Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:14

Volgens mij maakt het op dit moment weinig uit wat voor type grond je hebt.
Vanaf dat we hier wonen zijn we bezig met de bodem. Op veen kan je in de winter weinig dus direct al een paddock aangelegd en stallen. Onmisbaar. En langzaam wordt er steeds meer aangepakt. Ieder jaar een beetje. Voordeel is dat we er al jaren mee bezig zijn juist vanwege het type ondergrond. Mensen met betere grondsoorten beginnen daar nu langzaam mee omdat ze er niet meer mee weg komen door de toegenomen nattigheid

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:16

Je mag niet starten met plakbeslag? Dat is in de endurance gelukkig anders. Er lopen er best een aantal op. Wat is de reden dat het niet mag?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:17

Lekker bezig Boemel.
Balen van de wei en wat dit met Mir doet. Goed hoe je naar haar kijkt.

Happinez balen van de welsh. Hopelijk werkt dit.

DP, klopt. Even grazen is zo goed voor ze, lichamelijk en geestelijk. Hier kan het canaf maart tm november ongeveer, mits ik maar 1 paard en Johnny heb. Hoe het dit jaar gaat weet ik niet.
Vanuit dat kijken naar wat een paard nodig heeft heb ik Lue e ook aan een vriendin aangeboden, mits er wel wederzijds een klik is.
Qua benen strekken hebben ze hier gelukkig wel de ruimte.

Audesta qua hoefschoenen heb ik Renegades, scootboots en flex horseboots gehad en Fiesta vind die laatste het fijnste. Renegades heb ik bij hoofwear laten aanmeten. Die hebben nu trouwens ook spaanse hoefschoenen die passen bij de typische PRE voeten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:25

Belker gefeliciteerd!

Mag je met dressuur geen plak beslag?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:34

Vorig jaar heb ik het hele regelement nagezocht en mocht het nog niet maar ik ga er nog eens induiken want een snelle google levert niks meer op.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:04

Dankjewel DP.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:10

Audesta schreef:
Vorig jaar heb ik het hele regelement nagezocht en mocht het nog niet maar ik ga er nog eens induiken want een snelle google levert niks meer op.

heb net ook gekeken maar kreeg het zo snel ook niet gevonden.
Rare regel ook, wat kun je daar nu mee uitspoken dat het verboden zou zijn.

Ik heb net gereden, het was zo fijn, ze deed zo goed haar best. heerlijk

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:11

Gewicht toevoegen oid gok ik voor meer lift in het voorbeen ofzo. Maar goed ik krijg het niet meer gevonden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:50

Audesta schreef:
Gewicht toevoegen oid gok ik voor meer lift in het voorbeen ofzo. Maar goed ik krijg het niet meer gevonden.

Maar dat kan met een ijzer ook. En dan grotere kans dat het wel blijft zitten. Plakbeslag is kwetsbaarder. En je draait er geen kalkoenen in.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:56

Boemel, je hoeft je echt geen zorgen te maken over of je paarden er netjes bij staan! Qua beweging snap ik dat de winter gewoon niet ideaal is. Maar zou je dat niet op kunnen lossen door een pad achter de schuur langs en dan een rotonde bij de fruitbomen zodat ze lekker heen en weer kunnen?

Over de modder discussie, iedereen heeft echt niet alles 100% goed. Er is altijd wel iets wat je beter zou willen. Maar zolang je paarden droog kunnen staan en liggen is wat modder echt niet direct het grootste probleem.

Waar ik persoonlijk wel veel moeite mee heb is dat er iemand in het topic zit waar het gewoon echt vies en onveilig is. Paarden die dik in de zooi staan, niet droog kunnen liggen en slecht in hun spieren zitten. Ik snap echt werkelijk niet dat deze persoon niet zorgt voor een goede plek voor de paarden. Ik ben daar geweest en heb gewoon twee weken lang met een rotgevoel rondgelopen en gedacht om 144 te bellen. Geen enkel paard hoort er zo bij te staan.

Dit heeft voor mij ook wel wat invloed op hoeveel ik nog post in dit topic.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:07

Op veel plekken is modder nu helaas geen ontkomen aan. Ik heb er gewoon ontzettend veel geluk mee.
Wat wel ernstig is is een onveilige situatie en geen enkele droge plek. dan moet je niet paarden aan huis willen houden maar eerst investeren om het ook veilig en geschikt te maken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:14

Mee eens. Als je ze geen droge plek kunt bieden dan zou je ze tijdelijk elders moeten stallen tot het thuis op orde is ofzo.

Paarden aan huis is gewoon een never ending story qua werk en qua kosten. Deze winter heb ik geinvesteerd in de paddock en ik ben nu aan het bedenken hoe ik de track kan opknappen. Ze kunnen erop, maar ze lopen er niet want ze willen geen vieze voeten. Kennelijk vermaken ze zich wel in de rijbak en paddock, maar het is fijn voor ze om lekker te kunnen bewegen. Al mogen we hier niet klagen, ze lopen elke dag tussen de 12 en 14 uur buiten op een droge paddock en in een droge rijbak (totaal 1400m2) met schone verharde voerplekken en ze hebben elkaar om mee te spelen (die kleintjes vooral). Vergeleken met vorig jaar is deze winter echt zo slecht nog niet, maar wij hebben hier echt geen vlokje sneeuw gehad godzijdank :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:18

Hier valt het gelukkig mee.
2 weken terug dat het nat werd.
Maar de wei viel mee. Plus het hogere stuk altijd droog.

Maar de bak niet. Daar moeten we echt aan.
Maar ook die is nu weer helemaal droog. Maar omdat ik verwend ben zeik ik daarover :+

Daarnaast altijd een schuilstal plus de binnenstallen.

Vorig jaar hebben we wel modder in de wei gehad.
Maar ook nog droge stukken.
Maar zou het weer van vorig jaar de norm worden zou ik op gedeeltes wel mud control platen willen.

En ja droge staan en lig plekken dat moet gewoon.
Dat is toch echt een eerste vereiste.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:22

Bij ons is het nu wel enigszins te doen, maar we hebben gelukkig fijne ruime binnenstallen. Van de zomer als alles fijn droog is wil ik ook een gedeelte met mudcontrol platen doen. Dan liggen ze hopelijk voor heel wat jaar netjes.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:26

DuoPenotti schreef:
Dat is voor mij een reden waarom ik ze elke dag wel in de wei laat.
Hier laat het land dat ook toe. Maar eigenlijk is het voor mijn dikbillen :+ best wel eens beter als ze er niet staan. Zoals afgelopen dagen met zon en vorst.
Dus dan graasmasker met klein gaatje en toch er op.

Ik blijf erbij dat hapje stapje grazen het beste is voor het welzijn van een paard.
Hiermee veroordeel ik niemand die dat niet kan bieden, want wat niet kan kan niet.
Al dan niet door het land of door de gezondheid. Maar als het wel kan, al is het maar een uurtje per dag zou ik het altijd doen.
Dat is toch hun natuur, hapje stapje op zoek naar grasjes.

Misschien kun je dat een beetje aanbieden met van die hooi/brokjes ballen of zo?
Al zouden die van mij daar denk ik heel gefrustreerd op reageren.
Maar dat zijn dan ook van die verwende kwallen...

Foto's van jou en en Dieke zien er fijn uit.

Plakbeslag, loopt ze gevoelig?
Ik heb jaren terug kunststof beslag gehad bij mijn paard. Wel genageld. En ik vond dat een fijn product.

Hij heeft een flinke scheefheid en ondergeschoven hielen, door de slijtage komt hij niet goed omhoog op de hielen. Dus nu plakbeslag , ik wil niet nagelen en met schoenen 24/7 is ook niet ideaal. Hij is meer comfortabel met dit en dat komt zijn houding natuurlijk ook ten goede :)

Hier word echt pas weidegang vanaf eind mei geboden. Niet omdat het te nat is, maar ivm gezondheid.
Ik heb wel een track en wat pleintjes en heb overal wel iets van een hooipunt en op zich ook wel wat kantjes te grazen evt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:32

Beetje modder is idd niet altijd een ramp.

Het word alleen maar wel erger. Ik heb 1 grotere en zie wat een belasting dat is op de bodem, had ik wel een beetje onderschat.
Hopelijk volgend jaar niet, want ga er komende maanden wel mee aan de slag, iig een deel. Dan maar een winterpaddock.

In het mennen mag je ook plakbeslag gebruiken. Je kunt er wel puntjes indraaien voor meer grip, maar het heeft sowieso wel meer grip dan een ijzer.

Vooralsnog is Joep er blij mee, vanavond even testen in de les.. hij gaat voor het eerst mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:39

Ja de grip van kunststof is echt fijn.
Ik reed toen ook voornamelijk over de weg en dan was eens wat wegspringen oid geen probleem.

En soms is beslag inderdaad net dat beetje opweg naar weer goede voetjes.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:41

Ik heb 2 slechte stukjes, maar precies die stukken zijn hoekjes waar ze mesten. Maakt geen deel uit van looppaden of eetplekken. Ook precies naast de mestbult... Het mest lastig uit, maar dat is het dan ook.

Vorig jaar was het echt een rampenjaar qua neerslag. Als in augustus je wei nog stukgereden wordt met hooien, dan gaat er echt iets mis. -O- Die plekken zijn opnieuw ingezaaid, maar het herstelt langzaam.

De bak watert niet snel genoeg meer af, maar ik rijd momenteel niet thuis en doe dat anders toch veel bij de rijvereniging, dus ik doe er niet zo moeilijk over. Als de paarden maar normaal kunnen leven. De vorige winter hebben ze zo ongeveer in de schuilstal geleefd ('s nachts in hun eigen box) en hoewel de meeste paarden die luxe niet eens hebben, vond ik dat pittig voor 2 jonkies. Ben blij dat het dit jaar niet zó extreem is met de regen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:42

Ja hier ook onder andere daarom andere keuzes gemaakt en flink geïnvesteerd zeker na vorige horror winter. Gelukkig met goed resultaat want het was me wel weer een klap geld.

Dat dus lorette.
Nu gelukkig 4 schuilplekken voor 3 ponys :') en na de grote investeringen een heel mooi droog stuk nu nog steeds dus ik ben mega dankbaar dat dit eindelijk gelukt is want het was nogal een zoektocht ook naar iets wat werkt.

Ik snap dus ook voor mensen die niet perse al hun geld in de paarden willen stoppen dat het stapje voor stapje moet gebeuren.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat dit dan zo in dit topic gekwakt moet worden en niet persoonlijk kan worden uitgesproken.

Beslaan wil ik zelf niet maar ik heb denk ik een afspraak staan :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:02

Maar als een plek niet geschikt voor paarden blijkt te zijn moet je soms andere keuzes maken bv op pension tot het wel in orde is.
En ja het is allemaal ontzettend duur en dan zijn weinig mensen die alles in één keer kunnen doen maar er zijn gewoon basis voorwaarden waar een plek aan moet voldoen om er paarden te plaatsen. Ongeacht bij wie of waar dat dat is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:11

Wij hebben afgelopen zomer de paddock aangepakt. Die is nu ook nog steeds prima. Ik baal wel van rond de schuilstal, de wadi en een eethoek. Dat stuk gaan we komend voorjaar/zomer aanpakken. Bij ons is het grond in bruikleen dus wat we doen moet niet teveel kosten, verwijderbaar zijn maar wel verbetering geven. Ik mag ook geen grond vervuilen, dus geen tapijtmix ofzo gebruiken. We gaan nu een drainageslang ingraven en in de wadi leggen we paddockroosters, die kunnen ook weer weg.
Mogelijk willen we de slechte hoek afgraven en van die grond een heuvel makwn of een ander deel verhogen. Dat gat vullen we dan met zand en misschien ook paddockroosters.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:17

Gefeliciteerd belker!

Ik denk dat vorig jaar heel veel mensen overvallen waren door de hoeveelheid regen, hier in de omgeving iig wel.
En dit jaar weer als ik sommige fb groepen moet geloven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:30

Vorig jaar ging. Plassen zijn hier snel weg en 1 pad van de track is altijd droog. Die loopt schuin af en is hard dus regen heeft geen grip en loopt zoweg. Maar wat een stank dit jaaren het zand was vies. Ivm buren hebben we het aangepakt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:37

Dank je Marjan.
Ik vind ook dat een basisbehoefte is dat ze i.i.g. altijd droog kunnen liggen, geen vervuild hooi hebben en wel een uitloop hebben.
Dat stuk heb ik ook wel netjes voor elkaar gelukkig en ze kunnen inderdaad ook dagelijks even uitrazen in een droge en veilige bak. Voor Diekke is dat helemaal prima.
Maar Mir voelt zich snel bedreigd in onze paddock en stal.
Als ik haar in de rijbak poets staat ze gewoon los en is ze heel vriendelijk. Maar in de stal en paddock is het best wel opletten met haar. Dat houdt in dat zij zich niet prettig voelt, maar wij ook niet.
In de wei is ze ook vriendelijk. Het is bij haar de negatieve associatie van gebeurtenissen in stal en paddock in combinatie met beperkte ruimte die het lastig maken.

Ik had ze vanmiddag even in hun blootje in de bak. Ze bleven maar kroelen samen. Dat ga ik dus vaker doen als het droog is :D

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:47

Aah wat lief.
Nou als iemand zijn best doet met de paarden ben jij het wel :j
En helaas, alles zoals je graag wilt heeft niemand. Wij ook niet. Heb nog wel wat op het wensenlijstje zeg maar :D

Maar bepaalde paarden behoeftes zijn bij ons wel voor mensen behoeftes gekomen.
Want ik zeg altijd maar, zij kiezen niet waar ze komen wonen, dus daar moeten wij zorgen dat de minimale behoeftes in orde zijn.