hulp nodig: eigen paard "begroting"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 19:13

Oke de aanschaf van een paard is het probleem niet en de toebhoren ook niet denk ik want dat is eenmalig...Maar je moet hem stallen voeren etc. ....

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 09:25

Allemaal heel erg bedankt! nog meer tips zijn welkom. Ik denk dat ik nu een redelijk reël beeld heb van wat een paard wel niet kost...
Misschien dat ik nog kan bezuinigen op het stalgeld omdat een tinker natuulrijk niet het hele jaar door op stal hoeft te staan, minstens 8 van de 12 maanden zijn ze tevreden met een weide en schuilstal. en dat scheelt al gauw ongeveer 800 euro per jaar (dan reken ik 100 ipv 200 'stal'geld).
Maargoed, m'n moeder is zich rot geschrokken van het bedrag, en waarschijnlijk moet ze nu nog 10 x nadenken voor ik het paard krijg, maar dat vind ik niet erg, want ik doe het liever goed voorbereid en met een reël zicht op de kosten dan dat ik em na een jaar weer moet verkopen omdat het te duur is. toch?
degene met die tips over zelf hoefverzorgen leren: Ik had er niet aan gedacht, maar dat kan ik inderdaad al! dus nu heb ik 50 aan hoefverzorgingsspullen erbij gezet, en spaar ik ong. 200 euro aan de hoefsmid!
tnx!
Liefs Ilse

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 11:24

Ik zou er niet teveel op rekenen dat je zelf de hoeven kunt verzorgen, dat leer je niet zomaar hoor. Ik vind het wel onwijs goed van je dat je zo reëel naar de kosten kijkt.

1 dekje is inderdaad echt niks, dat werkt niet.
Heb je al een cap?

Het punt is ook dat jij dingen bij eenmalig schrijft, zoals een longeerzweep, maar die dingen gaan snel kapot. Dat is absoluut geen eenmalige koop. Het is echt gewoon zo dat je per maand nog wel 50 euro kwijt bent aan kleine spulletjes. Ook je borstels enzo gaan niet eeuwig mee.

Nogmaals mijn complimenten voor je reële kijk op de paardenwereld.

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 09:07

ok, ik zal niet mega goed hoeven kunnen verzorgen, maar ik heb er wel 4 uur les in gehad van een hoefsmid en het zelf gedaan bij een paard. Ik ken de techniek, weet tot hoever je kunt gaan, ik weet wat je allemaal nodig hebt en waar het voor dient.
Ik zal de kostenpost: spullen vernieuwen , ofzoiets er ook ff bijzetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:58

Ik tel altijd 250 euro per maand all-in voor het houden van een paard. Dit is een basic-prijs voor een gezond paard. ik heb tot heden weinig veeartskosten en een goede, niet te dure smid. Ik koop alleen materiaal indien dit versleten is, maar ik neem wel altijd kwaliteitsspul, goedkoop is duurkoop. Alle andere zaken zoals deelname aan NVVR activiteiten komen hier nog bij.
Bezuinig nooit op hoofdstel, bit, zadel, singel e.d. je leven zou er wel eens vanaf kunnen hangen. Koop goed spul en vraag je vooraf af of je het wel echt nodig hebt, daar zit je grootste kostenpost. Als ik zie wat sommige mensen in hun kast hebben liggen en wat ze ermee doen, daar kun je soms wel een half jaar paard van betalen.

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 12:16

Dat vind ik echt een mega goeie tip! echt waar!
Ikzelf kwam uit op jaarlijkse kosten van rond de 3000 euro. dat is precies 250 euro in de maand! nu weet ik zeker dat ik een reël beeld heb! hartelijke bedankt.

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 12:19

bezuinigen op singel enz. zal ik nooit doen. Bij een vriendin van mij brak de singel, zij viel, haar paard struikelde en viel met z'n hoef met z'n volle gewicht (4-jarige tinker) op haar hoofd! Zonder een goede cap had ze het waarschijnlijk niet overleefd! en daar konden zij en haar paard NIKS aan doen. zoals ik al zei: de singel brak.
dus ik kijk wel uit voordat ik ga bezuinigen op dat soort spul.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:50

hoi
ik heb precies ofgeschreven wat ik heb afgelopen jaar heb uitgegeven aan loulou. als je wilt kan ik het ja wel mailen.
PB maar als je dat wilt

groetjes maartje

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:44

Ik heb dus ook net een paardje gekocht en heb dan wel het geluk dat hij tot de zomer gratis gestalt kan worden.
Maar mijn paardje (half tinker) Kostte 2000 euro. Ik heb dus een hoofdstel gekregen met bit. Verder heb ik een zadel over kunnen kopen vcan een collega voor 450 euro (weet alleen niet of hij past). Dan heb ik stalling gevonden voor 75 euro per maand, maar dan moet ik zelf hooi. stro en brok kopen. Verder moet ik nog een halster hebben en nog een paar borstels en ook nog een zweetdeken. Ik wil haar recreatief gaan rijden. Maar al met al is een eigen paardje best duur

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:19

ilsejee schreef:
Dat vind ik echt een mega goeie tip! echt waar!
Ikzelf kwam uit op jaarlijkse kosten van rond de 3000 euro. dat is precies 250 euro in de maand! nu weet ik zeker dat ik een reël beeld heb! hartelijke bedankt.

Mijn stallingskosten zijn wel wat hoger dan die van jou, maar ik ben toch echt gemiddeld 500 euro per maand kwijt hoor ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:32

heb je ook rekening gehouden met de kosten van instructie? Ik kom er echt absoluut niet met € 250 in de maand.

Grofweg per maand:
stalling: € 250
smid: € 50
DA preventief (wormenspuit, entingen, supplementen *LOL*): € 10
les: € 150 (1 keer per week 1/2 uur dressuurles, 1 keer per week 1 uur springles)

Is totaal € 460, met onderhoud en vervanging van tuig ed zal ik niet ver van de € 500 per maand afzitten. En dan heb ik de onverwachte veeartskosten nog niet geteld (vorig jaar hadden we voor drie paarden: artrosebehandeling, primeval bijvoeren, 2* losse wand waarvan 1 keer foto's antibiotica aangepast beslag, rugblessure incl 'kraken', schiefel, kniebanden behandeling, hechtingen van grote scheurwond, en een drachtige merrie incl veeartsbegeleiding) en dat bedrag ga ik dus ook niet optellen!