Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 09:27

Ja er komen er nog meer. Heb ook 2 hennen broeds die op eieren zitten.
En voor vandaag zijn nog 4 kuikens bezig met hun ei breken

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:30

Super leuk!
Hier is vorige week de haan helaas dood gegaan, dus hier eerst nog geen kuikens. De kippen zijn ook nog niet aan de leg dus dan wordt het sowieso wat lastig ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 09:33

Wat sneu. Ik heb de huidige aan ook nog niet zo lang. En de hennen waren ook voor het eerst aan de leg. Maar hij doet zijn werk goed. Voor het eerst ook een nette gaan ipv een brute kipverkrachter.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:59

Kuikens <3

Hier is donderdag op vrijdag nacht weer zóveel regen gevallen. Alles stond blank. Zo ruk!!
Ben nu bij een vriendin logeren vanwege feestje gisterenavond dus ben benieuwd hoe het vanmiddag is..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:02

Kuikentjes <3

Hier al 15 jaar geen vaatwasser meer :=
Normaal gesproken over enkele maanden wel een vaatwasser

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:15

Wij hebben in dit huis voor mij voor het eerst een vaatwasser. Ik ben er superblij mee.

Wat een mooi weer zeg. Veel beter dan gisteren toen het hier de hele dag regende. Helaas geen tijd om echt met de paarden aan de slag te gaan. Ik moet echt even wat dingen gedaan krijgen. Vandaag de wei thuis kalken, een border langs de oprit aanleggen en de leilindes nog even verder snoeien.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:59

Hoi allemaal!
Ik kom hier even binnenvallen!

Ik ontdek dit topic namelijk voor het eerst. :)
Ik heb sinds september mijn drie Tinker merries aan huis staan. En dat bevalt super prima!
Het enige waar ik nu wat tegen aan loop is het niet hebben van een piste...
En ik vroeg me af hoe jullie dat aanpakken?

Ik heb een groot stuk weide waar ik soms op rij. Maar deze ligt jammer genoeg wat golvend en hobbelig... Niet zo ideaal dus...
Er is wel een piste in de buurt waar ik soms naartoe wandel. Maar dit is altijd een beetje een gedoe, want moet dan afspreken met deze mensen en ze kunnen niet altijd, vaak zijn er ook veel lessen etc. En heb zelf gewoon zo een drukke agenda vaak dat ik me hier niet altijd aan kan aanpassen...
Moraal van het verhaal, ik wil dus zelf graag een beetje een betere piste creëren in mijn wei... Ik huur de weide in questie, dus ik kan niet echt heel veel kosten gaan doen zeg maar.
Een kennis van mij raadde mij aan, om het piste oppervlak lichtjes te gaan frezen. Maar ken echt niemand die dit al gedaan heeft en vroeg me af of dit dan bevalt? En wat de bevindingen zijn?
Of er mensen in het algemeen nog andere goeie ideeën hebben?
Ik hoef heus niet elke dag van het jaar te kunnen rijden, bij hevige regenval bijvoorbeeld... Maar om toch iets te hebben, lijkt me wel fijn!
Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën!

Hieronder nog even een foto van de weide.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:12

Aaaaah die kuikens <3 <3 <3 . Mijn kuikens zijn intussen af en toe aan de leg.....

Er zit nog geen regelmaat in bij de dames. De haan die ik erbij heb gehouden, is nog een beetje een stuntel en hangt soms half naast een hen := := := . Ik wil er verder geen kuikens bij, dus haal de eitjes elke dag weg.

Vaatwasser vind ik de uitvinding van de eeuw! Geweldig ding, gebruik hem elke dag.
Hier eindelijk al een dag of 3 redelijk weer.

Lina, welkom! Ik ga eigenlijk altijd naar de rijvereniging, maar die is bij mij om de hoek. Verder kan ik thuis wel in de paddock rijden, maar ga liever naar de manege. Rijd lekkerder en ik heb daar meer ruimte. 25x70 mtr binnenbaan en een even zo grote buitenbaan.

Kun je geen rijbak laten aanleggen? Het lijkt alsof je voldoende land hebt?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:22

Ik ga ook nog een bak 3 km verderop. Maar op 1 moment na kan je er eigenlijk altijd wel terecht in een van de twee (of beide) bakken. Behalve als er wedstrijd is, maar goed daar is rekening mee te houden. Ga minimaal 3x per week naar daar.

Ooit ga ik hier wel een bak thuis aanleggen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:50

Welkom Lina. Wij hebben een stuk laten keren en waren daarvoor ongeveer 250 euro kwijt. Onze rijbak is soms wat zwaar (dan rijden we in de wei) maar nooit nat. Ook nu niet. Onze gekeerde rijbak bevalt zo goed dat we ook een stuk paddock laten keren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:40

Ik heb een stuk weide kaal gereden en dat is nu mijn rijbak. Staat wel al sinds de herfst water in en is nu al een maand of twee onbegaanbaar

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:17

Dag Lina, ik zie een prachtig pad naast je weide liggen. Dat zou ik gebruiken.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:27

Ohh te leuk, kuikentjes!

Even een vraag, wij wilden eigenlijk ons land met drijfmest laten bemesten eind maart ongeveer, maar het is zo ontzettend nat dat ik er geen groot materieel op durf te hebben. Nu dus eerst maar kunstmest en dan misschien later dit jaar nog drijfmest. Welke kunstmest gebruiken jullie? Die van pavo klinkt mij goed in de oren, maar heb er geen verstand van en dus kunnen ze me alles wijs maken. Wat gebruiken jullie? En in welke hoeveelheid? We hebben ongeveer een hectare te bemesten. Vorig jaar in oktober of november hebben we gekalkt.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:31

Ik heb die van Pavo dit jaar gekocht. Normaliter bemest ik met compost van eigen mest, maar ik wilde dit ook eens proberen. Denk dat ik de huurwei met compost ga doen en de wei thuis met Pavo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:42

Ik gebruik ook die van pavo. Maar dit jaar ook weer eigen compost

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:43

Ik gebruik Perlka kunstmest & kalk.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:01

Ik heb nu ook al een jaar geen vaatwasser, maar ik mis het echt. Misschien ben ik zo verwend, maar ik heb er echt een hekel aan om na het koken en eten dan oooook nog te moeten afwassen. -O-
Vaatwasser hoger plaatsen gaat niet, omdat hij onder mijn blad komt, dus wordt standaard hoogte geplaatst

Ik heb ook geen bak, ik ga op buitenrit, of ik ga naar de stal waar ik ook les om in de bak te rijden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:03

Vorig jaar de pavo gebruikt en erg tevreden over.
Dit jaar de perlka, ben benieuwd!
Nu hiervoor gekozen om te kijken of ik de zuring e.d. beetje de kiem in kan smoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:36

Even tussendoor een vraagje. Welke camera hebben jullie bij de paarden? Nadat m'n pony vandaag koliek had wil ik ze eigenlijk wel onder een camera hebben, zodat ik ze ook op mijn werk een beetje in de gaten kan houden. :o
Ik wil graag een camera in de stal en in de paddock. Wil live beelden op mijn telefoon kunnen zien. Bereik van Wifi is in de stal niet echt top, dus denk dat een wifi camera niet zo handig is..Wat zijn aanraders en wat niet?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 03:43

Als je een stuk land wilt om te rijden zou ik het (afhankelijk van de ondergrond) laten ploegen en dan rollen of slepen, afhankelijk van hoe zwaar het wordt.

Pavo mest beviel wel hier, maar nu gewoon alleen eigen mest.

Camera heb ik niet, wel veel buren/wandelaars die opletten en mij weten te bereiken.

Zijn hier ook mensen met een paddock paradise? Hoe breed zijn jullie paden? En wat voor ondergrond?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:40

Voor de camera lees ik graag mee

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:13

Caily ik had eerst wel paden, maar dat beviel niet. Teveel risico voor ongelukken hier. We hebben nu gewoon een paddock met een pad naar de weide, denk 6 meter breed ofzo en niet heel erg lang maar wel zo dat ik de weide die ik op dat moment gebruik gewoon open kan zetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:35

Ik wacht met mesten tot het weer wat droger is. Hopelijk is dat nog op tijd...

Camera ga ik mijn man binnenkort onderzoek voor laten doen. Momenteel is hij bezig het huis te beveiligen met camera's en dat gaat even voor. Daarna komt de stal. Volgens mij bestelt hij alles via Ali momenteel

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:20

Kuikens <3
Hier geen haan bij 4 hennen, al wil ik wel eens wat bevruchte eieren onder een broedse hen leggen, maar nu nog niet. Maar nu heb ik dus het probleem dat 1 hen al een week heel hardnekkig broeds is en ik blijf haar maar van het nest halen, dat gewoon toegankelijk is voor ze om de eitjes te leggen. Van elke hen krijgen we nu dan ook elke dag een eitje, maar van deze dus niet ondanks ik de eieren elke keer weg haal. Als ik haar er dan afhaalde ging ze gelijk naar de andere 3 om even mee te lopen, maar even later zat ze dan al weer op het nest. Gisteren heb ik de hen dus maar opgesloten met alleen water en voer. Eerst was ze wat onrustig maar uiteindelijk ging ze eten. Nadat ik haar 6 uur op had gesloten liet ik haar nog even met de rest mee scharrelen voor het donker werd, maar vanmorgen bleef ze wéér zitten terwijl de rest al voor de deur stond voor voer. :\ Nu heb ik haar maar weer opgesloten met voer en water zonder een plek om te broeden, want ik ben gewoon bang dat ze zich anders doodbroed.

Wel een mooi plekje Lina, welkom!
Hier geen ervaring met keren maar ik snap dat je er ook niet te veel geld tegen aan wil gooien als je het huurt. Eventueel kun je er ook een lading grond over storten, het uitvlakken en inzaaien. Dan is het ook gelijk wat hoger. En misschien laten draineren, al is dat dus wel prijzig en volgens mij heb je geen aangrenzende sloot als ik het zo zie? Hier zit ik op klei/veen maar misschien is dat bij jou niet nodig. Alles groeit hier goed maar het is ook heel nat met weer dat wij gehad hebben en het land laat ik deels ook kapot lopen om het straks weer mooi in te zaaien.

Hier wil ik ook 2 camera's, vooral als mijn paardje drachtig word om het in de gaten te houden maar ook tegen dieven. Dus misschien 1 bij de voordeur en 1 bij de stallen. Het lijkt mij geweldig om op mijn werk even te kunnen spieken :D
Laatst bijgewerkt door Merexa op 09-03-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:24

Ik heb een paddock paradise met 4 smallere stukken ertussen, daar zijn ze rond de 3/4 meter breed en dat gaat prima met mijn kudde van 6 paarden.