2 jarige ligt elke avond tegen elf ur in de stal, raar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BRN

Re: 2 jarige ligt elke avond tegen elf ur in de stal, raar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:47

Nee da's niet raar, jonge paarden slapen veel en helemaal als je er (straks) mee aan de gang gaat dan hebben ze zoveel indrukken te verwerken.
Die bulten klinken een beetje als lymfeknopen, maar zouden ook met gebit en wisselen te maken kunnen hebben idd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:49

Mijn 4jarige ligt ook nog heel erg vaak, komt inderdaad door alle indrukken denk ik. Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:49

Die van mij staat nu sinds 1 oktober op stal, en hij ligt elke avond, bij te komen van de 24/7 weidegang, en nieuwe indrukken op stal.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

mijn jonkie zoekt ook vaak de stal op om te gaan liggen Ja zal ze nodig hebben denk ik dan.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:44

Toen ik mijn paard kocht, was hij 1,5 en rond een uur of half 10 - `10 uur lag hij altijd plat. Nu is hij ruim 3 en nog ligt hij rond een uur of half 11 weer lekker plat Lachen

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:56

dorientjuh schreef:
's Nachts is mijns inziens nog bijna altijd de helft van de 24 uur. Dit is inderdaad niet optimaal voor de sociale en geestelijke ontwikkeling. Je kunt het paard inderdaad niet alleen laten staan, de beste situatie is 24/7 op het land met leeftijdsgenoten, zoals in de opfok.

Voel hier een beetje een rare "bokt situatie". Ik ben in principe ook voor 24/7 buiten voor beestjes in de opfok, maar als ze niet droog kunnen liggen buiten, dan is het toch beter dat ze naar binnen gaan snachts?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:34

rare bokt situatie?? leg uit...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:07

Jonge paarden liggen altijd heel veel ongeacht of ze op het land staan of 's nachts op stal. Vergelijk het maar met beebies, puppy's en kittens die slapen ook heel veel.

Ach over wel/niet in de opfok daar verschilen de meningen ook over, lopen topics genoeg over. Elk nadeel heb se voordeel Haha!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:56

In de natuur zijn jonge dieren altijd meer geneigd om te gaan liggen dan de ouderen. Dat heeft er mee te maken dat in het wild dieren die liggen kwetsbaarder zijn voor roofdieren. Daarom liggen meestal alleen de jonkies: zij kunnen snel overeind komen.
Het is normaal dat jonge paarden meer liggen dan volwassen dieren, er zijn paarden die niet meer liggend gaan slapen vanaf dat ze 10 zijn, maar sommige gaan ook nog liggend slapen als ze 24 zijn.
Het ligt aan het dier.
Het kan ook zijn dat je toevallig niet ziet dat de rest ligt, die gaan misschien wel later liggen.

Ik zou me er geen zorgen over maken:)

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:00

onze drie jarig hengst ligt altijd rond half 12 smiddags languit in de box. Trekt zich nergens wat van aan en gaat door met zijn middag slaapje. Zelfs als je de box deur open doet.