Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:50

wuswa schreef:
@Arno: nog een vraagje, wat doe jij vervolgens met de mest en waarom heb je er een zeil overheen liggen? Ook vraag ik mij af op welke manier je het onkruid en de 'paardenplekken' eruit gaat maaien (+ evt kalk strooien/bemesten/etc). Het is voor iemand met een tractor (loonwerker of aardige buurman) a hell of a job om paddock in/paddock uit te gaan.....

Tipje heb ik ook nog. Vind je het handvat van de mestboy-hark niet te dun? Ik wel en ik krijg er kramp van. Oplossing: van een dikke houten steel het uiteinde afzagen, daarin een soort gat boren, plastic van de hark af halen en steel op de hark lijmen. Het werkt echt makkelijker met een dikker handvat want je hebt meer grip.

Dat zeil over de mest is een tot nu toe nog niet erg succesvol experiment. Iemand zei dat door regen de voedingsstoffen uit de mest de grond in gaan, waardoor de mest dus minder goed als compost wordt en waardoor de grond vuiler wordt. Daarom zou ik er een zeiltje overheen moeten doen. Maar daardoor droogdeee de mest dus uit en ging het schimmelen, daarom ligt het zeiltje er half af. Als het een keer dagen gaat hozen doe ik het zeiltje wel weer terug.

Het onkruid ga ik te lijf met een schop, vanochtend al een beginnetje gemaakt. Ieder paddockje waar de paarden net op zijn geweest, maak ik onkruidvrij. Voorlopig is dat nog best veel werk, maar ik verwacht (en hoop) dat het vanzelf minder wordt. Als er iemand met een tractor moet komen (bij mij alleen om te hooien) haal ik alle dwarsverbindingen eruit. Zowel aan eind als aan het begin van het weiland is er een open stuk over de volle breedte waar de combinatie kan draaien.

Goeie tip over de mestboy, daar ga ik een keer een filmpje van maken!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:55

kevje06 schreef:
vind het erg leuk gedaan.
heb alle, op nummer 2 na gekeken, die deed het nl bij mij niet, moest ik wat voor downloaden.
zal wel aan mijn computer liggen (net nieuwe want oude was gecrasht!)

wij zijn hier ook druk bezig.

tegels rond om je voerbakken zijn wel handig, maar zal wel aan je ondergrond liggen.
hier kan dat niet (veen) want blijft 's winters niets vanover

hoeveel ha is jou land?

en dan ook hier de vraag, wat doe je met je mest?
en waar in nl zit je?

Het land is 325 bij 22 meter, ongeveer 0,75 hectare. In het filmpje zeg ik ergens 350, maar dat is 350 passen.

De mest hoop ik op. Het schijnt na een jaar bruikbaar te zijn als compost, maar daar moet ik me nog in verdiepen. Ik zit in Noord-Brabant, vlakbij de Efteling.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:59

pmarena schreef:
Wordt het niet echt een kapotgetrapte baggerbende bij jullie in de winter , nu of voorheen ? Want dan gaan die tegels toch overal heen op een gegeven moment ? :)

Ik heb eerder tegels op kleigrond gehad, toen moest ik er aan de rand af en toe wel eentje weer rechttrappen, maar verder hield het prima vol. Nu sta ik op zandgrond dus ik verwacht wat dat betreft niet veel problemen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:14

Arno, wij hebben een beetje rond gevraagd en nu hebben we een aantal mensen die graag de mest -gratis - komt afhalen om hun eigen land te bemesten.... Wij zitten een beetje lager dan jij, in Bladel.

Ook schijnt het dat wanneer je een overkapping kunt maken met maar 1 paal, dat wel mag... dat wordt niet als gebouwtje gezien. Mijn buurvrouw heeft nu zo'n ding in haar wei gezet. Lijkt op een waterdichte boom. Je ziet dit soort dingen ook wel staan op weides in dierentuinen.

Mest onder zeiltjes wordt overigens ion derdaad veel viezer dan wanneer je het open laat.

En nu ga ik naar bed :O :evaw:

Henkje

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:21

Leuk fimpje hoor!
Ik ga m zondag op mijn gemak bekijken!

PS. ik wist niet dat youtube ook een functie had om een filmpje in 'hoofdstukken' in te delen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:29

Henkje schreef:
Leuk fimpje hoor!
Ik ga m zondag op mijn gemak bekijken!

PS. ik wist niet dat youtube ook een functie had om een filmpje in 'hoofdstukken' in te delen

Die functie is er ook niet echt. Ik heb zelf een intro schermpje gemaakt met de video's in het klein. In Youtube kun je knoppen in je filmpje toevoegen met links naar andere filmpjes. Ook kun je onzichtbare knoppen toevoegen en zo heb ik onzichtbare knoppen over de kleine filmpjes geplakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:58

Klinkt als 'hogere Youtube kunde' :D
Ik ben al blij als ik er gewoon simpel iets upgeload krijg :)

@pmarena: je hebt het 'apparaatje' helemaal door. Het fijne ervan is dus dat je dmv de lange zijstukken geen kracht hoeft te zetten om de boel er in gedraaid te krijgen en je trekt de lintisolator niet uit zijn fatsoen :D

Ik heb een ietwat irritant probleem met mijn hooinetten. Het hooi is zo kort/stug dat het maar moeilijk door de mazen van 3 a 4 cm komt. Boon heeft nu niet het geduld om ze er tussen uit te pulleken, wat de bedoeling van 'langzaam eten' is, dus die staat met het voorbeen in de netten te maaien en wat er dan uitvalt dat eet ze op.
Als Missy aan de andere kant van het net staat durft die dus ook niet meer te eten, want dan krijgt ze een schot tegen haar hoofd :(:)
In het net met de 6x6 mazen doet ze het niet, want daar krijgt ze het voldoende uit.

Moet ik nu ook al netten op voorraad gaan nemen om aan te passen aan de soort hooi die ik heb |o
Ergens zou ik dus ook wel eens zo'n plastik bak willen proberen, maar kan ze op MP niet zoveel vinden. Hebben die dingen een naam ??
Kunststof bak levert niet echt op wat ik zoek :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:22

DubbelDun schreef:
Ergens zou ik dus ook wel eens zo'n plastik bak willen proberen, maar kan ze op MP niet zoveel vinden. Hebben die dingen een naam ??

Palletbox heten ze. En je kunt ook kuubskist proberen, die zijn van hout. Ik heb ze niet geprobeerd, omdat ik al aannam dat Volare die met gemak kapot zou krijgen, (zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ETEG6P6D)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:24

DubbelDun schreef:
Ik heb een ietwat irritant probleem met mijn hooinetten. Het hooi is zo kort/stug dat het maar moeilijk door de mazen van 3 a 4 cm komt. Boon heeft nu niet het geduld om ze er tussen uit te pulleken, wat de bedoeling van 'langzaam eten' is, dus die staat met het voorbeen in de netten te maaien en wat er dan uitvalt dat eet ze op.
Als Missy aan de andere kant van het net staat durft die dus ook niet meer te eten, want dan krijgt ze een schot tegen haar hoofd :(:)
In het net met de 6x6 mazen doet ze het niet, want daar krijgt ze het voldoende uit.

Moet ik nu ook al netten op voorraad gaan nemen om aan te passen aan de soort hooi die ik heb |o

Ik had dat zelfde met de hooibakken waar dan een rooster overheen ligt... dus ik heb 2 roosters.. 1x 10x10cm en 1x 5x5cm Om gekletter tegen te gaan in bewoonde gebieden (of bak onder je slaapkamerraam) kan je een dunne tuinslang aan 1 kant over de lengte opensnijden, er omheen doen en vast zetten met tiewraps. Heb ik niet zelf verzonnen en ik heb het zelf ook niet, maar ik las het op de Paddock Paradise site.

Ik heb mijn bakken bij Kruizinga vandaan en daar hebben zo ook wel eens gebruikte voor 50 euro. Het heet pallet boxen of stapelbakken http://www.kruizinga.nl/stapelbak+%28ku ... /#meerinfo en dan soms dus gebruikt... http://www.kruizinga.nl/stapelbak+%28ku ... /#meerinfo
Deze is geinig, die heeft een uitneembare zijde.. met een dubbel rooster kan je die geschikt maken voor wanneer je kleine etertjes hebt (klein in formaat, niet in hoeveelheid eten) We krijgen vanmiddag een mini Shet jaarling als "pacman" om de grote luilakken aan de praat te houden en die moet ook kunnen eten....
Kruizinga vraagt wel een(s) KvK nummer dus misschien moet je hem op iemand anders' naam bestellen. En de prijzen zijn ex BTW

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:29

Dank ik ga eens zoeken. Filmpje was zeer entertaining :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:39

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:42

Zo alle filmpjes bekeken, was erg interessant! Het laatste filmpje eindigde wel schokkend. Gek paard, komt aan galoperen neemt de bocht en gaat onderuit... en die foto's op mijnalbum... hilarisch!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:34

Vandaag lukte het om het filmpje geopend te krijgen. Dank Arno!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:41

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:43

Buitenzinnig schreef:
Arno, wij hebben een beetje rond gevraagd en nu hebben we een aantal mensen die graag de mest -gratis - komt afhalen om hun eigen land te bemesten.... Wij zitten een beetje lager dan jij, in Bladel.

Ook schijnt het dat wanneer je een overkapping kunt maken met maar 1 paal, dat wel mag... dat wordt niet als gebouwtje gezien. Mijn buurvrouw heeft nu zo'n ding in haar wei gezet. Lijkt op een waterdichte boom. Je ziet dit soort dingen ook wel staan op weides in dierentuinen.

Mest onder zeiltjes wordt overigens ion derdaad veel viezer dan wanneer je het open laat.

En nu ga ik naar bed :O :evaw:

Heb je toevallig een foto van die eh.. parasolachtige dinges? En zouden die mensen ook mest bij mij willen ophalen? Een boer zei dat ik voor mijn land ongeveer 2 zakken kunstmest van 20 kilo nodig heb, dus dan houd ik heel wat mest over.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:12

volgens mij had ik een berichtje geplaatst maar dus schijnbaar toch niet;-(.
Arno wij hebben de mest ook onder zeil en meerdere heuvels voor onze mestwormen die ons mest tot compost omvormen.

Als harkje voor de mestboy gebruik ik zo n kinderharkje daar zit al een houten steel aan. Voor het wat fijnere werk een tuinharkje met zo n verstelbare steel. Ideaal voor je rug want die krengen zijn altijd te kort of te lang voor mij ;-)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:12

Wat een leuke en goede filmpjes! Zo kan iedereen zien hoe makkelijk het is, en gelijk ideeën opdoen.

Ik vroeg me af Arno, of jij ervaring hebt met het aanhangernet met isolatoren in de hooibakken. Is dat stevig genoeg, maw blijft dat lang heel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:18

Citaat:
Heb je toevallig een foto van die eh.. parasolachtige dinges? En zouden die mensen ook mest bij mij willen ophalen? Een boer zei dat ik voor mijn land ongeveer 2 zakken kunstmest van 20 kilo nodig heb, dus dan houd ik heel wat mest over.

Als ik er aan denk, zal ik er morgen 1 maken... dikke boom met vierkant dak van ruw houten planken. Het is niet zo ingewikkeld.

Die mensen die mest willen hebben we van Marktplaats... meer aanbod dan vraag, maar je moet maar net geluk hebben. (deze mannen komen overigens uit de buurt met een ronkende en puffende trekker, dus of die helemaal naar de Efteling rijden???) Vraag het ook eens aan een boer met akkerland... wij hebben een varkensboer op de rij zitten die ons land gratis komt injecteren, maar ook wel ruige mest wil voor zijn aardappels/voermaïs en wat dies meer zij...

Vanmiddag is er een kleine mini hengst gebracht als aanjager voor de luie dikkerds... schattig ding, moeten we nog een (Schotse?) naam voor verzinnen
Afbeelding
Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:25

[quote="arno8]
Een boer zei dat ik voor mijn land ongeveer 2 zakken kunstmest van 20 kilo nodig heb, dus dan houd ik heel wat mest over.[/quote]

Ik gooi zo'n 80 tot 100 kg (4 a 5 zakken) per 0,5 ha.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:47

Ik heb totaal geen kennis van weide beheer, ga me dus zeker niet wagen aan hoeveel kunstmest/hectare. Op veel sites staat hoeveel er nodig is (op de zakken ook) maar nog verstandiger schijnt het testen van een zode te zijn...dan weet je wat je land te kort komt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:30

Arno Leuke filmpjes :D Het is dat ik hier net klaar ben met het maken van mn PP, anders had ik nog heel wat aan je tips gehad. Wat is je landje goedkoop trouwens! (Zal er wel aan liggen dat er geen stalgebouw staat?)

BZ Wat een schattig paardje! Hij zal het wel leuk doen als partystarter voor Ap en Bram.. Komen daar ook filmpjes van ;) ?

Weidebemesting heb ik ook nog weinig kaas van gegeten, dus ga ik grondonderzoekje laten doen en aan de hand daarvan kijken naar wat nodig is.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:51

Bodemdonderzoek is prima! Heb ik ook eens laten doen. Verder luister ik naar een goede vriend wiens familie hier altijd in de omgeving 'geboerd' heeft. Ze kennen de grond (zandgrond) en de omgeving van haver tot gort. Ik heb in het begin van die speciale mengsels voor de paardenweide gebruikt. Zij adviseerden anders... Idd, klinkt mooi maar bij mij was het 1 onkruidbende... Heeft twee jaar geduurd om alles weer op orde te krijgen.

Mijn advies: vraag het een boer/loonwerker uit de directe omgeving en geef daarbij goed aan dat het om paarden gaat en niet om productiegras of koeien. Je merkt vanzelf wel of ze snappen waar je het over hebt. Laat ze een uitkomst van het bodemonderzoek lezen (toch moeilijk zelf te begrijpen). En, geef ook aan bij het bodemonderzoek dat het om paarden gaat!

Weet iemand overigens waar de 3x17 is gebleven? Ik kan alleen nog 3x15 krijgen... (ook goed maar gewoon benieuwd).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:06

Ik heb vorige week speciaal paardengraszaad gestrooid maar zie er nog nietk van opkomen ;(
De paardenbloemen die beginnen al wel weer op te komen, ondanks dat de boel net goed en wel doodgespoten is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:42

Afbeelding
Afbeelding
Arno, het afdak van de "buurvrouw" ... het komt bij een houthandel uit Esbeek...ik kan nog wel eens navragen welke precies. Ze staan hier ook nog in andere weides in de bossen....

Paardenbloemen zijn gezond hoor DD! Die hoef je niet dood te spuiten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:49

het lijkt wel een dak van een kapberg.