poetsen noodzakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: poetsen noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:57

Poetsen tot zeker mate is prima. Hoe meer je borstelt hoe meer de talglaag (= beschermende vetlaag) eraf poetst. Net als met het te vaak wassen/scheren.

Poetsen zelf zorgt voor de bloedsomloop en de verdeling van het talg.

Paarden in het wild konden dit prima zelf doen. Maar nu de meesten op stal staan hebben ze die mogelijkheid niet meer waardoor de mens het nu moet doen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:01

Ik vind het zeker noodzakelijk. Zeker als je paard echt helemaal onder de blubber zit en er veel zand tussen de haartjes zitten. Daarnaast als je een paard niet goed poetst en je legt het zadel erop en gaat er lekker mee rijden...; Grote kans dat het paard allemaal schuurwondjes kan krijgen. Vandaar dus om dat te voorkomen dat er bij ons gepoetst wordt.

Ook bij de manegepaarden, die moeten echt wel nodig gepoetst worden.. En zeker als ze uit het land komen.. Zou het niet fijn vinden als ze dan een zadel op krijgen.. Dus dan vind ik het zéker noodzakelijk.

Alleen 30 á 40 minuten vind ik wel erg lang.. Bloos

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:24

ik poets mondjesmaat. jaarling alleen om d'r af en toe wat te ontharen, nap wordt door zijn meisje wat vaker geborsteld en ik doe gam alleen voor ik ga rijden.

ze staan hier allemaal 27/7 buiten.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:25

Ik poets meestal zo'n 10 a 15 min. Soms korter als ik minder tijd heb (dan alleen de plekken waar het tuig zit schoonmaken en zijn benen). En soms ook langer, als ik bijvoorbeeld een hele middag de tijd heb, of als hij een dagje vrij heeft.

Als hij helemaal onder de blubber zit en ik heb de tijd maak ik hem wel helemaal schoon. Heb ik minder tijd, dan ook weer alleen de plekken waar tuig zit en zijn benen.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:18

moenchloe mijn pony staat de hele dag op de wei ze word 4 x in de week gereden voor de rest staat ze op de wei met nog 6 andere pony's

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:23

Poetsen is absoluut niet noodzakelijk, stel dat jij elke dag komt, en élke dag 40 min. poetsen, dan poets je de vetlaag eruit/eraf (weet niet precies hoe je dat zegt Knipoog) En dat is niet zo best, dan kan ze eerder ziek worden enzo

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:31

Het is niet noodzakelijk, maar het hoort er naar mijn mening gewoon bij.
Ik vind het echt heerlijk om mijn verzorgpony lekker uitgebreid te poetsen! ze laat ook echt gewoon merken dat ze het lekker vind. Het is ook gewoon een schat van een meid, waar naar mijn mening niemand zich zou mee vervelen tijdens het poetsen.
Ik heb 4 jaar haar alleen gepoetst, en nu ik ben begonnen met rijden op haar, poets ik nog steeds minstens 20 minuten. Zij raakt er lekker ontspannen door, en ik ook. Aan gezien het rijden niet altijd zonder slag of stoot gaat heb ik soms wel eens iets nodig om me eraan te herinneren waarom ik het ookalweer doe.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:58

Ha kayleigh,

Poetsen is niet strikt noodzakelijk, je kunt ook prima minder lang poetsen als je maar zorgt dat op plekken waar het tuig ligt goed schoon zijn.
Maar ik dacht dat je juist altijd zo graag knuffelt en poetst met bella. Haha!
Anders heeft sonja vast nog wel wat te doen voor je Knipoog

Groetjes kim van jessica en nigito

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:02

ik vind poetsen heerlijk en het zorgt ook voor een extra band met je paard.
maar 40 minuten elke dag is wel lang, ik ben 15 minuten 20 minuten bezig.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:03

Ik vind poetsen zeker belangrijk als je er op wilt rijden. zowizo bij de singel en de zadelplek moet absoluut goed schoon zijn tegen wrijving, anders kan je paard hier enorme last van krijgen.
En daarbij ziet het er natuurlijk ook veel verzorgder uit haha! Pling
Maar tot 40 minuten ben ik zelf ook nog niet zo vaak gekomen hoor.. Knipoog

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:06

Poetsen vind ik ook belangerijk, ik hou van een schone pony en het versterkt ook de band tussen jou en je pony. Lachen
Verder is een muziekje altijd leuk om erbij te hebben.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:05

MysticTinker schreef:
Poetsen is niet noodzakelijk, een wild paard wordt immers ook niet gepoetst.

Maar wilde paarden krijgen ook geen zadel op hun rug.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:05

MysticTinker schreef:

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:40

Mijn paard heeft een deken op dus als ik een paar dagen niet kan rijden haal ik het deken er toch af en toe af en poets ik haar even. Is wel fijn om vervelende kriebels enzo te laten verdwijnen. Én ze vind het ook nog eens heerlijk dat geprul om d'r heen Lachen

Maar als je paard zonder deken op de wei staat zou ik niet iedere dag poetsen als je niet rijd, en al helemaal geen 40 minuten!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:42

Irmaatje schreef:
MysticTinker schreef:

En niet ieder paard wordt (met zadel) gereden Knipoog

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:20

als je met zadelt rijdt, is poetsen noodzakelijk om schuurplekken enz. tegen te gaan,maaar anders is het onzin..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:25

Poets mijn paarden alleen als ze een deken op moeten of als ik ga rijden, in het voorjaar als ze uit de wintervacht komen poets ik ze wel veel.
In de winter met dik haar bijna niet alleen als het moet.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:38

Ik poets mijn paard nooit helemaal van top tot teen met alle soorten borstels dat er zijn.
Elke dag voor ik ga rijden gaat er een harde borstel over heen om het zand er af te halen. Na het rijden gaat er vaak een roskam en een harde borstel over heen en een hoevenkrabber en dan komt ze weer onder haar deken te staan. Niet nodig dus om elke dag een kwartier te staan poetsen ( bij mij is het misschien 5 min? ).
Ze wordt alleen gewassen voor wedstrijd, dan is ze dus helemaal schoon ( 1x per maand ong )

Chi_Chi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:25

Zolang hoeft nou ook weer niet maar poetsen is zeker wel goed. Ik doe het altijd. Idd wat iedereen al zegt, je controleert de pony zo op eventuele wondjes, je stimuleert de bloedsomloop en je bouwt een band op met je pony. Lachen

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:28

ik vind poetsen wel noodzakelijk, maar 40 min?
meestal ben ik maar een kwartier 20 min bezig Bloos

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:30

Tja, ik zou het wel altijd doen als je erbent, maar overdrijf niet hoelang je borstelt! gewoon even snel borstels erover halen, en goed onder het zadel!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:41

Pellie schreef:
ze staan hier allemaal 27/7 buiten.

Nou dat is in elk geval lang genoeg!

sorry, flauw Clown

Ik poets ongeveer 10minuten en soms als het mooi weer is of ik lekker lang de tijd heb wat langer. Als ik de staart/manen helemaal ga uitpluizen ben ik ook wel wat langer bezig, of als ze flink uitharen ofzo.

Ga maar lekker wat minder lang poetsen en let tijdens het poetsen goed op wat je paard lekker vindt. Daar kan ik echt lang naar kijken en van genieten, als hij geniet van de poetsbeurt!
Verder heb ik altijd voldoende te overdenken dus daar zijn die momenten uitermate geschikt voor.
Of bedenken welke dingen je in de training even extra wilt oefenen, ik noem maar iets.

In mijn ogen dus wel noodzakelijk als je gaat rijden en anders regelmatig om te controleren op wondjes etc. maar je hoeft het neit te overdrijven en dat jij je gaat vervelen vind ik niet zo gek Knipoog

daan_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:21

Wat door iedereen word gezegd, als je gaat rijden wel poetsen, ik heb een schimmel (die heel erg van modder houd) dus ben meestal wel even bezig om haar een beetje toonbaar te maken. Maar toch nooit langer dan 20 minuten.
Als ik echt lang heb dan pluis ik de staart en manen ook uit maar dat is zo af en toe en voor cc maar eigenlijk niet zo vaak.
zolang het zadel maar niet gaat schuren.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:56

Ik ben eigenlijk nooit echt lang bezig met poetsen. Hooguit 10 min.
Ik weet niet hoe jullie het doen, maar ik doe het ook altijd met mijn handen. Dan de borstel in de ene en met de andere hand eerst alles voelen ( zo merk je viezigheid, bultjes, plekjes en evt teken) en dan met de borstel erover.

diertje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:41

ik poets ook maar 10 per keer lang zat vind ik