Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:08

VogeltjeM schreef:
Ik snap je punt niet helemaal? Is je punt dat het eeuwen zo gedaan is en dat het daarom goed is of wat?

We ontwikkelen ons continu, verkrijgen nieuwe inzichten, worden steeds een stukje humaner en door de welvaart krijgen onze dieren het ook steeds een beetje beter. Positieve ontwikkeling vind ik. Het is dus ook logisch dat ook op het gebied van paarden vooruitgang bestaat.
Ik vind absoluut niet dat iets dat eeuwen zo gedaan is daarmee goed is. En zeker 24/7 op stal houden niet. Ik ben enorm voor vooruitgang en nieuwe ontwikkelingen. Ik ben een regelmatig bezoeker bij ISES-congressen en wij waren al bezig met het HIT-systeem toen nog niemand in NL dat kende etc. Paar pagina's eerder stond het verhaal over een machine die gras produceerde. Wij waren de eerste in NL die 15 jaar geleden al zo'n ding hadden en zo hebben we nog meer innovatieve dingen getest en sommige in gebruik genomen. Dus imo degelijk, ouderwets horsemanship gecombineerd met de nieuwste inzichten. Maar het moet wel praktisch en betaalbaar blijven.

Ik draai onderhand al wat langer mee op deze wereld en heb wel ontdekt dat langs lijnen van geleidelijkheid het beste werkt.
VogeltjeM schreef:
Dat dat niet in 10 jaar bereikt is dat ben ik met je eens. Radicaal vind ik mezelf niet want je hoort mij dit zelden roepen buiten een topic als dit. Maar hier is er een discussie gaande dus dan mag het. En ik heb gewoon nog steeds geen echt goede argumenten gehoord om een paard individueel op te stallen, maw wat een stal kan doen voor een paard dat goede buitengang niet kan doen.
Ik ervaar een aantal mensen in dit topic wel als dusdanig radicaal met hun 24/7 buiten propaganda dat ik dit topic verlaat. Ik had gehoopt dat hier oplossingsgerichte dingen uit zouden komen om meer paarden minder dan 4 uur op stal te hebben. Helaas... ijdele hoop. Gelukkig heb ik daar ook andere kanalen voor. Met Bokt heb ik het voorlopig helemaal gehad, beetje teveel naïeve Penny's voor mij ;).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:09

VogeltjeM schreef:
Overigens is dit filmpje wel representatief voor wat ik versta onder het stalleven. Paard staat maar een beetje te staan en te eten. Geen enkele sociale interactie. Dat je dat als eigenaar voor de nacht oké vindt, goed, maar voor 80% van zijn leven?

Dat wil ik zeggen met dit filmpje.... je krijgt het er toch benauwd van als je daar naar kijkt.
Zo'n groot dier, op zo'n kleine ruimte.... en dat vaak dag en nacht.
Je ziet ook de strepen van zijn tanden langs de wand.....

Dag & nacht in zo'n ruimte staan is werkelijk om dieptriest van te worden....

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:17

Ja het is ook nog eens een erge versie van een stal. Bah, naar om te zien :-(

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:18

Wat een rare 'verwijten' koeke. 24/7 buiten propaganda en naïeve Penny's? Radicaal? De allerradicaalste is denk ik VogeltjeM en ik vind dat zij haar punten erg goed kan beargumenteren en daarbij heel netjes blijft. Ze weet volgens mij gewoon heel goed waar ze het over heeft, en ze heeft geen probleem met nachten op stal, dus ik snap je probleem niet helemaal?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:22

Tja ik denk dat het ergens ophoudt om het ophokken te verdedigen. ..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:23

Ik snap echt dat gezeur niet dat er hier zoveel 24/7 radicalen zijn. Ik zie ze nl. niet.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:24

Hier heb ik alle situaties wel eens meegemaakt, zowel met mijn huidige paard als vorige pony. Allemaal hebben ze wel voor en nadelen denk ik, al moet ik zeggen dat ik mijn huidige situatie echt ideaal vind :)

24/7 binnen:
Heb op meerdere stallen gestaan waar de paarden ofwel met z'n tweeën op een postzegellandje gingen, of een uurtje alleen in de paddock, of niet naar buiten (meestal door het weer en de toestand van de wei/paddock in de winter). Vond het nadeel hiervan dat m'n paard aanzienlijk stijver was dan wanneer hij meer buiten liep. Daarnaast werd hij heet, onrustig en heb ik op de stallen waar ze veel binnen stonden veeeeeeel meer peesblessures en dergelijke gezien dan op stallen waar ze veel buiten stonden. Voordeel was voornamelijk de menselijke luxe (binnenbak, solarium etc.), luxe voor het paard vind ik het persoonlijk niet echt...

24/7 buiten:
Zowel pony als paard hebben 24/7 buiten gestaan. Pony vond dit geweldig, trok dit ook gemakkelijk, maar toen hij meer wedstrijden liep was de combinatie scheren en 24/7 buiten niet echt handig. Wel natuurlijk veel meer bijt en speel wonden, maar nooit ernstige ongevallen of peesblessures of iets dergelijks, paard en pony waren duidelijk soepeler en blijer. Paard kan het alleen niet aan om 24/7 buiten te staan in de winter, tenzij hij onbeperkt toegang tot hooi/kuil krijgt én daarbij ook nog eens een kilotje of 8 aan krachtvoer, plus nog maismeel erbij... Duur grapje en niet echt gezond voor het paard dus. Ander nadeel vind ik dat er vaak een gebrek aan faciliteiten is om goed te trainen op stallen waar (bijna) alle paarden 24/7 buiten staan. Paarden hadden trouwens wel altijd beschikking over genoeg en goede kwaliteit gras en grote weilanden.

Huidige situatie:
Momenteel staat mijn paard in de zomer 24/7 buiten op een enorm weiland. Ze staan in een redelijk grote groep (geloof een stuk of 8 paarden) en hebben genoeg gras. Is het gras op worden ze verweid, er is namelijk meer dan genoeg land van goede kwaliteit voor de hele zomer (en winter). De groep is goed op elkaar ingespeeld en het is een vrij stabiele en vaste groep, wat resulteert in weinig bijt en speel wonden. Als deze er zijn niet ernstig, en dus met een beetje wondzalf opgelost.
Nu (winter) is hij volledig geschoren en staat hij 's nachts op stal. Zijn stal is ongeveer 4 bij 3,5 dus is groot genoeg, daarnaast hebben ze halve stalwanden en na de helft zit er geen tralies boven, ze hebben dus ook ontzettend veel contact met hun buurpaard(en) (zijn paarden met 3 buren, mijn paard heeft er maar 1 omdat hij niet de makkelijkste is en in de hoek staat), en ben erg blij met het vele sociale contact, hij zoekt ook vaak steun bij zijn huidige buurvrouw en zij ook bij hem. Daarnaast door de halve stalwanden nog meer bewegingsvrijheid. Ze krijgen in de avond 2x en in de ochtend 1x hooi of kuil (eigen keuze) en daarnaast nog in de ochtend en avond krachtvoer (muesli, haver en brok).

Wat ik merk aan hem is dat hij nu wel een stuk drukker is, dit is denk ik een samenspel van minder beweging (staat nu van 12 tot 6 op het land) meer krachtvoer (kreeg van mij al een schep bij, maar nu nog 2 scheppen, dus toch aanzienlijk meer) en scheren, hij is niet minder vrolijk dan wanneer hij 24/7 buiten staat, hij heeft het ook echt nodig die nacht op stal omdat hij anders veel te dun word. Hij is wel in de ochtend als hij van stal komt stijver dan in de middag als hij van het land komt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:24

Kinke schreef:
Ik snap echt dat gezeur niet dat er hier zoveel 24/7 radicalen zijn. Ik zie ze nl. niet.

We hebben allemaal een B-) nodig denk ik? Ik zie ze ook niet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:25

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: Ik heb al eerder gezegd dat ik het heel goed vind dat je deze pony een kans wilt geven op een beter leven. Maar.... Het probleem is zoveel groter dan dat. Al die andere tienduizenden manegepony's dan? Ik begrijp best dat een betere wereld bij jezelf begint, maar het probleem ligt niet alleen maar bij iedere individuele paardenhouder op zich. Sorry voor het hele verhaal wat nu gaat komen, maar ik ga toch proberen mijn punt duidelijk te maken :o

Geschat wordt dat er een half miljoen paarden leven in Nederland. Het merendeel komt niet meer dan pak 'm beet 6 tot 8 uur buiten (plus het merendeel van de buitenpaarden die 24/7 in de drek staat te koekeloeren), mede omdat er in veel gebieden in Nederland simpelweg de plek er niet voor is. Zeker in de winter. Veel paarden op kleine stekkies, ja die lopen de boel kapot. Conclusie die ik hieruit kan trekken is dat er meer paarden zijn dan Nederland aan kan. Oftewel: Nederland houdt teveel van paarden in een bepaald opzicht. Exacte cijfers weet ik niet, maar er zijn blijkbaar teveel mensen die een paard willen houden terwijl daar eigenlijk de plek niet voor is. Een oplossing die als eerste in mij opkomt is: minder paarden. Maar ik betwijfel of dat de kern van het probleem wel aan zou pakken, ik denk zelfs eerder van niet. Dat komt denk ik omdat we met z'n allen zo vastgebakken zitten in hoe wij denken paarden te kunnen houden. Bijna heel Nederland houdt haar paarden het grootste gedeelte van de dag op stal, dus het is de normaalste zaak van de wereld. Tenminste, dat is wat er wordt aangenomen. Als we er dieper over na gaan denken komen we tot de conclusie dat het toch niet zo simpel ligt, maar sluiten we onze ogen voor de beperkingen die we onze paarden opleggen omdat het anders zou betekenen dat we massaal onze paarden weg moeten doen. En omdat we met zo'n gigantisch paardenoverschot zitten zou dat betekenen dat 90% van deze paarden richting de salami-fabrieken in Italië gaat. En dat kunnen we onze trouwe viervoeters toch niet aan doen? Waarom wordt er in de winter op wild gejaagd? Omdat er anders teveel komen en er ziektes uitbreken. Dit wordt algemeen geaccepteerd en is niet zielig, waarom een inkrimping van de paardenstapel dan wel? Even heel nuchter geredeneerd is het leven van een haas niets minder waard dan dat van een paard toch? Wij mensen vinden het leven van onze paarden meer waard omdat we een emotionele band met ze opbouwen, maar in wezen is ieder leven evenveel waard.

Dus... *Ja we komen nog wel ergens*... denk ik niet meteen dat inkrimping van de paardenstapel de oplossing is, omdat de mentaliteit er niet mee wordt veranderd. Terwijl ik vind dat we zo anno 2013 toch echt wel over voldoende wetenschappelijke kennis beschikken om inmiddels beter te weten in plaats van vast te houden aan imo achterhaalde ideeën over het houden van paarden.

Dan wil ik ook nog even wat kwijt over het wel of niet hebben van kinderen. Je hoeft heus geen kinderen te hebben om te begrijpen dat veiligheid van een kind op nummer een staat, want dat kan ook ik alleen maar met je eens zijn. Maar als dat dan betekent dat ik mijn paard niet op een fatsoenlijke accommodatie kan stallen, dan kun je ook beslissen om geen paard aan te schaffen.

maar het paard stond daar al en mijn dochter reed daar al dus ik hoefde mijn paard niet op een accommodatie te stallen ik heb hem simpelweg op zijn vertrouwde stekkie laten staan. Mijn dochter krijgt hierdoor vier keer per week les en kan ook rijden met toezicht zonder dat ik er bij hoef te zijn. Zodra zij oud genoeg wordt kan ze zelf aan de slag, is ze niet meer van mij afhankelijk en heeft ze zoveel ervaring dat ik ze ook zelf kan laten begaan (ze is nu net 11). Daarmee zet jij de veiligheid van je kind niet op de tweede plaats. Terwijl, als je verder gaat redeneren over veiligheid, je het beste je kind kunt aanmelden op de lokale dam- en schaakclub, want paardrijden is nou niet een van de meest veilige sporten. Hiermee wil ik niet zeggen dat ouders die hun kind überhaupt op de rug van een paard laten klimmen de veiligheid van hun kind niet hoog in het vaandel hebben staan, maar dat veiligheid voor je kind niet op dezelfde lijn staat als de manier waarop je je paard houd. Oftewel: Als ik de veiligheid van mijn kinderen niet kan garanderen op een plek waar mijn paard een fatsoenlijk paardenleven kan leiden, schaf ik geen paard aan. Klaar. Als heel Nederland dat massaal zou gaan beseffen, ja dan gaan er een heleboel paarden naar de slacht. Tijdelijk. Tot het moment dat er een bepaalde hoeveelheid aan paarden is overgebleven en de mentaliteit dusdanig is veranderd dat per paard plus/minus een hectare grond is 'gereserveerd'.

Dat is mijn droom, maar voor nu kan ik alleen maar tegen mezelf zeggen: "Keep on dreaming" want ik zie de mentaliteit nog niet zo 1.2.3. veranderen helaas -O-

Daarbij ben ik van mening dat ik mijn handjes mag klappen met hoe mijn ouders het tien jaar geleden hebben aangepakt toen ze besloten dat er bij ons aan huis wel een paardje kon komen voor mij. Het verstand van een negenjarige gaat namelijk niet veel verder dan: "Papa en mama ik wil een paard." Mijn ouders: Nul verstand van en nul ervaring met paarden, mijn moeder zelfs doodsbang voor de Shetlanders, en toch hebben ze zich zodanig in de behoeften van een paard verdiept dat er eerst werd gezorgd voor een degelijke huisvesting. In onze nabije omgeving is er zelfs echt wel de plek voor de paarden die er staan (op twee handen te tellen) en toch is er niemand die zich ook maar in het 'grijze gebied' bevindt. Daardoor hadden mijn ouders wel dat beeld van 'hoe een paard te houden' en toch hebben ze eerst zelf nagedacht en zich verdiept in plaats van de meute achtervolgen en doen wat algemeen geaccepteerd wordt. Voor mij echt een voorbeeld ;)

Tsja, maar een paard aan huis is niet voor iedereen weg gelegd (sterker nog, voor de meesten niet) die mensen zijn afhankelijk van het externe aanbod en proberen er veelal het beste van te maken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:26

VogeltjeM schreef:
Overigens is dit filmpje wel representatief voor wat ik versta onder het stalleven. Paard staat maar een beetje te staan en te eten. Geen enkele sociale interactie. Dat je dat als eigenaar voor de nacht oké vindt, goed, maar voor 80% van zijn leven?

ik vind dit niet kunnen dag en nacht....En voor de nacht alleen vind ik de stal te klein voor het paard.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:28

Koeke: ik krijg van jouw berichten niet echt de indruk dat je constructief wilt nadenken over hoe je zoveel mogelijk paarden meer dan 4 uur buien kan krijgen, daar lees ik echt helemaal niks over? Want ik wil best meedenken daarover in dit topic hoor. En dan zal ik je verwijt dat ik een radicale penny ben wel even naast me neerleggen := vind het wel niet echt netjes dat je me zo noemt :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:32

geerke schreef:
VogeltjeM schreef:

ik vind dit niet kunnen dag en nacht....En voor de nacht alleen vind ik de stal te klein voor het paard.

Ik vind het eigenlijk ook niet eens kunnen voor de nacht, maar ik wilde niet te radicaal doen :=

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:33

VogeltjeM schreef:
Ik vind het eigenlijk ook niet eens kunnen voor de nacht, maar ik wilde niet te radicaal doen :=

Wil je aub niet zo Penny doen? |o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:35

VogeltjeM schreef:

ik vind dit niet kunnen dag en nacht....En voor de nacht alleen vind ik de stal te klein voor het paard.[/quote]

Ik vind het eigenlijk ook niet eens kunnen voor de nacht, maar ik wilde niet te radicaal doen :=[/quote]

daarom deed ik het maar :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:42

Het is best moeilijk om oplossingen te verzinnen om meer paarden buiten te krijgen. Ik ken bijvoorbeeld een manege dat wel een buitenterrein heeft, met vijftien paddocks, maar die zijn driekwart van het jaar niet begaanbaar (staan blank of zware klei of bevroren moddergaten). Er wordt niks aan gedaan want het is geen eigen grond, dus de manegehouder wil daar niet in investeren.
Naast de manege is een groot grasveld maar dit wordt door de gemeente verhuurd voor festivals ipv het de manege in gebruik te geven.

Maar het is wel constructief om te proberen oplossingen te vinden. Ik denk mee :-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:48

Er is wel een mooi systeem voor paddocks genaamd Ecoraster (schijnt ook wonderen te doen voor paarden met rotstraal)
Maar dat kost geld, en die wordt liever gestoken in bijvoorbeeld een stapmolen of een solarium.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:07

Ik denk ook dat het begint met een stukje bewustwording van paardeneigenaren. Mijn ogen zijn jaren geleden bijv geopend door bokt. Daarom vind ik het zo belangrijk om de argumenten die hier worden aangedragen voor het stalleven te blijven weerleggen. Om aan te tonen dat het echt wel mogelijk is om goed buiten te houden. In de hoop dat mensen die zich willen oriënteren oa dit topic lezen.

Hier in de omgeving is het echt bagger (letterlijk :+ ) buiten in de winter, laaggelegen kleigrond en bovendien ook heel duur (net soort van landelijk vlakbij de randstad). Paddocks lopen hier onder, of je moet echt veel investeren in bestrating en zand en drainage en dat doe je denk ik enkel als het je significant meer klanten gaat opleveren, anders is het onbetaalbaar. Dus ik denk dat het allemaal begint met de vraag vanuit de klant.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:09

Fijn dat jij wist hoe je dat filmpje hier neer zet, Ninx. Ik wist dat niet, dus dan maar op facebook.
Ik vind wat je in het filmpje ziet voor de dag en de nacht niet toelaatbaar. :n
Ik zou geen nacht lekker kunnen slapen als ik zou weten, dat mijn paard er zo bij zou staan. ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:13

Voor dag en nacht niet toelaatbaar of sowieso niet toelaatbaar?
Ik vind het een naargeestig dicht hok, überhaupt niet geschikt als stal

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:14

Ik ben trouwens bang dat de pro stal mensen hier vinden dat dat paard in hetffilmpje nog aardig wat beweegt. ..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:19

Nikass schreef:
Ik ben trouwens bang dat de pro stal mensen hier vinden dat dat paard in hetffilmpje nog aardig wat beweegt. ..

Ik vind de ruimte op zich nog meevallen maar hij heeft volgens mij niets te zien...
Daar zou ik toch niet voor kiezen hoor.
De mijne lijkt dan gewoon over zijn deur heen maar buiten, waar hij zijn buren kan zien en de hele dag mensen lopen zodat hij altijd wat te zien heeft.
In zo een stal zou hij alleen maar lopen gillen.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:23

Nikass schreef:
Voor dag en nacht niet toelaatbaar of sowieso niet toelaatbaar?
Ik vind het een naargeestig dicht hok, überhaupt niet geschikt als stal

Dan ga ik voor sowieso niet toelaatbaar, maar eerlijk, ik vind heel veel boxen die ik zie op stallingen niet toelaatbaar. En als is een box ruimer, lichter, schoner, met beter uitzicht, je ontneemt een paard nog steeds zijn beweging, zijn eigen keuze, een paardenleven. Alleen al daarom zou ik het mijn paard nooit meer aandoen om te lang op stal te staan (liefst helemaal niet, maar ik zeg ook niet nooit, want hij kan bv ziek worden of door ouderdom het extreme weer buiten niet trekken of wat dan ook). Maar daar zal ik altijd heel bewust mee omgaan in elk geval.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:23

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

Ik vind de ruimte op zich nog meevallen maar hij heeft volgens mij niets te zien...
Daar zou ik toch niet voor kiezen hoor.
De mijne lijkt dan gewoon over zijn deur heen maar buiten, waar hij zijn buren kan zien en de hele dag mensen lopen zodat hij altijd wat te zien heeft.
In zo een stal zou hij alleen maar lopen gillen.....

Kijkt moest er natuurlijk staan :+
Valt niet mee vanaf een telefoon steeds

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:29

Hebben jullie nu ook mijn verhaal meegekregen over het ontpolderen hier in de regio (dat is dus ook een probleem waar ik tegenaan loop en hierdoor dreigen de hit en nog een paar stallen met buitengang te verdwijnen).
Er komt morgen een stuk over op Een Vandaag morgen en er is ook een petitie voor, zouden de pro buiten mensen zo vriendelijk willen zijn ?? :D
Dat is weer een stapje in de goede richting om aan deze kant wat weidegang en een fijne hit te behouden....
www.redpoldersrhoon.nl

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:32

Nens77, ik heb getekend, hoor!