Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:40

Jammergenoeg ken ik maar 1 persoon die dichtbij genoeg is, maar die is nogal zuinig op de trailer dus dat is geen optie. Zou vast wel iets kunnen regelen via advertenties ofzo, maar dat vind ik niet nodig.
Ik vind het zelf niet meer zo'n ramp namelijk, want ik zie ook niet echt noodzaak om hem opnieuw te leren dat het ok is. Als dat nou eenvoudig zou gaan, zou ik het zeker doen. Maar hem kennende is dit een kwestie van maaaanden oefenen. Het is geen paard om mee rond te gaan rijden, hij zal altijd angstig zijn op vreemd terrein dus lessen etc ga ik toch niet met hem doen. Blijft dus alleen de noodsituatie nodig als je naar de kliniek moet. En dan ben ik ook vrij simpel: dit beest moet je niet teveel aan dokteren. Naar de kliniek moeten is altijd een situatie dat je spreekt over stalrust, operaties etc. Daar ga ik met hem niet aan beginnen, dan is het gewoon einde verhaal. Voor verhuizing oid zal ik gewoon een vrachtwagen moeten huren denk ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:41

Dat is eigenlijk een vereiste bij bange paarden, een eigen trailer.

Als tip kan ik nog geven, gooi er eigen stront in zodat de trailer bekent ruikt, vreemde geurtjes maakt het enger.

Voeren in een trailer heb ik ook gedaan, trailer in de wei en zoek het maar uit.
Voer staat er in.
Wel altijd gezorgt dat de klep goed beschermt was en gestut, zodat hij stevig staat.

Ik heb er nu een met voorlader, kun je rondjes lopen, erin en er weer uit.

Tika hebben we gewoon via de voorlader geladen.
Oude eigenaar met Tika aan de hand voorop en mijn man en ik met lijntje er zo op geduwd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:49

Met een eigen trailer zou ik ook zeker veel oefenen. Maarja, ik heb het ding nooit nodig en we kunnen het geld beter voor andere dingen gebruiken. Ik zou trouwens ook een flinke trailer moeten hebben, meneer is nogal groot namelijk. Dat speelt ook mee: hij haat kleine ruimtes per definitie.
Die tip van de mest heb ik nog nooit geprobeerd, ga ik onthouden! Voorlader lijkt me ook fijn trouwens.

Trailer in de wei heb ik vroeger geprobeerd omdat hij toch altijd wel gespannen was. Maar in vrijheid weigert hij het al helemaal. Liever niet eten en nat/koud/warm worden, dan de trailer als schuilplek of voerplek benutten. Dus tja, hij heeft echt iets tegen die dingen (en dus kleinere ruimtes).

Edit: hebben jullie eigenlijk allemaal zoveel ruimte dat je een trailer kwijt kan, overdekt? Dat is hier ook nog een reden namelijk, zou niet weten waar ik het ding moet laten en zou sowieso permanent buiten moeten staan en dat vind ik zo zonde!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:06

Afbeelding

Een kleine schets hoe het bij ons is..

Alles in het rode is van ons. Huis met schuren en tuin is duidelijk denk ik ;)
Dat kleine driehoekje is de groentetuin waar ook de kippen en konijnen lopen.

Dat grote stuk is dus de wei van 3ha.

De blauwe doorlopende lijnen is hoe het water in principe loopt door de wei heen. Die lijn onderaan loopt eigenlijk altijd water.
De lijn schuin door de wei is de bron die het meeste water loost in de wei.

De korte lijnen zijn de stukken die eigenlijk de hele winter erg nat zijn, en waar je dus het water ziet liggen als het zoals vandaag veel regent. Zonder regen is het alleen erg modderig :P
Bij elkaar is dat denk ik 1,5 ha modder :D

Je kan zo ook goed de paden zien die ze vaak van voor naar achter gebruiken tussen de natte plekken door. Als je heel goed kijkt zie je ook 2 paarden lopen :D (tussen die 2 bomen in net midden)
Dit is een foto van afgelopen zomer denk ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:07

nieuwe trailer staat hier gewoon buiten maar het is de bedoeling dat er een nieuwe loods komt en dan kan hij binnen.
De loods die er nu staat is te laag.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:09

palousa mooi stuk , apart met die weg er tussen, maar ik zou er wat voor over hebben om zoveel wei te hebben.

Ik heb maar 60 are grond(iets meer als een half hectare) waarvan ongeveer de ruime helft voor de paarden is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:17

Eigenlijk azen we een beetje op dat stuk rechts naast onze wei, dat is ook ongeveer 3ha maar ben bang dat dat voorlopig niet tekoop komt. krijgen we er meteen nog een huisje bij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:25

Het is dat ik van zijn levensdagen niet in Frankrijk zou willen wonen maar voor de grond en de ruimte maar wat graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:41

Mooi groot stuk Palousa! Verder moet ik er ook niet aan denken om in een ander land te wonen, maar ik kan me wel voorstellen dat een ander het er geweldig vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:54

@palousa: mooi stuk, maar idd veel water. Ik geloof dat ik daar even wat 'water-werken' op los zou laten :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:44

Ja blijf een hollander he :D als het droog genoeg is om met de kraan de wei in te gaan komt er een geul/watergang langs de rechterkant recht naar beneden.

Maar we willen aan die kant ook de stal bouwen dus het zal een deel door een buis moeten gaan lopen.

Ik wil het water ook gaan gebruiken om wat elektriciteit uit op te wekken voor de verlichting op stal maar weet eigenlijk niet of het constant genoeg is. Het zal dan vooral voor de winter zijn.. Leuk projectje om tussendoor uit te zoeken en te maken.
Mooi watermolentje maken ofzo. Misschien via een 2e rad het water leveren voor in de boxen maar dat gaat wel en wat technischer verhaal worden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:47

Mijn trailer staat redelijk beschut maar wel altijd buiten. 2x per jaar een goede schrobbeurt en nog nooit geen problemen mee gehad.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:53

Hier alles gelukkig makkelijk te laden,in het begin moest Fax wel altijd als laatste geladen worden.Als je niet meteen na het dichtdoen van de klep ging rijden hing hij over de stang :P
Trok er wel altijd een erg droog gezicht bij _O-

Maar laden nooit een punt,niet in de trailer...niet in de veewagen.2 Stuks in een 1,5 paards trailer ook niet.Beetje proppen en rijden met die handel :=

Met mijn werk is het ook altijd gelukt om paarden te laden en te lossen,nooit een achter hoeven laten :o
Ook bij evenementen er zat paarden voor anderen ingelopen omdat ze al een tijd stonden te modderen.Vreemde ogen dwingen vaak en vooral je houding die je erbij hebt scheelt enorm.

Strand...toen ik met Fax voor het eerst naar het strand ging,had ik hem net een week.Waren met een mannetje of 350 en ik was wat laat vanwege mijn nachtdienst.Er waren er dus al een aantal richting strand vertrokken,Fax had toen nog enorme verlatingsangst en ik kan je vertellen dat het lastig opzadelen en opstappen is als je paard loopt te stuiteren en te steigeren :+ Maar goed,na een beetje grommen bleef hij net 2 seconden stilstaan zodat ik op kon stappen.Was fijne rit en leuke ervaring.

Wat een ruimte trouwens op de foto's hierboven,ik hoop dat er bij ons ook ooit nog ergens een stukje aangekocht kan worden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:02

Zwerte schreef:
Edit: hebben jullie eigenlijk allemaal zoveel ruimte dat je een trailer kwijt kan, overdekt?

Die van mij staat bij mijn ouders, in de schuur. Op stal kan hij niet droog staan, en ik moet toch regelmatig daar zijn ivm het halen van hooi. Er zit nog een voorraadje bij mijn ouders in de schuur waar ik af en toe wat vandaan haal.

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:13

Bij mij ook geen ruimte om de trailer binnen te zetten. Ik heb daarom ook bewust een aluminium trailer gekocht. Die heeft er niet echt onder te lijden dat hij buiten staat. Alleen wat vaker schoonmaken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:28

Hier zou hij eventueel droog kunnen staan maar nu zou dat een hoop sturen zijn in de achtertuin :)
Ooit wil ik de schuur verlengen zodat daar de auto(s), trekker en eventueel de trailer/vrachtwagen kan staan met daar boven nog een grote hooizolder van ongeveer 60 tot 80m2 denk maar daar moet ook nog een opslag komen voor alle paardentroep die we wei ik gebruiken.
Maar die komt pas over een jaar of 5 ben ik bang.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:41

Hier ook buiten, maar zou ze graag wel binnen hebben maar dan spreken we over zulk grote oppervlakte dat het niet echt meer haalbaar is.
In Frankrijk mag dat misschien maar hier in BE jammer genoeg niet. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:48

Mijn trailer stond op de pensionstal altijd al buiten en nu we de paarden aan huis hebben nog steeds :') . Heb er geen ruimte voor om hem binnen te zetten. Heb een trailer met een aluminium bodem, verder moet hij met regelmaat schoongespoten worden, maar dat doe ik in zo'n hok bij de wasstraat en voor 5 euro is hij weer glimmend schoon en kan ik er ook van dat wax spul op spuiten.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:46

Mijn trailer staat ook altijd buiten.. regelmatig maak ik 'm helemaal schoon met de hogedrukspuit en hij blijft best netjes. Omdat 'ie altijd buiten staat heb ik geen witte, maar donkergroene gekocht :o

Trailerladen gaat goed, maar is niet altijd zo makkelijk gegaan. De merrie moest de eerste paar keer steeds naar de DA, dus na een paar keer liep ze er echt niet meer zomaar in (ze is ook niet gek... ;) ). Gelukkig nu helemaal geen last meer van dus kan ik lekker in m'n eentje met ze weg.

Afgelopen zomer ben ik voor het eerst naar het strand geweest, een mini-vakantie samen met een vriendin en onze paardjes :D we logeerden bij een B&B en de paarden hadden daar hun eigen stal en wei. Echt perfect! Op het strand was ze super braaf. De zee vond ze eerst wel eng, maar de tweede dag liep ze er zo in *\o/*

Mooie kaartjes/foto's van jullie grond palousa en ipsilonka!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:52

Zo ziet het er nu op het moment uit:
Lijkt niet zo erg maar op sommige stukken moet ik vechten met m'n laarzen om ze uit de modder te krijgen..

Afbeelding

Afbeelding

Onder op de foto is wat afwatering van de weg, dit was veel erger maar heb het een beetje omgeleid, nu gaat 90% de andere kant op.

En die donkere stukken links en rechts zijn ook grote verzamelplaatsen voor water (dat donkere is een soort riet).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:58

Kom je in de grond of is het keiig?
Anders zou je greppels kunnen trekken zodat het water via een vaste route naar beneden loopt en je alleen daar water hebt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:09

Ik heb hier ook greppels lopen,erg blij mee.Grootste deel loopt inderdaad af maar evengoed is het erg onverstandig om zonder laarzen het land op te gaan :P

Hier geen trailer,wel een marathonwagen.Die staat wel ingepakt en onderdak.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:21

spatter schreef:
Kom je in de grond of is het keiig?
Anders zou je greppels kunnen trekken zodat het water via een vaste route naar beneden loopt en je alleen daar water hebt.

Het is wel de bedoeling maar afgelopen jaar te druk gehad en nu is het veel te nat.
Het eerste stuk liggen wel veel stenen, waarschijnlijk de restanten van een schuur ofzo.
Afbeelding
Hier begint de ellende ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:44

Afbeelding

Hier moet eigenlijk de greppel komen.
In dezelfde lijn willen we dus ook de stal bouwen

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:00

Wij hebben helaas ook geen ruimte de trailer binnen te zetten, willen wel nog vanalles verbouwen en veranderen dus hopelijk kan die in de toekomst binnen, even uitzoeken hoe dat zit met alle vergunningen enz

Iemand een leuke tip/ idee? Heb nu twee mini's en een IJslander én een hooikist maar de mini's kunnen er niet bij heb (nog) geen bestaat stuk in de paddock dus zit even te bedenken hoe ik iets handigs kan maken voor hooi voeren zonder dat het in de modder wordt vertrapt
Afbeelding

Ik had al gedacht aan een soort 'opstapje' of de bak een stukje ingraven