Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:19

dus je gooit een schoon papzooitje bij de stallen in (die mogelijk op dat moment te droog is) of zie ik dat verkeerd?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:52

granu schreef:
PhiaBink,
klimaat is dus de reden voor u, u zal dan waarschijnlijk kunnen uitleggen waarom de ene wel een probleem heeft en de andere niet in eenzelfde streek.
gebruikt u dezelfde korrel als 9 jaar jaar terug?

Ik heb stro, vlas, zaagsel gebruikt zowel in Noord-Holland als in Belgie. Ik merk echt wel degelijk een verschil. Sinds een half jaar gebruik ik strokorrel. Strovan geprobeert, maar de korrel die ik nu heb (merkloos) is toch vele malen beter. Neemt meer vocht op, ruik niks als ik na weken wat natte plekken weghaal, paarden eten het niet.

In Noord-Holland is het vochtiger dan hier in Limburg en is dan nogal logisch dat mijn stallen hier droger zijn dan in Noord-Holland/Zuid-Holland (heb ik ook gewoond).
Als de lucht vochtig is, dan is er weinig ruimte om nog meer vocht op te nemen. Is de lucht droog, dan is er ruimte zat om vocht op te nemen.

even off-topic
Gebruikers strovan en granu zijn volgens mij 1 en hetzelfde persoon!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:22

Suzan1 schreef:
dus je gooit een schoon papzooitje bij de stallen in (die mogelijk op dat moment te droog is) of zie ik dat verkeerd?

Dit is echt geen papzooitje hoor...ik doe het precies zo en het is snel droog en gelijk mooi verpulverd als het in de stal wordt gegooid.

Als de stal te droog is kun je een gieter water over de laag mot sproeien, dit is nl. zo opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:02

Eigenlijk is het heel snel droog, ik roer het goed door elkaar met een harkje. Dan toch vind ik wel nog hele korrels, maar die moet hij dan maar soldaat maken :+ , de rest al zijn ze slap vind hij niet interessant.

cremellogek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:41

Ik heb nu noodgedwongen een van de stallen na nog geen maand helemaal leeg moeten scheppen. Het was een plakkerige koek geworden, dus daar word ik niet blij van. Ik wil nu een ander merk proberen, maar weet niet welke. Ik hoor toch dat niet iedereen tevreden is over strovan. Waar is wel iedereen positief over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:44

Ik denk dat al die korrels wel wat hebben, maar misschien verwachten we er te veel van en moeten we het zien als een makkelijke bodembedekker die weinig mesthoop veroorzaakt, maar net zo veel aandacht nodig heeft om het een droge goede bodem te houden als alle andere bodembedekkers.

Ik schep ook de natte plekken eruit, maar dat hoef ik niet meer elke 2 dagen zoals bij vlas en ik heb minder, geen hele kruiwagen vol meer. De natte plekken die in een dikker stuk zitten, daarvan schraap ik de droge bovenlaag van weg en dan haal ik de koek weg. Ik probeer de bodem los en droog te houden en ga meteen te werk bij een verse plasplek, die schep ik weg en die laat ik niet liggen door er droog door te scheppen. Dat scheelt echt veel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:51

@Cremellogek,
Hier een tevreden ecobodem en zeoliet gebruiker.
Voor alle info even de onderstaande links aanklikken.

Jammer dat je na zo'n korte en ook nog wel in de zomer zo'n resultaat hebt. Dat kan zeker anders!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:06

diana1, zou je misschien een keer een foto van de bodembedekking willen maken van heeeeeeel dichtbij?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:09

Jawel hoor, wil ik morgen wel ff doen. hoe dat zo?

Die van 30 augustus (de laatst gemaakte) zijn trouwens ook vrij dichtbij gemaakt.

Als je echt een close up wil hoor ik het graag. ;)

Morgen ga ik 1 stal bijvullen...zal ik ook gelijk even foto's van maken van de bijvulling.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 06:51

Ik ben ook nog steeds tevreden maar de bodem heeft zeker wel onderhoud nodig, Cremello.
Mijn ervaring is dat als je de bodem laat zoals hij is het idd 1 dikke koek wordt.
Wat ik dus doe, is eens per week de bodem keren en helemaal loswerken met hark/vork. De onderste laag schep ik er dan af en je zult versteld staan van wat daar nog onder zit aan ongebruikte schone korrels.
Verder schep ik bij het ene paard iedere dag de natte plek weg en bij de ander waar ik ze zie en de rest eens in de week.
Mijn ene stal ligt nu al vanaf 7 maart, bij de smeerlap ligt ie vanaf 21 juni.
O ja, ik gebruik Dolsma-korrels en voorheen Topkorrels.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:51

Ik heb elke dag de natte plekken eruit gehaald en elke dag de hele bodem omgekeerd/omgewoeld. Maar nu merkte ik dat als ik het had uitgemest, en ze er 1 nacht in geslapen had, dat het dan al weer een koek was. De veerkracht was er gewoon helemaal uit ofzo.

Daarnaast heb ik nog een stal die er wel redelijk goed uit ziet en eentje die denk ik komend weekend ook helemaal leeg moet.

Ik had dus van dolsma een pallet met 65 zakken van 15 kg, die eigenlijk een beetje lijken op de chopped versie van zeoliet als ik de foto's vergelijk. Er zit veel poeder in de zakken, en in veel zakken ook al kleine koeken. In sommige zat zelfs schimmel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:58

Dan zou ik dolsma maar eens gaan bellen, want schimmel is een reden om te reklameren en de zakken te ruilen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:11

Verschillende merken, verschillende productieprocessen en verschillende gebruikers levert verschillende ervaringen. Ik heb goede ervaringen met agrifirm, dolsma en cova pellets en zeer slechte ervaringen met strovan en zeoliet. Slechte ervaringen bedoel ik mee; niet nakomen van afspraken (levertijden en prijzen), geen service (niet willen leveren van kleine aantal zakken en/of niet terug willen nemen van zakken), prijs/kwaliteit verhouding, bijmenging van andere stoffen (bv klei waardoor het een plakkerig zooitje wordt), erg stoffig, schimmelvorming. Met goede ervaringen bedoel ik het tegenovergestelde van wat ik net vermeldde. Misschien is het beste te doen als wat verschillende hier al deden; het uitproberen van verschillende merken, en pas dan conclusies trekken. Er zijn heel goede korrels op de markt (en dat maakt het fenomeen korrels als bodembedekking erg goedkoop en goed) maar er wordt ook regelrechte rotzooi verkocht.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:33

ik ben hier nog steeds zeer tevreden over mjn ecokorrels, sinds een kleine week staat er weer een paard snachts op stal. hoog drachtig.
ecozakken zijn nu op, dus als ik ga bijvullen heb ik nu zeoliet via iemand 11 zakken gekocht om eens te testen..

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:09

Citaat:
Die van 30 augustus (de laatst gemaakte) zijn trouwens ook vrij dichtbij gemaakt.

oeps sorry, keek dan naar de verkeerde foto. Op 30 augustus kun je inderdaad het structuur beter zien.

Dus als ik het goed begrijp had je eerst Ecobodem en daarna chopped Zeoliet?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:13

Ja dat klopt helemaal!
Over beide merken zeer tevreden, het voordeel van de chopped is dat ze zachter zijn en sneller uit elkaar vallen waardoor er dus niet van wordt gegeten.
Iets wat ze van de hele korrels wel deden.
Dus foto's zijn niet meer nodig?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:33

nee hoor :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:40

cremellogek schreef:
Ik heb elke dag de natte plekken eruit gehaald en elke dag de hele bodem omgekeerd/omgewoeld. Maar nu merkte ik dat als ik het had uitgemest, en ze er 1 nacht in geslapen had, dat het dan al weer een koek was. De veerkracht was er gewoon helemaal uit ofzo.

Daarnaast heb ik nog een stal die er wel redelijk goed uit ziet en eentje die denk ik komend weekend ook helemaal leeg moet.

Ik had dus van dolsma een pallet met 65 zakken van 15 kg, die eigenlijk een beetje lijken op de chopped versie van zeoliet als ik de foto's vergelijk. Er zit veel poeder in de zakken, en in veel zakken ook al kleine koeken. In sommige zat zelfs schimmel.

Jammer dat je eerste ervaring niet zo positief was..
Het kan natuurlijk aan de gebruikte korrel liggen ( alhoewel ik positieve reacties over Dolsma -korrels heb gelezen) -- wat jij beschrijft geeft wel te denken: het lijkt wel of misschien een lading zakken verkeerd opgeslagen geweest is en door vocht is gaan schimmelen.
In dat geval zou ik zeker reclameren!

Ik denk dat je sowieso met strokorrels 'handigheid' moet opdoen - in het begin heb ik ook aangerommeld en een halve pallet weggewerkt totdat ik het 'systeem' wat voor mij het prettigst werkte onder de knie had. En kennelijk is het 'systeem' voor iedereen anders. Ik streef er niet naar om mijn bodem zo lang mogelijk te laten liggen want ik ben er al lang achter dat één 20 kg zak korrels drie/4 keer langer meegaat dan 1 pak vlas ( om maar wat te noemen) en vanuit besparingsoogpunt is mij dat voldoende. Ik wil de stallen schoon, fris en stofvrij dus haal ik sneller een stal helemaal leeg.

Wat het dagelijks schoonmaken betreft: iedere dag de natte plek er grondig uit, alle mest eruit zeven met het superharkbakje, en daarna hark ik de bodem ook helemaal grondig door tot het weer een mooi glad vlak is. Als ik zie dat de bodemlaag wat dun wordt, gaat er een zakje bij - die sproei ik licht in met de tuinslang/broes en als de korrels voldoende opgezwollen zijn, hark ik de nieuwe korrels door de oude bodem. Klaar! De paarden doen de rest. :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:49

Mijn stallen zijn beiden aangevuld. De eerste stal met 2 zakken chopped en de tweede stal met 1 zak chopped van Zeolite.

Beide stallen liggen er fris en losjes bij en dat al 216 en 187 dagen.

Tevens heb ik foto's gemaakt welke ik zo dadelijk zal plaatsen in mijn fotoalbum op mijn site, te bekijken via onderstaande link.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:00

madamX schreef:
Verschillende merken, verschillende productieprocessen en verschillende gebruikers levert verschillende ervaringen. Ik heb goede ervaringen met agrifirm, dolsma en cova pellets en zeer slechte ervaringen met strovan en zeoliet. Slechte ervaringen bedoel ik mee; niet nakomen van afspraken (levertijden en prijzen), geen service (niet willen leveren van kleine aantal zakken en/of niet terug willen nemen van zakken), prijs/kwaliteit verhouding, bijmenging van andere stoffen (bv klei waardoor het een plakkerig zooitje wordt), erg stoffig, schimmelvorming. Met goede ervaringen bedoel ik het tegenovergestelde van wat ik net vermeldde. Misschien is het beste te doen als wat verschillende hier al deden; het uitproberen van verschillende merken, en pas dan conclusies trekken. Er zijn heel goede korrels op de markt (en dat maakt het fenomeen korrels als bodembedekking erg goedkoop en goed) maar er wordt ook regelrechte rotzooi verkocht.

Ook een slechte ervaring met bepaalde bedrijven? Maar goed dat je op dit openbare forum met z'n allen er over kan praten en ervaringen uit kan wisselen.
De 1 is tevreden als ze de korrel maar hebben, en dat ander verwacht toch wel een service, openheid en een klantvriendelijkheid. Dit laaste is toch het visitekaartje van het bedrijf. Slechte service en een onpersoonlijke grove behandelijk kost klanten. Een bedrijf dat open is en zijn klant als koning behandeld krijgt de meeste klanten.
Dan moet het geleverde produkt ook aan de eisen van de koper voldoen. Is het produkt goed en de service/klantgerichtheid goed, dan ben je goed bezig.

Mijn merkloze korrel bevalt nog steeds heel goed. Heb na het testen van de korrel van :x gemerkt dat de merkloze meer vocht opneemt en ik veel langer met een bodem doe. Paarden staan overdag buiten en gaan 's nachts opstal. Natte plekken haal ik er uit als ik het hoor soppen.
Verbruik is nu bij een 3 x 3 stal 1 tot 1 1/2 zak van 20 kg per 1 1/2 tot 2 weken. Bij de 4 x 4 stal verbruik ik 2 zaken in 1 tot 1 1/2 week. Ik gebruik de korrel sinds januari dit jaar.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:39

Een rustig weekje: iedereen nog steeds tevreden met de korrels van de verschillende merken??????

Hier nog steeds een tevreden chopped gebruiker :Y) .
Vandaag op de 224e! dag van Kayleigh haar stal een zak bijgestrooid.
In Helianthe haar stal op de 195e! dag ook een zak bijgestrooid.

Op mijn site (via onderstaande links te bekijken) houd ik nog steeds een verslag inclusief foto's bij van de stalbodem.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 15-09-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:41

ik zag dat dus op horseevent, vond het enorm interessant, heb alleen een folder meegenomen. want de standhouders hadden het blijkbaar te druk voor mij. mijn pony staat nu op vlas, vind ik ook ideaal. ik doe er wel wat stro bij voor haar

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:44

Jammer dat ze geen tijd voor jou hadden, je zou toch zeggen dat ze daar staan om mensen te overtuigen van hun product.
Vlas heb ik hier ook gehad, beviel mij niet.
Als je meer info wilt kun je het wellicht op mijn site of hier op het topic vinden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:48

ja ik heb eens zitten kijken, maar het vlas in mijn stal ligt er pas.. en ik heb nog 2 pakken. voorheen heeft ze altijd op zaagsel+stro gestaan. dus ik ga dit even aankijken, anders kan ik altijd nog overstappen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:32

heb niet heel het topic gelezen, dus kan zijn dat ik het heb gemist..

Kben op zoek naar een leverancier in belgië...