Jaarling borstelen?? of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSophie

Re: Jaarling borstelen?? of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:07

Ik ga het straks zelf ervaren ik krijg een 1,5 jarige merrie..

Ga haar zeker om de dag poetsen lekker ontspannen een band opbouwen etc..

xLinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:21

indd, zo wennen ze er wel snel aan.
Denk ook niet dat ze het erg vinden maar zal wel ff wennen zijn.

Paardengeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:59

Vingers aflikken Ik denk van wel.Ik heb zelf een jong paard bij mij thuis staan de merrie is 3 jaar.En ze kent mijh al goed als ik kom borstelen dus ja. Haha!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:50

Ik deed het wel met mijn veulen/jaarling. Eerst voorzichtig met een zachte borstel en dan steeds andere dingen gebruiken.

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:10

Ik denk wel dat het goed is, Dan kunnen ze ook aan mensen wennen
En aan het borstelen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:18

Natuurlijk is het goed voor van alles en nog wat - maar als ze dag en nacht buiten lopen moet je er gewoon afblijven! De wintervacht functioneert prima zo, is water- en windafstotend. Alleen het vuil er af borstelen mag, maar waarom zou je het doen, morgen zijn ze weer smerig.
En ook ik heb trouwens hier en daar wel eens wat jong spul lopen en zou het absoluut niet op prijs stellen als iemand daar ongevraagd iets mee zou doen.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 08-11-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:19

Zou het zeker doen! Altijd goed!! Maar je moet niet teveel rossen, dan gaat het beschermende laagje van de huid eraf (of hoe zeg je dat Tong uitsteken)

En Kendra: dat doe j eook om he tpaard te laten wennen aan aanrakingen, zeker voor zo n jong ding is dat heel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:22

Kendra ik ga met je mee....
Ik heb twee twenters in een weiland staan waar ik niet volledig het zicht op heb. Jonge dieren die nog onvoorspelbaar reageren en niet veel mensen zijn gewend.
Afgelopen week waren er twee jonge meisjes in de wei die wilden poetsen. Erg lief bedoeld maar ik wil het ab-so-luut niet hebben. Er hoeft maar eentje uit te halen en daar moet je toch niet aan denken!!!!
Bovendien wil ik geen kinderen bij mijn paarden omdat ik er belang aan hecht dat ik ze zelf opvoed omdat ik ook degene ben die ze moet beleren.
Een trap of bijt zit in een klein hoekje en die incasseer ik liever zelf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:28

Ik vind het allemaal wat overdreven, poetsen vinden ze vrijwel allemaal lekker, of je er nu mee begint als ze veulen zijn of 3 jaar later. Ik controleer mijn jonge paarden dagelijks op wondjes, mok en wat-er-verder-nog-kan-gebeuren, dat lijkt me gewenning genoeg. Ik snap ook niet dat iedereen daar altijd zo ingewikkeld over doet, ik haal ook wel paarden na 2 jaar terug uit de opfok, dat zijn ook echt geen wilde beesten geworden hoor. Als je ze de eerste 4 maand goed opvoedt, pakken ze het zo weer op als ze 3 zijn. Ze gaan dan zo mee in het ritme van de stal en passen zich in 9 van de 10 gevallen heel gemakkelijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:32

Weet je Kendra, onze nu vierjarige wist tot anderhalf jaar geleden niet wat aanraken was en een borstel had ie nog nooit gezien.
Binnen een dag kon ik hem overal aanraken en binnen twee dagen hoofdstel aan, bitje derin en tien minuten later zat ik zonder zadel op hem. En echt, hij vertrok geen spier.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 21:00

Nog even een keer voor de duidelijkheid: Ik was helemaal niet van plan om die jaarlingen te borstelen. Ik wilde alleen even weten of dit uberhaupt wel goed voor ze was.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:20

Al goed Bloos ....typisch Bokt hè, aan stevige reacties weer geen gebrek.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:22

Ik ga mee met dat t goed is! Denk niet dat ze er onwijse schade aan zal zijn als je het niet doet, maar zo wennen ze wel sneller aan mensen en de handelingen e.d.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:23

Als de eigenaren het goed vinden, is het natuurlijk nooit slecht. Hoe jonger je begint met aanraking en borstelen hoe eerder hij gewend raakt en mensen en hoe makkelijker je kan beginnen met dingen als dekjes, zadels etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:07

En dat is niet waar Dodaan, één keer een jong dier de schrik aanjagen en diegene die er mee aan de slag moet als het dier drie jaar oud is, heeft een groot probleem.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:22

toen die van mij een jaarling was deed ik het ook regelmatig maar alleen de grove vuile delen.
Mocht je toch die jaarlingen willen borstelen zou ik niet je eigen borstels gebruiken, je weet maar nooit.