Paard aan huis en fulltime job

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvette46

Re: Paard aan huis en fulltime job

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:12

Als je gewoon een specikuip water neerzet en voldoende kuil dan kan het helemaal geen kwaad. Paarden hebben niet de hele dag verzorging nodig .

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:21

Ik ben wel iets minder gaan werken toen we de paardjes aan huis kregen... Er komt toch ook een hoop werk bij en ik vind het niet prettig iedere dag de hele dag weg te zijn dan. Daar heb ik ze niet voor. Ik heb 2 paddocks van plm. 15 x 15 en allebei met een mogelijkheid tot schuilen, voldoende hooi of kuil. Paardjes lopen bij mij dus apart (ivm andere etensbehoefte) maar wel naast elkaar! Ook huur ik een stukje land waar ze dan in de zomer staan. Daar ga ik 2 keer per dag heen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:05

eventueel toch de weide gebruiken in de winter (of de helf ervan, en laten kapot lopen) dan kun je ze in de zomer in de andere helft steken, de kapotte helft opnieuw inzaaien, en eventueel bij boeren in de omgeving vragen om stukken land af te huren?
in mijn ogen is niet het gras het belangrijkste, maar wel de gelegenheid tot beweging, dus ik zou prefereren om ze ook in de winter op de weide te zetten, ipv in de zomer gras te hebben.
nadeel is dat je dan in de zomer wel hooi moet blijven bijvoederen.
of toch de paddock een stuk doortrekken in de weide, zodat je een stuk van 10*10 verkrijgt, en daar zand oid opstorten zodat ze droog blijven staan. dan heb je toch nog voldoende weiland over (dan ben je maar een 70 vierkante meter kwijt)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:06

ik wil ook graag meer wei maar heb gekozen voor een ruime paddock (5x 10 en 10x10 aan )elkaar

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:14

Is prima te doen hoor, kan ik zeggen uit eigen ervaring. Wij werken beide en hebben 4 paarden thuis staan.
S'morgens voeren we kuil en biks voor dat we naar ons werk vertrekken, 's middags is mijn man half vier/vier uur thuis en die voert dan kuil. Later op de avond krijgen ze dan hun biks en een derde keer kuil. Soms is het weleens inproviseren als één van ons beiden een hele dag weg is maar het lost zich eigenlijk altijd wel weer op. Wij hebben een bak (15x35) en een perceeltje weiland van ongeveer 1500m2. Meestal staan ze in de bak/paddock en af en toe met mooi/droog weer op het land(je). Het land is niet zo groot en bij jullie al niet heel veel groter dus daar ga ik zuinig mee om. Dat laat ik dus niet vertrappen en mogen ze alleen op als het weer het toelaat. Hier kunnen ze ook absoluut niet van leven, dus ik voer het hele jaar compleet bij, het landje is dus alleen voor het "snoepen"!

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:48

ik ga er om half 7 uit, voer ze, zet ze in de wei, doe de stallen. en om half 8 op naar school. Meestal pas 4 uur thuis (hebben ze tussen door in de wei gestaan) als ik thuis kom stallen helemaal klaarmaken (hooi en water enzo) en dan rijden. 7 uur thuis.
ik denk dat het geen probleem is als ze de hele dagin de paddock staan,als ze maar wel genoeg hooi of desnoods wilgentakken in de wei krijgen. (?)
en met nat weer als de wei modderig tjaa.. dan optie om ze even in de stal te laten staan of anders heel goed uitkijken voor mok!

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:22

Dank allemaal voor de goede adviezen.
Naar aanleiding van de reacties zat ik nog te denken om eventueel de "paddock" groter te maken door het eigenlijk te laten bestaan uit een stuk pad ( de oorspronkelijk bedoelde paddock) en een stuk "bos/struiken". Dan moet ik natuurlijk wel even onderzoeken of er niks giftigs in staat. ( ik meen berenklauw te hebben gezien, maar dat moet er dan toch uit)
Als dat kan, dan kan de Paddock veel groter worden, als is het dan geen paddock meer als die bedoeld is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:23

ja, dat zou ik proberen als ik jouw was, want aan een mooie grote (droge) paddock heb je meer dan een stukje land. Als ik zie hoe vaak mijn paarden in verhouding maar op het landje kunnen met dit regenachtige klimaat..... 80% van het jaar staan ze in de bak/paddock!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:33

Ik zou ze smorgens vroeg voeren en daarna buiten zetten, in de wei of paddock en veel hooi geven.
Vooral in de paddock genoeg hooi zodat ze zich niet vervelen. Dan later in de middag, de eerste die thuis is: de paarden binnen halen en nog wat hooi geven. Dan savonds lekker verzorgen en rijden en voor t slapen nog een keer voeren. Gaat prima hoor Pling

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:47

trickrider89 schreef:
Ik zou ze smorgens vroeg voeren en daarna buiten zetten, in de wei of paddock en veel hooi geven.
Vooral in de paddock genoeg hooi zodat ze zich niet vervelen. Dan later in de middag, de eerste die thuis is: de paarden binnen halen en nog wat hooi geven. Dan savonds lekker verzorgen en rijden en voor t slapen nog een keer voeren. Gaat prima hoor Pling

hoezo binnen halen?? om 4 uur thuis en gewoon weer wat hooi voeren! om een uur of 7 avond eten en s avonds laat evt. naar binnen en hooi

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:53

ik haal ze meestal 2 uurtjes voor t rijden naar binnen, is fijner met poetsen en zadelen vind ik Clown

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:41

Ik heb 6 paarden en pony's aan huis staan en ik werk ook fulltime. Wij hebben dan wel een melkveebedrijf, dus er is (bijna) altijd iemand thuis, maar mijn man heeft heel weinig met paarden. Ik zet ze 's morgens buiten met een flinke hoeveelheid hooi in de paddock en als ik 's middags thuis kom vul ik de ruif bij, of doet mijn man dat. 's Avonds tegen bedtijd komen ze naar binnen en krijgen weer hooi. 's Winters gaan ze de weide op, zomers lopen ze in de paddock. Dit gaat al 6 jaar zo en geeft totaal geen problemen.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:48

wij werken ook beide full time, mijn paard staat op 1000m2 dat heb ik gedeeld in 2 stukken (zomer en winter wei)
s.morgens zet ik haar al vroeg op de wei (6.30) met veel hooi en een bak brok. ( in de zomer geen hooi)
en een speciekuip met water.
om 15.00 ben ik thuis en krijgt ze brok en hooi.
om 18.00 gaat ze naar binnen en rond 20.00 ga ik rijden.
dit doe ik al heel lang zo en mijn paardje heeft er geen probleem mee als ik om 15.00 thuis kom komt ze al aanlopen Cool