wuswa schreef:@Arno: nog een vraagje, wat doe jij vervolgens met de mest en waarom heb je er een zeil overheen liggen? Ook vraag ik mij af op welke manier je het onkruid en de 'paardenplekken' eruit gaat maaien (+ evt kalk strooien/bemesten/etc). Het is voor iemand met een tractor (loonwerker of aardige buurman) a hell of a job om paddock in/paddock uit te gaan.....
Tipje heb ik ook nog. Vind je het handvat van de mestboy-hark niet te dun? Ik wel en ik krijg er kramp van. Oplossing: van een dikke houten steel het uiteinde afzagen, daarin een soort gat boren, plastic van de hark af halen en steel op de hark lijmen. Het werkt echt makkelijker met een dikker handvat want je hebt meer grip.
Dat zeil over de mest is een tot nu toe nog niet erg succesvol experiment. Iemand zei dat door regen de voedingsstoffen uit de mest de grond in gaan, waardoor de mest dus minder goed als compost wordt en waardoor de grond vuiler wordt. Daarom zou ik er een zeiltje overheen moeten doen. Maar daardoor droogdeee de mest dus uit en ging het schimmelen, daarom ligt het zeiltje er half af. Als het een keer dagen gaat hozen doe ik het zeiltje wel weer terug.
Het onkruid ga ik te lijf met een schop, vanochtend al een beginnetje gemaakt. Ieder paddockje waar de paarden net op zijn geweest, maak ik onkruidvrij. Voorlopig is dat nog best veel werk, maar ik verwacht (en hoop) dat het vanzelf minder wordt. Als er iemand met een tractor moet komen (bij mij alleen om te hooien) haal ik alle dwarsverbindingen eruit. Zowel aan eind als aan het begin van het weiland is er een open stuk over de volle breedte waar de combinatie kan draaien.
Goeie tip over de mestboy, daar ga ik een keer een filmpje van maken!