het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:04

Arme mirthe, lekker laten stappen en wellicht rondje wandelen meestal is het een binnen een paar dagen weg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:05

Meer dan traumeel en koelen kun je niet doen, misschien nog een paar keer checken op koorts. Volgend jaar een andere entstof vragen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:11

Mirtje had de entingen niet voor elkaar toen ik haar kocht.
2 maanden geleden is ze bij aankoop met dezelfde entstof gedaan. Toen in de hals, daar heb ik niets van gemerkt.

Ze oogt gelukkig niet ziek.
Dankjewel voor de tips. Ga even rijden en dan met haar stappen en dan mag ze de wei in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:23

Misschien met de naald zelf iets van viezigheid erin gekomen? Fijn dat het in de borst zit, als ze in de hals gespoten zijn en een rectie krijgen hebben ze er vaak meer last van

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:28

Quinta was ook niet ok met de basisenting. De eerste keer geen last, maar nadien werd ze elke keer zieker na een enting. Ik laat ze express spuiten in de hals en moet haar enkele dagen op borsthoogte voeren dmv hooinetten want ze kan niet naar de grond reiken. In de borst spuiten gaf als resultaat dat ze niet meer kon lopen.

Wat betreft de palen; beton kan wel je korte termijn oplossing zijn denk ik LN. Wij hebben onze palen ook in de nomix gezet. Gekocht in de aanbieding dus qua prijs viel dat wel mee. Ons doek heeft hier nog gehangen met windkracht 6 (en dat is echt storm hier aan zee) en alles was nog heel :-).

Balko, wat jammer van je nieuwe paard. Was ze gedrogeerd tijdens het proefrijden misschien? Of ingespoten geweest met het een of ander? Heftig iig, veel sterkte! En hopelijk heb je snel een nieuw gezond paard gevonden :-)

Marjan, het hoofdstel staat Hera heel knap :j <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:42

Ik ben gestopt met enten, DA was het er mee eens gezien de leeftijd, opgebouwde immuniteit en geen wedstrijden.
Beetje vuil met de naald mee kan maar zo, dat desinfecteren met een watje stelt bij een paard niet zoveel voor zonder scheren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:58

Missch juist reactie op de entstof omdat ze relatief kort op elkaar zitten?

@DF; ik had het ook overlegd met mn dierenarts en die adviseerde juist wel enten bij oud paard. Gek dat die adviezen zo verschillen. Ik twijfelde er ook over namelijk.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:38

Laten prikken in de bil kan ook nog, dat lopen ze ook sneller 'los',

Maar meestal is zo'n reactie wel het begin, je kan ook vooraf ondersteunen met celzouten.. Vraag maar eens een homeopaat.. Je kan wel raden dat ze zich er heus ellendig van voelen.. Ze moeten dat als proodier zijnde natuurlijk niet te erg laten merken.

Ik heb dit jaar zonder tetanus laten prikken en geen reactie gezien. Vorig jaar had ze helaas wel een reactie, geprikt in bil en ze was wat stijf er van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:41

Ik denk dat het ook uitmaakt of je met of zonder je paard veel met andere paarden in kontakt komt en hoe de gezondheid is. Bij een kwakkelaar en veel 'vreemde' kontakten zal de infectiedruk ook hoger zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:45

DubbelFun schreef:
Ik denk dat het ook uitmaakt of je met of zonder je paard veel met andere paarden in kontakt komt en hoe de gezondheid is. Bij een kwakkelaar en veel 'vreemde' kontakten zal de infectiedruk ook hoger zijn.

Ja dat sowieso. Maar dierenarts adviseerde het eigenlijk sowieso. Nou ja nog maar eens nadenken voor de volgende keer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:49

vervelend hoor als het niet gewoon gaat

Hier word de merrie echt heel ziek
Krijgt echt koorts, lijkt hoefbevangen, koliekerig.
Moet echt met quidrisol enz aan de gang.

Maar alleen een enting met tetanus bestaat ook niet meer.

En durf die dan weer niet voor lange tijd weg te laten.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:16

Mijn vorige paard deden we niet meer enten omdat ze enorm heftig reageerde. Die kon echt amper haar nek nog gebruiken voor een hele week. Was gewoon te sneu. Ging nergens heen en zag nooit andere dieren dan de dieren die we thuis hebben. Ergens anders prikken als ze al zooo lang ziek was, zagen we ook niet zitten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:31

Vaak reageren ze op hulpmiddel in de enting en niet op het virus zelf. Je zou kunnen vragen of ze een ander merk willen gebruiken

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:23

Ik heb ook zo’n paard met entingsreacties en hij reageerde vorig jaar zo op WNV, maar dit jaar niet. De DA toen had net een vaatje geraakt waardoor hij een hematoom heeft gekregen. Kan het niet gewoon zoiets zijn?
Als hij entingsreacties heeft laat ik hem gewoon, het trekt vanzelf weg. Ik heb wel een andere enting voor IT ivm drie weken ziek en meer dan een week hoge koorts op de gewone. Koorts ed behandel ik uiteraard wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:41

Hematoom zou best kunnen. Ik weet het niet. Het is echt net een tennisbal, die in een netjes hangt. Het beweegt ook helemaal mee.

Ze is verder vrolijk en eet goed.
Vanmorgen weer even met zadel op geoefend en ook trailerladen geoefend. Ze stapt echt zonder enige twijfel de trailer op en af.

Ik heb Tess voor het eerst in een half jaar een 2e keer in een week gereden.
Ze pakt het momenteel erg fijn op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:48

Hematoom hoor je niet zo vaak, vocht wel.

Ben ik net aan het uitmesten breekt er een tand uit mijn mestvork (kunststof), dus nu vallen de drollen er door |o . Nou ja ik had Agradi toch nog open staan voor de laarzen :)

@boemel: fijn dat Tess goed gaat.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:46

@Boemel, dat klinkt mij wel als een hematoom en minder als een allergische reactie op de enting. Dat ziet er bij mij echt anders uit, dan is hij echt goed uit zijn doen en ziek/koorts. Maar goed ik ben geen DA natuurlijk.
Afgelopen jaar zei de DA hetzelfde bij mij, vaatje geraakt met prikken, gebeurd best regelmatig aldus hem.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:12

Vanmiddag hebben we met de auto de paddock en track gesleept. Voor het mooie zouden we een quad moeten hebben, maar dit is in ieder geval een stukje beter dan wat het was.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:16

Netjes Belker!

Ik heb t gras gemaaid en bij de buren ook zo nog even eea doen en dan klaar voor vandaag. Vriendlief ligt zielig in bed. Eerst al vanmorgen mee naar de huisartsenpost geweest want hij was door iets geprikt en hand was onherkenbaar en rode streep op arm. Maar goed viel gelukkig allemaal mee. En nu kan ie amper bewegen door rugpijn :?

Dus hem zo maar ff voeren_O- _O-

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:31

Oeps Marjan…. Ik heb hier Happy skin huidgel staan. Is voor eczemers, maar het werkt bij mij goed tegen allergische reactie op dazenbeten. Ik was van de week ook te pakken genomen.
Sterkte voor hem.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:50

Let op bij die slechte reacties op entingen, wij zijn daar een pony door verloren. De reactie werd bij haar ook elk jaar erger, dus we hebben verschillende priklocaties gebruikt. De laatste werd ze hoefbevangen door en dat brak uiteindelijk door de zool.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:52

Zier er netjes uit belker.
Hier een mini trekker. Erg fijn.

Ah vervelend Marjan, beterschap voor vriendlief.

Oeff, vervelende bult Boemel.
Hopelijk wordt het vlug minder.

Hier kind met hoge koorts en wat vlekjes, vermoed dat de waterpokken komen. Heerst op de opvang.
Paarden zijn nu 2,5 week vd ijzers af en worden natuurlijk bekapt.
Jongste liep gevoelig , nu overdag hoefschoenen en echt veel beter.
Zejf een rare pijnlijke blauwe hand uit het niets. Binnenkant handpalm.
Vanmorgen lekker met de hondjes naar het bos geweest, hei staat er mooi bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eigenwijsje wou niet op stok.
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:10

Mooie foto's zo op de hei <3

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:38

Mijn pony's worden nu elk jaar geent op stal en gaan dan met de hele club mee, gelukkig hebben ze weinig last ervan, maar als ze straks thuis staan weet ik niet of ik het wel zo nodig vind om elk jaar te enten eigenlijk...
Een titerbepaling vind ik dan wel interessant, want ik denk dat we veel meer enten dan eigenlijk nodig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:09

@belker: ziet er netjes uit hoor.
@marjan: rode lijn (bloedvergiftiging?) is best serieus. Hopelijk gaat het nu beter?
@horsi: vreemd ineens een blauwe hand? Waarschijnlijk toch gekneust. Sterkte met hand en kind!

Hier was de hei afgelopen week nog niet zó paars, maar dat zal nu wel meer zijn ondertussen.
Het viel me laatst wel op dat er steeds minder 'hei' is en meer gras.

We krijgen een nieuwe CV, dus het is een beetje rommelig in huis :)