Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:08

Dan hoop ik dat het bij mij ook niet smerig wordt. Ze vinden het om onduidelijke redenen fantastisch om op die tegels te plassen...

Ik heb woensdag tien midibalen bij een andere boer dan gebruikelijk besteld. Prijs was iets hoger, maar ik krijg mijn vaste boer niet meer te pakken, dus het moest maar. Zonet een baal opengemaakt en een vreugdedansje gedaan. Supermooie kwaliteit! Kurkdroog, ruikt fris en ze eten het graag. Voor het mooie had het nog iets stengeliger gemogen, maar ik klaag niet.

Eind deze maand worden er nog twee grote balen graszaadhooi bezorgd en dan kom ik de winter door. :)

Change3x

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:28

Tuinman hebben we nu ook nodig dus mocht alles doorgaan, dan zullen we die daar zeker ook nodig hebben. :')

Wij hebben ze nu op vlas staan, ik vind zelf gemalen of gehakseld koolzaadstro erg fijn, mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, eventueel vlas met dat gemengd. We zijn ook van plan om ze daarop te gaan stallen mocht het zo ver zijn.

Wij mesten 1 tot 2 keer per dag hier.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:45

Ik heb 3 aparte stallen op beton.
Heb er dus vlas in en bijvoorbeeld de stal van puck nog nooit in 3 jaar helemaal leegehaald.
Zat een hele mooi dikke bodem in.
Van de week heb ik hem dus leeggeschept omdat er hooi in moet.
Ging ervan uit dat het een stinkbende was die onderste koek maar het was kurkdroog.
Beton is niet eens vies of nat. Kon het zo uitvegen en klaar. Ideaal.
Wil nu graag een inloopstal maken tegenover de vaste stallen maar daar ligt dus zand en in het midden staat een paal waar het dak op steunt.
Daar moet ik dus nog wat op gaan verzinnen want als Melle daar zn kont tegenaan parkeert stort het dak in >;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:40

Wat een mazzel dat het goed hooi is. Tijd spannend bij het openmaken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:41

Duivelskkauw schijnt een goede werking te hebben. Zelf nog nooit gebruikt.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:13

@ Claudia: mijn stal heeft vier van die palen en toch gaat het altijd goed. Misschien valt het mee?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:16

Melle heeft 1.5 jaar terug een complete muur er uit gedrucjt dus daar ga ik het niet op gokken .
Het is ook best wel een dun paaltje (staan er nog 2 maar daar kunnen ze dan niet bij)
Heb nog 5 oude stalschotten staan dus ik denk dat ik die op een of andere manier er maar neer ga zetten en dan de paal er aan vast schroeven.
Dan gaat ie hoop ik geen kant meer op.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:18

Melle is ook wel van een iets ander formaat dan mijn pony's gok ik. := Ze schuren hun billen er wel eens aan, maar dat is niet zo heel spannend.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:20

:= melle is 1.70m ja.
Ik zal zo wel even een foto maken van de paal.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:23

Wat een kasteel! Doe mij maar pony's. :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:35

Het is best wel een banketstaaf paaltje zeg maar.
iig niet bestand tegen 650 kilo denk ik :o
Afbeelding

Deze schotten zijn 3 meter lang, ene kant een vast deel en andeee kant een deur.
Ik zat er aan te denk om er 2 neer te zetten en aan elkaar vast te lassen.
Paal staat op ong 4 meter.
Dan zijschotten er aan lassen en dan zou het toch goed moeten gaan...toch.. :o?
Afbeelding

Schuur moet eerst nog opgeruimd worden uiteraard.alle bakstenen en dakpannen moeten nog weg.

Hier zou ik dan inloopstal willen maken.
Zou dan zo'n 3x6 meter worden met aan beide kanten een opening zodat ze er aan beide kanten uit kunnen.

Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:45

Wel een mooie ruimte voor een inloopstal! Ik denk dat ik soortgelijke palen heb staan, alleen dan wat minder hoog. Die van mij komen er amper aan, af en toe even jeuken. Volgens mij moet je een heel eind komen met die schotten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:57

ClaudiaHS schreef:
:= melle is 1.70m ja.
Ik zal zo wel even een foto maken van de paal.

Ik heb die palen ook. En een schurende Belg :D . Heb wel extra paal gezet en daar planken tussen. Dus soort schot ervoor, half hoog, waardoor niet alles open is maar 2 uitgangen. Zo blijft alles keurig staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:25

xJitskee schreef:
Even een korte post vanaf mijn telefoon, druk aan het werk. :o

Het zijn inderdaad twee freemax zadels. Mijn Tinkers scheelden net 1 maatje, dus het werden er twee :)

Qua voer ga ik de tips even na. Ik heb al veel geprobeerd... Vitaminekorrels van diverse merken eten ze niet, alleen als ik het door een ander soort brok meng. Marstall zijn ze niet kapot van. Heb meerdere zakken weg kunnen gooien omdat ze het niet aten. Cavalor en mijten vind ik wel interessant, even kijken of ze daar ook proefzakjes hebben, voor ik weer twee zakken weg kan gooien. Natures best aten ze wel goed dus dat is eventueel een optie om nog naar terug te gaan. Voermeesters ook getest, aten ze goed maar ik vond dat nog iets te hoog in de suikers. Voor mijn vorige paard had ik Hugho kruidenmix, daar deed ze het fantastisch op en ik denk dat deze paarden het wel willen eten, maar die prijs blijft maar stijgen. Je betaalt nu al €30 voor 15 kilo -O-

Ik wil best wat van mijten versturen hoor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:15

De opening van de schuur zit aan de oostkant.
Vorig jaar waaide er wel eens sneeuw in vandaar dat ik sws schotten wil plaatsen zodat ze daar achter kunnen staan.
De ruimte is verder groot zat.
Totaal min de vaste stallen is ongeveer 6x12 meter. Maar wil ook nog een gedeelte overhouden voor hooi en om door heen te kunnen lopen.
Ook al eens aan zitten denken om er stalen spanten in te laten plaatsen maar die zijn best prijzig ondanks dat mijn broertje ze voor me zou kunnen maken.

Het liefst gooi ik die hele schuur van de benen en bouw er wat nieuws op :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:49

Ja kan me voorstellen dat die paal daar niet tegen bestand is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:01

Anke schreef:
Ja kan me voorstellen dat die paal daar niet tegen bestand is.

Met alleen minipaardjes had ik het wel aangedurfd _O-
Maar dan had ik ook niet zo moeilijk hoeven doen want die zouden ook makkelijk in een vaste stal kunnen met elkaar

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:58

Mooie schuur hoor, voor een inloopstal!

Ik heb een tijdje naar tevredenheid Mijten gevoerd maar het was hier slecht verkrijgbaar.

Nu gewoon ponybrok van subli en daar doen ze het eigenlijk ook erg goed op.

Ze hebben geen jeuk, glimmen goed en eten het graag.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:28

Weer heel wat gekletst hier, morgen lees ik bij maar dit wilde ik toch even delen <3

Zoek de 7 verschillen...
Afbeelding

Vanavond lagen er 2 kleine verrassingen op ons te wachten na het melken. En het zijn twee vaarskes dus ze kunnen beide gezellig bij ons blijven *\o/* Annet en Anjet het lijkt wel een identieke tweeling zo :))

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:44

Cute! <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:29

In onze stal ligt wel rubberen, maar potten vlas en dat loopt er vrijwel niet uit. 1m2 zand voor de stallen en dan het bestraatte plein. We halen alleen de mest eruit en dat is weinig en dan heel af en toe een nieuw pak erop. Nieuwe vlas lopen ze er wel uit, maar komt niet het zand voorbij.

Hebben nu alvast wiesencobs gekocht om bij te voeren, voor als hooi schaars wordt. Ik heb de afgelopen tijd VItalbix gevoerd met een handje fiber force en optiform. Maar alles in minimale hoeveelheden.

Ik zag een leuk huis te koop, maar helaas 2 onder 1 kap en ik geloof dat ik echt nooit meer buren wil :p

Zag ook een mooi huis waar op geboden is, spannend!!! Ziet er erg mooi uit.

ClaudiaHS, ik kijk ook steeds bij huizen daar naar. Als er zoiets op het perceel staat, denk ik gelijk; mooie schuilstal :)

SV, Leuke tweeling :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:45

Die tweeling <3

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:17

Koetjes <3

Leuk huis zag ik!

Schuilstal, staan die palen dan gewoon in de grond? Of wel in beton? Ik heb ze in beton maar ben al bang dat ze worden omgeduwd.

Ik wil graag een drempel maken in mijn schuilstal (komt bestrating in, nu nog zand), ben nog aan het bedenken hoe. Schuilstal grenst (op 80cm na) aan de bak en daar wil ik geen zooi in..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:30

De paarden hebben last van de buurkinderen.Geen mensenkinderen maar 3 kalfjes.Het tuig zoals ze genoemd zijn door ons gaat op avontuur en gaan onder de draad naar de kant van de paarden en lopen daar rond te rennen.Ze worden steeds brutaler,gisteren waren ze al in de wei bij de stal.Maar zag later dat mijn stoere ruin achter ze aan zat.Enigste zorg is nu dat ze aan de voorkant bij de stal onder de draad door kunnen naar het erf.De koeien en paarden delen een weiland met een draad ertussen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:32

*zwaait!* Hallo, wij zijn weer terug van vakantie en ik probeer weer vanaf nu mee te lezen.
Mooie vakantie gehad, die veel te kort was. (weekje). Maar wel heel mooi gehad. En de paarden zijn heel goed verzorgd door de verzorgmeisje waar ik het een tijdje terug over had. Een blijvertje!
Wat een plezier hebben die meiden gehad. En de moeder is heel nuchter en doet niet zomaar wat. Neemt haar verantwoordelijkheid. Zorgzaam ook voor de andere dieren.
Het was een succes. Zal straks eens een foto plaatsen.
Eerst maar eens bezig met de vakantie foto's. Oja en de wasjes wegdraaien, caravan leeghalen etc..

We moeten morgen wel met Oscar naar de dierenarts, die heeft een bult in zijn bovenkaak. Dat begon voor de vakantie hal. En als ik zijn lip op til zie ik een rare plek in zijn tandvlees. Ik hoop dat het gewoon een ontstoken kies is, maar ik vrees misschien wel voor een tumor... Het is een rare bult. Nou ja, niet te ver vooruit denken. Eerst maar afwachten wat de dierenarts zegt.