Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:23

Belker, leuk stemmetje heb je ook. Heb nu wel een goed beeld van hoe je plekje er uit zal komen te zien!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:49

Dank, ik ben echt kapot en moe, dat merk je aan alles. Het is gewoon een fijn plekje, aan huis. Niet groot maar er is best wat van te maken. Qua beplanting wil ik buiten de buitenkant, aan de bosrand nog wel het een en ander doen. Maar dat komt nog wel. Ik denk aan gele framboos en de bottelroos. Komende week ga ik eerst weer eens alle kale stukken met bijenpracht inzaaien. Dat mogen paarden ook eten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:58

Heerlijke plek, hoor! Wordt gaaf :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:21

Gaaf plekje hoor Belker! :D Ben benieuwd hoe het gaat vorderen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:39

Mooi hoor Belker!
Hoe breed is jouw pad?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:01

Wisselend, langs de loods en bos ongeveer 2,5 tot 3 meter, langs het hek 4 meter. De bochten worden ruim. Ik vermoed dat de jonge merrie hier heel hard gaat rondrennen. Die heeft wat te veel energie. De breedte ook met in het achterhoofd dat er over 1,5 jaar nog een freiberger bijkomt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:13

Leuke rondleiding Belker :-) en ja ik denk dat je gelijk hebt qua rennerij. Hier moeten ze ook echt energie kwijt af en toe. Vind het de beste keuze ooit voor onze paarden om een track aan te leggen.

En moet eerlijk zeggen dat ik soms echt m’n hart vast houd. Maakte net na de vorst dit filmpje. Zo hilarisch (vooral na ong 1 minuut) maar ohhhhhhh zo spannend soms:roll: :roll:

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:30

Eenrichtingsverkeer bordjes hangen Olympia :))
Heerlijk filmpje :+:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:32

Mooi Belker.

Iedereen vol aan het aanplanten :)

DF, Geen wandelingetje :)

Olymia, heerlijk!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:42

Oh geweldig om ze zo te zien crossen Olympia! :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:46

Leuk filmpje! Kunnen de paarden altijd de poel in of heb je die afgezet? Ik twijfel hier nog wat ik ermee zal doen. Track loopt er straks wel langs. Zou ook een deel kunnen afzetten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:52

Prairy schreef:
Leuk filmpje! Kunnen de paarden altijd de poel in of heb je die afgezet? Ik twijfel hier nog wat ik ermee zal doen. Track loopt er straks wel langs. Zou ook een deel kunnen afzetten.

Persoonlijk zou ik een deel afzetten, dan kan de ene helft van de poel ecologisch nog wat ontwikkelen (denk waterplanten, beestjes), dat komt de helderheid van je poel ten goede + minder muggen.

Leuke filmpjes! :D

en zo tof dat iedereen aan het aanplanten is! Nu heb ik ook zin om nog bottelroos te planten :):)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:55

Iedereen is druk aan het aanplanten en ik ben juist als een gek aan het snoeien en struiken verwijderen. :)) Hier hebben we zoveel bomen en struiken, als je dat niet flink bijhoudt dan heb je ineens een bos. :+ Ik ga vandaag een begin maken met het verwijderen van de oude takkenwal. Die is behoorlijk verteerd en dreigt de sloot in te gaan, niet handig. Vanmiddag haal ik een aantal boompalen op, die worden de basis van een nieuw vlechtscherm op de plaats van de oude takkenwal. De wilgen zijn hier al geknot, dus takken genoeg.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:55

wow wat een gaaf filmpje Olympia!
Ik zie dat mijn paarden echt niet doen. De shet is daar vast te lui voor en de merrie staat als een echte bejaarde betaamd de hele dag te slapen als het even kan...

Belker; denk je dat jouw paarden ook zo gebruik gaan maken van de track?

Hier weer een weekendje tuinwerk gepland. We gaan niets planten nog, vooral snoeien... En aan de slag met een tweede kippenhok bouwen, dus daar gaan we zo een gravertje voor ophalen. Flink aan de bak dus.. Het is droog, niet te koud dus perfect weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:57

Hier ook hoor flew. En nog steeds bomen verwijderen. Hier moet eerst veel weg voor er nieuwe aanplant bij kan.

Zometeen weer een boom in stukken hakken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:02

Solleke_Noah schreef:
Prairy schreef:

Persoonlijk zou ik een deel afzetten, dan kan de ene helft van de poel ecologisch nog wat ontwikkelen (denk waterplanten, beestjes), dat komt de helderheid van je poel ten goede + minder muggen.

Leuke filmpjes! :D

en zo tof dat iedereen aan het aanplanten is! Nu heb ik ook zin om nog bottelroos te planten :):)

1,5 jaar geleden heb ik 2/3 van de poel laten uitdiepen, daar mogen ze sowieso niet komen. De andere 1/3 is volledig begroeid, daar zouden ze eventueel wel mogen komen. Zou jij dat nog afgraven of nu juist liever zo laten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:11

Prairy schreef:
1,5 jaar geleden heb ik 2/3 van de poel laten uitdiepen, daar mogen ze sowieso niet komen. De andere 1/3 is volledig begroeid, daar zouden ze eventueel wel mogen komen. Zou jij dat nog afgraven of nu juist liever zo laten?

Valt te zien wat je wilt, ik denk dat ik het zelf zou omdraaien: het diepe gedeelte mogen ze uit drinken, het lage gedeelte lekker laten begroeien met waterplanten en oeverplanten, hoe meer waterplanten, hoe minder alg => hoe zuiverder je water. Maar snap de redenering wel, is waarschijnlijk bij het ondiepere deel makkelijker voor de paarden om er uit te drinken? Je ondiepe deel is juist voor diertjes mega interessant, omdat dat sneller opwarmt.

Als we een natuurpoel aanleggen hebben we altijd een ondiep stuk (op de zuidkant meestal) en een dieper stuk, zou hem dus zeker niet overal even diep maken! Maar je moet even kijken wat je hoofddoel is, paarden mogen er ook echt in gaan (zwemmen?)? Of enkel voor uit te drinken?

Goeie zou alleszins zijn dat de kant die je afsluit, de kant is waar de filtering van je water gebeurd (waterplanten, riet,... al moet je riet ook wel goed in toom houden, maar wel eetbaar voor paarden) zodat je minder last van alg hebt. En hoe meer beestjes (amfibie, kevers,...) in je water, hoe minder muggen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:13

@olympia: wat een heerlijk filmpje! Ik vind die harde snorkende geluiden altijd zo lekker 'oer' klinken :)

Het wordt lekker weer om wat buiten te doen; zon en weinig wind.
Als Peps zich vandaag wel laat pakken ga ik alsnog een wandeltje doen. Ik hoop dat ie de link gaat leggen van halster om is wandelen, maar dat kwartje valt nog niet echt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:01

Olympia _O- geweldig filmpje!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:16

Heerlijk Olympia! Hier rennen ze helemaal niet zo veel over de track, ik heb wat rustigere paarden haha

Wij hebben inmiddels de helft er in. Nu ff pauze en zo weer door :D
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:34

Mooie gaatjes op een rij :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:41

Het ziet er heel netjes uit. Maar wat een werk! Ik graag gewoon een geul van een spade breed en diep, leg de planten uit en vul het weer.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:43

Maartje goed bezig! Schiet al goed op.

Hier was ik even achter. De hazelaar van de buren is al goed in bloei maar ik denk dat ik wat overhangende takken dit weekend ga verwijderen. Kunnen de paarden erop knagen als ze dat willen...Afbeelding

Maar heeft iemand een idee wat de onderstaande is? Mijn moeder zegt dat het een hazelaar is maar hij heeft helemaal geen katjes en het blad is al aan het uitlopen (en ik ben echt absoluut geen plantenkenner als stadskind :P )
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:44

Die rechtsonder doet me denken aan de hydrangea/hortensia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:56

Hier hazelaar ook al in bloei. Ik ben er allergisch voor haha.

Leuke filmpjes dames.

Goed bezig Maartje.

Ik ben druk bezig een extra snack strook maken. Straks ff een foto maken :)