welke bodem heeft jouw paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: welke bodem heeft jouw paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:17

Als je de ruimte hebt is het natuurlijk ook makkelijker om een stuk te bestraten, maar daar schort het hier ook aan Haha!
Ik bedenk me nu ook dat als ik een stuk zo willen bestraten en de rest moet weer eens losgetrokken worden, dat de bestrating het 'geweld' van een tractor waarschijnlijk ook niet overleefd.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:07

Wij hebben geen paddock, wel een stuk beton waar ze kunnen oplopen. Dat is wel gemakkelijk om proper te houden. Ze staan de helft van de dag op het beton, de andere helft op de wei en ’s nachts in hun stal op een vlasbodem.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:08

Scheldezand. Werkt goed tot het toch echt gigantisch gaat regenen en er een horde paarden overloopt. Dan is het om zeep. Helaas niet gedraineerd, maar land is niet van mij en de eigenaar wilt niet draineren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 11:08

joyce, jij hebt het echt mooi voor de paarden Ja groot stuk bestraat, zandgedeeltes en veel weide!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:37

Pellie schreef:
stierenzand is zwarte grond? hmm nee dat schiet totaal niet op.

Hoe kom je daar nu bij???

Het is een grovere, zwaardere korrel die dus makkelijker water doorlaat, en minder gemakkelijk weg waait.

Ziet zo zwarte grond eruit??:

Afbeelding

Afbeelding

Nee, dat is de eerste vijftien kuub stierenzand van in totaal 125 kuub stierenzand Knipoog
Laatst bijgewerkt door Frank op 06-10-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:52

Alexx schreef:
hoeveel kost worteldoek en zand ong

Sorry ts Bloos

Onze paddock is 15x15m, ongeveer 40 cm afgegraven. Hier dik worteldoek (professioneel) overheen en om de 2 1/2 m een drainage (cocos) buis gelegd op afschot naar de sloot.
Hier is 125 kuub stierezand opgegaan die ons € 15,- per kuub gekost heeft incl. transport.

Alles zelf gedaan.

Fotoverslag:

Eerst een halve kerstvakantie lang graven in de kneiterharde klei met een 2 1/2 tons minigraver bij gebrek aan een grotere.. Zelfs mijn vrouw graafde ermee als ik weer eens voor een storing weg moest Haha!
Afbeelding

Worteldoek:
Afbeelding

Drainage:
Afbeelding

Zand!
Afbeelding

Nog meer zand...
Afbeelding

En dan maar scheppen... Clown
Afbeelding

De eerste minuut op de paddock. Mooie hek moest er nog omheen!
Afbeelding

Helemaal klaar:
http://nl.youtube.com/watch?v=OQf9PsDLBnU

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:52

Heel mooi Frans! Blijven ze ook zo mooi bij de regen zoals afgelopen dagen?
Bij mij red de drainage dat dan ook niet meer, en het zand wordt dan toch ook nat/plasserig. Gelukkig droogt het wel heel snel weer op nu.

Pellie schreef:
joyce, jij hebt het echt mooi voor de paarden Ja groot stuk bestraat, zandgedeeltes en veel weide!

Bedankt Pellie!
Het is een hele investering in tijd en centjes, en echt een meerjarenproject, maar hopelijk hebben we straks een plekje waar ik de paarden het hele jaar op een fijne manier 24/7 buiten kan houden.
Helaas voor ons is het weiland in de winter (en dus nu ook vanwege die vele regen) snel te zacht om de paarden in te laten lopen. Heb ze nu dus maar een paar uurtjes op het gras, en de rest in de paddock. In een zeiknatte paddock of bak zetten vind ik ook niet zo fijn en daarom hebben we dit najaar zowel paddock als bak laten draineren. De bak willen we graag wat sparen voor het rijden (vlak houden scheelt veel in hoe snel hij weer opdroogt)

Had ik zandgrond gehad met een wintervaste wei, dan hadden we dit niet allemaal hoeven bedenken.

paddockroosters of grasroosters zijn nog een alternatief voor die betonnen grasblokken. Prijs per m2 tussen de 10 en 20 euro.

Heb jij nog recente foto's hoe het er nu bij ligt en hoe je wilt veranderen? Zou altijd nog een keertje willen komen kijken Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:03

oh maar je hoeft toch geen bestrating in je paddock te hebben... Ik heb mijn paard ook 24/7 op wei met open stal (ze kunnen er vrij in en uit). Wij hebben klinkers in en rond de stal liggen. Daar staan ook de drinkbakken, als de paarden van de wei (3HA) komen moeten ze over het harde om te drinken... Als ze dan even op stal worden gezet (voor eten, veearts bezoek, bekapper, enz...) of komen om te schuilen, staan ze ook op het harde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:10

tuurlijk hoeft het niet, maar het is wel heel fijn Knipoog

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:21

@ frank: bedankt Lachen weet je nog hoeveel het bij jullie in totaal, alles bij elkaar heeft gekost? Gr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:31

@Frank: ziet er goed uit !!
Heb je die uiteinden van de cocosslangen zo laten liggen als op de foto of nog verder op afschot ingegraven. Want nu lijken ze eerst omhoog over de greppel en dan pas de sloot in te gaan.
Volgens mijn klimt water niet nl Haha!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:07

Gaat die drainage niet verstopt zitten door dat zand? Blond

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:29

Frank schreef:
Alexx schreef:
hoeveel kost worteldoek en zand ong

Sorry ts Bloos

Onze paddock is 15x15m, ongeveer 40 cm afgegraven. Hier dik worteldoek (professioneel) overheen en om de 2 1/2 m een drainage (cocos) buis gelegd op afschot naar de sloot.
Hier is 125 kuub stierezand opgegaan die ons € 15,- per kuub gekost heeft incl. transport.

....

Leuk fotoverslag Haha!
Stierenzand is toch hetzelfde als drainagezand?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:37

jacqp schreef:
Gaat die drainage niet verstopt zitten door dat zand? Blond

nee en je laat 1 kant boven de grond uitsteken zodat je deze in de x tijd kan doorspoelen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 23:33

Frank schreef:
Pellie schreef:
stierenzand is zwarte grond? hmm nee dat schiet totaal niet op.

Hoe kom je daar nu bij???

Het is een grovere, zwaardere korrel die dus makkelijker water doorlaat, en minder gemakkelijk weg waait.

Ziet zo zwarte grond eruit??:

Nee, dat is de eerste vijftien kuub stierenzand van in totaal 125 kuub stierenzand Knipoog

oooh sorry frank!!! Nagelbijten / Gniffelen het werd door een ander als zwarte grond betiteld, vandaar mijn opmerking! Knipoog

joyce je bent nog steeds welkom hoor, we moeten idd nu eens wat afspreken! ben daarbij ook nog steeds naar jouw stekje Ja

ik zal eens zien of ik op wat foto's kan laten zien wat ik bedoel.

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:21

Hi,

Ben nu ook bezig met een paddock aan te leggen. Wilde er ook stierenzand in doen, maar ik hoorde dat dit niet meer te krijgen was bij Spaansen in Winkel. Op de fotos die hier geplaatst zijn zie ik ook spaansen staan. Is dit van lang geleden of weet iemand of er nog stierenzand te krijgen is?

Groetjes,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:03

als alternatief kun je vragen naar drainagezand. Dat is ook grof en los zand. Wij hadden korrelgrootte 350mu. wordt wel erg mul, dus combinatie met stevigere onderlaag of bovenlaag die wel goed waterdoorlatend is is wel fijn.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:14

interessant topic dit!

@frank: ik zie dat je de drainage buizen niet hebt ingegraven maar zo het zand erop gestort hebt,ben je niet bang dat ze sneller stuk gaan op deze manier?bijv als de paarden gaan graven?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:21

Wij hebben een gedraineerde paddock met zand en awt snippers en een deel bij de hooibak is betegelt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:46

tinkermurphy schreef:
Hi,

Ben nu ook bezig met een paddock aan te leggen. Wilde er ook stierenzand in doen, maar ik hoorde dat dit niet meer te krijgen was bij Spaansen in Winkel. Op de fotos die hier geplaatst zijn zie ik ook spaansen staan. Is dit van lang geleden of weet iemand of er nog stierenzand te krijgen is?

Groetjes,

Stierenzand heette zo omdat het van de stierenplaat in het Wad afkwam, daar mag niet meer afgehaald worden en nu heet het dus anders, ze kennen de naam nog steeds hoor je kan het onder die naam ook gewoon bestellen.
Ik heb Drainagezand in mijn paddock liggen en zelfs na die enorme regen die we 1.5 weken geleden hadden op zondag in de Noordkop was die nog droog dus ben er erg tevreden mee.

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:30

Bedankt! ik ga ze straks even bellen.