. Wannte, ik gooi de stal dan flink vol met in een nacht eten ze dat dan toch gewoon op en hebben dan nog tijd zat om het stro te gaan eten? dan moet ik snachts nog eens hooi gaan brengen Knipoog

Gewoon meer geven... Lachen

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:36

Op vlas zetten misschien Lachen ?
Heb ik ook gedaan, en als er dan opgestrooit word krijgt ze een klein beetje stro zodat ze wat te knabbelen heeft.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:47

ik zou vlas proberen, het lijkt me vreemd als hij dat ook gaat eten.. En anders geen bodembedekking.

Mn vriendin heeft een haflinger die eet ook alles op en heeft nu ook geen bodembedekking meer en dat is verder geen vieze troep. Maar ik bedenk me net wel dat zei wel soort roosters hebben waar hij op staat met hele kleine kiertjes waardoor de plas er wel door heen gaat.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:53

saden schreef:
Je kunt ook kijken of je ander stro kunt krijgen.
Gerste stro wordt gebruikt om te voeren. (Ik weet niet wat je nu strooit) Tarwe stro is minder lekker.

Tarwe stro eten ze idd veel minder, ik zou dat eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:54

Ik zou ze op vlas zetten en een plakje stro bij het hooi voeren. Mijn paarden zijn ook dol op stro, dus ik voer het er bij. Stro is een goede vezel voor een paard

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:57

Die van mij heel een tijd met muilkorf gestaan misschien is dat een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:58

Zeer paardonvriendelijk, gewoon de bron weghalen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 16:42

Oja, hoe herken ik die andere soort stro?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:30

Hoe voer je je hooi? Als je het in hooinetten in de stal hangt op verschillende hoogtes zijn ze er langer mee bezig als dat je het in een hoek van de stal gooit. Mijn paarden eten ook veel stro maar door onbeperkt hooi te voeren in hooinetten is het echt een heel stuk minder geworden. Ze blijven lekker bezig en vinden het bewegen van die hooinetten helemaal geweldig!

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:28

Krips schreef:
Oja, hoe herken ik die andere soort stro?

Als je de pakken naast elkaar ziet dan kun je het verschil wel zien. Kan zo niet uitleggen wat precies het verschil is. Tarwe stro is dacht ik iets geler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:41

Kijk goed wat je koopt, gerstestro is zachter, dat eten ze graag, roggestro eten ze niet, dat is bitter, maar kijk eerst eens naar de strohalmen die er aan zitten.

Ik weet nl niet welke het is, maar er is er een die heeft lange haren met kleine weerhaakjes, daar kunnen paarden dus ziek van worden. Mij is dat ooit een keer door een oud paardenmannetje verteld.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:44

Gewoon groene zeep sproeien over het verse strobed. Of mestwater.

Vlas lijkt me niet verstandig; als ze daarvan gaan eten (en sommigen doen dat) is het leed niet te overzien, dat geefthele nare verstoppingen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:51

Mijn pony heeft bij de vorige eigenaar op stand gestaan. Ze stond daar op een beetje zaagsel en een beetje stro. Ze kreeg 3 keer per dag hooi en geen brokken te eten. Dat stro at ze ook altijd op. Toen wij haar kregen en ze in een box kwam te staan at ze ook de eerste tijd de hele box leeg. Ze krijgt nu voordroog te eten en krijgt nu ook kracht voer. Ze heeft ook een minerale staan en likt daar ook regelmatig aan. Ze ziet er nu beter uit en eet nooit meer haar stal leeg. Wat ik bij mijn pony dus zag was dat ze nu voldoende voer krijgt en dus geen behoefte meer had om het stro te eten. En ik heb haar nu al weer 5 jaar en ze eet af en toe nog wel eens een beetje stro maar is alleen maar goed vind ik maar nooit meer de hele stal leeg. Ik ben in het begin begonnen met 3 kilo krachtvoer ze had wat in te halen maar tegenwoordig krijgt ze nog maar een 1/2 kilo krachtvoer per dag.

Als ik jou verhaal zo lees zou ik meer hooi gaan voeren. Eigenlijk zoveel dat er s' morgens nog een klein beetje ligt. Het mooiste is om s 'avonds laat nog een keer te geven maar als dit niet lukt bij de laatste voerbeurt gewoon nog meer geven. ook zou ik een portie in een hooinet geven hebben ze wat langer werk om het op te eten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:54

volgens mij voer je echt te weinig hooi voor onbeperkt... anders lukt het ze nooit om snachts hun hele stal leeg te eten.
ik zou dus echt meer hooi gaan voeren...