Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:10

Heb de meisjes inderdaad aangesproken... Zijn niet echt kinderen meer hoor, jaar of 17-18...

Heb er alleen zo'n hekel aan om confrontaties aan te gaan, nu net ook weer een herinnering moeten sturen naar de een dat stalgeld toch echt op de 1ste van de maand verwacht word, en de ander of ze dr paard nog gaat afbetalen... Ik snap het heus als ze een keer krap zitten, maar zeg dat dan even, dan houdt ik er rekening mee!

Tot zover weer even stoom afblazen, haha! Sorry, zal nu niet meer klagen, ga even verder bijlezen :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:25

Nou ik vind je erg schappelijk! En geen stalgeld betalen voor een paard dat niet eens is betaald... :+

Voor mij een reden om er niemand bij te willen hebben. Altijd gedoe.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:12

Stoom afblazen moet ook af en toe kunnen!

Heerlijk Jenny, spannend!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:00

Lekker Jenny!

Ik ben het helemaal met Selka eens, ik vind je ook erg schappelijk Libera :j En net zoals zij is dat voor mij dus de reden om er ook niemand bij te willen, is altijd gedoe.... genoeg van gezien in de jaren dat ik Walter op pension had.

De gehuurde grondboor heeft hier echt het verschil gemaakt, de eerste paar 100 meter omheining staan, inclusief toegangspoort! Eindelijk *\o/*
Het is bijna jammer dat ik de grondboor morgenvroeg weer wegbreng :+ Maar als het goed is, is die van Benno's vader binnenkort ook gerepareerd....

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:36

lang leven een grondboor inderdaad haha. je zal het maar met de hand moeten doen. om de bak hebben we het wel met de hand gedaan, maar het grote hek gelukkig niet.

stalgeld laat betalen: is altijd lastig inderdaad

ik moet zeggen dat ik het zeker spannend vind dat de paarden naar huis komen. Het is voor mij helemaal nieuw en weet dus niet wat ik kan verwachten. hoe was het voor jullie (als je het niet al vanaf jongs af aan thuis hebt gehad)?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:45

Hier idd ook voor het eerst paarden aan huis, maar daarvoor 10 jaar fulltime in de paarden gewerkt dus het is niet heel anders, alleen nu zijn het niet de paarden van de klanten of staleigenaar maar van ons.
Moet wel zeggen dat ik het lekker vind dat we nu gewoon onze eigen visie uit kunnen voeren ipv dat je de ideeën van een ander moet naleven.

En nu hoef ik maar 4 paarden in de gaten te houden ipv 120 ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:45

Ook spannend :j Ik was ook zo benieuwd hoe mijn dag er uit zou gaan zien, hoe ik het zou vinden om voor mijn werk nog paarden te voeren (ben geen ochtendmens haha), of ik ze een kriebel zou geven of alleen snel snel zou doen. Hoe ik het zou vinden om altijd een verplichting te hebben en ook: of ik het makkelijk kon overdragen aan een ander, of juist zou vinden dat ik het als enige goed genoeg zou doen.
Van die dingen zeg maar :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:49

Jenny_S schreef:
lang leven een grondboor inderdaad haha. je zal het maar met de hand moeten doen. om de bak hebben we het wel met de hand gedaan, maar het grote hek gelukkig niet.

stalgeld laat betalen: is altijd lastig inderdaad

ik moet zeggen dat ik het zeker spannend vind dat de paarden naar huis komen. Het is voor mij helemaal nieuw en weet dus niet wat ik kan verwachten. hoe was het voor jullie (als je het niet al vanaf jongs af aan thuis hebt gehad)?

Ik vond het vooral een opluchting en heerlijk.

Had daarvoor de paarden tien jaar al in eigen beheer, maar op een huurwei tien minuten fietsen van huis.

Nu is er veel meer controle (kijk 's ochtends als eerste uit het raam vanuit de slaapkamer en 's avonds als laatste een blik op hen :+: ) en alles is zo véél makkelijker. Even in pyjama op sloffen een laatste check. Snel even water geven, ipv met een ton water achterop de fiets als het vroor. Enz enz. Het geeft mij veel meer rust en hou meer tijd over om leuke dingen te doen met hen.

Vooral met mijn oudje, die er anders qua aandacht een beetje bij in schoot, hij staat nu gezellig los rond het huis als we in de tuin bezig zijn of aan het BBQ'en ofzo, het is net een grote schoothond geworden :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:54

Ik had Walter altijd volpension staan, maar wel minimaal 20 minuten met de auto verderop. Dat betekende dat ik er niet iedere dag heen ging, maar wel dat ik áls ik ging, een hele avond kwijt was.
De verzorging deed ik niet zelf (behalve uitmesten in het weekend).
Nu dus wel, maar het voordeel is dat ik gewoon veel meer thuis ben. En ook nog eens meer van de paarden mee krijg. Dat geeft gewoon rust :j en bevalt super goed.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:21

Wat leuk om jullie reacties te lezen en dat ik niet de enige ben die het spannend vind. Het heeft voor en nadelen net als ze op pensionstal staan. Inderdaad als je voorheen meer moest doen dan nu dan heeft het veel voordelen. Meer thuis wordt vast ook gewaardeerd haha.
Het zijn wel weer meer zorgen voor mij en dat komt ook echt omdat ze nu bij fantastische mensen staan waar alles tot op de detail goed geregeld is en heel behulpzaam zijn. Straks dus zelf doen en hopen dat manlief wil helpen met laden enzo

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:18

Ik heb mijn paarden altijd in eigen beheer gehad wat betekende dat ik vroeger voor en na mijn werk langs de wei ging om ze te verzorgen en te rijden.
Ik kon het helemaal niet betalen om een paard op pension te zetten maar ik zou het ook helemaal niet gewild hebben.
Mij teveel gezeur op stallen, ben ik de persoon niet naar.

Sinds we 19 jaar geleden hier kwamen wonen is het natuurlijk geweldig om ze aan huis te hebben.
Zeker omdat ik toen 2 kleine kindjes had en zwanger was van nummer 3.

Libera je bent veels te lief voor die meiden :j

Dochterlief heeft toch haar middenhandsbeentje gebroken dus die zit nu in het gips.
Baalt enorm want over 2 weken examen en dan moet ze kunnen schrijven.

Ik heb Nina gisteren maar eens zelf in de bak gereden.
Merkte dat ze al erg gespannen werd met aansingelen :(:)
Ook bij het begin van het rijden wat gespannen en druk maar naarmate ik meer vroeg en duidelijke beenhulpen gebruikte, des te meer ontspande ze.
Ze heeft gewoon leiding nodig .
Ga haar maar regelmatig rijden zodat ze rustiger wordt en sterker.

Blue hoest helaas weer. :(
Even nog geen idee wat ik daar mee ga doen.
Wil hem niet gelijk weer aan de pretnison zetten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:40

Fijn Wendy! Hoe is het geworden?

Jenny lijkt mij ook spannend hoor! Heb ze wel in eigen beheer maar op 23 km afstand staan. De eerste nacht heb ik bijna niet geslapen :+ Nu laat ik het los. Ik krijg vast wel een telefoontje als het mis is.. hoop ik :P

Alle redenen van Solleke_Noah zijn voor ons ook de reden dat we nu echt iets aan huis zoeken. Nu nog iets vinden..

Dat is rot Spatter! Wel goed dat ze toch naar de dokter is gegaan. Hoe wordt dat nu opgelost met schrijven?
Heeft Blue last van stof ofzo? Of allergisch voor een pol? Ik heb Will eens laten testen voor ik geloof +/- €150 via de DA in een Duits lab voor allergieën. Daar stonden ook verschillende grassoorten etc. bij. Misschien een idee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:00

Blue is van de winter begonnen met hoesten.
Hij verslikte zich met eten(stond er bij) en ik vermoed dat er wat meusli in zijn longen is gekomen.
In eerste instantie was het af en toe een hoest , verder niet.
Later werd het erger dus DA er bij , Ventipulin of zoiets gegeven, hoesten weg maar na een tijdje toch weer terug gekomen, weer DA er bij , in longen gekeken, dreef troep in en toen voor 3 weken aan de Pretnison.
Afgelopen vrijdag heeft hij het laatste gehad en nu begint hij dus weer te hoesten.

Hij krijgt al nieuw voordroog, mooi spul.
Staat maar een uurtje op het gras en van de winter niet eens op gras.
Staat sinds een tijdje hele dagen buiten in de paddock.
Allergie lijkt me dus niet.
Hij heeft ook geen snot of zoiets, kwam het er nu maar uit.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:08

Spatter: heeft hij ook slijmen.?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:10

nee, niks , tenminste, er komt totaal niks uit, altijd schone neus
er bleek bij het kijken in zijn longen dus wel troep in zijn longen te zitten maar dat hoest hij er niet uit(lui paard)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:26

Je kan sputolysin proberen, dat verkopen ze bij agradi sowieso. Dat werkt op een ander deel van de luchtwegen, is poeder voor over het voer. Hoesten kan wel heel lang duren. Caily is in voorjaar 2013 hoesterig geweest en sindsdien nog steeds sporadisch, soms met een paar drafpassen in de wei, soms met aandraven, soms ook wekenlang/maandenlang niet. Lola heeft ook chronische bronchitus gehad voordat ze stierf, is in april 2016 begonnen door oud vies stoffig hooi, toen oorzaak weg was verdwenen de meeste klachten, maar pas rond september/oktober 2016 was ze helemaal hoestvrij.

:evaw: ik kruip weer onder de meeleessteen. Paarden nog steeds uit logeren, echt niet leuk, hopelijk mogen ze de 23ste mee naar huis...

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:29

Als ik hier merk dat ze wat verkouden zijn met snot krijgen ze zakjes ascetylsysteine. dit vergemakkelijkt het ophoesten van taai slijm. Is volgens mijn dierenarts geen enkel probleem om dit te geven voor de echte medicate en is gewoon zo bij de apotheker te verkrijgen.. ook ben ik heel content van het product van cavalor bronchi pure daar deed mijn copd'er het heel erg goed voordat we met ventipulmin en cortisone moesten beginnen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:33

spatter: beterschap met blue

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:40

double vv en hoe geef je die zakjes, door het voer of wat?

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:15

Ja gewoon door het voer.. is oplosbaar met water.. kan ook met een spuit appelmoes in de mond.. maar de mijne eten het zo..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:09

Oh vervelend zeg van dat hoesten. Hopelijk krijg je dat nog de kop ingedrukt.
Is ook speciale muesli voor. Werkt ool fijn. Van Marstall.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:17

Bah Spatter, hopelijk is Blue snel beter.

Ik kan mijn 3 overigens wel wurgen. Heb 4 weken nacht na mekaar (zit nu in mijn 2de reeks en heb nog geen enkele keer fatsoenlijk kunnen slapen). Vindt Bacardi het vanmiddag persé nodig om zijn "baas ik ben in nood" hinnikje boven te halen. Dus ik vlieg mijn bed uit en schiet in mijn ultra kort nacht kleedje buiten. Gaan er daar 3 sets oortjes vrolijk naar voor, gevolgd door een "wij hebben honger gebrul". Pff, de buurman keek zijn ogen uit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:42

Hahaha SVRL ach heeft de buurman ook een goede dag ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:21

Och jee toch, varkens zijn het af en toe :D

Aangezien veel eigenaren van hoestende paarden over gaan op een vernevelaar , zelf eens wat bedacht.
Al die medicijnen en poeders zijn alleen maar voor de voorste luchtwegen, immers eenmaal in de mond gaat het de maag in .
Blue heeft helemaal niks in zijn voorste luchtwegen , alleen richting longen, dus 2 klodders paardenkracht zalf(vicks achtig spul) in zijn neusgaten gekliederd en een buitenritje gaan maken.
Eerst vond hij het niks maar naar mate we verder kwamen werd hij steeds actiever en huiswaarts ging helemaal in een hoog tempo, terwijl hij 2 dagen geleden juist steeds meer vertraagde.
Eens kijken wat dit op de lange termijn doet.

Nog mensen die vandaag naar de Horsemansdays gaan?
Ik heb een vrijkaart gewonnen voor vanavond en mijn vriendin ook, dus we gaan er zo heen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:31

Spatter. Je kan ook vicks verdunnen met vaseline. Puur is die veel te krachtig voor de luchtwegen (was een tip van een jockey die ik heb gekregen. In die tak word dat veel gebruikt). Ook had ik goede resultaat met gewoon natuurlijke eucalyptus olie verdund door het voer..