Hooi systeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hooi systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:06

De mazen in mijn net zijn 5 cm, je hebt ze ook van 4 cm.
Met veulens/kleine paardjes zou ik idd ook een aangepaste maat kiezen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:56

De Shetlanders eten uit een achterband van een trekker met daaronder een rubberen mat. De Haflingers hebben een soort speciekuip (2 stuks) die ik bij de Intratuin heb gekocht. Ze lagen daar bij de vijvers en werden daar ook voor gebruikt. Ze zijn ongeveer 40 cm diep en ruim 1,5 m in doorsnee. Ideaal, kunnen niet kiepen, paarden kunnen er in gaan staan en er gebeurt helemaal niets mee. Ze lijken een beetje op van die kleine zwembadjes voor de kinderen met 2 opblaasbare ringen, maar dan van dat specie spul Knipoog

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:04

ik doe het gewoon in een groote badkuip Haha!
daar past precies 1 baal in.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:09

Ja die hooibakken met betongaas zijn geweldig!!!! Ik ga er ook één maken hoor! Voer normaal altijd in een badkuip, maar dan morsen ze toch veel, en ze eten het natuurlijk super snel op. Geweldige tip hoor! Haha!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:13

Afbeelding
Wij hebben het zo Knipoog . Een 1000-liter vat (zoek op MP op 1000-liter vat of IBC-vat), 15 euro, bovenkant er af slijpen, passen precies 2 pakken hooi in Knipoog

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:23

Dat is ook een mooie hoor! Hoewel het voor mijn paarden beter is als ze er niet tegenaan kunnen rammen. Zijn ze nogal goed in.... Dus ik wil er zo'n eentje maken met betongaas aan de voorkant, en een soort glijbaan aan de binnenkant waarlangs het hooi dan omlaag komt. Dan staat de hooi voorraad tenminste buiten hun bereik en kunnen ze van voren eten. Heb er hier op bokt een hele mooie foto van gezien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:52

@Suffie: ik wil je niet bang wmaken maar ik heb eens een vreselijke foto gezien van een paard wat beklemd was komen te zitten aan de binnenkand van een tractorband. Die heeft het iid niet overleefd.
Persoonlijk zou ik dus niet zomaar een tractorband gebruiken zonder dat de binnenkant was dichtgemaakt.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:22

Een oude trekkerband en daar even iets onder maken zodat het niet echt op de grond ligt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:14

DubbelDun schreef:
@Suffie: ik wil je niet bang wmaken maar ik heb eens een vreselijke foto gezien van een paard wat beklemd was komen te zitten aan de binnenkand van een tractorband. Die heeft het iid niet overleefd.
Persoonlijk zou ik dus niet zomaar een tractorband gebruiken zonder dat de binnenkant was dichtgemaakt.

Als je wilt kun je overal spoken achter zoeken en kan er altijd wat gebeuren. Ik vond persoonlijk een trekkerband veiliger dan zo'n speciaal hooinet en zo is er voor alles iets te zeggen. Zelf gebruik ik deze band al zo'n 10 jaar zonder gevolgen en ik weet dat er nog veel meer mensen zijn die zo'n band gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:20

Daar heb je gelijk in, gelukkig zijn er dus ook veel oplossingen voor hooi-zaken Lachen

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:30

ik heb 2 vuilnisbakken in de wei staan

Staan vast aan een paal, aan de voorkant heb ik in een boog een gat gemaakt. Daaruit eten ze het hooi, het hooi waait niet weg en blijft goed droog in de winter! Super oplossing. Ik heb zo snel even geen foto, maar als je vragen hebt pb je maar