Stelling: makkelijke kant, waar de manen hangen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 02:45

De holle kant wordt meestal de makkelijke kant genoemd inderdaad, dat klopt. De stelling van Bontje en Hamminga is dus dat de manen naar de makkelijke kant vallen.
Als je goed over die stelling nadenkt, zou het bijna betekenen dat paarden in een rondje grazen, omdat ze waarschijnlijk achter hun neus aan lopen Haha!.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:10

Het klinkt een beetje bijgelovig, vind ik. Maar ik kan het ook niet toetsen want Yorghos' manen hangen naar 2 kanten.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:26

Helaas. Voor Lucien gaat die stelling ook niet op. Zijn manen hangen naar links en rechts is zijn moeilijke kant.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:14

eveline_B schreef:
Helaas. Voor Lucien gaat die stelling ook niet op. Zijn manen hangen naar links en rechts is zijn moeilijke kant.

Dan gaat het dus wel op voor Lucien ... Knipoog . De kant waar de manen vallen is de makkelijke kant.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:20

Hee... even een zijsprongetje: voor zover ik weet was de vorige eigenares van Ameretto rechtshandig, Lau is linkshandig en ik ben weer rechtshandig. Toen we Ret kochten hingen zijn manen naar rechts, in de loop der tijd zijn ze volledig naar links gaan hangen en sinds ik Ret vaker rijd, komen ze af en toe weer wat over de hals naar rechts. Zou het ook te maken kunnen hebben met de 'makkelijke' kant van de ruiter? Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:27

Den is rechts om veel soepeler dan links om. En heeft z'n manen aan 2 kanten hangen(alleen rechts een klein stukje bij z'n schoft alleen niet). Dien heet ze echt aan alle kanten hangen. Niet de helft link en de helft rechts maar hier een plukje en daar een plukje. Dus ook niet echt aan 2 kanten(zijn plukjes van ong tussen de 5 en 10 cm breed).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 11:29

Sorry ik had dus een foutje gemaakt, vandaar heb ik de titel ook even veranderd, de makkelijke kant, is volgens dat artikel (klopt nicole had het uit de paard en sport) de kant waar de manen hangen Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:36

Nope, in het geval van het paard waar ik op rij is dat dus helemaal niet zo.. Rechtsom is juist zijn moeilijkste kant Haha!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:39

Bij die van mij niet hoor! Zijn manen hangen naar rechts maar hij is toch echt makkelijker links om... Is oom zijn eigen favo kant.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:38

fanny's manen hangen van nature allemaal links, en ik weet dat ze op een hand heel moeilijk loopt en op de andere zuiver buigt, maar ben nu vergeten welke Haha! effe herinnering oproepen... volgens mij loopt ze soepeler rechts. dan zou de stelling voor haar niet opgaan.
van de andere pony's weet ik het niet, die hebben manen langs 2 kanten.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 19:31

Ik heb gelezen in het boek van Ellen Bontje dat de moeilijke kant van het paard te maken had met hoe het paard als veulen ooit in de baarmoeder heeft gelegen bij zijn/haar moeder!

Eerst geloofde i dit wel, maar nu weet ik het ook niet meer....

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:46

Je maakt paarden zo fijn als je zelf rijden kunt, dus die moeilijke kant maak je vaak ook zelf. De meeste paarden zijn trouwens naar linksgebogen, komt omdat de meeste mensen op rechts sterker zijn.

Heb ik dit goed gezegd? Moet er altijd zo bij nadenken bij die kanten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:08

Steef schreef:
Je maakt paarden zo fijn als je zelf rijden kunt, dus die moeilijke kant maak je vaak ook zelf. De meeste paarden zijn trouwens naar linksgebogen, komt omdat de meeste mensen op rechts sterker zijn.

Dan zou mijn theorie hierboven juist NIET opgaan... Verward

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 14:42

Rocky z'n manen hangen allemaal naar rechts, op 1 plaats een stukje naar links en rechts..
Hij buigt op links makkelijker, alleen de linkergalop krijg ik er weer niet uit.. Los springt hij ook altijd rechts aan, zelfs als hij linksom loopt.. Dus ik weet het niet Haha! Lijkt me dat de stelling niet echt klopt, denk dat zoiets ook door een ruiter veroorzaakt wordt..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 22:21

ik had vandaag in de les even opgelet. Dundee is rechtsom veeeeel makkelijker, ze is linksom vaak erg stijf. en het klopt, haar manen hangen naar rechts. we gingen weer eens naar buiten, dus kon het er met mijn instructeur even rustig over te hebben. En hij wist ook niet of hij het moest geloven, hij had er in ieder geval nog nooit over gehoord. bij dundee klopt het dus in ieder geval wel....

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:29

andersom! bij mijn paard klopt het niet, maar vaak wel. grappig, want toevallig heb ik het vandaag ook aan een vriendin vertelt!!!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 23:54

imker schreef:
Hoe moet ik dat dan bij Imker zien? De ene helft hangt links, de andere helft rechts. Dan zou ik een supermoeilijk paard moeten hebben?!?

nee ik weet het!! De voorste helft van zijn manen geeft aan dat die op de voorhand soepel en makkelijk is en de aachterste helft van de manen geeft aan dat hij op de achterhand soepel is! De kant waarop ze hangen geeft op zijn beurt weer aan welke kant van de voor- of achterhand makkelijker is Haha!