Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 06:58

Bij mij is het echt wisselend. De ene keer liggen ze diep te pitten, de andere keer, staan ze ongeduldig te wachten. Mijn man "voert" (het is niet veel, handje grasmix met wat Metazoa en een wortel), meestal rond 4:00, merrie gaat na het ontbijt vaak effe liggen.

Bij mij liggen ze eigenlijk nooit langer dan een half uur. Vooral mijn merrie kan vrij lang liggen. De ruinen liggen hooguit een minuut of 20.

Othilly

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 07:14

Jeetje jullie zijn vroege vogels! Om 4:00 uur voeren??
7.00 uur begint hier de dag met voeren..En dan rond kwart over 8 half 9 naar buiten..
Ongezellige maanden zo..paarden vinden er ook weinig aan..
Op naar t voorjaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 07:19

Mijn man moet er toch uit voor zijn werk..... Ik zet ze meestal rond half 6/6 uur buiten. Was vandaag te vroeg, 5:00 vonden ze niet grappig :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 07:30

Mijn voer-ritme is aangepast aan het seizoen,ik gooi ze eerst uurtje op het gras en maak alles klaar.Dan voer (nou ja,zemelen en hadje grasbrok met zout/vit :P )
In de winter is het dan gewoon nog te donker...in de zomer voer ik ze om 7 uur maar als het echt heet is dan sta ik soms wel al om half 5 bolletjes te wippen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 07:42

Hier ga ik tussen nu en 8 uur voeren en maak dan de bak schoon, hang het hooi op zodat ze om half 9 buiten staan. En zet die 2 zwarten van mij hoog zomer overdag op stal en de nachten tot 12 uur smiddags op het land.

We gaan vanmiddag voor het eerst rijden en fietsen met de kleine en halverwege omwisselen. Maar moeten eerste stuk langs de weg om bij het bos fietspad te komen, pfff , ik vind het nu al spannend!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:05

Inderdaad spannend ohjajoh, maar probeer toch of je de spanning een beetje kan vermijden.
Veel succes!

Abby, hoe was je les? Gisteravond toch?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:16

[***]: pfoe, wat vroeg :wow: ik vond om 6 uur opstaan al zo pijnlijk. No way dat ik om halfzes paarden ga verzetten of voeren :') respect hoor!

Succes ohjajoh, gaat vast goed toch? :) "gewoon" lekker ontspannen en gaan.

Nog een paar dagen en dan komt mijn ijslander meisje :):) vind het ZO spannend. Mijn eerste merrie ook, bij drie ruinen. Niet de allerbeste combinatie misschien, hoop dat de heren elkaar de hersens niet inslaan. Maar ze vormen al zes jaar een stabiele kudde met hun drietjes, zal wel niet dan... Hoop ik :')

Tinky: ook al zo'n vroege vogel, om halfzes uitmesten 8)7 jullie zijn echt gek, of laten we zeggen toegewijd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:22

oh ja, jij krijgt binnenkort je IJsco!! Ik heb het voorbij zien komen, maar volgens mij nog niet eens gereageerd. Wat leuk, zomaar een IJslander.

Bij mij staat de merrie met 2 ruinen en dat gaat prima hoor. Als ze hengstig is wisselen ze elkaar af _O- , de één na de ander, mag dan ruiken, kroelen en de Lolly mag haar zelfs bespringen. Pony is te klein denk ik.... Heb het in ieder geval nog niet gezien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:23

Zo wat een vroege vogels hier zeg! Mijn zwager die hier tijdelijk in huis zit gaat om 04.15 weg. Dan gaat bij ons de wekker om 04.45 voor mijn man. Als hij weg is ga ik er nog even in tot 07.00 uur. Dan is het tijd voor de paarden en honden. Onze ruin ligt dan vaak nog te snurken, de oude merrie niet die staat vol ongeduld te wachten alsof ze al in geen dagen eten heeft gehad. Dan om 07.30-07.45 naar buiten.
Onze merrie zie ik bijna nooit liggen. Ik weet dat ze 's avonds gaat liggen als ze het eten op heeft als ze naar binnen zijn gekomen. 's Nachts is heel wisselend bij haar. De ruin ligt elke nacht. Gaat ook vaak overdag nog even een dutje doen.

Spannend een nieuwe bij de kudde erbij Solleke_Noah!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:26

Momenteel werk ik niet. Dus hoef er niet zo vroeg uit.
Scheelt dat ik slowfeeders heb. Meestal tussen half 8 en 8.
In vakanties schuif ik het een uur later. Dat is wel relax. Zeker omdat ik nooit echt vakantie heb. Elke dag stallen mesten, voeren en verzorgen.
Met langdurig slecht weer of als ik ziek ben, verlang ik weleens naar een pensionstal.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:35

Was nog vergeten: welkom Memuska, leuk nog een Belg erbij! :) leuke gevarieerde kudde heb je!

Het voelt nog echt onwerkelijk, paardje erbij, zal pas echt worden als ze er is. Al ben ik wel al ritjes aan het plannen, en een keuring, en een wedstrijdje, en en.... :P

Haha [***], hengstigheid, wil je geloven dat ik daar nog niet aan gedacht had? :') ojee, gaat wat worden.

Ik verwacht eigenlijk dat Sol (mijn oudje) de boel gaat negeren, Pico (de pony) gaat proberen maar dat Noah (mijn rijpaard) met de merrie gaat lopen. Hoe dan ook, 'k hou m'n fototoestel in de aanslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:40

Ha, ha, ha, ja dat komt er toch echt bij die hengstigheid. Ik was zojuist te laat met mijn foto toestel. Pony besprong mijn merrie, zo grappig gezicht die voorpootjes zo wijd uit elkaar over mijn merrie heen.....

Hoop dat hij er geen spierpijn aan over houdt :') :')

Ik wil zo even gaan rijden, maar vind het eigenlijk wel een beetje sneu om ze nu uit elkaar te halen. Ze hebben het zo naar hun zin met zijn drietjes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:51

Hahaha. Hier is het juist andersom. Ik heb 2 merries en als daar al eens een ruin bijkomt , lopen ze er allebei mee te sjansen! Ik lig dan juist in een stuip om de shet, want die gaat dan toch een partij parmantig erbij staan, dat je zon grote kerel echt ziet kijken, van wat moet ik daar nou toch mee?
Die flikte het jaren geleden ook nog wel eens om uit de wei te ontsnappen en te gaan buurten bij 4 trekpaarden, waaronder 1 hengst! Ik gebeld door de buren om 4 uur s'nachts omdat Lona stond te roepen om haar, kom ik aan , staan ze gewoon alle 4 aan het ( enkele draadje) en Mien stond er heel gezellig tegenover, was nog net geen koffie bij...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:09

DubbelDun schreef:
Of zo...
Met flits werd het niks en nu is het te donker, maar voor het idee :D

Lekker pittig kapsel DD! :D
Maar ja, idd morgen overdag maar eens knippen want nu ziet het er een beetje verschoten worteltjes oranje uit. :x :P

[***] schreef:
Abby, hoe was je les? Gisteravond toch?

Ahum... Niet om over naar huis te schrijven. Ben blij dat ik toch besloten heb even les te gaan nemen voordat ik in maart cold turkey op mijn eigen knol stap. Jezus wat viel dat tegen zeg. :\
Schijnbaar kreeg ik dus het liefste en makkelijkste paard van stal. Ideaal voor beginners. Nou, ik heb het gemerkt. Beest liet me alle hoeken van de bak zien. Niet gemeen, maar gewoon algemene verwarring in eerste instantie en daarna lekker uitproberen. Zo van: Ik heb een onervaren/onzekere ruiter op mijn rug dus ik ga lopen klooifiolen.
Dus ik zit daar op die knol: als ik linksaf wil moet ik de teugels naar links trekken en mijn rechterbeen aandrukken, toch? Ik was echt de kluts kwijt. Kreeg die knol gewoon niet op de hoefslag. Bleef maar naar de binnenkant trekken naar 'de baas'. Help, mens op mijn rug weet niet wat ze doet. Mijn man heeft zich kapot gelachen. Op een gegeven moment was de verwarring zo erg dat als ik één been aandrukte om richting te geven knolmans begon te draven. Echt zo gênant... |o

Wat ik wel heel erg gaaf vond was dat ze daar echt western rijden. Dus met een western zadel (wat zit dat lekker!!) en bitloos (was ik ook al over uit dat ik dat wilde). Paardje waar ik op reed was een quarter. Echt een mooi beesie.

Volgende week weer... :o

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:17

Ik kan al lang niet meer reageren op alles. Probeer wel bij te lezen.
Even een kleine update van mijn kant.
Heb een positief verslag gekregen voor mijn assessment, dus weeral een stapje verder.
Zaterdag zijn mijn ruinen behandeld door de osteo, hadden het beide erg nodig.
Gisterenavond is Carolien, Equivibes hier geweest. Ze heeft verschillende problemen gevonden bij mijn merrie en die deels ook al opgelost. Dus ik ben benieuwd wat ik voel onder het zadel.

Abbyblues, leuk dat je western zo fijn vond. Ze hadden je wel iets beter mogen helpen heb ik het idee, zoveel verwarring helpt niemand verder. Hopelijk volgende keer beter!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:32

Ik ben zeker geen vroege vogel en de meiden kunnen tussen half 9 en 9 pas hun ontbijt verwachten. Zomers wil ik idd wel eens iets eerder zijn, maar dat zijn uitzonderingen :D

Omdat mijn haar van donkerbruin af komt wordt het dus nooit zo als op het potje, daarvoor zijn de 'zwart' tinten te veel aanwezig. Zelfs met blonderen wordt het nooit zo asblond als ik zou willen.

Waarom roze... ach hou ouder hoe gekker :D . Ik heb het ook wel eens gemillimeterd en ben ook al eens écht oranje geweest (geen ongelukje :D ). Sinds ik het zelf knip (scheer) én het zelf verf probeer ik graag eens iets uit. Altijd hetzelfde is ook zo saai :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:37

Hier krijgen ze om 10 uur eten.Dan heb ik de honden en de rest van het vee http://gedaan.De paarden willen in het donker niet komen dan ben ik blijkbaar een gevaarlijk monster. :+
Heel soms moet ik in het donker voeren als we met de honden op wedstrijd moeten of zo en dan lopen we met zaklampen 4 ha af te zoeken ,garantie dat we er altijd ene niet kunnen vinden :-)

Leuk western abbybleus,dat zou ik ook nog wel eens willen.Ik heb ooit één keer zo'n zadel op mijn eign paard gelegd en dat was geen sucses :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:39

beatje schreef:
Leuk western abbybleus,dat zou ik ook nog wel eens willen.Ik heb ooit één keer zo'n zadel op mijn eign paard gelegd en dat was geen sucses :-)

Hoezo dat niet ??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:13

Goedemorgen!
Ik ben eigenlijk totaal geen ochtendmens, maar voor de paarden sta ik in het winterseizoen altijd vroeg op. In het weekend en de vakanties ga ik na het voeren en buiten zetten altijd gewoon weer terug naar bed namelijk, ik slaap zo weer verder :D
In de zomer zoeken ze het maar uit, dan hebben ze toch gras omdat ze dag en nacht op de wei staan. Hoe laat ze dan brokjes krijgen maakt dan minder uit, het is niet alsof ze op hun horloge staan te kijken ofzo.
Vanmorgen stonden de paarden dus om kwart voor 7 buiten, ondanks dat het vakantie is. Manlief moest er namelijk om half 7 uit, dus vond ik het onzin om de wekker een half uur later weer af te laten gaan.

@kirr: gefeliciteerd met je positieve uitslag! Wanneer mag je weer beginnen met rijden?
@abbyblues: klinkt inderdaad alsof ze je wel wat meer hadden mogen helpen. Hopelijk doen ze dat de volgende keer ook :)
@memuska: Bas is leuk! Eigenlijk zijn al je paarden leuk, maar hem vind ik het leukst :)
@solleke: spannend!
@DD: hihi, hoe ouder hoe gekker. Of is het meer: hoe ouder, hoe meer je je eigen kop volgt?

Hier een ruin en een merrie. Mijn ruin is gek op merries, dus toen ik op zoek moest naar een paard voor gezelschap, en ik een merrie tegen kwam die qua karakter goed aan leek te sluiten, was de keuze snel gemaakt. Zit me net te bedenken dat hij er bij haar niet op springt, maar ik heb bij haar ook geen duidelijke hengstigheid meer gezien sinds die eerste keer toen ze er net was.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:35

Wendy, bedankt! Die door osteo gedaan zijn pas volgende week zaterdag terug. Mijn merrie mag ik vandaag gewoon rijden. Ze kan wel een dag of 2 beetje stijf zijn, maar dan is beweging net goed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:21

Leuk om de verschillende voertijden te zien.
Hier liggen de paarden om 5 uur nog te pitten hoor :D

Ik begin om 8 uur met voeren van krachtvoer aan de paarden die binnen staan, dan de paarden voeren die op de weilanden staan (2 groepen, 1x 5 en 1x 9) en dan de paarden in de paddocks (4, in 3 paddocks).
Daarna de paddocks en schuilstallen uitmesten en ondertussen is mijn vader (gepensioneerd) vaak al begonnen met het aanvullen van het ruwvoer. Ze hebben hier allemaal onbeperkt dus het is nooit helemaal op voor er krachtvoer gevoerd wordt.
Als de paddocks en schuilstallen klaar zijn, doe ik de paarden die op stal staan naar buiten en afhankelijk van mijn planning doe ik dan ook de stallen direct mesten en voer vast klaarzetten voor de middag of dat doe ik later.
Rond half 4 begin ik dan weer aan de middag ronde. Voer in de bakken op stal, buiten krachtvoer geven en paddocks en schuilstallen mesten en mijn vader helpt meestal met het ruwvoer rond rijden.
Als laatste de paarden die op stal komen naar binnen halen, dan is het rond half 5 en bijna donker deze tijd van het jaar. Zodra het langer licht blijft, schuif ik de middag ronde ook steeds iets op maar wil wel alles voor het donker klaar hebben want ik heb bijna geen verlichting buiten.
De paarden op stal krijgen voor ik op bed ga nog een worteltje en eventueel het hooi aanvullen als dat nodig is. Vaak haal ik ook nog even de mest uit de stallen en binnenkort begint het checken van de merries ook weer. Vanaf januari worden er weer veulens verwacht.

Heb net de kapper ook maar eens gebeld en zowaar hebben ze vanmiddag nog plek ook :D
Stel het altijd veel te lang uit en er moet een flink stuk af en ook maar weer wat kleur in. Ben van mezelf al jaren echt volledig grijs -O-
Heb ook wel eens worteltjes oranje gedaan of zwart met paars of rode plukken. Nu maar iets simpels bruin denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:39

Ik ben 5 jaar geleden gestopt met naar de kapper te gaan en heb een tondeuse gekocht :D
Meestal scheer in het onderste stuk met 20 mm en het bovenste met 30 of 35 mm.
Die tondeuse was er met 2 knipbeurten al uit :D . Met een potje verf doe ik 10 keer (6 euro) en een liter 'bleek' (de sterkste) kostte me 13 euro. De laatste keer dat ik bij de kapper mijn haar liet verven was ik 75 euro kwijt, dus dat is het eerste verdiend :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:40

Oh en het grote voordeel is dat je het kunt doen als je er zin en tijd voor hebt én geen úren in een kappersstoel hoeft te zitten, maar gewoon je ding thuis kunt blijven doen :D

Duidelijker krijg ik het roze er niet op

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:54

Dat scheelt inderdaad heel veel geld DD. Ik verf mijn haar ook vaak zelf (alleen niet roze :P ), knippen laat ik wel aan de kapper over. Ben alleen een tijdje geleden van donkerbruin naar blond gegaan en dat heb ik de kapper laten doen, nu moet ik nog even uitzoeken welke kleur ik bij de drogist moet halen om zelf mijn uitgroei te doen.

Op deze foto is je haar iets minder oranje, maar roze kan ik er nog niet in ontdekken, behalve aan de voorkant.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:56

Mhuhahahahaha!! Ik ga ook nooit meer naar de kapper, maar trek mijn haar gewoon in een staart. Kapper geen tijd. Paarden aan huis druk druk druk. Vanochtend weer een hek naar de klote, mestscheppen en voeren is al een 1,5 h werk. En ook nog een paard met wat mokplekjes verzorgen, de ijslander die apart moet staan omdat ie ander voer moet (geen werkend gebit meer), vervolgens ontsnapt die ijgenwijslander weer naar de voortuin, argggh. Kom je in het weiland met je laars vast te zitten, flikkert bijna om in de bagger. Nu eindelijk aan de koffie....

Voer wordt net aan huis bezorgd, want geen tijd om naar de voerhandel te gaan _O-, laat staan dat vrouwtje tijd heeft voor de kapper. :+