prikkeldraad slecht of niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: prikkeldraad slecht of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:34

Prikkeldraad zou ik niet doen.
Er komen gewoon zulke lelijke wonden van. En er is tegenwoordig zoveel betere omheining te krijgen.
Mijn paard stond keurig netjes in een gladde draad omheinde wei met een lint er nog boven voor de zichtbaarheid. Maar toch gerold en vastgekomen in het gladde draad. Haar pees is door en een vreselijke wond, maar uiteindelijk heeft ze het gered. Om even een voorbeeld te geven, dat het toch hoe dan ook wel fout kan gaan.

Ik zou als ik het helemaal voor het zeggen had mijn wei met hout en aan de binnenkant van het hout koord omheinen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:29

Ik zou het niet doen, mijn pony is gisteren tijdens het rijden geschroken en in het prikkeldraad terecht gekomen. Ik kan je vertellen, dat is echt geen pretje. Als ze er eenmaal in vastzitten komen ze er niet zo makkelijk weer uit. Bij mij heeft toen gelukkig de dikke manenbos haar gered. Ik kan je wel vertellen, dat het heel eng is om te hebben meegemaakt en ik hoop het ook niet meer meet te maken ook...
Bij ons in de buurt is ook iedereen tegen prikkeldraad, want het gebeert wel vaker dat er een dier in vast komt te zitten...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:33

slecht??? gewoon levensgevaarlijk

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:01

Ylana schreef:
amondi schreef:
Heb je prikkeldraad en kan je niets anders?

Waarom zou je niets anders kunnen?!?

Niet iedereen heeft zijn eigen weiland waar ie zelf alles over beslist hoor.
Mijn paard staat ook in een weide met prikkeldraad, de boer wil aan de omheining niets veranderen dus ik heb gewoon geen andere keuze.
Het is ofwel weide met prikkeldraad ofwel 24/7 op stal...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:43

Dan zou ik op zoek gaan naar een andere mogelijkheid, nooit van mijn leven dat mijn paarden tussen het prikkeldraad komen te staan.
Of de boer aansprakelijk stellen voor de evt. gevolgen, wedden dat hij dan wel wat anders wil.
Of gewoon zelf de nieuwe omheining betalen; is altijd goedkoper dan de DA bij ernstige prikkeldraad wonden en ook goedkoper dan een onbruikbaar paard/ pony.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:50

Ik heb in mij wei (die ik heb gehuurd) prikkeldraad. Echter hebben we er een stuk hout op de palen gezet wat schuin naar binnen gaat en daar nog schrikdraad aan vast gemaakt. Dit 1, omdat mijn paard dan niet meer bij de prikkeldraad kan komen en 2 omdat mijn paard over de draad heen sprong.

Ik ben het helemaal eens met de verhalen over prikkeldraad, hartstikke gevaarlijk. Zelf als ik het zou kunnen kiezen had ik voor lint gekozen, echter huur ik een wei en de eigenaar wil het graag zo houden. Dus hebben we voor die andere oplossing gekozen. Mijn paard staat er nu 5,5 jaar en heeft er nooit ingehangen. En ongelukjes zitten in kleine hoeken, maar je moet ook geen spoken gaan zien Bloos

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:04

als ik ooit een eigen plekje zou gaan krijgen voor mijn paard dan zou ik kiezen voor rubberen afrastering. dwz het idee van brede planken en dan van rubber. helaas ben ik ook afhankelijk van de stalling hier, en we hebben hier 3 soorten afrastering. prikkeldraad koord en lint. mijn paardje staat dus achter koord en lint. 2 paarden hebben hier tot nu toe in het draad gezeten. 1tje in prikkeldraad, draad helemaal losgetrokken met paaltjes en al, paard had wat schrammetjes.... zo weer klaar, en 1 paard vastgezeten met rollen in koord. nou een drama, het is nu 5 weken geleden en het ziet er nog niet echt geweldig uit, da al geweest, wild vlees weggesneden, paard staat elke dag op stal en het ziet er niet naar uit dat het binnenkort klaar is. dusss, zowel koord of lint of prikkeldraad, tja altijd een risico.... je moet geluk hebben dat het goed afloopt als je paard in de afrastering vast komt te zitten. met een rubberen afrastering heb je de minste kans op ongelukjes. kost wel een paar centen maar dan heb je het ook goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:15

Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 12-10-08 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:15

Inderdaad Criollo, dat dacht ik na mijn stukje tikken ook. Als je het echt veilig wil doen moet je het inderdaad met rubbere afrastering doen. Het liefst zie ik ook een mooi "hekwerk" om mijn wei staan. Meest veilig en nog mooi ook. Al kunnen ze zich tussen het hekwerk ook weer vast rollen en krijg je dat probleem weer. Het is gewoon geluk hebben met een paard in de wei.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:18

Wij hebben onze paarden achter breed schriklint en kunststof hekken staan; kunststof is 100% veilig, breekt niet, geeft mee, etc. Breed schriklint is redelijke veilig, zeker als er goed stroom op staat, het strak gespannen is, maar wel losschiet in geval van nood.
Ook hout is niet echt veilig, kan breken, splinteren en gemene punten vormen.
En wat mijn paarden betreft, ben ik altijd op zoek naar de veiligste oplossing en zoek ik de spoken zelfs op, omdat als het maar 1 keer goed mis gaat dat meestal ook einde paard is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:21

Geen enkele omheining is 100% veilig. Van alle materialen zijn wel horror-verhalen te vinden.
Ik denk dat je ook moet kijken naar de omgeving; rustig zandpad of drukke autoweg voor je een omheining kiest.
En verder is de hoogte belangrijk; een shetje heeft minder hoogte nodig als een springkanon van 1,70.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:22

Mocht het mijn eigen wei zijn en/of ik er zeker van zou zijn er jaren te blijven (en die zekerheid is er niet omdat ik niet weet of ik over een paar jaar de gehele verzorging zelf kan blijven doen met mijn paard), dan wist ik het wel. Dan kwam er ook een mooi hekwerk te staan en zou ik er een bult geld in steken. Echter is dat niet zo, en nee begin nu niet erover dat mijn paard mij dan niets waard is. Mijn paard is mijn alles en ik weet de nadelen van prikkeldraad, echter heb ik dat zo goed mogelijk geprobeerd te maken zodat er minimale kans is dat ze daar in terecht zal komen.

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:22

Wij zijn zo ons veulen verloren.. Wij hebben vroeger (9 á 10 jaar geleden) ook altijd prikkeldraad gehad. We hadden een ontzettend mooie merrie gekregen dat jaar en m'n moeder brengt ons (mijn broer en ik) naar school toe en ja hoor daar hing ons veulen met zijn keel en voorbenen in het prikkeldraad, ontzettend kl*te maar eigenlijk ook te overzien sindsdien nooit meer prikkeldraad gehad!! Denk dus eerst goed naar voordat je aan prikkeldraad begint.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:48

dankje wel voor alle reacties!
maar ik kan er niets aan doen want 2/3de van de wei is al met prikdraad dat kan ik niet weg halen omdat er pony's achter staan(het is een hoekje wei dat in een groot weiland ligt). maar het staat allemaal heel erg goed strak gespannen en ik ga er zeker lintjes aan hangen!
nogmaals bedankt voor de tips maar ik kan het dus niet weg halen

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:56

Zelf nieuwe omheining zetten hebben we aangeboden maar zoals ik al zei wil de boer niets veranderen, ook niet als wij het betalen. En met dreigementen kom je bij die man nergens, dan mag je vertrekken en zet hij zijn koeien op de wei (is al bij voorgangers zo geweest).

Een goeie plek vinden voor je paard is echt niet zo makkelijk, zeker hier in de regio vind je gewoon geen stal waar je paard meer dan een uurtje per dag buiten kan of je moet er €400 per maand voor willen neertellen. Mijn paard is helemaal opgeleefd sinds ze op deze stalling staat, die prikkeldraad is het enige minpunt aan deze stal.

Lint is anders ook niet zo veilig, ik heb een paard zich zo op drie benen door de wei zien slepen, gerold in het lint en door het trekken was het onderbeen er zowat helemaal afgescheurd. Ik moet je vast niet meer vertellen dat dit paard het niet gehaald heeft ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:00

Maar als een paard vast komt te zitten in schrikdraad, dan overleven ze het toch ook niet? Ik bedoel, dan gaat er toch constant stroom door ze heen?

EDIT: Sorry als dit een hele blonde opmerking is trouwens Nagelbijten / Gniffelen Clown

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:11

Bizzybijtje schreef:
Maar als een paard vast komt te zitten in schrikdraad, dan overleven ze het toch ook niet? Ik bedoel, dan gaat er toch constant stroom door ze heen?

EDIT: Sorry als dit een hele blonde opmerking is trouwens Nagelbijten / Gniffelen Clown

Vragen staat vrij;
Om te beginnen staat er niet zoveel stroom op het draad dat het dodelijk is daarbij zal het stroomdraad, lint, band meestal breken of doordat het met de grond in aanraking komt vrijwel geen stroom meer doorgeven.

Als stroomband goed strak gespannen is is het risico vrij laag, prikkeldraad zal door de uitstekels zich altijd vasthaken in het vlees en dat kapot scheuren en snijden, daarom is het zo gevaarlijk.

Glad draad snijdt ook, maar scheurt het vlees niet. Stroomband is meestal niet sterk genoeg om zware verwondingen te veroorzaken, maar een ongeluk kan altijd gebeuren. De meeste paarden zijn op zijn Engels gezegd "accident prone" ofwel als ze zich kunnen verwonden zal dat ook heel vaak gebeuren. Daarom moet je de risico's tot een minimum beperken; uitsluiten kan je ze nooit.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:13

Ik heb héél slechte verhalen gehoord over prikkeldraad.. Ik zou het persoonlijk nooit doen, maar heb je een brave shet, of een ontsnapwillige shet? BIj een brave kan het wel .die zal nooit proberen om eronderdoor de te gaan ofzo..

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:20

Tanneke schreef:
Ik zou een gewone gladde draad nemen, zeker geen prikkeldraad.

Als je een gladde draad neemt (ik ga ervan uit dat jij hier staaldraad bedoeld?) is het een idee om er af en toe een breekpunt tussen te zetten. Zo'n gladde draad kan ook voor lelijke wonden zorgen, omdat het niet meegeeft en niet breekt.
Een breekpuntje is heel eenvoudig te maken door die staaldraad door te knippen en er een stukje dun schrikdraad tussen te zetten. Mocht er dan een paard echt door de omheining gaan breekt het stukje schrikdraad, waardoor de draad meegeeft. Zo krijgt het paard minder snel wondjes.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:15

x__laura schreef:
Niet iedereen heeft zijn eigen weiland waar ie zelf alles over beslist hoor.
Mijn paard staat ook in een weide met prikkeldraad, de boer wil aan de omheining niets veranderen dus ik heb gewoon geen andere keuze.
Het is ofwel weide met prikkeldraad ofwel 24/7 op stal...

Míjn keuze zou zijn een andere plek zoeken voor mijn paard.
Maar ja....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:22

ylana, misschien is er wel niks in de omgeving te vinden?
Dat is hier ook het geval.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:27

Dan moet je een keuze maken.
Zoals X_laura al schreef is er wel iets anders maar dat kost € 400,00 Keuze is er altijd!
En het lijkt me dat voordat je aan een paard begint je eerst rond kijkt wat de mogelijkheden zijn.
Maar waarom je paard in zó'n gevaar brengen onder het mom van er is niets anders...
Dat snap ik niet.
Want je paard achter prikkeldraad zetten is in mijn ogen gevaarlijker dan andere afrasteringen.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:44

België is Nederland niet hoor, op paardengebied.
Begin hier maar eens te zoeken naar een plek waar je paard het hele jaar door én in kudde naar buiten kan én dan nog binnen een weide met veilige afspanning. Jammer genoeg is prikkeldraad hier nog veel meer 'aanvaard' dan in NL. Ook het feit dat paarden het hele jaar door naar buiten moeten is hier niet zo aannemelijk, zelfs op die stallen van €400 per maand komen ze enkel van mei tot september op de wei en dan is het onherroepelijk weer 24/7 op stal en dat wil ik gewoon niet.

Ik weet ook wel dat het niet ideaal is hoor, als ik het kon veranderen, meteen! Maar dat gaat nu gewoon niet. Ik ga mijn paard er echt niet voor binnen houden en verhuizen is geen optie tenzij jullie mij een adres kunnen geven waar ze wel zoiets bieden? Dacht het niet, toch?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:48

Nee, noooooit je pony achter prikkeldraad zetten.
Echt, mocht het eens fout gaan dan vergeef je het jezelf nooit. Draad kan al rare wonden aanrichten, maar prikkeldraad...................... brrrrrrr................... ik moet er niet aan denken!!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:44

Nou ja, als ze realistisch gezien geen keus heeft dan zou ik het er maar gewoon mee doen. Het levert idd vervelendere wonden op dan andere omheiningen maar het is nou niet alsof het gemiddelde paard elke dag in het hek hangt. En al helemaal niet direct met de nek ofzo. Meestal is het een been wat erin hangt en dan heb je een rafelige wond in plaats van een gladde.

Ik zou wel proberen te kijken of je het na verloop van tijd toch mag vervangen. Organiseer je stalgenoten en vraag het samen.