Rijd je liever een paard of liever een pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:21

Paarden en pony's boven de 1.50 of t moeten zwaargewichten zijn zoals tinkers, haflingers en fjorden. Maar dan heb ik toch nog liever paarden, vooral hele grote warmbloeden of Shires.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:25

Pony's t kan me niet klein genoeg zijn Haha! haha nee t liefst wat stevige pony's maar andere pony's vind ik ook leuk, paarden zijn ook wel leuk kan er alleen nooit opkomen en kan de bewegingen moeilijker volgen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:33

Doe mij maar een pony. Die vind ik sowieso qua uiterlijk veel aantrekkelijker (vooral de robuuste types als Yslander, Shet, Haf en Fjord) maar ook wat betreft het rijden. Alles zit dichterbij waarcoor ik gewoon meer durf. Een pony voelt voor mij eerder vertrouwt dan een paard. Wat ik wel een nadeel vind is die exemplaren met een heel kort halsje waarbij je bij het minste bokje of sprongetje in het zand beland. Ook zijn die pony`s met hele korte gangen (vooral in galop heel irri) niet fijn te rijden. Maar het voordeel is wel je er zonder zadel zo opspringt en en ze vaak vlakkere gangen hebben dan paarden.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:35

Pony Ruleeeeeez Cool Lovers .Galop is veel leuker , pony's zijn pittiger Haha! , heb nog niet zo vaak op paarden gereden maar aangezien paarden zo moeilijk zijn om op te zadelen (omdat ze zooo groot zijn) en hun galop BAH is .Word het de pony Tong uitsteken , is kleiner en beter om te knuffelen ook haha Haha!.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:38

Pony's van klein tot groot, of super-grote paarden (1,80 ofzo) Die gooien meestal hoog op en hebben ruime passen, maar kleine pasjes vind ik nou ook weer leuk Haha!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:45

Mij maakt het niet uit waarop ik rijd, maar kan veel beter overweg met paarden die hoog in het bloed staat en super intelligent is.
En paard waar je opgaat zitten en braaf zijn werk doet is sowieso niks voor mij.
Daardoor reed ik ook hoofdzakelijk probleem paarden, als het probleem opgelost was en het paard braaf zijn werk deed was mijn uitdaging weg en ik verkocht ze of ze gingen terug naar de eigenaar als het niet mijn paard was. Vind er gewoon niks aan om een paard te rijden als ik geen uitdaging heb.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:47

Ik rijd het liefst op pony's. Ik weet ook niet waarom, maar ik heb altijd op de een of andere manier het idee dat ik daar meer de baas over kan. Als zij bokken, lig ik er niet meteen af enzo. En ik rijd western en die zadels zijn zo zwaar en om die op een groot paard te leggen, nee dankje..... auw mn rug dan....

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:52

Ik kan eigenlijk niet zo goed kiezen.. Pony's zijn (meestal) eigenwijzer, ik vind ze heerlijke gangen hebben en het zijn gewoon van die wat kleinere pittige beestjes Haha!
Paarden vind ik ook echt mega lekkere gangen hebben (ook de galop ja) en gewoon hele fijne dieren.. Die grootte vind ik ook leuk omdat je dan écht hoog zit, en dan zit je gelijk ook een stuk trotser Knipoog

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:59

Paard, want de bewegingen zijn veel ruimer, en je moet veel zorgvuldiger rijden.

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 00:35

Ik geef zelf de voorkeur aan een paard, ik ben zelf best groot (1.80) en niet echt de lichtste dus, dus rijd al vanaf dat ik 2 jaar rijles nam op paarden omdat die qua verhouding gewoon beter bij mij pasten. Verder heb ik 2 jaar lang dressuurpaarden gereden en springpaarden, dagelijks, en dan raak je wel gewend aan paarden... als ik nu op een pony ga zitten zit dat zo raar voor mijn gevoel Haha!

Groetjes Tessa

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 09:17

Het liefste zou ik nog op pony's rijden, maar daar ben ik met mijn 1.80 echt te groot voor. Daarom maar een klein paard of stevige tinker, haf of fjord...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 09:20

Ik zou voor mijzelf nooooit een pony willen hebben, maar af en toe word ik nog wel eens gevraagd om er eentje even over midden te knijpen en dat sla ik dan niet af natuurlijk Knipoog

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 09:53

Paarden. HOewel ik ook nog op pony's rij af en toe. Maar gezien m'n lengte is een paard prettiger.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 10:46

Ik rijd altijd op een paard tegenwoordig, maar vroeger ook op pony's.

Wat mij wel opvalt:
Ik ken meiden die zéggen dat ze pony's leuker vinden vanwege 'hun karakter'.
Nou er zijn verschillende, zeer verschillende karakters tussen de ponyrassen alleen al.
En veel karaktertrekken die pony's hebben komen ook bij paarden voor, dus die vlieger gaat niet op.

Vaak rijden ze liever geen paarden omdat ze zo groot en lomp zijn, en het moeilijk is erop te rijden omdat ze sterk zijn en grotere gangen...
Maar moet je een paard rijden met kracht dan Verward Verward Verward

Er zijn mensen (jong of klein soms maar niet altijd), die met name vanaf de grond niet zoveel overwicht hebben op een groter paard, die zich dus bij een (lichtere kleinere) pony lekkerder voelen.
Ook geldt dit tijdens het rijden, een redelijk groot paard dat met je aan de kletter gaat buiten, dat is wat anders dan een slank gebouwde d-pony, die toch wat beter terug te nemen is meestal.

Toch ken ik een jongedame die altijd vrij klein zal blijven (rond de 1.58m) en zelf paarden inrijdt, en springwedstrijden rijdt met niet al te kleine paarden... best knap hoor.
Zij moet het dus vooral van haar lichaamsTAAL hebben, want haar grote maakt bij een paard totaal geen indruk.

Zij haalt zonder moeilijk doen even een lastige hengst uit de wei, consequent blijven is daarbij wel nodig natuurlijk anders walst hij zo over haar heen. Maar bij haar doet een paard net zo weinig als een pony.
Waarom?
Ze weet hoe zij hen moet duidelijk maken met haar HOUDING wie de baas is.

Vroeger kende ik een meisje die altijd alleen op pony's op de manege had gelesd. Heel leuk, kon ook best leuk rijden op d-pony's enz.
Maar toen ze bij een andere manege ging lessen (de onze) en op kleine paarden werd gezet omdat ze toch wat langer was gegroeid, viel haar rijkunst ontzettend tegen, althans volgens haar zélf.
Ze had het gevoel weer beginner te zijn.

Paarden lopen niet zo heel anders dan pony's, het ligt er ook aan welke pony's en welke paarden. Tegenwoordig zijn er veel e-pony's die echte paardengangen hebben, maar andersom ook.

Neem mijn trakhenermerrie van 1.63 m (denk ik).
Zij heeft een groot gedeelte van haar bouw dat op een e-pony lijkt, al is ze groter. Ze is vrij 'rank' en heeft een klein (pony Knipoog )hoofdje.
Haar karakter heeft grotendeels wat weg van een arabier (eenkennig, aanhankelijk naar eigenaresse enz.), en haar moed en doorzettingsvermogen lijkt wel van een groninger... Tong uitsteken

Verder kan ze crossen als een race-auto als ze zou mogen. Helaas hou ik de galop liever iets langzamer buiten met dat slechte weer. }>
Ze is stapelgek op springen, moet het nog wel leren, maar zou met goede springtraining erg wendbaar kunnen worden, iets wat vaak aan pony's wordt toegeschreven maar er zijn ook veel paarden die dit hebben!

Tot besluit:
mensen die alleen nog maar op manege-pony's en/of manegepaarden hebben gereden, hebben naar mijn mening vaak nog niet genoeg verschillende paardenrassen gereden en verzorgd om te kunnen oordelen of paarden net zo leuk zijn als pony's.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar veel maneges kopen wat paarden betreft vaak wat rustiger paarden in.
Echter de d- en e-pony's bij een manege zijn vaak niet alleen voor beginners maar ook nog voor gevorderde jonge meiden, die al wat jaren meedoen.
Daardoor zijn er ook vaak wat grote pony's bij die wat meer voorwaarts zijn en/of wat meer kunnen.
Heel leuk, maar als je dan 'overgaat naar de paarden omdat je te groot wordt' op zo'n manege... valt wel wat tegen als je weer een wat slomer paard hard moet aanpakken.

Voor die mensen: probeer eens ervaring op te doen met verzorgpaarden of bijrijdpaarden, al is het maar eenmalig, dat is al heel anders!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 10:54

Ik ben echt een pony mens, altijd al geweest. Ik ben zelf 1.62 en ikkijk graag over een pony heen *LOL* Ik vind maatjes tot 1.50 wel mooie maatjes (oke 1.20 is dan weer net zo'n maatje waar je weinig mee kan in de zin van rijden) Maar vooral sinds mijn trap vorig jaar heb ik het helemaal niet meer op paarden, voor die trap wou ik best een groot paard vasthouden hoor, een problemen mee, nu doe ik dat liever niet, misschien slijt het nog hoor, maar nee, geef mij maar pony's Haha!

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:12

ik heb leren rijden op paarden, maar eigelijk rij ik liever op pony's. ik heb een d-pony ingereden waar ik nu nog mee rijdt en op de manege rijd ik ook nog met pony's. natuurlijk ook met paarden (een hele grote zelf) maar ik ben niet zo groot dus dat is niet echt een probleem.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:57

Wat betreft dat overwicht. Een paard is altijd sterker dan een mens. Of dat mens nou 1.50 of 1.80 is dat maakt niets uit. Het is voornamelijk je houding en je gedrag dat bij een paard respect afdwingt.
Ik ken ook een superklein vrouwtje. Ze springt met de moeilijkste paarden over de hoogste hindernissen. Zelfs de eigenaar van de paarden krijgt het niet voor elkaar en die is toch zo'n 1.90.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:12

rij toch het liefst op een paard, hoewel ik op ponies heb leren rijden. paarden vind ik gewoon echter. Ik kruip overigens ook vlot op een pony hoor, mits ik er goed op pas qua verhouding en gewicht. Haflingers vind ik heel leuk.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:37

paarden, Ik hou niet van smal en klein en zou ook geen paard van 1, 60 kopen. wel rijd ik ook een fjord maar die is lekker breed en daar komen mijn benen niet onderuit.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:02

Ik rijd op allebei graag en het maakt mij dan ook niet uit. (misschien toch een heel klein beetje voorkeur aan pony's omdat ik daarop heb leren rijden en heb ze ook altijd ingereden).
Ik rijd alleen niet graag op slome,brave paardjes.
Geef mij maar wat levendige pony's/paarden

Maar ik rijd bijna nooit op een 'echt' paard omdat'bij ons in de buurt vele meer pony's staan.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:13

jah een paar maanden had ik nog gezegt geef mij maar
een drukken pony!

Maar nu rij ik al weer een paar maanden op Eef en die is wel 1.62
en mijn eigen pony is 1.52
Mij maakt het niet zo veel uit ik stap op zich zelf wel op alles.
Maar ik moet gewoon geen super gek ding hebben
wegen mijn medische toestand
maar ik kies gewoon voor een kleine maat paard of grote E

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:00

Ik heb een shetlander tic. Dus zal roepen pony. Maar ik ben eigenlijk te lang voor shetjes. Dus is het bij mij een shet en verder maakt het niet uit. Of het nou een pony'tje van 130 is of een paard van 180.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:20

kga toch voor de paarden keb leren rijden op een pony maar ik rijd nu op friezen van 1.60 en dat rijd toch lekkerder ook omdat ik lange benen heb

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:33

Ik rij op alletwee wel graag, maar liefst toch niet zo'n reus die je bij elk pasje een halve meter uit het zadel tilt Lachen.
Maar dat heeft niet altijd met grootte te maken dus ja ...

Paardjes en ponytjes allemaal leuk, al val je van een pony wel van minder hoog *LOL* wat ook zo zijn voordelen heeft Lachen.

Lieke

Berichten: 11354
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 17:59

Ik moet nog even toevoegen dat ik dus verschillende paarden heb gehad die er flink met mij vandoor zijn te gaan, en dan heb je als klein persoon (en ook niet zn goede ruiter) helemaal niks in te brengen, terwijl je inbreng bij een beter passend dier er wel door komt.
Maar ik heb ook goede ervaringen met een paard. Een vrij groot paard was het 170-175. Die was echt een kreng tegen grotere mensen maar was juist dolblij met de kleintjes > ik dus.