Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:09

Krijg je zo'n paarden op bestelling?
Haha..relax!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:11

Mij lijkt zo'n grote schuur ook handig.
Slopen is sneller gebeurd dan iets nieuws zetten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:11

ik zou daar ook nog evene goed over denken, of een soort van overdekte paddock lijkt me ideaal, als hij weg is mag je hem niet weer terugbouwen

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:16

En hooi opslag :)) Maar volgens mij stond die keuze van Abby al vast?

Anke, nee, mijn jongste heeft dat van dr moeder. Zij is nu de baas dus de oudste volgt braaf, mega handig.

Je schijnt het te kunnen leren trouwens, mest op de plek van de keuze op een hoop gooien, en ze vullen het zelf aan. Dat klopt ook wel, heb ik al meerdere keren op stal geprobeerd en bij alle merries gelukt. Bij ruinen is het lastiger heb ik het idee. Hengsten zijn dan wel weer erg netjes. Geen idee hoe dat kan.... (alleen kunnen die niet in de hoek plassen natuurlijk :P )

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:19

combinatie rijbak en paddock zou ik niet aanraden, of je moet heel secuur zijn in het weghalen van de mest, maar dan nog wordt een paddock veel natter.

de bak is hier altijd goed te rijden, hele winter door, de paddock is sommige tijden erg nat.
en dat is precies hetzelfde gemaakt, alleen zitten er vlokken in de bak. Maar door het aanlopen en de mest is de afvoer van het zand een heel stuk minder geworden

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:20

Caily schreef:
En hooi opslag :)) Maar volgens mij stond die keuze van Abby al vast?

Anke, nee, mijn jongste heeft dat van dr moeder. Zij is nu de baas dus de oudste volgt braaf, mega handig.

Je schijnt het te kunnen leren trouwens, mest op de plek van de keuze op een hoop gooien, en ze vullen het zelf aan. Dat klopt ook wel, heb ik al meerdere keren op stal geprobeerd en bij alle merries gelukt. Bij ruinen is het lastiger heb ik het idee. Hengsten zijn dan wel weer erg netjes. Geen idee hoe dat kan.... (alleen kunnen die niet in de hoek plassen natuurlijk :P )

Ja, keuze stond vast, maar dacht, toch even checken of ze al een winter op het perceel meegemaakt heeft :)) soms kan je dan ineens wel hele handige functies bedenken als je tot je enkels in de modder staat :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:22

Haha heeeel herkenbaar. Daarom zweer ik bij verharding. Zand is ook niet altijd alles.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:27

Gefeliciteerd Solleke.

Ik zou een schuur ook niet weghalen. Wij knappen die van ons strak op als alles hier weer een beetje loopt. Staat achter de boerderij nog een hok. Kunnen mooi de spullen onder dak staan, bobcat, quad en menwagens. Heb je de boerderijschuur mooi voor de paarden.

Het is hier lekker weer, het waait alleen erg hard.

Heb last van mijn been, dacht gister oh, de viskom moet ik even verschonen. Of nou ja, viskom.. ik noem het nog steeds zo omdat daar mijn inimini goudvisjes ooit in zijn begonnen. De nu 15cm-se vissen (2) hebben nu behoorlijk groot ding van 80-40-60 dus behoorlijke klus. Valt nu beetje tegen.. bah.

Paarden lekker buiten, als het droog is laat ik ze mooi buiten staan.

Mijn vader heeft voor de shetjes ook verharding in de winter en (jaja, Willy Wortel) dat kun je weghalen en heb je zand, daar kunnen ze in de zomer dan komen en dat ligt dan in de schaduw, lekker koel zand.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:31

Caily schreef:
Haha heeeel herkenbaar. Daarom zweer ik bij verharding. Zand is ook niet altijd alles.

ik heb ook een heel stuk bestrating, maar in natte periodes lopen ze daar zoveel zand cq modder op dat dat nou ook niet echt netjes meer is.
groot stuk overdekt lijkt me heerlijk, heb nu een klein schuilstalletje van 4 x6
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 18-05-16 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:31

Kirrr schreef:
Mag ik iemand nog eens een pb sturen ivm de verkoop van mijn palomino?
Wil graag wat meningen.

Ja hoor!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:32

Gefeliciteerd Solleke, dat is een mooi vooruitzicht!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:32

Grote schuur is in de winter een heerlijk droge en overdekte paddock

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:41

Ik zou geloof ik juist het rode schuurtje weghalen en de bak daar plaatsen, mooi naast de grote schuur, waar je misschien dan boxen in kan maken die rechtstreeks toegang aan de ene kant hebben naar de bak, aan de binnenkant ook een deur, kan je vanuit de grote schuur mooi voeren, daar de grote pakken mooi neerleggen en je spullen. Dekens, zadels e.d.

Dat zou mijn ideaal zijn, daar hebben mijn vader en ik het wel eens over gehad, met beide fulltime werken, als je de deuren dan aan de buitenkant de bak ik hebt, kan je, tenminste mijn vader Willy Wortel, ervoor zorgen dat ze op een bepaalde tijd open gaan.
Dan kun je 's ochtends voeren en om 12 uur ofzo de deuren open en dan kunnen ze eruit, met een timer moet dat te doen zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:42

Wij hebben eigenlijk nauwelijks vliegen hier, zou het komen omdat we zoveel wind hebben? :+

Een groot afdak overweeg ik hier ook nog, maar eerst maar eens de basis in orde maken O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:55

Ik zou die schuur ook nooit weghalen... hier in de buurt hebben ze een varkensschuur uitgediept en er een binnenbakje van gemaakt. Maar als je het geld van slopen/afvoeren steekt in bijv. het dak verhogen (mits je daar toestemming voor krijgt) is dat ook een optie.
Lijkt me voor de natte/winter-dagen heerlijk als ze daar vrij/droog in kunnen rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:03

Niet alles bijgelezen, sorry, maar ik moet even kunnen ventileren. Een maand geleden vraag ik op,de wensenlijst 19 juli vrij. Er vroeg die dag maar 1 iemand verlof, dus kon ik zeker zijn dat ik gewoon een dagje recup zou krijgen. Vorige week spreek ik af dat Quickstep die dag wordt opgehaald, kijk ik gisteren op de wensenlijst en ondertussen zijn er 2 collega's die dmv van recup en feestdagen een weekje verlof proberen te krijgen en dan wordt het plots heel onzeker of ik die dag nu wel ga vrij krijgen. De ene collega vertelde ik vorige week over mijn plannen voor 19 juli, waar deze op antwoord dat ie nooit vrij vraagt in juli of augustus, de ander stuurde ik vanmorgen toen ik nacht af kwam een sms met de vraag om of ze toch die dag wil werken en daar krijg ik geen antwoord van. Pff, kan ik missschien toch niet die dag mijn paard gaan halen. -:(-

Enfin, mijn 1ste nieuwe halster is vandaag toegekomen, toch nog iets leuks. Vanavond mijn 8ste en laatste nacht en dan zullen we maar beginnen zoeken of het niet mogelijk is om Quickstep alsnog de 5de juni op te halen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:11

We hebben nog geen winter meegemaakt nee, maar modder en zut hebben we genoeg gehad in maart/april. :roll:
De schuur is net te laag om een fijne overdekte paddock van te maken (nog geen 2m aan de zijkanten). Dan heb ik wel mijn paddock, maar nog geen rijbak want daar issie echt te laag en te smal voor (15x35). Uitdiepen of ophogen hebben wij helaas het geld niet voor. Het dak bestaat uit asbestplaten en die moeten verwijderd worden, daar gaat al een heel groot deel van ons bouwbudget naartoe.
Hij staat ook zo monsterlijk lomp midden op het perceel dat je aan beide kanten te weinig ruimte over hebt voor een fatsoenlijke rijbak (15 meter aan weerskanten op de kortste stukken). Vergeet niet dat ik maar 2 paarden heb. Misschien ooit eens drie, maar meer ook niet. Die hebben echt geen stal nodig van 15x30 meter.
Wat betreft hooiopslag en zo, het gedeelte direct grenzend aan het huis is ook ingericht als schuur. Dat gedeelte blijft staan want dat is onderdeel van de oude boerderij. Op deze foto zie je dat gedeelte beter. Vooraan is het huis. Het deel waar de bus voorstaat is de oude grubstal, momenteel in gebruik als zadelkamer, hondenkamer, koelkast en vriezerruimte ect. Het deel daarachter, met de groene poorten, is de oude stal. Daar zit nog een paarden box in met ruimte voor 2 meer, en de hele verdieping, plus de verdieping boven de grubstal is hooizolder. Dus ruimte zat.

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:17

Balen SandraVerl, zeker als je toch al min of meer van uit ging dat je die dag vrij zou krijgen.
Kijken ze bij jullie niet naar de datum van de aanvraag?

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:31

Heb je in jullie gemeente ook zo'n ruimte-voor-ruimte regeling? Hier in de regio kun je een bouwkavel krijgen als je oude schuren sloopt. Mits het om een serieus aantal vierkante meters gaat.

Wij gaan onze eerste zomer hier meemaken, dus moeten nog ondervinden hoe erg het zal zijn met dazen en zo. Dit jaar geen mais in de buurt gelukkig. In geval van nood kunnen ze altijd in de overdekte bak staan. Schaduw en wind, dat is hopelijk een goede schuilgelegenheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:37

Ja, is hier ook. Boer die stopt met bedrijf moet de schuren slopen en mag dan 2 a 3 huizen er voor terug bouwen. Kassa, als je weet dat een huis hier minstens 750K kost.
Gevolg: verstedelijking van het buitengebied en het trekt mensen die niet tegen mestlucht kunnen en ageren tegen hanen en blatende schapen... |o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:38

Kirr, je mag altijd pb-en. Maar volgens mij heb je al aanbod zat.

Is slopen zoveel goedkoper dan een nieuw (hoger) dak erop? Want inderdaad, een flinke overdekte plek voor de paarden in de winter zou ik een moord voor doen. Een stal is niet zo groot meestal.

Ik heb mijn bak ook in de paddock. Ik sluit dat af als ik ga rijden en anders staat het open en is het de hang-out voor de paarden. Ik mest inderdaad 2 x per dag uit. Omdat het ook paddock is, liggen daar inderdaad geen vlokken in en ja, het is in de winter wel eens nat. Maar vind het prima te doen. Alhoewel ik wel graag in de loswerkring vlokken wil. Die is niet open voor de paarden en dan is er in ieder geval 1 plek waar je verder kunt trainen bij slecht weer. Maar dat doe ik nu gewoon op het weiland of buiten. Meestal is het met een paar uurtjes wel weer droog genoeg om iets te kunnen doen.

Vandaag voor het eerst met Sjaak weer buiten wezen wandelen. Stelde echt geen moet voor nog; zo n 300 meter. Maar ik ben blij. Hij is nogal een kamikazepiloot en bouwt heel veel spanning op. Maar deze 300 m ging netjes ontspannen. Had m wel eerst een half uur in de loswerkring gehad en heel veel draf en galopoefeningen gedaan. Dus hij was al een beetje moe. En dat moet ook, anders gaat hij steil omhoog :roll: . Over 5 jaar hoop ik een normaal rijpaard te hebben... <<)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:39

Hoe zit dat met mais en dazen dan?
Ik ben bang dat ze het hier achter wel gezaaid hebben.

Heb stiekeme hoop dat ze er niet te veel zullen zijn omdat het hier zo waait normaal :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:40

DubbelDun schreef:
Ja, is hier ook. Boer die stopt met bedrijf moet de schuren slopen en mag dan 2 a 3 huizen er voor terug bouwen. Kassa, als je weet dat een huis hier minstens 750K kost.
Gevolg: verstedelijking van het buitengebied en het trekt mensen die niet tegen mestlucht kunnen en ageren tegen hanen en blatende schapen... |o

Haha! Was hier volgens mij ook, maar daar zijn wel een heel stel regels voor. Juist om het volbouwen te voorkomen.

Balen Sandra.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:41

Azmay schreef:
Hoe zit dat met mais en dazen dan?
Ik ben bang dat ze het hier achter wel gezaaid hebben.

Heb stiekeme hoop dat ze er niet te veel zullen zijn omdat het hier zo waait normaal :o

In het mais zitten echt heel veel dazen. Wil he niet de put in praten, natuurlijk... :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:42

fokfanaat schreef:
combinatie rijbak en paddock zou ik niet aanraden, of je moet heel secuur zijn in het weghalen van de mest, maar dan nog wordt een paddock veel natter.

de bak is hier altijd goed te rijden, hele winter door, de paddock is sommige tijden erg nat.
en dat is precies hetzelfde gemaakt, alleen zitten er vlokken in de bak. Maar door het aanlopen en de mest is de afvoer van het zand een heel stuk minder geworden

met zulke zware paarden mss wel maar ik heb ook al jaren ook de rijbak als paddock in gebruik en is niet zwaarder. Wel goed schoonhouden inderdaad.